Reklama

pátek 4. prosince 2020

Jágr se vrátil do Ruska a slíbil, že nebude končit kariéru. Veliký Čech o Ovečkinovi, Omsku, koronaviru a motivaci

4. 12. 2020   sport24
Veliký Čech znovu udivil veřejnost.
V listopadu 2020 slaví omský hokej 70 let. Avangard v souvislosti s tímto výročím v průběhu celého měsíce oslavuje toto významné datum. Bylo rozhodnuto uskutečnit jubilejní zápas, soupeř byl vybrán významný a silný. 23. listopadu se "jestřábi" střetnou s Ak Barsem. Původně se jubilejní zápas měl uskutečnit na domácí aréně klubu v Balašiche, nicméně v Podmoskevsku je zakázáno pořádat hromadná sportovní klání s obecenstvem.

Jaký by to byl svátek bez fanoušků? Proto byl zápas přesunut do VTB Arény v Moskvě. Jako speciální host byl pozvaný nejznámější legionář v historii Avantgardu - Jaromír Jágr.

Od Olympiády v Soči v roce 2014, kdy tento Čech hrál za národní mužstvo ČR, už v Rusku nebyl. Jeho příjezd v roce 2020 je skutečně významnou událostí. Protože v podmínkách uzavřených hranic, lockdownu v Česku, situace s koronavirem u nás to bylo velmi komplikované provést. Ale přesto legenda světového hokeje přiletěla. Samozřejmě se Jaromír okamžitě stal hlavní osobností jubilea. A na jeho tiskové konferenci před zápasem se shromáždilo hodně novinářů.

"Když jsem se doslechl, že letos má Avantgard jubileum, tak hned jsem přijal pozvání. 70 let - to je hodně, je to velká historie. Jsem rád, že mohu být součástí této historie. Kdy jsem v roce 2005 podepsal s Avangardem smlouvu, nic jsem o městě a klubu nevěděl. Ale byla to zajímavá a krásná doba v mojí hokejové kariéře. Dokonce jsem se nechtěl vracet do NHL, začal Jaromír mluvit rusky. Později odpovídal na otázky anglicky. Bylo těžké dostat se do Ruska. Jestli dříve bylo možné si prostě sednout na let Praha - Moskva, tak nyní jsem se musel dostávat přes Turecko. Ale já jsem zde chtěl být".

Když bychom popustili uzdu fantazii, jakou funkci byste mohl obsadit v NHL?


Když mně bylo 18 let a odjel jsem z rodného Kladna, celou dobu jsem myslel na to, že je třeba se vrátit a pomoci vlastnímu klubu. Neuvažuji a nikdy jsem neuvažoval o práci v NHL, protože všechny mé myšlenky jsou spojeny s rodným městem.

Věříte, že Ovečkin překoná rekord Gretckého v brankách?


Dřív jsem si myslel, že Ovečkin nebude mít šanci dohnat Gretckého. Bylo to před šesti léty. Ale změnil se, stal se lepším hráčem, než byl zamlada. Hraje s větším úsilím. Pokud bude zdravý a nadále tak pracovat, tak bude moci tento rekord překonat.

Plánujete, že budete hrát v této sezóně za Kladno?


Tento rok je poněkud neobvyklý. Nevíme, co bude zítra. Nyní netrénuji tolik, kolik bych chtěl. V Česku je lockdown, je velmi komplikované udržovat formu. Před Kladnem je úkol dostat se do první ligy. Nejsem si jistý, že nyní mohu jako hráč pomoci týmu uskutečnit tento úkol. Chtěl by si zahrát v play-off. Plánuji, že v budoucnu si ještě zahraji.

S jakým těžkostmi jste se v Kladnu kvůli pandemii koronaviru letos setkal?


