Reklama

čtvrtek 17. prosince 2020

Řetězce okrádají české zemědělce. Neplatí spravedlivou cenu.

Ivan David

17. 12. 2020



Teď se podržte! Víte, za kolik některé obchodní řetězce v současnosti vykupují brambory od českých zemědělců? Za 1 Kč za kilogram (slovy: za jednu korunu českou). Nejde však o žádnou "filantropii" ze strany tuzemských pěstitelů, ale o brutální tlak řetězců na co nejnižší dodavatelské ceny. Chtějí levně nakoupit a draze prodat.

Až budete nakupovat suroviny na štědrovečerní bramborový salát, sáhněte prosím po české zelenině. Nebo ji nakupte nejlépe přímo ze dvora. Trh je přesycen levnými bramborami z dovozu a českým pěstitelům jde teď o holou existenci. Pokud své brambory neprodají, v příštím roce budou zvažovat, jestli je vůbec mají pěstovat, když řetězce a spotřebitelé upřednostňují brambory z dovozu. Sdílejte prosím naši prosbu, ať se to dostane mezi co nejvíce lidí. Děkujeme.

37 komentářů :

  1. A kdo za to může euhujerská vláda která korporace protěžuje zavírají hospody a malé podniky. A těmto cizáckým šupákům ani neudělají menší pracovní dobu mají otevřeno do 22 až 23 hodin večer. To je opravdu směšné korunu za kilo ale nemohu podpořit vypěstoval jsem si svoje brambory.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Cilem sametu bylo znicit vyroby i zemedlestvi, zemi rozkrast a otevrit zapadu jako odbytiste. Jakoukoliv iniciativu EU komise tresta, protoze pracuje v zajmu globalnich gigantu.

      Vymazat
  2. Možná by stálo za úvahu, ve větších městech podpořit magistrátem síť stálých obchodů pro přímý prodej produktů našich zemědělců. Systém venkovních trhů se osvědčil, ale je to málo. Musí se dopředu hlídat, aby se opět mezi výrobce a spotřebitele opět nevložili šikulové. Potom by na tom vydělali, jak naší zemědělci, tak konzumenti.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U brambor záleží, jestli máte kde skladovat větší množství. V panelákovém sklepě - kóji, kde bývá teplo, to většinou nejde. Pokud ale můžete a máte kde, kupte, odvezte a uskladněte si prostě ze skladu zemědělského podniku tolik pytlů, kolik vám vydrží do jara. Děláme to tak několikátý rok a jsme spokojeni, byť se to rok od roku a dostupné odrůdy taky liší. Akorát ty brambory nejsou holt vydrhnuté a naleštěné jako na štondu v hytlermarketu.

      Vymazat
    2. Samozřejmě se to nechá i z paneláku provozovat v menším množství podle potřeby, ale kor z Prahy a větších měst mimo bramborářské oblasti to bude otázka nákladů a dopravy.

      Přímá veřejná podpora zmíněného typu by asi byla uhnijí vyhodnocena jako nepřípustná. Co by naopak šlo a prošlo, by byly klasické konzumy - spotřební družstva. To by tím pádem mohla dělat i Jednota, tam, kde je a kde by se chtělo a umělo.

      Samozřejmě zakládat nebo vstupovat kvůli bramborám do nějakého družstva je např. pro člověka, který má oprávněně pupínky při vzpomínce na průběh poslední schůze společenství vlastníků jednotek, určitě problematické. Všem obdobným problémům je ale společné to, že čelit jim půjde hlavně iniciativou zdola a solidaritou.

      Vymazat
    3. Souhlas, kdyby se chtělo, asi by to šlo. Jen si vzpomínám na vyhozené peníze z Ministerstva zemědělství na reklamu Český kapr. Mohla se místo toho v Praze založit stálá rybárna, třeba jako součást Vodňanského učiliště a čerstvé ryby by určitě měly v Praze odbyt. Když nelze v EU vykecat vyjímky, tak zatím musíme využít mezer v předpisech z Bruselu. Podle mě není investicí do potravin placená reklama, ta živí jen masmédia.

