Reklama

středa 25. listopadu 2020

Grétin restart - Vítejte v Británii 2030 - žádný benzín, doprava, ani svoboda pohybu. To je budoucnost Net Zero

Norman Lewis

25. 11. 2020   zdroj, překlad Zvědavec

Urychlení zákazu prodeje nových aut a dodávek s benzínovými a naftovými motory vládou Spojeného království - místo plánovaného roku 2040 má zákaz začít již v roce 2030 - je autoritářským nesplnitelným snem o „řešení“ změny klimatu.


(Na snímku: Nevyužité stojany Tesla v nabíjecí stanici pro elektromobily na parkovišti ve Velké Británii.)

Klíčový bod, týkající se přechodu na elektromobily, který ohlásil předseda vlády Boris Johnson jako součást svého desetibodového plánu, jehož cílem je dosáhnout ve Velké Británii do roku 2050 uhlíkové neutrality, je ten, že jde spíše o signál prestižní hodnoty, než o důvěryhodný projekt. Je to špatně zamaskovaný krok vlády Spojeného království, který má ukázat globální vůdčí postavení ještě předtím, než se ujme své role hostitele summitu o změně klimatu COP26 v příštím roce.

Tento signál probouzející se ctnosti by byl k smíchu, kdyby to nemělo hluboce znepokojující autoritářské důsledky pro budoucnost.

Máme tady vládu, která byla neschopná během koronavirové krize něco zorganizovat (vzpomeňte si na fiasko s nedostatkem ochranných prostředků pro zdravotnický personál a na úplnou katastrofu s trasováním), která se však zavázala k tomu, že provede zásadní transformaci nejen v rámci britské přepravy, ale v předělání celé infrastruktury a energetiky, která je k tomu zapotřebí.

Rozsah této výzvy je ohromný. Například výroba elektřiny, která má dodat energii pro tuto revoluci, je obrovská. V roce 2018 činila výroba elektřiny ve Velké Británii přibližně 333 terawatthodin (TWh), avšak téměř nic z této elektrické energie nebylo určeno pro elektromobily. Pokud by byl zakázán veškerý benzín a nafta, které používají auta a lehká nákladní vozidla, Spojené království by muselo navíc vyprodukovat elektřinu v hodnotě nejméně 343 TWh, aby to stačilo k pokrytí potřeby.

Stručně řečeno, elektrifikovat britskou dopravu do roku 2030 znamená vybudovat dostatek elektráren a rozvodných sítí, aby se více než zdvojnásobila veškerá současná kapacita. Zajímalo by mě, jaké kurzy vypíše bookmaker z naší místní sázkové kanceláře.

Kromě elektřiny je zde také ožehavá otázka nabíjení. Současné elektromobily mají dojezd přibližně 250 mil (tj. 402 km). To je dobré pro krátké trasy. Ale delší vzdálenosti vyžadují více nabíjecích stanic a rychlejší nabíjení. V současnosti je tomu tak, že většina majitelů elektromobilů nabíjí svá auta přes noc, což znamená, že mají k dispozici nabíjení nebo spolehlivé parkovací místo, kde mohou nabíjet. Překonat „silné obavy z toho, zda dojedou“ - faktor, který brání mnoha spotřebitelům, aby přešlo na elektromobily - to znamená více dotací a podpor, investice do infrastruktury. Stručně řečeno, více nákladů.

A to je další obrovská výzva. Sužovaný automobilový průmysl po celém světě je v takové pozici, že není schopen snížit průměrnou cenu elektromobilu na polovinu. Platby běžných motoristů za silniční daň a daň z paliv byly spolu s dalšími daňovými příjmy až dosud používány na podporu nákupu ekologických automobilů. Podle Institutu pro fiskální studia vynáší motorismus 40 miliard liber ročně (zhruba pět procent celkových vládních příjmů), zejména na daních z pohonných hmot. Pokud tohle zdanění zmizí, co jej nahradí?