Dokonce před koronavirem byly v české lize těžkosti. Není tak moc oddílů v Česku, které mohou angažovat silné hráče. Navíc nyní v Česku hokejisté dostávají víc, než si zaslouží. Těžkosti byly a zůstávají. Myslím, že nyní hráči budou muset klesnout na výplatách, asi o 20-30 procent. Zatím jsme nesnížili smlouvy v našem týmu. Domnívám se, že vláda Česka by měla pomoci. Jinak budou se sportem velké problémy, nejde jen o hokej, ale i o jiné druhy sportu.

Do jaké míry jste byl překvapen, že Avangard nyní nehraje v Omsku?

Je to divná situace, že je Avangard nucen hrát v Moskvě. Ale všichni vědí, co se stalo s arénou, není jiná možnost. Cítím s omskými fanoušky. Když se v Česku řekne Omsk, tak hned je to asociace na hokej a Sibiř. Viděl jsem makety nové arény, bude nádherná, dokonce lepší, než byla předchozí. V Česku byla podobná situace, kdy byl oddíl nucen odjet ze svého města. Po uplynutí několika let se vrátil a požíval nesmírnou popularitu v rodném městě.

Jaká je vaše nejvýraznější vzpomínka na Rusko a Avangard?

Když jsem poprvé zahrál za Avangard v Omsku. Fandové, atmosféra - všechno bylo skvělé. Přijali mě vřele a já jsem odpovídal lidem vzájemností. A nechtěl jsem odjíždět. Od té doby se nic nezměnilo. Mám ve velké úctě ruské hráče, se ctí reprezentují svou zemi.

Říkal jste, že byste si na jaře chtěl zahrát v play-off za Kladno. Budou tyto zápasy poslední ve vaší kariéře?

Těžko říci. Hokej se stává stále složitějším. Trénovat je také těžší. Trochu jsem ztratil drive, když jsem chtěl dokazovat, že mohu být nejlepší. Motivace chybí. Doufám, že ten drive se mi vrátí. I když jsem úplně zapomněl: příští rok v zimě, v prosinci 2021, v Česku proběhne "Zimní klasika". Slíbil jsem, že si tam zahraji. Proto nyní za žádných okolností nemohu končit.

Pro Novou republiku vybrala a přeložila PhDr. Vladimíra Grulichová

Rozhovor byl opublikován 23. listopadu 2020 

42 komentářů :

  1. Jágr je diplomat. Neřekl bych to do něj.
    Ale je to sportovec a ti toho většinou moc nevymyslí. Ale už samotný odjezd do Ruska mu doma asi moc nepomůže. Novotný, Hřib a další debilové si na něm zgustnou hned, jak se to domáknou.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chtěl bych upozornit na "lidi", kteří po Jaromírovi půjdou:

      RODINKA K POHLEDÁNÍ

      Swingers párty Záruba, Fridrichová, Fridrich, Zárubová-Witowská, Witowski, starý Kolář, zrzavý synáček Kolář z Prahy 6

