Reklama

sobota 23. ledna 2021

„Volný trh“ s potravinami, „Společná zemědělská politika“ a zemští škůdci

Ivan David

23. 1. 2021    První zprávy
Po schválení novely Zákona o potravinách a tabákových výrobcích se vyrojily komentáře pisálků, kteří buď z vlastního perverzního přesvědčení, nebo za zvláštní odměnu, napsali velkou spoustu lží. Proč? Buď pevně věří, že další poškozování českého zemědělství je to nejlepší, co si můžeme přát, nebo jsou podplaceni zahraničními obchodními řetězci, které nemravně bohatnou na předražených dovážených potravinách. Neprodejné přebytky nakupují pod výrobní cenou, což je v mezinárodním obchodě označováno jako nekalá obchodní praktika. Ale v Evropské unii je to „normální“ metoda, jak likvidovat konkurenci, která se nemůže takovým praktikám bránit, protože to je prý proti zásadám „volného trhu“.

Oni mají volnost k nám dovážet potraviny za ceny, za které by je nikdy nemohli vyprodukovat a jejich řetězce mají „volnost“ je prodávat za ceny s libovolnou obchodní přirážkou běžně nad 100%. Jinými slovy, hrubá nerovnost postavení našich zemědělců proti západní konkurenci je prý ta správná eurounijní zásada, za kterou je třeba bojovat. Myslí si to poslanci za ODS, KDÚ-ČSL, TOP09, Piráty a Starosty. Někteří tito zemští škůdci zde působí 15- 30 let, někteří se teprve rozcvičují. Aspoň už teď vidíme, kam by pod jejich vládou směřovalo české zemědělství. 

Společná pravidla pro každého jiná

Na závěr zahraniční cesty poslanců Výboru pro zemědělství a rozvoj venkova ve Francii jsem vystoupil na společné tiskové konferenci, a mimo jiné jsem řekl, že se mi jeví jako nehoráznost, když zemědělská politika Evropské unie nese název „Společná zemědělská politika“ (Common agricultural policy), ačkoli je to politika západních zemí proti východním zemím, k ovládnutí jejich trhu. Kdyby šlo opravdu o společnou politiku, pak by se musela řídit stejnými pravidly pro všechny. Ale západní země mají až 4x větší zemědělské dotace než východní země. To nejsou rovné podmínky a takovou zemědělskou politiku nelze označit jako „společnou“. Nastala chvíle hlubokého mlčení. Uvědomil jsem si, že na obhajobu této nerovnosti se dá sotva co říci. Pak promluvil mladý nizozemský poslanec, chovatel mléčného skotu. Pravil: „Všichni nemohou mít stejné dotace, protože Evropa je rozmanitá. Teď v říjnu ve Finsku padá sníh a na Sicílii je pořád teplo.“ Již dříve jsem měl podezření, že je to hlupák. 

Sliby se slibují...

Když v roce 2004 Česká republika do Evropské unie vstupovala, dostali jsme slib, že do roku 2013 se dotace v Evropě vyrovnají. Nevyrovnaly se dodnes, a podle schváleného rozpočtu se nevyrovnají ani za dalších 7 let. Jak to s těmi dotacemi vlastně je? Dotace na hektar máme na úrovni 91% unijního průměru, to by se dalo vydýchat, kromě toho Ministerstvo zemědělství ČR smí vyplácet „národní dotace“ ve výši 35% dotací na hektar. Oněch 35% ze státního rozpočtu ale nebylo nikdy dosaženo, protože jsou přece důležitější potřeby, jako podpora politických neziskovek nebo nákup zastaralé vojenské techniky. 

Dotace každému jinak

„Národní dotace“ se používají na podporu „citlivých komodit“ (brambory, chmel, atd.), Některé země ale mají národní dotace až 100% a podstatně větší rozpočet. To ale není všechno. Dotují platy zemědělských dělníků, mnohem více platy středo- a vysokoškoláků, dotují výrobu mléka kravského i kozího, dále odchov dojnic, odchov každého telete, každé prasnice, dotují likvidaci kejdy, likvidaci uhynulých zvířat, podporují každého plemeníka zapsaného v plemenné knize, podporují koně, zvlášť ještě plemeníky, zvlášť hříbata, každou ovci, vakcinaci zvířat, likvidaci odpadů z jatek, každou tunu zpracovaného masa (různě podle druhu masa), výrobu másla za každou tunu, pěstování olejnin a obilnin za každou tunu, nákup nafty, kromě toho dotují vývoz zemědělských produktů a zvlášť dopravu - za každý kilometr (čím větší vzdálenost, tím více se to vyplatí).

Některé země navíc podporují chov ryb, mořský rybolov, skladování komodit, chladírny (každý kubík), pěstování zeleniny a ovoce, vína, výstavbu závlah, obalový materiál, poradenství (nebo ho stát poskytuje zdarma), náklady na energie, příplatky na reklamu, hygienická opatření a dokonce umístění v obchodech mimo vlastní zemi („regálovné“) V každé zemi Západu trochu jinak a v trochu jiné výši, ale mnohem víc než v ČR. Pak se vyplatí vyvézt třeba neprodejné brambory nebo vepřové maso. 

