Reklama

středa 25. listopadu 2020

Dukovany: A komu tím prospějeme? Druhé straně?

LU LINA

25. 11. 2020  NonServiam

Minule jsem vás poučoval o ekonomii. A přednášet o něčem, o čem nemám ani páru, myšleno v porovnání s obvyklou mírou nekompetentnosti s jakou se obvykle vyjadřuji k jiným, méně odborným tématům, se mi velice zalíbilo. Takže dnes to bude o jaderné energetice a geopolitice.


(Na snímku: Slavnostní zahájení zavážky paliva. V pozadí československá a sovětská vlajka. Jaké tam budou asi příště? Zdroj: ČEZ)

Úvodní off topic: Asi vstoupím do strany a budu příští rok kandidovat do sněmovny. Hlavní a jedinou kvalifikaci – brouk Pytlík – už nepochybně mám. Všude jsem byl, všechno znám a od všeho mám klíče. A i kdyby ne, nevadí. Politikem se přece můžete zjevně stát i když má váš mozek velikost velice podprůměrného burského oříšku a stěží dáte dohromady holou větu. Kdy, pro co a hlavně jak hlasovat vám včas řeknou. Co případně, nebude-li vyhnutí, odrecitovat do mikrofonu, taky. A že to úplně nejdůležitější je za všech okolností stoprocentně souhlasit s vedením strany a cizinou, se rychle naučí i zaostalejší orangutan.

Nebo budu novinářem. Kvalifikační požadavky dokonce ještě nižší a jste de facto cosi jako politik, ale bez otravné nutnosti skládat čas od času účty voličům.


Komu tím prospějeme je jasné


A nyní zpět k tématu. Bez elektrické energie se neobejdeme. Tedy pokud se nechceme vrátit k petrolejkám a vodnímu kolu. Uhlí je politicky nepřijatelné, vody máme málo, slunce a vítr jsou silně nestabilní zdroje s malou účinností. Takže dokud se pár chytrých hlav nesejde v socialistických USA a nevymyslí něco nového, nepřiletí ufoni a neobdarují nás technologií, nebo nesvrhneme zelené magory a nevrátíme se k užívání rozumu, zbývá nám jen jádro. Jinak se připravte na dobu svíčkovou.

Pikantní na tom ovšem je, že energii z jádra už v Evropské unii zvoní hrana stejně jako uhlí. Jen se o tom zatím nemluví nahlas a našemu československému premiérovi to asi neřekli ani potichu. Jádro je jednak v bruselské mytologii stejně fuj jako uhlí nebo ještě víc a za druhé, silně pochybuju, že Německo dovolí někomu v třetí říši vlastnit jaderné elektrárny, když si je samo slavně ve jménu ekologie zavřelo. Takže celá ta vzrušená debata o tom, kdo a kdy dostaví jadernou elektrárnu Dukovany, je už nyní debatou o nesmrtelnosti chrousta.

Přátelé, je úplně fuk, kdo tu zakázku dostane. Než to bude hotové, respektive než se to vůbec začne stavět – jsme v Čechách, že – bude výroba elektrické energie pomocí jádra dávno zakázána. Nahlíženo tímto nezvratným faktem to můžeme úplně klidně přidělit třeba Jaromíru Soukupovi nebo rodině Kočkových.

Bezkonkurenčně nejvíc se ale mluví o tom, že tendr za účasti Číňanů a Rusů by ohrozil národní bezpečnost. Ano, už jen jejich účast v soutěži, což mi přijde jako opravdu zajímavý argument. Prý by mohli zneužít strategicky citlivé informace, které v tendru získají, protože to jsou naši nepřátelé. Vida. Jsem nevěděl, že s někým válčíme.

No, nevím. Jadernou fyziku ani plzeňská práva jsem nestudoval, ale nenapadá mne nic, co by se Rusové mohli v soutěži, či dokonce, ani pomyslet na to nechci, v případě vítězství dozvědět strategicky citlivého. Jakože se i u nás svítí elektrikou?