      * Sportovní komentátor ČT Robert Záruba a kuňkavá politická moderátorka ČT Světlana Witowská-Zárubová-Ševčíková byli manželé. Mají 19letého syna Viktora Zárubu. * Rozvedli se v roce 2009 a Světlana se v roce 2010 provdala za vysoce postaveného bankéře České spořitelny Petra Witowského, se kterým má syna Filipa (9). Rozvedli se v lednu 2020 a Witowski si stěhoval věci služební dodávkou Dopravního podniku hl.m.Prahy (DPP). * Petr Witowski se bez výběrového řízení, dva měsíce po komunálních volbách, v prosinci 2018, stal generálním ředitelem pražského dopravního podniku (DPP). Byl vysoký manažer České spořitelny (2004 až 2017), působil v Bance Creditas (2017). Od roku 2017 pracoval jako finanční konzultant. "Dozorčí rada DPP Witowského vybrala bez otevřeného výběrového řízení, ačkoliv současné vedení města se neustále zaklíná transparentností při obsazování vysokých funkcí. Navrhlo ho Čižinského hnutí Praha sobě, které má v gesci dopravu. Witowski je totiž kamarád náměstka pro finance Pavla Vyhnánka (Praha sobě), který ho poznal v České spořitelně." Witowski má přezdívku "další zloděj v dopravním podniku". * Záruba má se svou druhou ženou, štěkavou politickou moderátorkou ČT Norou Fridrichovou-Novákovou, bývalou moderátorkou NOVY, dvě dcerky Dianu (8) a Marianu (5). * Záruba má staršího bratra Alana Zárubu, kreativního ředitele televize NOVA, 2006 - 2011 byl vedoucím designérem v České televizi. Alan Záruba byl v roce 2018 autorem paskvilu loga českých hokejistů. * Programový ředitel ČT Milan Fridrich a moderátorka ČT Nora Fridrichová-Nováková byli manželé, jejich dvouleté manželství skončilo rozvodem v lednu 2008. * Fridrich má partnerku Janu Vyhlídalovou, se kterou má syna Adama. * Fridrichova družka Jana Vyhlídalová má hračkářství Kidtown, Uralská 771/8, Praha 6, kde ji podporuje starosta Prahy 6 Ondřej Kolář (TOP09), strhávač Koněvovy sochy, absolvent pochybné plzeňské právnické fakulty, syn bývalého diplomata Petra Koláře. * Petr Kolář vystudoval folklór. Byl náměstek ministra zahraničí Cyrila Svobody (KDU-ČSL) a velvyslanec ČR ve Švédsku, Irsku, USA a Rusku. V roce 2013 Petr Kolář pracoval pro PPF Petra Kellnera, kde měl na starost byznysové

      zájmy PPF s důrazem na Asii. Od 2014-dodnes je externím seniorním poradcem v americké advokátní kanceláři Squire Sanders, nyní název Squire Patton Boggs, a v think tanku Evropské hodnoty pornoherce Jakuba Jandy. Advokátní kancelář Squire Patton Boggs je v USA registrována jako lobbistická skupina a sponzorovala volební kampaně Hillary Clintonové a Baracka Obamy. Rozhodnutí radnice Prahy 6 v čele se starostou Ondřejem Kolářem (TOP09) o odstranění pomníku maršála Koněva se opírá o znalecký posudek právě této americké advokátní kanceláře Squire Patton Boggs, kde je poradcem jeho otec. Bratr Petra Koláře Pavel Kolář pracoval v letech 2007-2017 v bance ČSOB, z banky odešel kvůli práci pro Drahoše, kterou vykonával zadarmo. Bratři Petr Kolář a Pavel Kolář pomáhali v letech 2017/2018 ve volební kampani neúspěšnému prezidentskému kandidátovi Jiřímu Drahošovi, od podzimu 2018 senátorovi za KDU-ČSL, TOP 09, STAN a Zelení. Světlana Witowská-Zárubová-Ševčíková v roce 2020 žije s Petrem Kolářem. Prostě rodinka k pohledání. Za peníze občanů se roztahují v ČT i pražských radnicích.

      To je jeden z gangů, který po Jaromírovi bezesporu půjde!

      Vymazat
    2. bravo absolutni souhlas dalsi CNN(comment not neessary)
      ne neni to zkratka zprofanovane US Cable News Network

      Vymazat
    3. 17:33
      Vendelín, obdivuji vaše znalosti o různých lidech,ják to máte vše dokonale zmáklé, někdy se tomu říká nechutné drby
      A co vy, co vaše rodina,asi vše křišťálově čisté, bez poskvrny. Jste velký ubožák, bulvár vás určitě zaměstná.

      Vymazat
    4. Mojí rodiny si nevšímej. Ta je v pořádku a živí se poctivě.
      Sleduj korupční a vlivové prostředí, které okolo "naší" televize vzniklo.

