Reklama

pondělí 30. listopadu 2020

Jaroslav Bašta: Úvaha o volbách v příštím roce


Jaroslav Bašta a -rp-
29. 11. 2020 PrvníZprávy

Povolební martyrium ve Spojených státech asi nejen ve mně vyvolalo potřebu se zamyslet nad institucí voleb, zejména pak v demokratických státech. Ukazuje se totiž, že záležitosti zdánlivě technického charakteru mohou původní účel pošramotit, ne-li přímo zdiskreditovat.

(Na snímku Jaroslav Bašta)

V době digitální, kdy všechny podstatné věci se odehrávají ve zlomku vteřiny a mimo dosah našich smyslů, v rámci pudu sebezáchovy demokratické společnosti zřetelně nezbývá, než se vrátit k základnímu principu - každá volba je volbou osobní. Proto tomu musí být podřízena i forma samotného hlasování, píše Jaroslav Bašta v komentáři pro Prvnizpravy.cz..

Sám pro sebe zastávám názor, že instituce demokratických voleb se pohybuje mezi třemi polohami. Tou první je známý slogan o tom, že každé volby představují svátek demokracie. Druhou pak výrok připisovaný Josefu Stalinovi hovořící o tom, že není tak důležité, jak lidé hlasují. Rozhodující je, kdo sčítá hlasy.

Třetí, konečné stádium pak formuloval jeden saúdsko-arabský princ, který byl před lety na oficiální návštěvě v České republice a byl přijat panem prezidentem Václavem Klausem (asistoval jsem u toho jako náměstek ministra zahraničních věcí). Pan prezident se mimo jiné zmínil, že volby v Palestinské autonomii dopadly překvapivě – vyhrál Hamás. Princ na to reagoval replikou: „Zásadní vadou každých voleb je, že často přinášejí překvapení. Proto je v našem království nepraktikujeme.“

Odhaduji, že většina zemí Západu (včetně České republiky) se nachází mezi stádiem dvě (stále větší roli hraje, kdo sčítá) a tak směřuje k saúdsko-arabské metě (eliminace překvapení). Cestu, jak toho dosáhnout, už známe. První krok představuje rozložení voleb do co nejdelšího časového úseku, druhý pak možnost hlasovat distančně, tedy korespondenčně, faxem nebo elektronicky z notebooku či mobilu.

Důsledky, které to má na situaci ve společnosti, na důvěru ve volby a demokratické instituce obecně, vidíme v přímém přenosu. Kromě Spojených států se korespondenční hlasování neukázalo v nejlepším světle u našich sousedů v Rakousku, kde bylo nutné opakovat druhé kolo prezidentské volby. Nicméně mi připadá, že neosobní, distanční hlasování představuje důležitý krok na cestě k postupnému odstranění demokratických procedur spojených s takovými přežitky národních států jako všeobecné hlasovací právo. Perspektivně to umožní korigovat nevhodné hlasování prostých voličů ještě předtím, než vyjde najevo.

V báječném novém světě, kam nás vede progresivistická anticivilizační levice, už nebudou muset nestátní neziskové organizace na náměstích korigovat výsledky hlasování starších generací. Bude stačit krátká přestávka během sčítání, aby bylo jasné, kolik elektronických či korespondenční hlasů je zapotřebí pro předem určené vítěze. Protože potom bude dramaticky klesat volební účast, možnost hlasovat fyzicky se zruší. A i u nás konečně zavládnou poměry jako v pouštním království.

Ty generace, které si ještě pamatují normální svět, budou mít v příštím roce možnost naposledy se pokusit zvrátit výše naznačený scénář. Nesmějí ovšem volit nikoho, kdo chce distanční demokracii, ale naopak politické strany, které budou prosazovat fyzickou přítomnost ve volební místnosti a pouhý jeden volební den. Tento systém se ukázal jako dostatečně odolný proti možným podvodům.


38 komentářů :

  1. Jinými slovy, i pan Bašta cítí, že v té Americe něco HÓÓÓDNĚ smrdí, že?

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. No jistě, pokud se Soroš rozhodl spočítat si volby sám, pak to smrdí hodně.

      Smazat
  2. Já bych řekl,že je to až nesnesitelný mrtvolný zápach,který se z americké demokracie šíří na všechny světové strany.