Tyto pochybnosti naznačují, že schopnost vlád a výrobců aut změnit více než stoletou historii výroby spalovacích motorů a zajistit během deseti let elektrickou budoucnost je prostě pošetilost. Například v loňském roce se ve Velké Británii prodalo pouze 38 000 plně elektrických vozů z celkového počtu 2,3 milionu prodaných vozů. Deset let na to, aby elektromobily konkurovaly tržnímu podílu 92,6% benzínových a naftových aut, je nesplnitelný sen. Ano, některá hybridní auta budou povolena až do roku 2035 a automobilový průmysl na tom pracuje, ale stále je to obří a nerealistická výzva.

Není pochyb, že státní úředníci v Johnsonově administrativě umí počítat a ví, že tohle všechno nedává smysl. Ale o to nejde. Podstatou je poukázat na skutečnost, že problémy se změnami klimatu spočívají v životním stylu každého z nás. Základem je změna chování a vytvoření nového morálního rámce.

Není to o dramatických inovacích, které by snížily výrobní náklady a náklady na provoz. Pokud by tomu tak bylo, hlavní pozornost by se upnula spíše na průmysl, než na jednotlivé spotřebitele. Například elektrifikace těžkých nákladních vozidel, autobusů a autokarů by eliminovala pěkných 7,6 milionů tun nafty ročně a vyžadovala by mnohem méně energie na výrobu. Dokonce i tohle by byl úspěch, a to mnohem proveditelnější, než současné zaměření se na průměrného spotřebitele.

Skutečné nebezpečí spočívá v tom, že i zbrklý a nepřipravený pokus o realizaci tohoto projektu vyústí ve dvoustupňovou společnost: bohatí, kteří budou dýchat lepší vzduch morální převahy, versus chudí, kteří ztratí svobodu pohybu, výběr a samostatnost.

Zatímco lidé, oddaní ekologii, budou ve volném čase jezdit na kole a chodit pěšky (přičemž budou pracovat z domova), z nás ostatních se stanou Kubánci. Budeme opravovat svá stará a stále zchátralejší auta, a budeme čekat, až ti skvělí a dobří politici vyhlásí další „desetiletý plán“, jak udržet společnost s nulovou svobodou.



Norman Lewis - je spisovatel, řečník a konzultant v oblasti inovací a technologií, naposledy působil jako ředitel společnosti PriceWaterhouseCoopers, kde založil a vedl jejich inovační služby plné lidí. Sledujte ho na Twitteru @Norm_Lewis

The Greta Reset: Welcome to the UK 2030 - the no petrol, no transport, no freedom of movement Net Zero future vyšel 19.11.2020 na rt.com. Překlad v ceně 286 Kč Zvědavec.

19 komentářů :

  1. No dnes je tento plán ještě k pousmání, ale budeme li chtít přežít, jiné cesty nebude. Postupně a časem se k tomu stejně všichni dopracujeme. Ale ne za 10 let, jen o trochu více, spíše v delší budoucnosti až i ropné zdroje vyschnou. nejsou bezedné. Rozhodně bych snahu Angličanů nezlehčoval, je to však brzy a jaksi hurá. Článek napsal zřejmě Angličan. Ale i u nás špičkoví odborníci tvrdí, že přechod na elektřinu popř. jiný bezpečný pohon budou nezbytností. Třeba jsem pisatele článku úplně nepochopil. Ve svém odsudku se zachoval stejně hrrr jako jeho vláda. Nic s tím nenaděláme, až Tesla a spol. převáží nad General Motors a spol., nebo se současní výrobci aut taky přeorientují.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Myslím, že se mýlíte. Za našeho života bude ropy i plynu stále dost. Elektromobila je jen cestou, jak korporace dobyjí víc renty z našich daní. Kvůli tomu se také lže o "oteplování planety vinou člověka" s vytahují se ty trapné figurky jako Greta a spol.