Nebo snad mezi naší politickou a mediální reprezentací panuje obava, že Rusové do toho reaktoru zabudují nějaký tajný bazmek, kterým to, až se jim to bude hodit, vypnou nebo vyhodí do luftu? Jako vážně??

Jaderné elektrárny s ruskou, respektive sovětskou technologií, u nás fungují od roku 1985 a zatím jsme se kvůli tomu ruskou gubernií nestali. Po roce 1989 pak byly v obou našich jaderných elektrárnách, pokud vím, postupně na ruský takzvaný „jaderný ostrov“ instalovány komplet západní řídící a obslužné technologie. Jaderné palivo nakupujeme v USA. Závislost na Rusku reálně nulová.

A všechno to funguje, ruští výsadkáři kvůli tomu dosud Prahu neobsadili a nevšimnul sem si, že by se kvůli tomu někdo vyvracel a vřískal o ohrožení národní bezpečnosti.

A stejně by to bylo i v případě dostavby Dukovan. Rosatom nabízí instalaci jaderného ostrova, rozsáhlé zapojení českého subdodavatelského sektoru a řídící technologie může klidně být klidně zase americká. Silně pochybuju, že třeba Westinghouse je stejně velkorysý. A stejně drahý.

Vynechám Číňana, je moc daleko. Rusko je blíž a jsme s ním v té hybridní válce. Rusko má naprosto srovnatelnou zkušenost s jadernou technologií jako USA. Šťoural teď jistě řekne: „Černobyl.“ Jistě. Komu z jaderných velmocí na celém světě se nikdy nestal nějaký jaderný průser, ať klidně hodí kamenem.

Rusko postavilo už stovky jaderných reaktorů po celém světě, všechny fungují a nezaznamenal jsem, že by si nějaký jejich uživatel stěžoval, že se tím dostal do ruského područí. V současnosti staví Rosatom reaktory třeba v Indii nebo v Maďarsku a Finsku. V souvislosti s tím teď položím pár prostých otázek.

Proč si Indie, demokratická země a jaderná velmoc s historicky nesmírně silnou vazbou na Západ, vybrala jako dodavatele ruský Rosatom? Jsou snad Indové blbci nebo jim nezáleží na indické národní bezpečnosti?

Proč si Maďarsko, demokratická země (mínění Bruselu, místa, kde demokracie chcípá hlady v koutě, je v tomto ohledu naprosto bezvýznamné), vybralo jako dodavatele, a dokonce bez tendru, Rosatom? Jsou snad Maďaři blbci nebo jim nezáleží na maďarské národní bezpečnosti a nezávislosti? Ausgerechnet Maďarům? Národu, který v době, kdy jsme si my a celý Západ před Rusem chcali do kalhot, vzal z půd předovky po předcích z dob tureckých válek a šel s nimi proti ruským tankům? Vážně?

A co Finsko? Kdysi po staletí součást Ruska, stíny kremelských věží doslova padají na Helsinky a hroby 50 tisíc Finů padlých při obraně vlasti v Zimní válce se Sovětským svazem jsou rozeseté po celé té maličké zemičce. Jsou i Finové, stabilní, obdivovaná a respektovaná součást Evropské unie snad taky jelita, co v zadání stavby reaktoru ruské firmě nevidí ohrožení své národní bezpečnosti? Už se můžu začít smát?

Můj názor je ten, že Indové, Maďaři ani Finové nejsou blbci ani jelita. Naopak, jsou natolik chytří, prozíraví a vlastenečtí (ech, smí se tohle slovo ještě používat?), aby vybrali to, co považují za nejlepší. Pro svoje zájmy a ne pro zájmy někoho jiného. A zřejmě i chápou, že zachování co nejkonkurenčnějšího prostředí má nejen v energetice naprosto zásadní význam.

Preventivní vyřazení Číňana a Rusa ze soutěže z naprosto pochybných, v podstatě pouze ideologických a ničím jiným nepodložených důvodů proto podle mého expertního názoru rozhodně není v zájmu státu. V zájmu státu je, aby soutěž proběhla za účasti maxima zájemců a aby byla vybrána ta pro stát, respektive, protože na stát sere pes, pro občany téhle země nejvýhodnější nabídka.