    OdpovědětSmazat
  3. Ale no tak ! Pane Bašto, jaké martyrium s volbami v Americe ? Vy asi zase čtete špatné noviny ! Zase už nám posloucháte špatná rádia ! Že na Vás, tak nějak uvědoměle, pošlu porňouska Jandu. Vy jste asi nesledoval "naší" (tedy povinně i Vaší) ČT ? Kdybyste to sledoval a nečetl ptákoviny, tak se dozvíte, že až na pár marginálií, bylo všechno v naprostém pořádku ! To Vám tam mlely jak mluvící hlavy z ČT, tak i nespočet pozvaných "politologů". Tak se koukejte srovnat.

    OdpovědětSmazat
  4. Bašto,co myslíte tím - kolik bude potřeba elektronických a korespondenčních hlasů -.Jistě tím narážíte na poslední volby a hlasy pro TOP-09, podobných nesmyslů už bylo napsáno hodně, ale má to jeden háček,nikdy nikdo tenhle blábol nepodložil žádným důkazem
    A co se týče USA,tak veškeré pochybnosti o volbách způsobil Trump, tím, že nedokázal přiznat svou porážku,po přepočtu hlasů se žádný podvod nepotvrdil, tak co smrdí,max tak vaše nohy Ferino a Čechu.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Unknown je zcela nepochybně pánské přirození, v tom nejvulgárdnějším slova smyslu!!

      Smazat
    2. Máte recht. Důkaz nebyl řádně podložen. Asi proto případ policie odložila. Musíme za pravdu a lásku bojovat ! Taky jste si všiml, že jsme tu na to jenom dva ?

      Smazat
    3. Mikeši, máte pravdu, jste tu jen dva, kteří nechápou, že moc má moc i v demokracii nejen falšovat volby. Zvláště, mají-li "demokraté" pod mocí policii a soudy.

      Pokud nejste tedy součástí této moci, moc vás život nenaučil.

      Smazat
    4. pro pana Povolného:
      tak ono to s tím rozdělením národa nebude tak strašné, jak se nám někdo snaží namluvit. Za pravdu a lásku tu srdnatě bojujeme jen dva. Ostatní používají rozum.

      Smazat
    5. Mikeši, myslíte, že je to nespojitelné?

      Smazat
  5. U nás snad nic takového nezavedou to by byl Babiš sám proti sobě. A že se to líbí pyjatům a stop 09 diktátorům se hodí vše co je dostane k moci. Stejně jako v usa takže si nikdo nemusí dělat iluze o demokracii.

    OdpovědětSmazat
  6. Mohu s názorem p.Bašty souhlasit. Kvituji p.Baštu, že opustil, za vše mohou "neo a euromarxisté". Nemohu však souhlasit s "báječném novém světě, kam nás vede progresivistická anticivilizační levice". Tam nás vedou
    liberální a liberálně-anarchistické skupiny, které hlásají bezbřehý multikulturalismus, to není autentická levice, která bohužel ani u nás není. ČSSD = středová strana, KSČM = sociální demokracie.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Georgi, definujte tedy prosím, autentickou levici a její názory na protivníky, děkuji.