      Smazat
    2. Plán to rozhodně není k pousmání. Zde se vede řeč o tom, kolik energie bude třeba vyrobit jen v Británii. Ale nikde ani slovo o tom, z čeho ji vyrobit, jak ji vyrobit, kde ji vyrobit, kde ji ukládat, jak ji rozvádět... Vodní energie potřebuje přehrady a ty narušují životní prostředí a klima, sluneční elektrárny zabírají půdu, větrné elektrárny to samé a narušují krajinu..., k tomu stožáry vedení... . Další problém je samotný výrobek - auto. I to nejekologičtější auto jednou zestárne. Kam s ním? Co s bateriemi? Už nyní se ukazuje, že ekologická auta jsou ekologická u výfuku, ale na vstupu a provozu jsou podstatně neekologičtější než ta na benzin či naftu. Proč nikdo neukáže na případ "ekologických" žárovek? S jakou slávou a humbukem byly propagovány a EU pod drakonickými tresty nařídila jejich výhradní používání a zakázala výrobu a prodej klasických žárovek. A ihned se ukázalo, že žárovky jsou náročnější na výrobu i likvidaci než ty klasické a že šlo o jeden obrovský podvod několika výrobců, kteří si zalobovali v EK a EP prosadili svoje výrobky na úkor jiných a vydělali miliardy EURO. A vše vyšumělo do ztracena. Toto je to samé, akorát ve větším měřítku. Vždy je něco za něco. Jediným ekologickým autem je žádné auto. Ale to už není možné. Ale je možná renezance železniční dopravy, podpora lodní dopravy, hromadné dopravy osob tam, kde je to možné a vhodné. Ovšem na vyšší úrovni, než "předautomobilovém" věku. Udělat ji ekonomicky výhodnější ne individuální automobilovou dopravu osob i nákladů. To je, podle mně reálná cesta.

      Smazat
    3. Danny, máte samozřejmě ve všem pravdu. Ale podle mne koukáte na problém z dnešního pohledu. Mě v dětství ani nenapadlo, že se televize bude věšet na stěnu jako obraz a nebo že v telefonu uvidím toho, s kým si volám. Vývoj jde nezadržitelně kupředu. Nemohu podceňovat příští generace, že si s těmi problémy, které dnes nastolujete, neporadí. Třeba bude i jiná společnost, třeba lepší, nebo horší. Tohle nevíme. Každopádně s vámi v dnešní době plně souhlasím.

      Smazat
    4. Pane Kutnohorský, nemluvíme o žádné "jiné" nebo fiktivní společnosti. v r. 2035 bude dnešním třicátníkům 45 let. Budou v plném rozletu. Jde tedy o dnešní generaci a o tuto společnost. I když se technologie rozvíjejí raketovou rychlostí, pořád jsme na Zemi i s jejími možnostmi a zdroji. A s těmi problémy si budou muset poradit. Ale ne příkazy a zákazy. To už tu bylo. A ne jednou. Nikdy to nedopadlo dobře. Jak napsal rakouský filosof R. Popper: "Každý, kdo chtěl nastolit na zemi nebe, nastolil peklo".

      Smazat
    5. Danny ano, ale nerozumíme si. Píši o tom, že to co chtějí Angličané za 10 let dělat je dnes spíše úsměvné. Dole píšu panu Dvořákovi, že ne za našeho života ale v daleké budoucnosti...

      Smazat
    6. 11:11-proto má čeština pro ně nádherné, byť lehce vulgární slovo "dobroserové".

      Smazat
    7. Myslím si, že čas elektromobility je zde. K většímu praktickému využití elektromobilů pak bude stačit, když politici, nejlépe na úrovni Evropské unie, pozmění Ohmův zákon a oba Kirchhoffovy zákony. Poté již nic nebude bránit rozvoji elektromobility. Je to tedy na politicích.