Vyvézt na východ je výhodnější než kompostovat

Vyvézt do České republiky je výhodnější než kompostování nebo kafilerie. Brambory za těchto podmínek dodané za 1 Kč za kg řetězec ochotněji koupí než české za 5.-Kč za kg. Oboje pak prodává za 19 Kč. Na těch nakoupených pod výrobní cenou ovšem vydělá víc, že ano. A tomu se říká „volný trh“ a „společná zemědělská politika“. Není divu, že si západní země tyto podmínky chrání a francouzský komisař pro vnitřní obchod píše dopis. Co si to dovolujeme vyrovnávat jejich zvýhodnění? I poslanci za ODS, TOP09, KDÚ-ČSL, Piráty a Starosty jsou tím pobouřeni. Výhody západních protektorů je přece třeba chránit! Na českém zemědělství nezáleží. Zásada je zásada a pravidla byla přece schválena… 

Senát ostře pro cizí zájmy

Předseda ODS Petr Fiala je rozhořčen (ZDE) a slibuje odvetu. Rovné podmínky byste chtěli holoubkové? Nikdy! Cituje předsedu senátorského klubu ODS Zdeňka Nytru, bývalého ředitele hasičského záchranného sboru. Ten trvá na tom, že jde o zásah „proti pravidlům evropského volného trhu“, dokonce prý „proti zdravému rozumu“. No jistě, bránit se proti znevýhodnění domácích producentů je vyloženě nerozum.. Prý na to doplatí spotřebitelé. Jak na to přišel, to neuvádí. Myslím, že se tomu teď říká „fake news“. Řetězce si stanovují ceny libovolně. Možná je s nimi domluven, že jako odvetu ceny zvýší.

Senátory volí 16% voličů, ke zvolení tedy stačí 9%, to je jen pár tisíc voličů. Ale Senát není zbytečný, může například škodit.

104 komentářů :

  1. 1)Pod rouškou vlastenectví jde Váš návrh proti celému principu fungování volného trhu v EU. Pokud by takto postupovali všichni, trh se rozdrolí a smysl volného pohybu zboží zkolabuje. Doplatí na to množství českých firem, které zboží nevyvezou, protože kvóty v jiných zemích na toto zboží ho vyvézt nedovolí...Česko je především exportní ekonomika a doplatila by nato.
    2) Z rozměrů prodejní plochy plyne, že Váš návrh se týká velkých řetězců. Zcela objektivně vyžadují garanci jistého množství konkrétní položky tak, aby byla v sortimentu řetězce v Plzni, Brně, atd. současně. Co když tuzemská produkce nebude tak velká, kdo to bude kontrolovat, kdo bude kontrolovat a jak...atd.,atd.
    Celá akce je ze svého principu kvót bohužel zcela mylná avšak oděná do silně vlasteneckého hávu.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Proč překrucuješ?

      1/ V EU není volný trh! Jsou tu silné dotace, které trh mrzačí a ničí. Nemůžeme zůstat kolonií jen proto, že jsme exportní země. Vám slouhovství a ohnutý hřbet vyhovuje, my víme, jak ze jha ven.

      2/ vaše obava je obavou neschopného manažera nadnárodního řetězce. Ale oni se s nařízením toho zákona popasovat musí. Bude to jejich povinnost pod sankcí. Ať se učí ve Francii, kde ta pravidla pro supermarkety platí už dlouhá léta.

      Zákon není mylný ale správný. Je to jen začátek emancipace českého hospodářství, které degradovali tací národohospodářští "odborníci", jako HAvel, Pithart (Podiven) a Klaus se svými kamarilami.

      Smazat
    2. Dvoraku a jak ze jha ven?-)

      Smazat
    3. Volby jsou první krok. Určitě nevoli ty, kteří směrem k EU jen poklonkují.

      Smazat
    4. Dvoraku, kdo si myslite, ze vas bude volit? Kolik procent tak odhadujete? A budete se prat jako Volny?-)

      Smazat
    5. Václave, ignoruj toho blbce, s domovnicí se také nehádáme.

      Smazat
    6. Prred casem jsem zapomel doma brejle, a tak jsem si koupil myslim v Albertu jeden krajeny emental, doma jsem do nej kousnul a chutnal jak kdyz si vyskrabete hmotu (nechci to pojmenovat jak tomu ja rikam( vyplivl jsem to a s brejlemi podival na vyrobce a byl oznacen PL, takze od te doby studuji baleni a kdyz PL nebo made in EU neberu, ale pozor nektere nae mlikarny prebaluji/vydavaji Polsky sunt za nas CZ

      Smazat
    7. Ivane, já to nepíši pro diskuzi s tím blbcem. Já to píši kvůli ostatním diskutérům.

      Smazat
    8. Pane Dvořáku, onen Unknown je mentální a morální mrzák, a je otázkou, nakolik od přírody. Nicméně i příroda řeší výskyt silně defektních jedinců, sice po svém, ale řeší.
      Lidská společnost ZATÍM eliminuje defektní jedince také, podle pravidel, ať už psaných - zákonodárství, legislativa, či nepsaných - vycházejících z civilizačně-kulturního, mnohdy tisíciletími funkčního dohodnutého, zažitého modelu.
      Naprosto falešnou, pod mnoha destruktivními a zištnými zájmy poskytnutou "ochranou, nepostihováním, či dokonce preferencí" defektních jedinců, a jejich skutků, názorů, a vlivu na společnost dosáhnete pouze jediné - rozvratu společnosti, rozvratu hodnotových fundamentů, plus budete tak jako tak, tentokráte pro obě strany, za tragéda...
      Naprosto vykolejené až úchylné "morálně-politické" postuláty dle vzoru jistého omezeného žvanila VH vedou pouze k destrukci společnosti v té podobě, jak ji známe.
      Bohužel jako by idioty shazovali, havloidé jsou rozlezlí naprosto všude, a navíc novodobé špehování plus provokatérství dosáhlo neuvěřitelného rozsahu - včetně erárem placených rozesíračů diskuzí na vnitřek sledovaných webech.
      Ten mentální kripl výše je buď jeden z nich, nebo defektní jedinec vyloženě splňující kritéria banu ...
      Na ty tzv."ohledy" ti, co hrají tzv.fér, kopou za tzv.za vlastní, dojedou, a s nimi ( s Vámi ) i zbytek stejně uvažujících lidí ...
      Prý jsou cesty do pekla dlážděny dobrými úmysly - tak tedy pokračujte v oné velkorysosti, jenž co by odměnu nese nemilosrdné umlácení čepicemi od kvanta všehoschopných kreténů, nebo se Vám líbí pozice žáby určené k uvaření ???