      Vymazat
    4. Ještě mě napadlo, že je určitě mnoho středních zemědělských škol, které mají praxi a pěstují např brambory apod. Proč by nemohly legálně prodávat své produkty? Kdysi součástí výuky byl i řidičák na traktor, pak by by bylo možné přidat i nepovinný řidičák na náklaďák a transport do města by už nebyl problém. Prodejna a její ekonomika by mohla plnit ověření teorie v praxi. Pak chybí jen zajistit sklad s prodejním pultem a s pochopením magistrátu by to snad šlo i bez tunelů. Zisk z prodeje by po odečtení nákladů byl určitě školám přínosem a pro studenty i rozšíření praxe v podnikání.

      Vymazat
  3. Babiš se neudržel po interpelaci Richterové: Jste promigrační strana. Já tu migranty nechci! Propagujete drogy. Nechci, aby moje děti braly drogy!

    https://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/Babis-se-neudrzel-po-interpelaci-Richterove-Jste-promigracni-strana-Ja-tu-migranty-nechci-Propagujete-drogy-Nechci-aby-moje-deti-braly-drogy-647642

    Důchodci, Babišových 5000 Kč dejte Romee a jiným neziskovkám! Výzva. Zcela vážně

    https://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/Duchodci-Babisovych-5000-Kc-dejte-Romee-a-jinym-neziskovkam-Vyzva-Zcela-vazne-647582

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi

    1. cablik17. prosince 2020 23:28
      https://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/Duchodci-Babisovych-5000-Kc-dejte-Romee-a-jinym-neziskovkam-Vyzva-Zcela-vazne-647582
      Četl jsem a za mne jednoznačné ne.
      Prošel jsem jen tohle a stačilo mi. "ROMEU, Asociaci neformálního vzdělávání, Nadační fond nezávislé žurnalistiky, Otevřenou společnost či Centrum pro demokratické učení."
      Nepodpořím žádnou cenzuru, žádné rádoby prospěšné instituce. Doporučuji každému zjistit o koho se jedná, jak je financován, co provozuje, neopomenout výroční zprávy a projít si osoby, které v té či oné instituci působí. Třeba dospějete k jinému závěru, ale za mne jak jsem již uvedl jasné ne.

      Vymazat
    2. Tento komentář byl odstraněn autorem.

      Vymazat
    3. Mně, komu čemu, ne? Bude stačit, když mi kterákoliv nažvejklá z našich peněz, neziskovka, ukáže jediného, skutečně jediného!!! Její zásluhou začleněného!!! A dost!!!

      Vymazat
    4. Ale no tak Proto to sem asi dávám ne jen další debilovina proti vládě. Kteří důchodci ty peníze nepotřebují to je naprosto jasné.

      Vymazat
  4. Brambory nekupuji. Část jsem dostal od kamaráda, další část koupil za 10 Kč/kg a když budu chtít, koupím další, má je dobře uskladněné. Okolo mne si lidé, kteří mají kousek zahrádky nebo nějaký pozemek, brambory pěstují. Ne, že bych si nikdy nekoupil ani kilo brambor, ale pokud mohu, v obchodě nekupuji. Brambora totiž vyroste u nás téměř všude. Stejné dělám s jablky, které kupuji od malých pěstitelů v okolí (cena do 15 Kč/kg) nebo dostávám od přátel. A další ovoce a zeleninu si vyrábíme sami. Když není člověk lenoch, může si spoustu potravin i pokrmů vyprodukovat. Šejdíře s potravinami tak nepodporuji. Bohužel je dnes u nás taková situace, že když si zajedu do Rakouska, nakoupím tam levněji a lépe než u nás. Myslím, že Rakušané si svůj trh chrání. Zahraniční obchody u nás vytvořily téměř monopol na prodej potravinářských produktů a zneužívají situaci. V každém případě děkuji p. Davidovi za tuto výzvu.