      Smazat
    8. Elektromobilita je (politický) úlet a slepá ulička. Tka jak s humbukem začala, tak potichu vyšumí - do r. 2030. Převálcuje ji čínská technologie vodíkového pohonu...

      Smazat
    9. Místo aby se hledaly snazší cesty jak dopravu omezovat-např. nevozit jogurty, které si snad dokáže každá země vyrobit- přes půlku Evropy, nebo více podporovat hromadnou dopravu- vždyť návaznost spojů je často tragická...můžu dát nespočet příkladů....tak se dějí tyto šílenosti.
      Ale má to jedno možné vysvětlení.Z prodeje uhlovodíků, a plynu těží především Arabské země a Rusko, kterému je třeba přidusit krk, a to je to oč tu běží.Nechat Rusko bez příjmů a snáze jej pak dorazit ekonomicky než vojensky.
      To si myslím, že je taky pravdivý důvod, proč se toto děje.

      Smazat
    10. Vlasto, mám týž názor, někde jsem četl, že náhrada jen 20% aut, se spalovacími motory, novými s elektromotory by evropská energetika neunesla.

      Smazat
  2. To není realistické aby to fungovalo čím budou jezdit zemědělci a dopravci.

    OdpovědětSmazat
  3. Vážený pane Dvořák, nikde nepíšu za našeho života - spíše v delší budoucnosti. Dobře, opravím: v daleké budoucnosti. A jaké bude v budoucnosti ekonomické klima a situace neví ani Bůh, snad jen Klaus nebo Kalousek. Hezký den

    OdpovědětSmazat
  4. Nikdy by mě nenapadlo, že v reálu zažiju cestu do pravěku.

    OdpovědětSmazat
  5. Demokracie se ukazuje ve své ubohé blbosti.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Demokracie jako vyšitá: https://www.arfa.cz/demonstraci-50-tisic-lidi-v-berline-rozehnala-policie-vodnimi-dely-merkelova-jako-hitler-zastavte-nejvetsi-podvod-v-dejinach-neni-zadny-covid-19-je-jen-novy-test-dav-miril-pred-reichs/#.X7f1j2VKi70 Plánovaný pochod k Říšskému se neuskutečnil protože policie pustila do davu proudy vody z vodních děl. Dav se tak rozptýlil a opětovnému sjednocení zabránila policie elektrickými obušky a zvukovými děly. Nad demonstranty údajně létaly drony a pořizovaly snímky. Ve vzduchu byl i vrtulník.
      Co je TESTOVÁNÍ ve skutečnosti? Zničívysokofrekvenční čip náš PINK GLAND?
      https://www.youtube.com/watch?v=cw-Ws7_GqFk&feature=emb_rel_end
      https://ac24.cz/en/-/nemecka-policie-zatkla-kritika-lockdownu-dr-andrease-noacka-v-sokujicim-videu?redirect=%2Fen%2Fweb%2Fac24%2Fuvod

      Smazat
  6. Těžko se mi bude loučit s 3-4 litrovými motory, ale nedá se svítit. Oni nám totiž opepří všechny možné poplatky a spotřební daně, a jako třešničku přidají zákaz jízdy ve městě nebo třeba v Alpách.
    Čili ještě 4-6 let zkusím vydržet se starým autem a pak se uvidí. Možná hybrid, možná H2, čisté E jen v nejvyšší nouzi a v kombinaci se slunečními kolektory a vlastní nabíječkou u baráku. Ovšem to jen za předpokladu, že nezavedou mazanější zdanění - cenu elektřiny nechají, ale všechny auta dostanou telematiku a jen se hnete od chodníku, budete platit za každý metr. Osobně sázím na druhou variantu. Ale je tady ještě jeden aspekt - nákladní doprava. Tady zatím nic lepšího než Diesel a LNG není. Kromě experimentů ve Skandinávii s bezdrátovým nabíjením za jízdy po dálnici, případně přes trolej ve vozovce.