      Smazat
    9. s tim volnym trhem mas pravdu, my budeme vyvazet do EU nase mliko, maso, obili, a oni k nam plastikovej odpad do nasich bejvelych prumyslovych hal kdyz v 92 Klaus znicil nas prumysl.... takze dobry, neee, za nas dobytek dostaneme plastickej odpad

      Smazat
    10. 12:36
      Proč by se pral?
      My vám rozhodíme budky za něj.

      Smazat
    11. Vážený MUDr. Ivane Davide CSc. 23. ledna 2021 13:25, ani s tou domovnicí ani s nikým jiným se nehádejme, ale pokud možno, rovnoprávně diskutujme. Způsob legální obživy do těchto vztahů laskavě nepleťme. Smrdělo by to elitářstvím. I když dnes, dnes se to nosí, že? JiH

      Smazat
    12. JiHu, přestaňte laskavě mustrovat členy redakce. uvědomujete si vůbec, že tu trolíte?!

      Smazat
    13. Pane Václave Dvořáku 24. ledna 2021 13:04, překvapujete. Na názory členů redakce není přípustné reagovat ne zcela konformním názorem? Dovolil jsem si, možná neobratně, ale nanejvýš šetrně naznačit, že se mi nelíbí tendence kategorizovat. Ať už na „domovnice“ nebo, třeba, na „nosaté“. Atd. atd. atd. Tomu říkáte trolení? Kam až to sklouzáváte? JiH

      Smazat
  2. Opozice chce do eurosojuzu a proto jim vadí všechno co posiluje Český stát a jeho výrobce. Oni jsou anglosasové a žádní „čecháčci".

    OdpovědětSmazat
  3. 11:35
    Ad 1. Snad jste se spletl, vždyť o volném trhu nemůže být řeč. Přečtěte si reakce exprezidenta V.Klause na trh uvnitř EU. Určitě to nejsou názory levičáka ani příslušníka SPD.
    Ad 2. Netřeba si hrát na prognostika, navíc s "kdyby". Brzy uvidíme.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. V.K. jako garant čehokoliv ??? To je vtip ? VK vzor , etalon, pravicovosti ??? To je další vtip 😁?
      Bože, sbohem rozumem, oni to fakt dokázali ...

      Smazat
  4. Změn v zajištění potravinové soběstatečnosti (a nejen jí) lze dosáhnout pouze systémovými změnami a ne "populistickými výkřiky", kterými na chvíli zaskočíte ostatní politické strany a ostatní.
    Navržení a schválení této novely Zákona o potravinách a tabákových výrobcích mi připadá jako přísloví "Vlk se nažral a koza zůstala celá".
    Pochybuji, že novela projde Senátem a i opakované hlasování o ní je nejisté. Zbude "pláč nad rozlitým mlékem..."

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. L.S.23. ledna 2021 11:56, co byste radil lepšího? Zřejmě nic, abyste nerušil, že? Obávám se. JiH

      Smazat
  5. Drdavid zavelel: Rajcata na snehu!-)

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Ubožáčku 12:11 - Za tuhle vylhanou hloupost jsem tě několikrát smazal. Diskutovat neumíš, rozum ti na to nestačí. Nebylo by lepší nic nepsat?

      Smazat
    2. Dvoraku, pisete, ze v zime cokoliv v CR vypestujete ve skleniku. Takze proste zavelite rajcatum, "at se vylihnou" bez ohledu na pocasi?-)

      Smazat
    3. Proč píšete hlouposti? To máte mezi ušima průvan? Jak asi pěstují v zimě zeleninu např. Poláci hned u našich hranic? Nebo mají v Polsku na rozdíl od nás subtropy? Bože, vy jste opravdu makovec.

      Smazat
  6. Dvoraku, mne by zajimalo, jakou ceskou zeleninu bys ted v zime chtel jist?-)

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Všechnu, která se dá u nás v zimě vypěstovat. Určitě ne tu hydroponickou ze španělských či holadských skleníků.

      Navíc chci zeleninu s kontrolovatelnou kvalitou. Tu nám dovoz ze zahraničí neumožňuje.

      Smazat
    2. V Cechach, ktere jsou pokryte snehovou pokryvkou?-)

      Smazat
    3. Jak byste Dvoraku kontroloval kvalitu? Muzete nam priblizit detaily?-)

      Smazat
    4. Unknowne, vy musíte být hloupý za každou cenu. Skleníky v Česku vám nic neříkají?

      Smazat
    5. Pane Dvoraku, opravdu jste presvedceny, ze kdyz jsou venku minusove teploty, ze vam neco ve skleniku vzejde? Zkousel jste nekdy neco pestovat? A jak se vam darilo pestovat ve skleniku, kdyz byly venku minusove teploty?

      Smazat
    6. 12:33. A to si opravdu myslíte, že třeba Polsku pár km od Liberce nejsou "minusové teploty venku" ?
      Tam mají ohromné skleníky na pěstování rajčat, které svítí až do Liberce.
      Možná jim tam nic nevzejde, ale oni o tom neví, protože jste jim to ještě neřekl...

      Smazat
    7. Makovce, holandani pestujou zeleninu cely rok pod strechou, to samy polaci, jen u nas "pestujeme" v polorozpadlych byvalych prumyslovych halach kvalitin plastovy odpad z Nemecka, Polska, a Rakouska.