      Vymazat
    5. Vendeline skvele.To nejsou drby,to jsou fakta.Nekteri jsou si proste v te nasi demokracii,pravde a lasce rovnéjši.Mafie Donu Corleonu hadr.

      Vymazat
    6. To je strašné čtení a je - li fakt , že to zde takto funguje , dejme se do nich , není možné , aby takto fungoval stát . To se fakt nemůže najít nějaký vůdce ?

      Vymazat
  2. Rusko se proměňuje v krásnou ,moderní zem .Vlastní politika jde tomuto státu ku prospěchu.Jágr dovede ocenit kvalitu.Škoda , že naše politika je tak udušená EU.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 17,49
      Nikdo vám to nebere. Máte svůj názor a možná k němu máte své důvody. spartak má také svůj a má k němu také své důvody.
      Možná, pro větší pochopení, by nám pomohlo, kdyby jste se podělil o své zkušenosti s Rusy a Ruskem. Takto to pouze vypadá, že jste konečný produkt čt.

      Vymazat
    2. 17:27
      Rusko jako nekonečný prostor, relativně čistá příroda,i když,asi ano, Vlastní politika,ano, likvidaci oponentů určitě ano. Nesvobodná, nedemokratická, vždy s jedním vůdcem několik desítek let, tak taková není moderní zem !!
      A nevím, jestli má tenhle kašpárek tohle zapotřebí. Už návštěvou Číny ukázal svou servilitu k hradu.Někdo halt neumí stárnout bez obdivu. Míval jsem ho kdysi rád.

      Vymazat
    3. Přesně, Rusko je na dobré cestě, není zadluženo, jenom zde u nás vládne v médiích patologická rusofobie a kdo si mediálně "nekopne" do Ruska , tak nemá zajistěn kariérní postup!!

      Vymazat
    4. Mám Jaromíra rád pořád, protože i když sportovec, nezblbnul a nenechal si nakukat hlouposti a nasadit do duše nenávist, jak se to povedlo u té blonďaté Gábinky z biatlonu a mnoha dalších.

      Vymazat
    5. Jaroušek Jágrů byl můj "synáček" od svých 17 let, kdy vlétl do extraligy jak uragán, až do furt. Na všechny jmenované kretény a jsou jich spousty dalších se on může z vysoka.. Jen ať se zase ukáží a ztrapní.

      Vymazat
  3. najednou za vse vinime rusko viz - skripal, navalny, savcenko, sestrelena letadla, ukrajina, krym pridejme covid at je toho vice!jdu vrhnout!(zase)

    OdpovědětVymazat
  4. Jágr v Rusku poznal něco jiného, vstoupil zde do pravoslavné církve a především, on se hokejem nejenom baví , ale také vydělá veliké peníze ještě v jeho věku, kdy většina hokejistů již je na penzi! Hokej je tvrdá hra, tak mu to nezávidím, že půjde znova do arény, protože někdy to není hokej, spíše to připomíná zápas gladiátora!

    OdpovědětVymazat
  5. Malý komentář k Rusku
    Ruští občané si nedávno v referendu odhlasovali změnu Ústavy, včetně posílených pravomocí prezidenta Putina, který může ve funkci teoreticky setrvat až do roku 2036. Skončily tak naděje na demokracii v Rusku, jak bylo možné zaznamenat z některých komentářů?

    Co je „naděje na demokracii“? „Naděje“ na systém „neo“liberálního kapitalismu s diktátem politicky podmíněných půjček MMF, Světové banky a nadvládou proexportního výprodeje ekonomiky členským zemím WTO? Politicky rozkládaný Sorosovými organizacemi? Tak jako na Ukrajině? To nazýváme demokracií?