      Smazat
    2. Pokus definovat autentickou levici.
      Fyzikální zákony můžeme definovat poměrně přesně. Každá definice, která se týká společnosti a společenských vztahů je ošidná a není zcela vypovídající. Výklad může být různý.
      Autentickou levici lze popsat pomocí jejich hlavních atributů asi takto. Levice, nebo levicové hnutí je v každém případě humanistickým hnutí. Musí být internacionalistické, bojovat za mír, být mírovým hnutím. Internacionalismus neznamená podpora migrace, ale třeba cílená podpora pro odstraňování největší chudoby (na př. na úkor zbytečného zbrojení). Autentičnost je také v tom, co říkám to dělám.
      Humanistické - jde o člověka o jeho celkový rozvoj, důležité požadavky jsou mír a práce. Jde také o sociální požadavky, zastupuje zejména lidi práce.
      Cílem je spravedlivá, demokratická společnost, svobodných lidí s velkým podílem přímé demokracie, těmto kritériím je nejblíže a odpovídá socialismus, socialismus se rovná slušnost. Nezaměňovat s byrokratickým socialismem, který u nás byl.
      To jsou dle mě obecně formulovaná kritéria, dle kterých by se měla nebo mohla autentická levice formovat a vést politický boj. To znamená, kterým směrem by se mohlo levicové hnutí nebo strana ubírat.
      To jsou pouze obecně formulovaná kritéria, případné „současné hnutí“, nazval bych ho „novou levicí“, musí hledat nové cesty a reagovat na současný vývoj a stav společnosti. Musí si vytyčit cíle, postupové kroky, ale jen to nestačí, musí mít důvěryhodné vůdce, kteří dokáží toto vše formulovat a prezentovat. Ale musí pracovat s „kolektivními emocemi“, názory větších částí společnosti, tříd, které cítí potřebu kvalitativní změny, na základě svých sociálních zkušeností a své nespokojenosti se stávajícím stavem společnosti. V současné době taková „levice“, která by se toho ujala není. Ani nyní být nemůže, protože dosud nevznikla potřeba, poptávka po takové levici. Když dojde k takové situaci musí být levice připravena (příklad listopad 1989). V lidech se nahromadí ne jen nespokojenost, ale je jejich potřeba něco s tím dělat. Dosud taková krize nepřišla, aby sami lidé chtěli změnu. A jsou zde také další aspekty, mimo jiné, že „levice“ je chudá, žádný miliardář ji nebude podporovat. Na velké kampaně levice nemá. Americké volby „stály“ několik miliard dolarů.
      Úkoly, které může prosazovat „nová levice“ v podmínkách liberální demokracie. Politický boj za sociální požadavky, spolupráce s odbory, prohlubování demokracie referendem (na př.EU, NATO), zastavit odnárodňování národa, boj za mír, boj za odzbrojení, obrana veřejného zdravotnictví a další jeho zkvalitňování, zkvalitňování sociálních služeb, vrátit kvalitu do školství, zrušit tak. zv. inkluzi, podpora tradiční rodiny, životní prostředí, „zelený“ průmysl, ale ne to co dělá EU, potravinová soběstačnost, zdravé potraviny. Podpora státu a vytvoření našeho zpracujícího potravinářského průmyslu spolu s našimi zemědělci. Podpora českého průmyslu. Podpora výstavy bytů městských a družstevních. Mohl bych pokračovat.
      Dle mého názoru v současné době nemáme takovou levici. ČSSD chce jen kapitalismus vylepšovat, v současnosti je zcela ve vleku oligarchy. Je to středová strana. KSČM je takovou „revolučnější“ soc.demokracie a pokud se zásadně nezmění, tak zanikne jako strana parlamentní a pak nebude mít žádný vliv. Nová levice tak může vzniknou, buď postupně, nebo jako reakce na krizové podmínky, které v kapitalismu pravidelně přicházejí.
      Jen pro zajímavost uvádím zprávičku z Japonska. Uvažují o tom, že hlavním cílem společnosti a jeho hnací silou by neměl být zisk, ale zdravé životní prostředí, zdravé potraviny, zdraví, šťastný život člověka. Já si nemohu pomoci, ale toto jsem již četl. Myslím, že lidstvo nemůže v budoucnosti nadále žít jak dosud. Jednou zjistí, že je potřeba něco zásadně změnit, jinak to nedopadne v globalizovaném, stále nenasytném kapitalismu dobře. Některé idee, se nám dnes mohou zdát jako utopie. Je to z Japonska levicové ?

      Smazat
  7. 9:36
    Cablik proč se capite,co je PYJÁTUM a STOP -09 a kdo je diktátor.
    A tohle podporuje SPD. Bůh s námi.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Vše je jasné politici z těch stran by to chtěli jsou o tom články. Pokus bruselu s rozpočtem jen dalším diktátorským manýrem jak vnutit všem nechtěný liberalismus a LGBT propagandu.

      Smazat
    2. Unknown je zcela nepochybně pánské přirození, v tom nejvulgárdnějším slova smyslu!!

      Smazat
  8. Západní autokracie se chystá nahradit tu komunistickou, říká maďarský poslanec Deutsch

    http://svobodnenoviny.eu/zapadni-autokracie-se-chysta-nahradit-tu-komunistickou-rika-madarsky-poslanec-deutsch/

    Caitlin Johnstone: Jen ti, co lžou, najdou v západních médiích uplatnění

    http://svobodnenoviny.eu/caitlin-johnstone-jen-ti-co-lzou-najdou-v-zapadnich-mediich-uplatneni/

    Globální Evropský průšvih narůstá a není řešen. Není to Covid, není to válka, ale co není – může být

    http://svobodnenoviny.eu/globalni-evropsky-prusvih-narusta-a-neni-resen-neni-to-covid-neni-to-valka-ale-co-neni-muze-byt/

    Geert Wilders premiéru Ruttemu: Importovali jste do naší země monstrum zvané islám!

    http://svobodnenoviny.eu/geert-wilders-premieru-ruttemu-importovali-jste-do-nasi-zeme-monstrum-zvane-islam/

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. 10:26
      Cablik,jdi do hajzlu s těma blábolama ze stran sračkovytých webů.Ty zajímají jen hlupáky a pomatence podobné tobě.