      Ale za to takova kysela jahoda chuti papundeklu z Holandska je mnam mnam mnam

      Smazat
    8. 12:33
      Blbečku za každou cenu chytrej, to vážně nevíš, že v zimě jsou skleníky vytápěné? Nebo si snad myslíš, že Nizozemí leží v Africe?
      Smrkolo, kdyby tvá blbost zvonila, plašili by se i tučňáci na Antarktidě a Amíci by si mysleli že už jsou Vánoce a že zrovna projel Santa Klaus se sobem.
      I když - to by ty rolničky bejt jako Big Ben.

      Smazat
  7. Lide, nezapomenme, ze OMON (specialni jednotky) v Rusku bijou a zatykaji pokojne demonstranty v celem Rusku. Mezitim se ustraseny deda skryva na dace.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Proč sem ty jeden NATO aktivisto motáš téma, které nesouvisí s článkem? Copak tu není několik článků o Navaleným? Piš pod ně.

      Smazat
    2. Pane Dvoraku, jak souvisi jmeno Navalnyj se zkratkou NATO? Muzete to prosim vysvetlit?

      Smazat
    3. NATO deklarovalo Ruskou federaci jako svého nepřítele.
      Navalného si NATO pěstuje, propagandisticky a finančně podporuje. Navalný je postava, za kterou se mají sjednotit síly pracující na rozvratu Ruské federace. Teď na Navalného lákají děti a mládež, protože starší většinou vědí, co je Navalný zač (defraudant, cizí agent). Musím uznat, že se jim zatím scénář daří plnit a z málo známého a nicotně podporovaného blogera se stává známá persona. Ale jak znám dnešní Rusko, stačí napsat o Navalném celou pravdu a odhalit jeho loutkovodiče a bude po slávě.

      Smazat
    4. na to je odpoved zcela jasna, Rusko nejde vojensky porazit, a tak se to musi zkusit zevnitr, Takze Svatej Navalnej a kurva Putin

      Smazat
    5. Proboha, co to sem píše za primitivního Nevalného pologramota, jako je ten, co tady slintá své bláboly zcela mimo téma i mísu, jako ten ve 12:23 ?

      Smazat
    6. 12:23
      Dobrej nápad, unk Howne.
      Taky by neškodilo založit takovou jednotku u nás a pár blbců vyzývajících k vraždě prezidenta a k vyhnání vlády šoupnout do tepláků.

      Smazat
  8. V zneni zakona je i povinne procento ceske ryze. Jen se zeptam: Okamura zaklada ryzove plantaze?-)

    OdpovědětSmazat
  9. V Rusku opet biji a zatykaji pokojne demonstranty:
    https://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/clanek/v-rusku-zacaly-demonstrace-na-podporu-navalneho-policie-ucastniky-bije-a-zatyka-40348752

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. A vy těm žvástům na novinkách.cz věříte ? To vás lituji...

      Smazat
    2. Hlavně by ty propagandy měl psát pod článek o Navalným. Tady se píše o českých potravinách a zemědělství. Upozorňuji, že nesourodé hlášky nehovořící nic k tématu článku budou mazány.

      Smazat
    3. Správně. Připojuji se. O tom "Nevalném" tady skutečně blábolí tvor rozumu nevalného.

      Smazat
    4. Tady je video ze sedm a půlhodinových protestů.
      https://www.youtube.com/watch?v=yT_ozYF6ErY
      Jedna z navalného bestií vyrazila řidiči projíždějícího vozidla oko.

      Modlím se, aby to v Rusku nezakončilo upalováním lidí, kterým se hnusí demokracie ukrajinského střihu, kde dokázali ještě zohavovat mrtvoly.

      Smazat
    5. 12:46
      No a? Co nám po tom? Ty snad žiješ v Rusku?
      Kašpare.

      Smazat
  10. Drdavid chce pestovat rajcata ve Finsku na snehu? Je ten clovek jeste normalni?-)

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Ad 12:58 - Proč ze sebe děláš většího vola, než jsi?

      Smazat
    2. Ale jo, jde,
      alébrž blbost je jako nekonečná číselná řada.

      Smazat
  11. Problem CR je, ze se v CR vyplaceji na hektar bez ohledu na celkovou velikost vymery vlastnene farmarem.
    Na dotace v Rakousku napr. dosahnou jen farmy do vymery 60 hektaru. Ti velci na dotace nedosahnou.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Proč nemají dostávat i "velcí". Vždyť většina "těch velkých" jsou akciovky "těch malých"! Proč chcete "malé" ve velkých akciovkách diskriminovat? K čemu by to bylo dobré? Čekám odpověď.

      Smazat
  12. P. Davide, psal jste,že je maso hnusne, protože bylo zmrazené. Ani ne. Naprosto odporný je chov vepřového a podmínky, v kterých toto živé maso musí vegetovat. To maso nemůže mít dobrou chuť, ani kdyby se jedlo čerstvé a ano, podle mě je i zdraví škodlivé. Vy víte, kolik neprodaneho jídla se ročně vyhazuje z obchodu v česku? Nějaký mezinárodní údaj byl, že snad 50% potravin se neprodá a vyhodí. Pro snížení takového plýtvání bylo by možné snížit kvóty na tovary a zekologictit produkci potravin? Např. zpomalení růstu, čili mene hormonů nebo hnojiv.... toto by musel producentům a majitelům řetězců, kteří diktují termíny a množství dodaného zboží, asi nařídit stat. Psalo se tu o cukrovarech. Kdyby zůstávala jejich produkce v čr, byla by pak čr soběstačná v cukru? A možná by se daly vyvézt přebytky. Nevím, jak to nařídit majitelům, ale toto je částečně ta francouzská cesta, přednostní zásobování domácího trhu francouzskými firmami. Je to dohodnuté s vládou.
    V německu je převaha základních potravin německa, z ciziny mají speciality. Dělá se vůbec v čr zemědělská politika a strategie nebo všechno rozhodují cizí řetězce? Tím by se mělo začít. Že se vlada začne řídit opozičním zákonem, nečekám. A ano, ty dotace na západě na všechno možné kolem zemědělství, je jejich system, bez zákona, schované za rozvoj regionů apod. Pak nevypadají jako rebelové proti platným pravidlům eu, ale starostlivi hospodari. Umí to čr taky? Tím nechci říct, že se mi to líbí, je to prostě vycuranost, ale legální. A eu systém tak funguje nejen v zemedelstvi.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Píšete jako naprosto neinformovaný člověk. Jen panské rady odtržené od reality. Jak si představujete produktivní chovy zvířat? Co to je zekologizovat?