    Vidíme, tady říkáte, že „ruští občané si nedávno v referendu odhlasovali změnu Ústavy“. … A my to máme v ČR zakázané. Dodnes nemáme zákon o referendu. A ti, kteří ho slibují, zakazují se ptát občanů na možnost vystoupení z EU nebo z NATO. Kdo je na tom líp?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vážení: 2. svět. válka ještě neskončila- něm. premiér je schvalován až do roku 2099 USA. Podobná situace platí v Japonsku, Jižní Korei a dalších státech okupovaných armádou USA. Letos v květnu proběhla utajená Jaltská konference o způsobu definitivního ukončení všech válek, finančního vyrovnání způsobených váleč. škod a nového uspořádání světa. Prezidenti Putin a Trump se dohodli na společném osvobození světa od tmářské cabaly. BOUŘE probíhá...
      Prezidenti Trump a Putin musí hrát šachovou hru - obětovávat pěšce v zájmu neprobuzených lidí.....Čas běží kvapem , cabala je poražena -statisící světová gojímová chapadla ještě věrně "pracují" dle starých pokynů. Bude to dlouhé,ale na všechny dojde.
      Užívejte si " svobodného " předvánočního času v klidu . Vše se brzy začne ukazovat. PRAVDA vítězí!

      Vymazat
    2. 19:01
      Není na světě moc zemí kde by vládl jeden despota několik desítek let jako Putin.Ten si udělat referendum jen sám pro sebe, naivní človicku. Rusko je a bude nesvobodná zem už 100 let a další desetiletí bude, pokud tam zase nebude takový vizionář jako pan Gorbačov.
      Vy jste jen takový malý pomatený bolševik.

      Vymazat
    3. 19:39-Gorbačov nebyl bolševik? Co tedy byl? Jelcin byl ožrala, přesto získal moc silou nad Gorbačovem. Znáte nitky, koho oba vodily, "politologu?

      Vymazat
    4. Unknown je jen kolem sebe plivající trol, který slouží Američanům a Němcům jako čípek. Jeho kecy mají jediný smysl - vytočit vás a zničit diskuzi.

      Vymazat
    5. Vendelíne, mne nevytáčí, kladu mu logické, jednoduché otázky a vím, že na ně nemá, je tu opravdu jen jako trotl. Představte si diskuze o vážných věcech, vždyť by to byla nuda pro něj se nemoci jich účastnit se svým rozumem.

      Vymazat
    6. 19,39
      V zemi může vládnout diktátor, ale přesto v ní mohou být lidé svobodnější, než v eurounijní pseudodemokracii.
      Absolutní svoboda neexistuje. Vždycky budete narážet na svobodu někoho jiného, která bude omezovat tu vaší.
      Ale mě zajímá, jak Rusové, nebo Rusko ublížilo konkrétně vám. Protože taková nenávist, kterou nám předvádíte, může mít pouze dva důvody. Buď vám horda Rusů vyvraždila polovinu rodiny, nebo plníte nějaké idiotské zadání. Chcete li úkol. Jiné vysvětlení neexistuje, protože na světě existují desítky despotických režimů. Některé mnohem despotičtější, než v onom Rusku. Ale ty nezmiňujete. Tak vám evidentně nevadí.

      Vymazat
    7. 6:18
      No, nic hloupějšiho jste nemohl napsat.
      Už jen samotná okupace rusa vám nevadí,za více jak 20 roku tady ruský gauner má na svědomí 600 lidských životů.
      Němec během okupace nezabil nikoho z mé rodiny, potom je budu také chválit jako vy rusa??
      Despotické režimy jsou, ale zdaleka nemají tak velký vliv na svět jako dnešní rusko, které vyvolalo válku na Ukrajině a zabralo Krym.
      Jsem z vašeho servilního a patolizačského postoje k rusku opravdu ZHNUSENÝ.

      Vymazat
    8. 19:34
      Kam chodíte na ty bláboly.Pokud by se někde setkali Putin s Trumpem,tak o tom ví celý svět. Co nebo kdo vás nutí čmárat lež. Vy tomu svému nesmyslu co jste napsal věříte, potom si zavolejte rychlou.Snad vám je ještě pomoci.
      Co je ta čabala,a kde ta bouře probíhá, já osobně nic nepociťuji. Ách jo.