    OdpovědětVymazat
  5. A může se někdo divit??

    Např. další příklad eurodemence. Hlasování VS OSN o návrhu rezoluce odsuzující propagaci nacismu a neonacismu. Zavání to Putinem, tak se jednotně po evropsku a spolu s Tureckem zdržíme, i když Izrael tentokrát hlasoval s Ruskem. Jo a proti dvě země, hádejte které dvě. Však koukejte sami.

    https://pbs.twimg.com/media/EpZzTCbVgAEYqJx?format=jpg

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Žádné překvápko, USSA a Ukrajina. Však je to vidět i na působení elfíků a neziskovkářů na NR. Nacistický běžec je zároveň onuce USSA - takže to opět sedí. :)

      Vymazat
  6. To je výsledek slavné privatizace vedené Klausem a spol.Prý se privatizací "narovnají pokřivené ceny" ze zločinného předlistopadového komunistického režimu.Zvažte sami,kdo a co je pokřivené.Po ODS a Klausovi už nám nepatří ani pitná v oda!!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já bych nebyl tak jednostranný. Na tom všem se nepodílela jen ODS a Klaus.

      Vymazat
  7. Můj názor na kupování brambor od českých zemědělců asi nebude korespondovat s názory jiných.
    Bydlím ve městě a nemám možnost skladovat brambory. Cesta k nejbližšímu českému producentovi kvůli 5kg brambor se mi cenově ani časově nevyplatí. Dám více za cestu, než za samotný produkt. České brambory z řetězce? Proč? Proto, abych podpořil zisk řetězců? Naši zemědělci by si měli uvědomit, že by bylo vhodné mít vlastní prodejny s vlastními produkty co nejblíže k zákazníkovi a spolupracovat mezi sebou. Zvýší se tím jejich konkurence schopnost. Občas navštívím českého prodejce, který prodává mléko a mléčné výrobky. Proč jenom občas? Protože se u něj stavím jen tehdy, pokud mám cestu kolem. Vše má výborné, ale ta vzdálenost, která nás dělí je prostě neúnosná. Naši zemědělci by prostě se svou distribuční politikou potravin něco měli dělat a nenechat se obírat o své plody práce tím, že do řetězce dodají produkt z kterého bohatne jen řetězec, který zisky u nás nedaní a vše vyvede do jiné země. Takhle se prostě soběstačnost a smysluplná potravinová politika dělat nedá.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 1:14. Velmi dobrý postřeh, myslím si totéž. Některé komodity koupit lze stále ještě poměrně snadno, ty které se dají uskladnit a pokud má člověk kde. Příklad - brambory, zelí cibule česnek, jablka apod. Někde i maso.
      Městský člověk ty možnosti nemá a je skutečně odkázán na řetězce.
      Dokud zemědělci nezrealizují vlastní odbytová centra v rozumné dostupnosti, nemají šanci. Různé ty farmářské bedýnky, trhy, kde fungují spíše překupníci, apod., to je k ničemu. Snad nějaký doplněk, ale žádné skutečné řešení.

      Vymazat
    2. Ale vždyť jsme to tady přece všechno měli. Zemědělské zásobování a nákup, Jednotu, Pramen ... atd. Kdo z Vás nefandil heslům jako: Když ten náš podnik prodáme za korunu, všichni na tom vyděláme, cizím podnik nám bude platit daně a my budeme mít německé platy.
      Od zemědělců nic nečekejte za takové investice do obchodních sítí pro levnější potraviny. Za současné konstelace by jim to stejně někdo zprivatizoval. Jinak sami bojují o existenci. Volíte si samosprávy, které ve městech dávali pozemek za korunu pro cizí investice (i pro ty cizí obchodní sítě), darovali Vaši pitnou vodu a pod. Je mi z toho smutno a nevím co navrhnout.