Bez intrik, bez politických tlaků, bez lobování, bez ideologických brejlí a dezinformačních kampaní tajných služeb zjevně hrajících do karet jinému konkrétnímu zájemci. Hm, to bych asi chtěl fakt modrý z nebe.

A co se týká těch, co nejhlasitěji křičí po okamžitém vyřazení Ruska a Číny z budoucího tendru, mám i v tomto případě svůj expertní názor.

Dílem jde zřejmě o prosté pitomce papouškující, co si přečetli či slyšeli v médiích, dílem o agenty domácích tajných služeb a dílem o agenty cizích mocností. Kromě Ruska a Číny.

Když se například dívám na současný politický vývoj v USA i tamní společenské trendy a zároveň si promítnu historii jejich způsobů prosazování svých zájmů, mám o dost větší obavu z toho, že tendr „vyhraje“ právě Westinghouse, než kdyby snad nějakým opravdu božím zázrakem vyhrál Rosatom. Stran možných teoretických rizik pro českou národní bezpečnost proto stavím Westinghouse zhruba na úroveň China General Nuclear Power.

Ale protože já nejspíš nebudu pro českou vládu v tomto ohledu směroplatný, soutěž vyhraje Američan. Co si budeme nalhávat, Dukovany má dostavět a taky dostaví Westinghouse, i kdyby tam doposud marně dumali nad problémem, jak rozštěpit atom aniž zároveň dojde k jadernému výbuchu. Protože teď prostě kamarádíme s Washingtonem a ne s Moskvou. Komu žalovati.

Zároveň ovšem existuje poměrně slušná pravděpodobnost, že se kvůli tomu asi nepověsím.



27 komentářů :

  1. Dovolím si,i když jsem naprostý laik, položit jinou otàzku. Opravdu potřebujeme další jaderné bloky? Chápu, že je třeba nahradit dosluhující bloky, ale proč budovat další. Vždyť úspora el.energie ve všech spotřebičích je zřejmá. Dnes náš stát se nebude orientovat na těžký průmysl, který je žroutem energie. Dnešní spotřebiče od žárovek po počítače jsou svou spotřebou pouze zlomkem původních. V dopravě, se díky rekuperací využije energie beze zbytku. Tak mi připadá, že tendr na výstavbu jaderné elektrárny je pouze politickým aktem a obdobou políbení prstenu kmotrovi. Vybudujeme monstrum asi pro vývoz kW s obrovským dluhem, který zaplaplatí domácí obyvatelstvo, navíc s velkým problémem úložiště vyhořelého paliva. Prostě chybí mi studie, která by zdůvodnila tu enormní potřebu pokrýt úbytek uhlí energií z jádra.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Každý kdo nevidí energetickou budoucnost v atomu prozrazuje na sebe neschopnost logického myšlení a velkou míru nevzdělanosti a co je smutné, že jsou lidé, kteří jsou na to ještě pyšní !!

      Smazat
    2. Nejprve bych rád "naprostému laikovi" /adonis 8:50/ položil otázku, zda považuje za důležitou schopnost lidí alespoň elementárně používat matematiku. Podle příspěvku Adonis matematiku buď nezná nebo jí neumí používat, jinak by nemohl na několika řádcích napsat tolik nesmylů.
      Dnešní spotřeba elektřiny v ČR je cca 68TWh. Vyrobí se cca 89TWh , z toho 37TWh v uhelných elektrárnách. Cca 13TWh je exportováno za evropskou cenu ( tedy žádný dumping) a pro pokrytí domácí potřeby je využito 24TWh elektřiny vyrobené v uhelných elektrárnách. V roce 2040 se předpokládá spotřeba na úrovni cca 100TWh a to za předpokladu je malého nárůstu elektromobility. Adonisem uváděnému argumentu, že dnešní spotřebiče mají jen zlomek spotřeby oproti minulosti bych rád uvedl, že sice spotřeba v průmyslu stále klesá, ale rychle roste spotřeba domácností a služeb. Hypermarkety jsou vlastně obrovské chladničky a spotřeba datových úložišť je obrovská. Výroba uhelných elektráren v roce 2040 bude zřejmě jen 4TWh, takže při nulovém exportu chybí cca 20TWh a to za předpokladu, že se podaří prodloužit výrobu v JE EDU. Dnes obnovitelné zdroje (OZE) vyrobí 7TWh a potřebují na to dotace ve výši 40mld Kč ročně. Žeby tedy OZE byly schopny pokrýt za rozumnou a přijatelnou cenu chybějících 20TWh je naprostá iluze. Takže ta enormní potřeba pokrýt úbytek uhlí energií z jádra je evidentní, alespoň pro ty , co umí alespoň trochu počítat