      Vymazat
    9. Tento komentář byl odstraněn autorem.

      Vymazat
    10. 9,06
      Vaše neznalost, dalo by se říct až hloupost je obdivuhodná. A ještě jí dáváte světu na odiv.
      V roce 1968 nás neokupovalo Rusko, ale Sovětský svaz. Ten měl 15 svazových republik. Ale vy jste svou nenávist svedl pouze na jedinou z nich, i když v oné době šéfoval Sovětskému svazu Ukrajinec Brežněv. Ale Ukrajinu bráníte, i když jejich zástupci nechali střílet do vlastních lidí a dokonce adorují válečné zločince.
      Otázka Krymu by se dala bez uzardění srovnat s otázkou uznání Kosova. Kvůli kosovským Albáncům a jejich právu na sebeurčení bombardovalo NATO Srbsko. Ale to samé právo Rusů žijících na Krymu a kterých je tam přes 90%, berete jako okupaci.
      Měřte všem stejným metrem. A když už jste zmínil i tu německou okupaci, přece jenom se blbě srovnává 135 mrtvých, zabitých okupačními vojáky Varšavské smlouvy při invazi a cca 500 dalších při dvacetileté okupaci armádou Sovětského svazu se 350 000 zabitých a umučených Němci za jejich šest let trvající okupace.
      I nenávidět by jste měl všechny nepřátele stejně, jinak vypadáte jako debil.

      Vymazat
    11. 17 :51
      ZHNUSENÝ,ten DEBIL jste vy, srovnávat počet mrtvých při jakékoliv okupaci je zcestné.
      Brežněv byl Ukrajinec, Hitler byl Z Rakouska, tohle co píšete jsou jenom stále omilané hloupé bláboly, stejně tak jako Krym. Jaký je dnes rozdíl mezi SSSR a Ruskem, žádný, jenom přemalovaná firma špatnou ruskou narvou. Rusko rozhodlo o naší okupaci. Tečka.

      Vymazat
    12. 18,47
      Přesvědčeného nepřesvědčíš a blbcovi rozumu nenaliješ ...

      Vymazat
  6. 19:01
    Pepíku, neztrapňuj se už. Ten troll před tebou to byl jiný kofr, ten když špinil Rusko tak hned vytasil i svoje "statistiky". Ty vždycky vytasíš jenom ptákoviny. Fakt čučkařina. Ale taky hovořil o "panu" Havlovi jako ty o "panu" Gorbačovi.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ten je schopný dát i Hitlerovi titul "pan". Je to nějaký neodsunutý z Liberce.

      Vymazat
    2. 21:26
      Prahu navštívil Brežněv, Liberec Hitler.
      Naprosto stejní grázlové navštívili svá okupovaná území, žádný rozdíl. Vendeline a on nebyl Hitler pan, nebo paní.?

      Vymazat
    3. Nehodlám se Brežněva zastávat. Byl to okupant. Ale dávat mezi Hitlera a Brežněva rovnítko může opravdu jen velmi jednoduchý člověk. Copak Brežněv chtěl vyhladit český národ? Copak Brežněv vysával český průmysl a zemědělství aby mohl vést imperiální válku? Copak Brežněv vyhlazoval celé národy? Copak organizoval holokaust?

      Vymazat
    4. 19 :42
      No, Brežněv nemá zásluhy jak Hitler, ale byl mu velice blízko.Kdo vybrakoval bez zaplacení u nás uran, okupace Maďarska s desítky tisíc mrtvých, okupace ČSR, okupace Afghánistánu s milionem mrtvých, podpora všech rudých mizeru po celém světě?byl bych ve srovnání těch dvou darebàku opatrný.