      Vymazat
  8. Byla zde zemědělská spotřební družstva, což není problém zase založit, jenom kdo tam bude prodávat? Čechům už se moc nechce, takže je možné se spojit s Vietnamci a vysvětlit jim záměr , dát jim parametry a reklamu a není žádný problém!! Večerek je zde dost a když budou prodávat brambory a zeleninu opravdu a doložitelně ze dvora , mají o kšeft postaráno! Velký problém začíná být i na farmářských trzích, kde se objevuje dotované zemedělské zboží z dovozu a na bramboře těžko doložíte, zda je od Mělníka nebo z ciziny!!

    OdpovědětVymazat
  9. No víte, lidi jsou mnohdy líní, vznikly už třeba automaty na mléko, to od domácích producentů, říkáme jim plechové krávy. Mléko z nich je jednoznačně rozpoznatelnější, než z krabice, přesto se v okolí udržel jen jeden.Zákazník než aby si přijel , dal drobné a načepoval, raději dá do košíku celý balík.

    OdpovědětVymazat
  10. Zásadně nakupuji co možná z českých rukou a pokud lze i podle takového označení, I když v tom případě ne bez pochybnosti. Koho že těsněji škrtí neviditelná ruka trhu, spasitelka?

    OdpovědětVymazat
  11. Pane doktore, vy měníte Novou republiku na zemědělský věstník.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Re (07:13):
      Dr. David je ale mezi €-poslanci a i těmi tuzemnskými úkazem vzácnějším než diamant! Bílou vránou.
      Naplno a angažovaně se totiž věnuje tomu, k čemu byl svými voliči do €-parlamentu vyslán.
      Podivovat se proto nad tím, že dává veřejnosti informace od pramene (z EP-výboru pro zemědělství), nedává smysl.
      I tak je mnoho dalších čtenářů, kteří jsou vděčni za to, že díky němu poněkud více vidí do útrob €-molocha, i když jim to mnoho povzbuzení do budoucna nedává.
      Kéž by bylo více takových poslanců! ...
      A pokud se týče vašeho pocitu k omezené rozmanitosti článků, zavítejte i jinam, neříkejte, že vás v tomto směru cos omezuje. Dnešní člověk se v dotyku s "kyberprostorem" spíš obává toho, že se v přemíře informací (a též hloupostí, pokleslostí, účelové propagandy a marginalit ...) ztratí.

      Vymazat
    2. Naprostý souhlas. incognita18. prosince 2020 7:13
      nepochopil zásadní věci a to je to co pro každý stát znamenají strategická odvětví. Není to jen zemědělství, ale i energetika, voda, suroviny, průmysl, farmacie a mnoho dalších. Tohle vše u nás zmizelo a je potřebné pokud máme být suverénním státem být pokud možno soběstačným státem.

      Vymazat
  12. Jen "trouba" se může dnes ještě domnívat, že se lze na něčem dohodnout s těmi, jejíchž konečným cílem zřejmě je likvidace národů a států v Evropě a nastolení Evropského chalifátu. Potravinová soběstačnost jednotlivých států, ani Evropy, rozhodně nepatří mezi jejich priority...

    OdpovědětVymazat
  13. Snad by se tuzemská agrární komora (či komunita) mohla zamyslet nad tím, jak smysluplně nadprodukované brambory využít. Situace se může opakovat i v dalších letech, a opouštět brambory jako plodinu "potravinové jistoty" by bylo neuvážené.
    I kdyby bylo nezbytné investovat do zpracovatelských kapacit (např. ke zpracování brambor na kvasný líh či jiné druhotné produkty), investice by se mohly časem zúročit.

    OdpovědětVymazat
  14. Češi jsou rozeštváváni mezi sebou, aby se na ničem neshodli! Je to cílené a tím pádem nás ovládají levou zadní. Rozděl a panuj.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlas, je to cílené, ale nejenom mezi sebou, ale i s Rusy. Jen bych rád věděl kdo to dělá. Přijde mi, že ti rozvraceči mají jednu věc společnou, ale mohu se mýlit.