      Smazat
  2. Pane Adonis, takové studie se přece nedělají. Zrovna jako na potřebu armádních US šuntů pro "naši"nearmádu. Páníšek to nechce a my tomu nehovíme jako třeba Metnar. Ten je přímo géniem.

    OdpovědětSmazat
  3. Adonisi, osobně nemám strach ani z jaderné energie, ani jaderného úložiště.
    Nejsem si jistý, jestli spotřeba energie i díky ekologičtějším výrobkům klesá.Spíš si myslím, že ne.
    Více počítačů, více notebooků lednice, mrazáky, sporáky, televize.
    A pokud elektrárny stárnou, je dobré mít zálohu pro případ poruchy, nebo údržby.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Dusledek je dostavba elektraren, proud bude nedostatkova komodita vsude v Evrope. Protoze vypinaji elektrarny na atom a uhli i plyn. Fotovoltaika ani vetrniky nemohou zajistit konstantni zridlo el. energie. Celou situaci zhorsi jeste prosazeni elektroaut a vubec pohonu na elektrinu, robotizace, digitalizace. Vse probiha zamerne bez strategickeho planu, ackoliv je Evropa cela propojena el. siti. Je to zamerne, potrebuji lidem delat strach a vrhnout je do bidy. Pak se daji lepe ovladat.
      Budoucnost urcuje hrstka lidi superbohacu, ovladajicich vsechny vlady sveta a media.

      Smazat
  4. Lu Lina to napsal sice hezky, ale o ekonomických zákonech liberálních demokratů nemá ani páru. Je přeci nad slunce jasné (liberálům), že pro udržení konkurence schopnosti ve výrobě, je nutné mít vstupy co nejdražší. Drahý plyn, drahou elektriku, prostě drahé všechno ! A jedině tak a ne jinak zajistíme kvalitní, levný a tedy konkurence schopný výrobek. A jedině tak a ne jinak, si udržíme ty hodnoty, zpátky ni krok !

    OdpovědětSmazat
  5. To nám názorně píše místní nácek co jsem chodí s Ruskem a Čínou oni nemluví a chtějí je zničit. Jadernou energii potřebujeme vše je na elektriku.

    OdpovědětSmazat
  6. Jako Nemecko nesmi dokoncit NS-2 a namisto ruskeho plynu musi kupovat LNB plyn z bridlice (ekologicka vrazda zivotniho prostredi v USA, zamoreni atmosfery dovozem dieslem pohanenymi lodemi do Evropy, 3 x drazsi jak rusky plyn z roury).
    Proto ani my nesmime mit ruskou an cinskou technologii, ackoliv jsou vyspelejsi jak americka od Westinhouse a GE. Cesky poskok USA nemuze ani jinak! Nekritizujte ho, musi. Kdyz Babis kvuli tomu odstoupi, daji tam Babise 2.
    Musime se nejdrive vymanit jako kolonie z EU a USA podruci. Z NATO jak by smet. A pak si budeme moci kupovat co chceme. To je ovsem taky zcasti iluze, velmoce nam budou dal diktovat.