      S potravinami se plýtvá především v českých rodinách a ne v řetězcích. Hormony jsou u nás zakázané a proto se nepoužívají.

      Jinak s vámi souhlas.

      Smazat
    2. Reportáž z vepřína někde v nemecku:prase ležící v ohradce 1x1m, vykrmovane cimsi, bez možnosti pohybu. Představují si, ze takoveto maso jde na trhy vych. Evropy. To je opak ekologické, humánní, apod. produkce. Jestli jsou v čr slovech hormony zakázány, tak fajn, děkuji za info. Ale znám francouzská kuřata v supermarketu, která jsou garantována starší než 12 týdnů. Váha 1,5 kg. To je fofr.

      Smazat
    3. ....v českých slovech....

      Smazat
    4. Hodinky, holinky, oboji se natahuje. Presne takhle vypada tento smesny navrh zakona.

      Smazat
    5. Nic k věci, jen urážky a pitomosti. Ať se další Unclowni na mne nezlobí, když budou kvůli svému nevhodnému alias, čili přízni s tímto pitomou, mazáni.

      Smazat
  13. Není to tak dlouho ,co se uprostřed Francie srazily dva kamiony, což by nebylo nic tak vyjímečného, pouze do doby, kdy policie zjistila druh nákladu, byla to vejce a jedna zásilka putovala z Holandska do Španělska a druhý kamion vezl vejce ze Španělska do Holandska !! Toho se chytla média a byl z toho značný poprask, kde je jasné, jak nefungují dotace v zemědělství, které bohužel v EU činí více jak 50% všech dotací!! Takových a podobných "zbytečných" kamionů "bloudí" po EU mnoho a to všechno platíme, protože máme "jednotný" trh, který je ale neuvěřitelně plýtvavý!! Jak mohou třeba zemědělci v EU konkurovat polské produkci, kdy Polsko má plné dotace , ale v Polsku mají zemědělci další podpory,v Polsku neplatí zěmědělec sociální a zdravotní pojištění a ještě zde za nižší mzdy pracují statisíce Ukrajinců a dalších cizinců z bývalého SSSR!! Polsko exportuje do EU ročně potraviny za více jak 40 miliard euro a těmto potravinám nemůže nikdo v EU konkurovat!! Tím je trh v EU zcela zdeformován a zemědělské dotace budou i v budoucnu v EU velice sporným tématem!! Pokuď si zde v Globusu koupím holandskou mrkev, která je výborná, o tom není sporu, ale přemítám zda bychom neměli pěstovat mrkev tady a nepřevážet ji tisíce kilometrů, to nevím, jak se to může vyplatit, pokud by nebyly dotace!! To jsou věci, kde zůstává zdravý rozum stát a je na místě poctivě přemýšlet, jak v EU dále a dotace do zemědělství jsou tím zásadním tématem!!

    OdpovědětSmazat
  14. Je velmi dobře, že se do této problematiky nerovných podmínek!!!! trhu EU šláplo. Pitomci a prodejná hovada ze zoufalství argumentují račaty na sněhu ve Finsku nebo lanýži.
    Podmínky ve EU nejsou stejné a nejsou spravedlivé. Naše zemědělství je prokazatelně diskriminované.
    Důsledkem je likvidace produkce i tam, kde to kdysi bylo ekonomicky výnosné. Ještě si pamatuji, když moravští pěstitelé zaorávali nadúrodu rajčat,i okurek, kvalitních a chutných.
    Nedostatečná rovnováha v zemědělské produkci má za následek ničení životního prostředí. Nedostatek dobytka způsobuje nedostatek hnoje, a tím snižování organické hmoty v půdě. To souvisí se zadržováním vody obecně, podzemní zvláště.
    Není-li vlastní produkce, nemá místní zpracovatelský průmysl co zpracovávat, ovoce, zelenina,mléko, masné výrobky, cukrová řepa. Mizí kvalifikovaná pracovní místa ve výrobách s přidanou hodnotou.
    Zboží, které musí dovézt tisíce kamionů za značné náklady a spotřebu fosilních paliv, nemůže být za normálních ekonomických pravidel levnější, než vyprodukované v místě, a přesto, údajně je. A zplodiny ze spálené nafty ekoteroristi ignorují.
    Atd. atp.
    Je to logické, i pro lidi, kteří nemusí přímo vládnout selským rozumem. Jenom pro idioty, nebo prodejné svině to logické není. Jde o přežití, o pud sebezáchovy. EU není náš přítel. EU je náš vrchní dozorce v pracovním táboře, do kterého jsme jako blbci dobrovolně vlezli. A teď jen každý den čekáme, co zase přijde, a poníženě kňučíme, aby nás netrestali, protože chceme vlastní chleba, maso, mléko. A nechceme být závislí a vděční za to, kdy nám "páníček" hodí kůrku či ohloddanou smradlavou kost.
    Jo, může se stát, že to zase odvolají. Ale nesmíme to vzdát.