      Vymazat
  15. Pro 23.31:Bohužel je dnes u nás taková situace, že když si zajedu do Rakouska, nakoupím tam levněji a lépe než u nás. Myslím, že Rakušané si svůj trh chrání. Zahraniční obchody u nás vytvořily téměř monopol na prodej. To myslíte vážně?Západním šmejdům ani korunu, to tak ještě je podporovat ať jsou to Rakušáci či Němci.

    OdpovědětVymazat
  16. https://news.e-republika.cz/article4371-Krade-nam-%C4%8Ceska-televize
    https://www.czechfreepress.cz/vase-free-zona/nedelnik-adama-b-bartose-xv-svabum-navzdory.html
    Nenechme se ukolébat předvánočním časem (tyto Vánoce stejně nebudou takové, jaké jsme je znali) a buďme ostražití. Babiš nás chce „dobrovolně testovat“ ještě před Vánocemi. O té „dobrovolnosti“ bychom si mohli nechat vyprávět od bratrů Slováků. Pojďme si raději – skutečně dobrovolně – vybrat jiný osud, než osud otroků.
    https://www.czechfreepress.cz/evropa/cesko-a-slovensko-musi-byt-zadluzeno-na-vecne-casy-jinak-se-eu-rozpadne.html

    OdpovědětVymazat
  17. 13:48 zdá se, že máte zbytečný problém. Vždyť skutečně, jít se testovat na Covid 19 nemusíte. Však ani ti, kteří o to stojí to až tak snadné většinou nemají. Co s tím Slováci? Kdo nechce, tak nejde. Sankci to nemá. Neplašte se. Skutečný problém je jinde.

    OdpovědětVymazat
  18. Zase ta idolatrie všude přítomná - bůžek je ve formě peněz. Přítomno od objevení se peněz. Hloupý Marx dospěl k úsudku že ten bůžek je přičinou válek a všeho zla. Přesto u nás téměř všichni pitomci z řad cinkačů klíčemi v roceš 1989 si mysleli, že kráčemí k raji, zatím jsme rázně se skvělým prezidentem, jehož bysta stojí v americkém kongresu vykročili směrem k pekelné propasti.

    OdpovědětVymazat
  19. Kdyz to tady tak sleduju, tak nase zemedelstvi nema podporu ministra ani vlady. Nakopat vsechny. Zdrava a kvalitni potravina a sobestacnost za respektovani ekologie musi byt prioritou vlady. Zejmena sobestacnost! Vyvlastnili kazdeho zemedelce, rozorali meze, udelali celiny za totace. Namisto aby toho ted vyuzili pouzitim velkych stroju a automatizace, zlikvidovali sobestacnost. Nase produktivita zaostava daleko za evropskymi staty jako Holandskem, Nemeckem. Vse ridi spatne nastavene zisky za plodiny. Pestuje se repka na ukor brambor, jejichz cena roste. Vyvazime kvalitni potraviny a kupujeme potraviny plne pestizidu a herbicidu. Americane pred sklizni postrikaji obiloviny Round up em. Pak se divime, ze alergie na Lepek neustale vzrusta a kopiruje narust pouzivani Round up. Nikde se o tom nesmi psat, jsme vazalove bez suverenity, krmeni zapadnimi vyrobky a kulturou.

    OdpovědětVymazat
  20. A co s tím hodláte udělat pane doktore? Nebo jen tak vypouštíte jedovatou slinu? Dokud budou o zemědělství rozhodovat lidé bez základnich znalostí v oboru, tak to bude jen plané plácání.

    OdpovědětVymazat

Na opakovanou žádost čtenářů, kteří se nechtějí zapojovat do diskuzí obsahující vulgární a urážlivé výroky. Jejich odstraňování je časově náročné a narušuje plynulost diskuze. Proto nebude dále možné vkládat anonymní komentáře.
Pro vložení komentáře je proto nutné se na stránce "Nová republika" přihlásit vpravo v horním rohu této stránky "přihlásit se" (výběrem emailového účtu např. Google) a upravením uživatelského profilu (v kolonce Nastavení>Upravit uživatelský profil). Děkujeme za pochopení.