    OdpovědětSmazat
  7. Stran vlajky je to jednoduché, bude tam vlát kterákoliv, jenom ne ta ruská. Pokud by to stavělo Rusko, tak by to ohrozilo naši suverenitu, samostatnost a kdoví co. Každý ví, že naši západní spojenci jsou zcela nezištní a mají na mysli jen, a pouze, naše dobro.

    OdpovědětSmazat
  8. I za socialismu se dokončovaly stavby plánované již za Rakouska Uherska.Komunisté byli velice moudří a výhledy byly plánovány Desítky let do předu.Demokracie se točí bezradně v kruhu a bojí se jednou toho podruhé onoho.Dostavba Dukovan podle zdravého rozumu patří Rusku.Samozřejmě lulan Babiš slintá pro Francii.

    OdpovědětSmazat
  9. 4,5 milionu aut -> prumerne 13 kWh/100 km, 10-20 000 km rocne prumerne na auto=> 10 000/100*13*4.5 10^6 = 5850*10^6kwh = 5850 GWh/rok =>cca 16 GWh/den
    Soucasna vyroba v CR - 87 GWh za rok=>cca 0.24 GWh za den
    Soucasna spotreba v CR - 61 GWh za rok =>cca 0.16 GWh za den
    Tj. pokud bychom chteli zustat mobilni tak jako doposud - chybi nam 16-(0.24 - 0.16)=15,92 GWh/den vykonu tj. 5810.8 GW instalovaneho vykonu.
    Jeden block Temelin cca + 1100 MWe -> koeficient rocniho vyuziti je 79%-> 0.957 GWh denne
    Se zachovanim soucasneho poctu aut-> prechod na plne elektricke (dle predpokladu EU 2025) potrebujete
    15.92/0.957 = 16.6 plne modernizovanych bloku VVER 1000 V-320.

    Dusledky si jiste dovodite sam. Napoveda - ne kazdy bude mit auto -> ani kazda rodina -> jen ti se spravnymi konexemi.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. 10:29- když do vašich výpočtů zahrnete plánovanou depopulaci a za vraty čekající 4. průmyslovou revoluci, asi po válce, jsou Vaše důsledky liché.
      Naopak každý bude mít elektro mobil, mnozí létající.
      S těmi konexemi máte pravdu. Ti bez nich budou sledováni a v případě neposlušnosti, vzpoury, likvidováni drony. Vláda bohů, to množné číslo je důležité. Začnou později bojovat mezi sebou v "hvězdných válkách" až konečně je Jahve vezme do hvězdného prostoru jako prach. Snad to není jen pohádka, i krysy mají charakter vyšší, než náš troll, nikoliv z Liberce ale sedláka z jižní Moravy, bůh ví odkud přibyvšího.

      Smazat
  10. Energie je základ fungování společnosti. Bohužel je dnes Český stát slabý a závislý na zájmech svých spojenců včele s USA,takže musí jednat v jejich zájmu i kdyby to bylo neekonomické. Jaderná elektrárna je vážná věc a
    vedení státu za její provoz a modernizaci nese zásadní odpovědnost. Je to ale i otázka suverenity státu rozhodovat
    o zásadních otázkách na našem území.
    Systém ve kterém nyní fungujeme je prý systém volné soutěže. Opět se však ukazuje,že argument přípravy na válku všechno přebíjí - i rozum.

    OdpovědětSmazat
  11. Nezávislá organizace z USA , zkoumající bezpečnost reaktorů a tím i JE, vyhodnotila reaktory f. Westinghouse z USA neodpovídá bezpečnostním normám. Příkladně nepočítá s tak obvyklou situaci jako pád letadla /ať úmyslně, neúmyslně / také otřesy atd. Udajně by katastrofa ve Fukušimě nemusela bý, kdyby tam nebyla instalována část technologie firmy USA. Mimo jiné firma už párkrát byla v krachu . jedno jsme ji zachraňovali v ČR , když jsme z donucení ji dostali přidělenou k dostavbě již z velké části vystavěné elektrárny. A obrali nás jak se dalo. Potom ani nešlo užívat jejich palivo, protože to hrozilo "vybuchnout" a muselo se vozit z Ruska tajně. Vláda USA se tvářila, že firma je zase zdravá a vnutili ji k připojení s firmami v Japonsku. Málem zkrachovali, a museli podíl ve firmě odepsat, protože to nikdo nechtěl. A mi je zase za pomoci naších politiků zachráníme, a přidělíme jim "výstavbu " JE. To se bude rýžovat . To budou politici jezdit za odměnu do Aspenu . Ruský reaktor s obslužnou technologii z Francie, když nesmí být Ruská by byla dobrá volba.