    OdpovědětSmazat
  15. Rusové protestují na podporu Navalného, přes 1000 lidí bylo zatčeno:
    https://zpravy.aktualne.cz/zahranici/protesty-rusko/r~3b2b38125d5011eb9d74ac1f6b220ee8/

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Navalný má podporu v RF cca 4% , podle Levady, což je velmi seriozní agentura, takže nemůže Putina ohrozit, jenom "zasmrdí" a zhasne jako mnoho dalších!! Jsou tam jiní opoziční kandidáti, třeba Jašin, ale ani ten se proti Putinovi neprosadí!! Ten to má do smrti a nakonec si to za záchranu Ruska zaslouží a lidé to ví a budou ho volit!! Trapný a směšný Navalný je jenom "zaplacená" figurka, bez reálné podpory a výsledku ve volbách!! Možná si ho platí jako opozičního "hurvínka" i ze samotného Kremlu!!!! To je dnes všechno možné , ta politika je už tak špinavá, že bych se ani moc nedivil!! A tady ho obdivuje patologický grafoman Unknown , který dokáže jenom kecat a lhát!! Na nic jiného nemá!!

      Smazat
    2. Unknowne, proč otravuješ s propagandou pod článkem o potravinách? Najdi si tu jiné místo na své fantasmagorie. Článků a tom trapákovi Navalném je na N.R. několik.

      Smazat
    3. Pane unknown, není ta navalného bestie, co vyrazila řidiči auta oko, vaše příbuzná?

      Smazat
    4. 15:53
      A má bejt, smrdutý závane z Hitlerova howna?
      Ty snad žiješ v Rusku?
      Sbal se ty euronoty a zalez zpátky do kanálu.
      Opr. - do Kavárny.

      Smazat
  16. Ten kašpar, co sem blábolí něco zcela bez souvislostí s tématem, např. v 15:53, musí být zcela slabomyslný a měl by být ve vlastním zájmu internován v klecovém lůžku, aby sám sobě neublížil.

    OdpovědětSmazat
  17. Nezbývá než postupně narovnat chyby ze zlatokopecké privatizace. Možná si někteří pamatují skleníky v Podkrušnohoří vytápěné přebytky tepla z elektráren. Tam se pěstovaly mraky mimosezonní zeleniny. Pak došlo ke zdražení dodávaného tepla, ještě chvíli se zemědělci snažili skleníky udržet a přešli od zeleniny na kytky. Nepovedlo se, skleníky byly po částech rozprodány a zničeny. Něco podobného se prý povedlo v Radotíně. Zrovna tak cena vody díky Veolii roste a zvyšuje cenu zeleniny. Tak si tady povídejme co by šlo a co kdysi šlo a co dnes nejde a proč to nejde. Dnes budovat skleníky je velmi drahá investice a přitom se teplo někde vypouští do oblak. Poděkujeme naším krátkozrakým trhovcům a ne naším chytrým manažerům, ty měla a má druhá strana. Moc nahlas se to říkat asi nemá, ale ta 99tá léta nás přicházejí dnes velmi draho. I rajčata by šlo pěstovat mimo sezónu.

    PS Aby bylo jasno, jsem jen pragmatik a nefandím levici, ani pravici.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Metod jak zničit konkurenci je spousta. používají se i ty ilegální.

      Smazat
  18. Na likvidaci soběstačné a dle ČSN kvality produkce potravin se podepsali vlastizrádci KDUČSL-Lux za přispění ODS a dalších "uvědomělých" zaprodanců. Polabí s vybudovanými podzemními závlahami, které komunisti nekompromisně chránili jako veškerou OP ROZPRODALI a zabetonovali. Kařdoroční dvě úrody zeleniny si levněji dovážíme. Úroveň kvality každý vidí-spíš nevidí, neboť neví jak vypadala skutečně čerstvá zelenina. Hodně málo lidí pamatuje jak chutnal špekáček dle ČSN, nebo skutečně ŽIVÝ jogurt ve skle s kousky skutečného ovoce. ZÁRUČNÍ DOBA 3-7 dní!!! To byla MANA potravina. To co má záruku měsíce je MRTVÁ potravina jež více škodí než prospívá. Dnešní desítky druhů jogurtů, uzenin a všeho ČSN kvality NEDOSAHUJÍ. VIZ pořady A DOST...

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. 16.01
      Když budem hovořit o Polabí tak pěkně k věci! Závlahy tam jsou a pěstuje se tam velké množství "šparglu" , který se prodává velmi dobře a výnosně do Německa a němečtí odběratelé řekli jasně, že koupí z Polabí jakékoliv množství , protože "špargl" je z Polabí kvalitní a chutný! Také jsem ochutnal a na másle s brambůrkem nemá vadu!! Bohužel větší produkce je závislá na pracovních silách a ty nejsou!! Většinou jde o Ukrajince a ty se také už do práce v zemědělství moc nehrnou!! Zrovna tak skončil velký projekt na obnovu mnoha set hektarů sadů na Litoměřicku na původních místech,kde měli sady Němci , kde by se našli investoři , ale není kdo by to "udělal" !! Jsou to smutné příběhy, protože bychom mohli do zemědělství dostat miliony zisků, ale bohužel, nejsou pracovní síly!! Už dnes je honička sehnat dost brigádníků na sklizeň současných ovocných ploch a když by nepřijeli Rumuni a Bulhaři, tak to zůstane na stromech!!

      Smazat
    2. To je problém v celé Evropě. Potřebují nárazově armádu chudých a pracovitých...

      Smazat
    3. Netrvat na normách ČSN byla podmínka vstupu do EU, právě proto, aby k nám mohli vozit cokoli.

      Smazat
    4. Drdavide, kde se v CSN normach hovori o rajcatech na snehu?-)

      Smazat
    5. Drdavid naopak potrebuje v Evrope armadu bohatych a linych:-)

      Smazat
    6. 16:41
      Davide, proč lžete, žádný zrušení norem nebyla EU podmínka. Jste jen prolhaný ubožák,tak jako všichni z SPD.