      Smazat
    2. A Unknowna, který je doslova hltá aby následně+ mohl urážet a sprosťačit.

      Smazat
  9. Toto je zajímavé téma i z filozofického hlediska! Dá se říct, že zatím vše na co lze jen pomyslet, pohlcovala vlna digitalizace. Dokonce to zašlo až tak daleko, že to vypadá, že umělá inteligence AI nahradí i samotné lidské myšlení. V mnoha aspektech je AI už nesrovnatelně vyspělejší.
    A najednou je tu problém voleb. Na volby máme několik kritérií: transparentnost, regulérnost, anonymitu hlasování, ale zároveň identifikovatelnost voliče, zpětnou verifikovatelnost hlasování od lokální úrovně a další.
    Nic z tohoto nelze digitalizací zaručit, ba co víc, digitalizace všechny tyto atributy přímo znehodnocuje.
    Volby jsou atributem reálného lidského světa a nejdou převést do světa digitálního.
    Tedy samozřejmě že jdou, ale z principiálního hlediska to bude vždy jenom parodie.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. 10:46-Nejsem IT ale umím si představit digitální volby, které sice mohou heknout ale nikoliv ovlivnit.
      Stačí mít přehled volitele, jak jeho hlas(balík) postupuje od něj až do nejvyšších pater, tedy místo určení a jeho připočtení k ostatním.
      Kdo z IT mi to potvrdí nebo vyvrátí, když to jde v obchodním styku?

      Pro voliče tradiční v místnosti za plentou, mu nemohou dát při odchodu podklady k podobnému sledování své "zásilky"?

      Výhodné by to bylo i pro korespondenční volbu, méně zneužitelné.

      Smazat
    2. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

      Smazat
    3. Miroslav Povolný
      Jestli jsem vás dobře pochopil, tak tím zajistíte ale pouze osobní verifikovatelnost svého hlasu. Kde máte anonymitu svého hlasování? Jak zajistíte verifikovatelnost většího balíku hlasů (ve volbách volební okrsek), jak zajistíte, aby nehlasoval za voliče někdo jiný (zneužitelnost digitální identity) atd.
      Těch problémů je mraky, některé by se asi podařilo vyřešit, ale nevěřím, že digitální volby by se byť jen přiblížily transparentnosti voleb klasických.

      Smazat
    4. 19:26-Tak jako si chráníte své konto. Jistě nebudete vytrubovat své heslo ani v rodině, pokud jste jiného názoru. Jde o osobní odpovědnost vůči svému hlasu a jeho doplutí na konečnou. Pokud si to pohlídají všichni, je minimální možnost podvodů. Pokud se váš hlas někde ztratí je to podnět pro policii aniž budou znát pro koho jste hlasoval, neboť "obsah balíčku" se dešifruje až v konečné instanci. Vše je tedy v rukou IT a politické vůle.

      Byl jste někdy u volební komise? I u té nejnižší jsou možné podvody, natož při přepisu do zpracování za okrsek, kraj atd. Zpětné kontroly se dělají jen na podnět, o žádné nevím.

      Smazat
    5. Miroslav Povolný
      Obávám se, že ani zhruba netušíte, jak digitální svět funguje, takže diskuse je bezpředmětná. Ale jinak v pohodě, nic proti vám.

      Smazat
    6. Miroslav Povolný
      Vy si to představujete jako internetové bankovnictví, to je úsměvné:-)
      Krok č.1
      Přijdete fyzicky do volební místnosti a tam se identifikujete občankou. To je téměř neprůstřelná metoda identifikace. Už tady ale v digitálním světě nastává problém. Máte nějakou e-identitu, e-občanku, nějaký digitální certifikát atd. Všechno toto jsou pouze zcizitelná digitální data. Nejjednodušší příklad. Vykutálený vnouček si půjčí e-občanky dědečků a babiček a bude hlasovat za ně.
      Krok č.2. Anonymní volba.
      Vhazujete do urny svůj hlas, který se promíchá s ostatními hlasy a vaše volba je anonymní. Toto je zásadní věc, která v digitálním světě udělat nejde.
      Pokud v digitální světě hlasujete, vždy prozrazujete svojí identitu. Pokud svoji identitu neprozradíte, tak se zase nedá ověřit, kdo hlasoval a je z toho pouhá anketa.
      A teď se dá spekulovat o neuvěřitelně složitém mechanismu, který by toto nahradil. Vy pošlete někam zašifrovaný soubor se svým hlasováním. Někdo X by potvrdil, že jste to vy, ale neviděl by jak jste hlasoval. Odstranil by z toho identifikační hlavičku, poslal by hlas někomu Y třetímu, ten by to na základě nějakých klíčů (jakých? pokud byste mu je poslal vy, tak by vás zase identifikoval) rozšifroval, promíchal s ostatními hlasy a spočítal. A teď si mějte nad takovýmto procesem nějakou transparentní kontrolu. Jak zaručíte, že X nepošle Y víc hlasů, nebo Y nějaké nezahodí, nepřevrátí? Jak budete přepočítávat hlasy v případě kontroly? Můžete vůbec X a Y věřit? Absurdní! Kdokoli, kdekoli s tím může manipulovat. Čím složitější mechanismus, tím více možností zneužití.