      Vymazat
    5. Co je mi známo, uran sověti platili od začátku až do konce ve světových cenách.
      Z Afghánistánu sověti na rozdíl od USA odešli.
      A v Maďarsku to celé začalo amnestií nacistů, kteří si s komunisty začali krutě vyřizovat účty.
      Ono se o světových událostech nedá referovat jen z pozice propagandisty. To pak vždycky musíte skutečnost velmi zjednodušovat a vykládat velmi tendenčně a výsledkem je - lež.

      Vymazat
  7. Jo to je skvělý chlap , srdcař a vlastenec který říká věci jak jsou a není zaplacený poskok liberálů.

    OdpovědětVymazat
  8. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 9:53
      Jistě máte pravdu, tady to je opravdu výkvět absolventu VUMLu a podobných ruských ustavu, ale pozor, cenzor nikdy nespí, maže příspěvky s velkou péčí. Tady se smí o rusku psát jen v superlativech!! A ještě musíte pomlouvat Západ, USA, potom vás jistě i pochválí a poplácají po ramenou,že jste dobrej, jak je zde zvykem.

      Vymazat
    2. "Uslintané v rohu" se dnes překonalo. Jenom podsouvá, ale nenadává. Co se to v Liberci děje?

      Vymazat
  9. Putin po roce 1999

    Není pochyb o tom, že v Rusku byl zločinný a mafiánský režim. Vznikl na počátku devadesátých let, vyrostl na rozvalinách bolševického Sovětského svazu a stál za ním slabý prezident Jelcin, který si nechal tak dlouho radit od dobrých, hodných strýčků ze Západu, až stálo v roce 1999 Rusko před rozpadem a totálním krachem. Ti, kteří podpořili Putina v roce 1999, s ním měli úplně jiné plány a velice brzy pochopili, že se jim vymkl z rukou a vede Rusko pryč od rozpadu.
    Pojďme se na chvíli vrátit o dvacet let zpět, ne každý si dnes tu situaci vybavuje.
    Putin byl v té době považován za nevýrazného, skromného pracanta. Pracoval jako pomocník primátora Petrohradu Sobčaka. V té době byly v Rusku dvě mocenské skupiny – moskevský klan, tzv. semja (rodina), okolo prezidenta Jelcina, a petrohradský klan. Moc ve státě fakticky patřila skupině sedmi oligarchů moskevského klanu, kteří byli mediálně přikryti věčně opilým Jelcinem.
    V roce 1999 bylo touto „rodinou“ Rusko už prakticky rozkradeno (tzv. zprivatizováno podle rad západních poradců) a byly připraveny podmínky na rozčlenění Ruské federace na několik nezávislých států. V některých oblastech už byl připraven tisk vlastních peněz (viz uralský frank, který byl vytištěn nedlouho po rozpadu SSSR a čekal v sejfech bank na využití).
    Ruský národ byl v té době zcela demoralizovaný. Moskevskému klanu bylo jasné, že až se vše zhroutí a národ pochopí, jaká šaškárna s nimi byla sehrána, veškerý hněv se snese na Jelcina a jeho kliku.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ideálním řešením by bylo svalit vinu za destrukci Ruska na petrohradský klan a najít obětního beránka. Lidé si vybijí vztek na petrohradském klanu, moskevský klan zůstane nepoškozen a zůstane mu moc. Někoho napadlo svalit vinu na staré struktury. Třeba KGB. Boris Berezovskij přišel s nápadem, že by se obětním beránkem mohl stát nevýrazný „úředník“ a bývalý agent KGB dočasně umístěný v NDR, se kterým občas jezdil na lyže do Švýcarska. Jmenoval se Putin a nikdo v Rusku, natož ve světě, o něm nikdy neslyšel. Jelcin souhlasil, a tak toho legračního úředníčka nejprve instalovali do funkce předsedy vlády a po pár měsících mu Jelcin předal moc. Tehdy 99 % analytiků předpokládalo, že ten, na koho Jelcin ukáže jako na svého nástupce, nepřežije příliš dlouho politicky a možná ani fyzicky. Odhadovali životnost Putina na několik měsíců, maximálně rok. Barevná revoluce byla fakticky v plném proudu.
      Putin začal vládnout v zemi, kde vše bylo rozkradeno, na mezinárodním poli na ni nikdo nebral ohled (uvědomme si, že tzv. obranné společenství NATO nedlouho předtím poprvé popřelo samo sebe a zasáhlo proti zemi, která nikoho z jejich členů neohrožovala, a tehdejší Rusko se zmohlo jen na bezzubé protesty).
      Armáda nefungovala, zbraně byly rezavé, staré ponorky a lodě se šrotovaly, staré zbraně se vyvážely ven a výroba byla zastavena. Lidé byli demoralizováni, měsíce a léta mnohé firmy nevyplácely mzdy, měna se zhroutila, inflace znehodnotila důchody i sociální dávky (inflace v roce 1993: 875 %, inflace 1999: 86 %), hrubý domácí produkt byl na úrovni země velikosti Dánska. Čtvrtina ruských bank (cca 400!) zkrachovala a s nimi zmizely i úspory obyvatelstva i firem. Podmínky k dokončení barevné revoluce byly ideální.
      Jen sebevrah mohl převzít zemi v takovém stavu. Putin to udělal.