      Smazat
    7. http://www.zvedavec.org/komentare/2021/01/8580-kdo-jak-hlasoval-o-novele-zakona-napravujici-znevyhodneni-ceskych-zemedelcu-vuci-eu.htm

      Smazat
    8. Ivane, nediv se, že ty kretény mažu. Podívej, co z nich vyzařuje: duševní omezenost, nesnášenlivost až nenávist, ničím nepodložené povýšenectví.

      Pro nevychovaného blbečka 17:49 - normy nebyly u nás zrušeny, jen jsou "nezávazné". Kdyby byly závazné a musely se dodržovat, mnoho zahraničního zboží by na našem trhu nebylo. Ostatně možná, že i mnoho našeho zboží, protože cesta za nízkou cenou při zachování zisku vede často přes snižování kvality.

      Smazat
    9. Nevymahatelnost českých norem byla podmínkou vstupu do EU. To je fakt, který nikdo nemůže okecat.

      Smazat
    10. Hodnej nasranej člověče, oni by byli! Ty pracovní síly. Jenže naši pěstitelé si nemohou dovolit jim pořádně zaplatit. Proto ten dovoz levné pracovní síly.
      Vím o čem mluvím - v regionu Zahrady Čech žiji celý život, brácha sedlačí at.
      Je to prostě systémová záležitost.
      No, první krok ke změně systému byl již učiněn. Ale čeká nás ještě dlouhá cesta.

      Smazat
    11. 16:01
      Minulej rok jsme dostali zpozdilý nápad že si opečeme buřty. Koupili jsme tedy špekáčky a jali se je opékat. A nestačili jsme zírat. Jen se trochu zahřály, vyšklebily se a spadly z klacků do ohně. Vyndali jsme je, a že je opečeme na kamenech. Kámošovi to ale nedalo a ochutnal. A okamžitě to vyflusl. Tak jsem také ochutnal. A vyflusl to. Hodili jsme je tedy, aby nepřišly nazmar, Růženě a Vojtíškovi, tedy našim psům. Čuchli k nim a utekli.
      Jindy zas, že jsem si naordinoval bezmasý týden (rozbitá lednička), jsem Vojtíškovi koupil salám junior. Čuchl k němu, nasraně po mě loupl očima, a zelezl pod postel.
      Tak jsem udělal pokus. Na jeden talíř jsem nakrájel juniora, na druhý dal od souseda vyžebrané granule (já ten hnus nikdy nekupoval, proto jsem ho neměl), spočítal je, a byl zvědav co se bude dít.
      Dopadlo to tak, že se talíři s juniorem vyhýbal a granulí, které nenáviděl, sežral za čtyři dny přesně 27 - tu číslici si proto pamatuji, že jsem se narodil sedmadvacátého. (Vlastně držel něco, co bych nazval udržovací hladovkou.) Tak jsem to vzdal, granule i s juniorem vyhodil a koupil mu čoklí konzervu.
      Nebo jogurty. Jediné jedlé jsou značky Jogobela. Ty kupuji holčičkám, i když někdy si také mlsnu. Jinak pro své zdraví - mikroflóru ve střevech - bumbám každý den už dobrých čtyřicet let půl litru kefíru denně. Když potom po Hadráku podražil nad rozumnou míru, vyrábím si ho sám. To jest koupím si kefír za 30 kč osminku litru, naliji do (za tím účelem zakoupených) sedmidecákového porcelánového hrku (mám dva, bych měl každý den čerstvý kefír) tak cenťák kefíru, doliji mlékem, a šoupnu do temna. První kefír z toho je až po dvou dnech, ale pak se doba zkracuje a tak po týdnu už stačí lžíce zákvasu na hrnek a do dvanácti hodin je z toho kefír, že v něm stojí lžíce. Ne obrazně - doslova.
      Jsem se nějak zakecal
      .

      Smazat
    12. Unknowne kopu vás za vaše drzé útoky virtuálně do zadnice - jako každé jiné hovado.

      Smazat
  19. Známý Unknown sleduje propagandu pro blbce. Je dělána dobře, proto jí Unknown věří.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Ten by uvěřil i tomu, že Hitler byl gentleman, protože to napsala Bakalova propaganda.

      Smazat
    2. 17:13 Nadávej si těm tvým pošahaným liberálním kamarádíčkům. Běž si umejt 90 pohlaví a neopuzuj my žádné páníčky z eu nepotřebujeme. Vy by jste nejradši Český stát dali migrantům a skopčákům ty národní podrazáků a úchylný pyjáte.

      Smazat
    3. Pánové Davide a Dvořáku, jak je možné, že přes opatření uvedené pod diskuzí stále různí unknownové, anonymové a další rozbíječi diskuze zde mají možnost exhibovat? A vy dnes s těmi exhibicionisty vydatně diskutujete, čímž přijímáte jejich perverzní úroveň. S takovou pakáží se nediskutuje.

      Smazat
    4. Pane Drdo, zkusili jsme dnes diskutovat s každý. Jak vidíte, asi to nejde. Ne kvůli tomu, že by nám chyběly argumenty, ale proto, že proti nám nestojí diskutéři, ale nepřátelští provokatéři s nízkou inteligencí. Máte nějaký recept, jak byste tuhle situaci řešil vy?

      Smazat
    5. Pane Dvořáku kdy bude nový web aby tito blbci sem nemohli lézt? S nimi nelze slušně diskutovat oni argumenty neuznávají. Jsou to transatlantický fanatici a nějaká pravda je jim ukradená. Tak si je zakuklený Český fašisti vychovali jen ty kecy že my tu chceme Rusko atd.

      Smazat
    6. Najatí IT na tom pracují od pondělí.