    OdpovědětSmazat
  12. Nezávislá organizace z USA , zkoumající bezpečnost reaktorů a tím i JE, vyhodnotila reaktory f. Westinghouse z USA neodpovídá bezpečnostním normám. Příkladně nepočítá s tak obvyklou situaci jako pád letadla /ať úmyslně, neúmyslně / také otřesy atd. Udajně by katastrofa ve Fukušimě nemusela bý, kdyby tam nebyla instalována část technologie firmy USA. Mimo jiné firma už párkrát byla v krachu . jedno jsme ji zachraňovali v ČR , když jsme z donucení ji dostali přidělenou k dostavbě již z velké části vystavěné elektrárny. A obrali nás jak se dalo. Potom ani nešlo užívat jejich palivo, protože to hrozilo "vybuchnout" a muselo se vozit z Ruska tajně. Vláda USA se tvářila, že firma je zase zdravá a vnutili ji k připojení s firmami v Japonsku. Málem zkrachovali, a museli podíl ve firmě odepsat, protože to nikdo nechtěl. A mi je zase za pomoci naších politiků zachráníme, a přidělíme jim "výstavbu " JE. To se bude rýžovat . To budou politici jezdit za odměnu do Aspenu . Ruský reaktor s obslužnou technologii z Francie, když nesmí být Ruská by byla dobrá volba.

    OdpovědětSmazat
  13. Odlehčíme... Hádají se komponenty v počítači, který z nich je nejdůležitější. Já uchovávám data, hlásí disk, Tedy jsem to já. Ale já to všechno řídím, křičí procesor. Já jsem ten nej! Grafika s přehledem: Beze mne byste viděli houby, k čemu ten křik, já jsem nejdůležitější! Tak panstvo, pomalu se uklidníme, zazní z elektrické zásuvky na zdi. Skoro jako v parlamentu, nemyslíte? Prima den, přeji všem.A děkuji za článek, zase máme o čem uvažovat.

    OdpovědětSmazat
  14. Palivo do našich jaerných bloků je u nás kompletně nakupováno a nakoupeno do zásoby od firmy TVEL z Ruské federace!! Americké palivové tyče nejsou vhodné do našich reaktorů VVER a prosím velice důrazně, nehledejte v tom nějakou politiku, jde o čistě technický problém, kdy palivové tyče z USA nebylo možné využít na 100% , musely se měnit dříve a tudíž nybyly ekonomické, proto bylo rozhodnuto už cca před 10 lety o zakoupení paliva do JE v Rusku a protože byla obava , aby z případně politické nestability v RF nedošlo k přerušení dodávek, bylo zakoupeno z RF veliké množství palivovách tyčí do zásoby, možná až na celou životnost současných reaktorů , není možné získat informace , jde o "klasifikovaný" údaj.

    OdpovědětSmazat
  15. Po inauguraci prezidenta Trumpa budou uvolněny všechny zatajené /ukradené/ Teslovy vynálezy. Jedním z nich je volná energie všude kolem nás. Žádné velké elektrárny nebudou potřebné. Proto Němci odstavují jad.bloky!

    OdpovědětSmazat
  16. Nesouhlasím s tím, že záležitosti jádra u nás mají hodnotu chrousta. Něco jiného je totiž západní Evropa, tam se už vypíná, něco jiného východní, kde se nevypíná a vypínat nebude. To je budoucnost projektu Intermarium, a to je víc než Berlín.
    A kdo bude dostavovat Dukovany je stále ještě otázka. A možná hodně závislá na tom, kdo bude příští rok bydlet v Bílém domě.