      Smazat
  10. Pane Povolný, asi to jde, ale já bych nechal jejich problémy na nich. Stejně si nenechají od nás poradit. Zrovna tak, jsem pro řešit si naše problémy u nás doma.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Adonisi, co se "osvědčuje" na západě, budou i naše problémy, proč je tedy neřešit dříve s předstihem?

      Smazat
    2. Pane Povolný souhlasím,
      neb jsou mezi námi tací, co opisují vše ze západu i s hrubkami. Na tu infekcí si musíme dávat pozor. Kdyby se opisovala jen pozitiva, nemám nic proti.

      Smazat
  11. No 410 hlasů pro Trumpa proti 210 pro bideta a s takovým skóre by se mněl Trump smířit s porážkou. To by musel padnout z toho svého bytečku rovnou na paličku. Já si počkám až bude oficiální výsledek, pak si budu sypat popel na hlavu, jestli Trump nevyhraje. V opačném případě se budu smát všem těm přícmrdům.

    OdpovědětSmazat
  12. 13:33
    Kde jste sebral číslo 410 proti 210. Pokud by byla pravda to co píšete, potom by Biden nemohl být prohlášen za prezidenta.
    Jinak Biden se nepíše bidet s malým B, tohle napíše jen hlupák.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. 14:39-To je jen přezdívka pro něj, jako splachovacího politika bez "koulí".

      Smazat
    2. Tento komentář byl odstraněn autorem.

      Smazat
    3. Omlouvám se pane Povolný. To patřilo tomu bezmozkovi nad váma, proto jsem to smazal.

      Smazat
    4. Nebudu to časovat aby jsem se zase nespletl. Jak je tak chytrý tak na to možná příjde. Bidet byl zvolen jenom takovýma trkvasama, které podplatil ten oblbovač soros. Na toho se už taky vaří voda.

      Smazat
  13. Věřím, že na amerických prezidentských volbách jsme se přesvědčili co to je americká demokracie, kde nerozhodují voliči, ale jakýsi volitelé, které mohou volit i neregistrovaní lidé. To skandální, když v této vzorové demokracii ještě měsíc po volbách nemají vítěze. A co se může odehrát od té doby? Podvody, lži ... dopočítávání volebních listů, co chceme aby z toho vzešlo. U nás se podvádí, když volby trvají dva dny. Jsou podezření, že i u nás se v noční době mezi volebními dny manipuluje s hlasy voličů a proto je nutné volit v jeden den. A osobní účastí voličů ve volebních místnostech. A také i v těchto případech může docházet k podvodům při převodu výsledků do volebního centra.

    OdpovědětSmazat
  14. https://ac24.cz/en/-/vetsina-korespondencnich-hlasu-v-kraji-wayne-v-michiganu-pochazela-psychiatricke-nemocnice-pro-tezce-mentalne-postizene?r
    http://www.skrytapravda.cz/zahranicni/3638-neskutecne-lzi-o-trumpove-padu-vse-je-jinak-prohral-nebo-vyhral
    Zde je injekční biočip Billa Gatese pro ty, kteří si myslí, že je to konspirační teorie. 25.11.2020
    https://beforeitsnews.com/eu/2020/11/here-is-bill-gates-injectable-biochip-for-those-who-think-it-is-conspiracy-theory-2664391.html

    OdpovědětSmazat

Na opakovanou žádost čtenářů, kteří se nechtějí zapojovat do diskuzí obsahující vulgární a urážlivé výroky. Jejich odstraňování je časově náročné a narušuje plynulost diskuze. Proto nebude dále možné vkládat anonymní komentáře.
Pro vložení komentáře je proto nutné se na stránce "Nová republika" přihlásit vpravo v horním rohu této stránky "přihlásit se" (výběrem emailového účtu např. Google) a upravením uživatelského profilu (v kolonce Nastavení>Upravit uživatelský profil). Děkujeme za pochopení.