    OdpovědětSmazat
  7. Šéftechnik Toyoty popsal smutnou pravdu o ekologičnosti elektrických aut ... Ramaekers uvedl, že na výrobu jednoho elektromobilu je třeba tolik vzácných kovů, s kolika si vystačí šedesát exemplářů Yarisu. A to je takový rozdíl, že jej relativně malé zlepšení provozní efektivity elektrického auta nedokáže přebít. Proto také Toyota navzdory své pozici ve světě bateriové elektromobily prakticky ignoruje.
    Oněmi prvky jsou např. neodym, který je těžen způsobem zcela neohleduplným vůči životnímu prostředí v čínských dolech. Ve výsledku tak jejich ekologická stopa ani nemůže být „bezemisní“, jak se často tvrdí. Stejně jako lze Číně těžko přičíst nějaký kredit, pokud snahy o elektrifikaci neguje neekologickými způsoby těžby vzácných kovů. ***Znovu tak lze jen dodat, že současná elektrifikace je pouhým přesouváním emisí z ulic na jiná místa planety, konkrétně pak do elektráren či dolů. Tímto způsobem ale Zemi zachráníme jen stěží. Proto také Toyota říká, že její hybridy jsou „nejatraktivnějšími a nejdostupnějšími elektrifikovanými hnacími ústrojími“ v prodeji.***
    Ostatní používání bateriových hraček je jen zhmotněním úspěchu PR kreativců postrádající jakékoli racionální uvažování.
    Emise CO2, ktere produkuje lidstvo nemaji temer zadny vliv na zmenu klimartu. A kdyz se spocita ucinnnost elektrovozidel se vsemi ztratami, tak elektroauto ma ucinnost necelych 15 %, benzinove 35, dieslove 45. Produkuje tim vice nez 3-krat vice CO2, jen nekde jinde nez jede.

    OdpovědětSmazat
  8. ... i když v rozhovoru je podobných perel ještě na dva náhrdelníky. Jinými slovy, abychom dosáhli nějakého čísla, které si paní (Genevieve Ponsová, ředitelka Institutu Jacquese Delorse, účastnice virtuální schůzky Prague European Summit a prý vlivná expertkaa a několik dalších jejích kamarádek a kamarádů) usmyslela, tak musíme totálně překopat své životy, výrazně si snížit životní úroveň a totálně rozvrátit ekonomiku. Naštěstí zde máme pandemii koronaviru, která nám ukázala cestu.
    Silné kafe, co říkáte? Co si ta paní o sobě myslí? Ale nebojte se, všechno je podložené, povede to k výsledku. O tom svědčí tato kouzelná věta:
    „V této věci, která je důležitá pro nás pro všechny, je ale nutné být rozhodný. A doufat, že s touto rozhodností přijdeme i na způsob, jak toho dosáhnout.“
    Takže závěrem přátelé: Nejprve si pod sebou musíme rozhodně podříznout větev, na které sedíme. Až pak budeme padat, tak snad najdeme způsob, jak se dole nezabít.
    https://www.protiproud.cz/politika/5470-tihle-nam-vstupuji-do-zivota-eu-si-kope-hrob-a-pak-se-sama-streli-koronaviru-treba-navzdy-ekosilenstvi-v-terminacni-fazi-na-cestovani-a-maso-zapomente-velky-krok-vzad-pro-evropu-maly-krok-pro-lidstvo.htm

    OdpovědětSmazat

Na opakovanou žádost čtenářů, kteří se nechtějí zapojovat do diskuzí obsahující vulgární a urážlivé výroky. Jejich odstraňování je časově náročné a narušuje plynulost diskuze. Proto nebude dále možné vkládat anonymní komentáře.
Pro vložení komentáře je proto nutné se na stránce "Nová republika" přihlásit vpravo v horním rohu této stránky "přihlásit se" (výběrem emailového účtu např. Google) a upravením uživatelského profilu (v kolonce Nastavení>Upravit uživatelský profil). Děkujeme za pochopení.