    OdpovědětSmazat
  17. Lze snadno dovodit a doložit, že se žádný velký jaderný zdroj u nás stavět nebude. Není nutná ani diskuze. Před covidem byla globální ekonomika před velikou krizí a nevím zda covid je "umělý" projekt, nebo "požehnání" od PánaBoha , protože je možné těžký světový ekonomický propad na někoho "svést"!! Inflace, která přijde, vyvolá světovou krizi možná daleko těžší , než byla v roce 1929! Co se bude dít ve skutečnosti ve světové ekonomice, lze jenom těžko "namodelovat" , takže budeme jenom čekat, až udeří!!

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. 16:30 Pokud se u nás nemá stavět "jádro", tak asi předpokládáte konec civilizace. I to může být. Ale dovodit a doložit to snadno asi jen tak někdo nemůže.
      A jedním vrzem k adonisovi: S těmi mozky to tak optimistické nebude. Páč jsou pod kontrolou a vymyslí tudíž spíš ten Covid nebo i jiné vymazlené hračky. Nebo snad historie ukazuje na něco jiného?

      Smazat
  18. Děkuji za různé názory, pravdu přinese sama budoucnost. Pokouším se odstranit politické nátěry a současně dva extrémy. Ten co dál počítá s návratem k hýření a nadvýrobou a druhý s takřka s cestou ke kolapsu. Jsem opatrnÿ optimista, věřím že cesta vede přes rozumnou úsporu energií a nehuntování přírody. Věřím v mozky, které cestu k úsporám a levnější energii naleznou.

    OdpovědětSmazat
  19. Před chvílí skončil na ČT24 rozhovor s gen.řed. ČEZ na téma dostavby Dukovan. Tu šílenou redaktorku zajímalo pouze to, zda budou z tendru vyřazení ruské nebo čínské firmy, prý z důvodu bezpečnosti státu. Absolutně nechápu, kde berou tihle "veřejnoprávní" skřetové tu drzost takto ohrožovat elementární ekonomické zájmy státu. O bezpečnost samozřejmě nejde, vždyť ruské technologie slouží bez problémů desítky let a nic na tom nezměnil ani politický převrat v roce 1989. Jde jen a jen o zájmy americké Westinghouse. Politici a novináři, kteří nezakrytě tlačí na vyřazení konkurentů této firmy z tohoto tendru, nejsou prostě nic jiného než zkorumpovaní zrádci českého státu. Naprosto nepochybně!

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Ti, kteří se cítí ohrožení dodávkami z Ruska nebo Činy, by měli sbalit svých pět švestek a odstěhovat se tam, kde z těchto zemí nic nekupují a topí koňským trusem. Kolik jich vůbec u nás žije a za koho mluví?

      Smazat
    2. Mně diskuze o dodavatelích jaderné technologie připadá stejně jako se diskutovalo před převratem o dodavatelích řídicích počítačů. Byli takoví, kteří prosazovali šrot z Ukrajiny (M6000), proti byli ti, kteří věděli, že kvalita se skržvá pod značkami jako HP, IBM, atd..

      Smazat
  20. Je zajímavé si poslechnout druhou půlku besedy u Solovjova
    https://www.youtube.com/watch?v=n50vVsVYKK0
    Vzpomínají, jak na poslední chvíli (1993-4) vyvázli ze smrtící smyčky.

    OdpovědětSmazat

Na opakovanou žádost čtenářů, kteří se nechtějí zapojovat do diskuzí obsahující vulgární a urážlivé výroky. Jejich odstraňování je časově náročné a narušuje plynulost diskuze. Proto nebude dále možné vkládat anonymní komentáře.
Pro vložení komentáře je proto nutné se na stránce "Nová republika" přihlásit vpravo v horním rohu této stránky "přihlásit se" (výběrem emailového účtu např. Google) a upravením uživatelského profilu (v kolonce Nastavení>Upravit uživatelský profil). Děkujeme za pochopení.