      Vymazat
    2. Brzy po nástupu k moci moskevský klan pochopil, jaké osudové chyby se dopustil. Berezovskij prohlásil, že Putin byl jeho největší životní omyl. Přiznal tak, že se v osobě Putina příšerně zmýlil a ten nesplnil úlohu, která se od něj očekávala, tedy dokončení destrukce Ruské federace a rozdělení na několik nezávislých celků, které by už mocnosti šikovně vmanévrovaly do bratrovražedných válek – ať už ekonomických, nebo klidně i horkých, aby pak mohly oběma stranám prodávat zbraně. Jak víme, to mocnosti umějí velice dobře.
      Berezovskij krátce poté, co zjistil, že se v Putinovi zmýlil a že role nenápadného, legračního úředníčka byla pryč, raději neprodleně emigroval do Británie. Konkurenční moskevský klan byl přinucen navrátit rozkradené – zprivatizované bohatství zpět do Ruska. Kdo nechtěl a dělal ramena, šel sedět.
      Byla to dlouhá výprava do historie, že? Ale pro pochopení tehdejší situace nutná, protože mnozí si to nepamatují, respektive nechtějí pamatovat.
      A teď zpátky k vaší otázce. Opravdu si někdo myslí, že v této fázi vývoje bylo možné jednat demokraticky? Opravdu si někdo myslí, že oligarchové odstavení od moci a od nakradených miliard se nechali zatlačit dobrovolně? Přirozeně že se pokusili o zvrat a snažili se Putina mezinárodně i vnitropoliticky zdiskreditovat. Byly tehdejší vraždy Putinových oponentů prací Putina a jeho klanu, anebo naopak operací pod cizí vlajkou s cílem zdiskreditovat jej? Kdo to dnes spolehlivě rozklíčuje?
      Nechci se Putina zastávat, protože odpověď neznám, ale logika věci, jak jsem ji popsal, naznačuje podle staré zásady „cui bono“, čí straně vraždy a tzv. zločiny Ruska prospívají.
      Ladislav Větvička

      Vymazat

Na opakovanou žádost čtenářů, kteří se nechtějí zapojovat do diskuzí obsahující vulgární a urážlivé výroky. Jejich odstraňování je časově náročné a narušuje plynulost diskuze. Proto nebude dále možné vkládat anonymní komentáře.
Pro vložení komentáře je proto nutné se na stránce "Nová republika" přihlásit vpravo v horním rohu této stránky "přihlásit se" (výběrem emailového účtu např. Google) a upravením uživatelského profilu (v kolonce Nastavení>Upravit uživatelský profil). Děkujeme za pochopení.