      Smazat
    7. 16:37
      Co vás nemá, pane doktore!
      Jaképak dobře. Kdyby skutečně dobře, skočíme na ni také. Je to zkrátka a jednoduše propaganda pro blbce.

      Smazat
    8. Václav Dvořák 23. ledna 2021 23:05, "Najatí IT na tom pracují od pondělí" a zajisté mají nějaké zadání, že? JiH

      Smazat
  20. Prosaďte vyšší dotace a lidi hned začnou víc kupovat české potraviny. Lidi jdou u potravin hlavně po nižší ceně (nikoliv po původu) a i supermarkety si konkurují cenami.

    OdpovědětSmazat
  21. Pane Davide, doporučuji u každého článku ohledně potravinové soběstačnosti, uvádět přehlednou tabulku dotací v jednotlivých zemích EU. V tomto článku jste to dosti obsažně popsal a Unknowni s Indiánem, byly nuceni cpát sem jiné témata nebo nesmysly na sněhu, které mažte.

    OdpovědětSmazat
  22. Tobě, ty mentální kriple, provokatére a z.m.r.d.e , nejspíše placený z eráru Al Hamajdou - páč jestli jsi takový IQ houpacího koně od přírody, tak by tě měli okamžitě naložit do lihu a ukazovat v budoucnosti výpravám, do jaké velikosti, podoby může vyrůst blbost,drzost, kreténismus, jak vypadá naprosto zbytečná kupa buněk, prostě soupa, jako ty, jouzo ...
    A drž už konečně klávesnici, exkremente ...

    OdpovědětSmazat
  23. 16:22 Dejte tomu čas a zjistěte si kolik hektarů většinou nejúrodnějších od 1990 zaniklo. Pokud se týče nedostatku pracovních sil: skutečná lidská práce je 30 let úmyslně degradována všemi možnými způsoby. Odměňováním počínaje a ZRŮDNÝM školstvím konče. Vše dle plánů eubordelu. Vemte si v potaz rozdělování korubčních dotací.ČR NEJNIŽŠÍ, ostatní záp. země 4x až 8x vyšší! Zato stupidně pokleslá "kultůra" se preferuje. Současným rozdáváním peněz za NICNEDĚLÁNÍ je VŠE dovršeno. Čím hůře, tím lépe. Nedivme se PIRÁTI nikdy nepracovali pouze okrádali a chcou řídit stát.

    V roce 2000 měla prý Česká republika 118 divadel a 121 stálých scén.
    V roce 2010 bylo ve statistice uvedeno 151 divadel a 160 stálých scén.
    V roce 2018 bylo v provozu 182 divadel a 174 stálých scén.
    Z toho zřizovaných veřejným sektorem 39 divadel (89 stálých scén). Soukromých „kapitalistických“ divadel zřizovaných podnikateli je 56, spolky 67, obecně prospěšnými společnostmi 20.
    Pouhých 941,5 milionu vybraly divadla za vstupné, 1,5 miliardy dostala divadla dotace od státu, 0,5 miliardy od krajů, 2,35 miliardy od měst a obcí.
    Celkem to je za „normální“ necovidový rok 4,4 miliardy dotací, což ukazuje na 25% soběstačnost.
    Průměrná cena vstupenky je 280 Kč, dotace z veřejných prostředků na tuto vstupenku je 1 100 Kč. Tož TAK.

    OdpovědětSmazat
  24. Pane doktore Davide, děláte velmi prospěšnou a záslužnou práci v Evropském parlamentu a také podporou SPD ve věci našich zemědělců a vůbec našeho zemědělství. Nejdůležitější teď bude, aby se to naši zemědělci dozvěděli, kdo za ně kope a jak se k tomu staví ostatní strany včetně KDU-ČSL, o které se říká, že má velkou voličskou základnu právě na venkově. Jak se to dá těm zemědělcům vědět, pokud to tady nečtou a denně sledují Bakalovy HN nebo prolhané a manipulativní Seznam zprávy ?

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Pane Rozehnale, díky !
      Trefa hřebíčku na hlavičku - kdo sdělí našim zemědělcům, že SPD za ně kope? Možná by pomohl nějaký tištěný materiál popisující (propagující) práci pana Davida (SPD)v EU parlamentě rozeslaný přímo zemědělcům a zem.podnikům a sdružením.
      Panu doktoru Davidovi hodně sil, zdraví a pevné nervy.

      Smazat
  25. Jo. Přesně to mě také trápí.
    Jak to ošéfovat, aby venkov věděl. Kdybych byl aspoň nějaký multi, tak bych si s tím poradil (prostě bych založil SPD kanál - to by bylo panečku řevu, to bych si lebedil) ale jako majitel věčného hovna?

    OdpovědětSmazat
  26. Nedaří se mně ani na stránkách PSP nalézt zmiňovanou novelu zákona včetně důvodové zprávy (resp. nemohu v nalezeném textu najít inkriminované pasáže...).
    Nemohli byste sem dát nějaký odkaz?
    Děkuji.

    OdpovědětSmazat
  27. A nakonec tady máme docela poučnou diskuzi. Potvrzuje, že na té i oné straně mohou být skalně věřící stejně tak, jako hloupě přesvědčení. Je to k rozpoznání podle úrovně argumentace i s tím, že těm zvlášť poškozeným taková schopnost chybí. Těm nezbývá než nadávat a urážet. Počítejme s normálním rozložením. Je dáno, že jestli mám s kýmkoli diskutovat, neměl bych mu ubírat na lidské důstojnosti. Měl bych pochopit, co je mimo jeho možnosti. Každý máme nějaké vlastní limity. Otázkou tedy je, jak moudře a elegantně se ztracenými případy. Mazáním existovat nepřestanou. Že existují a v jaké míře je také informace. Dovolím si tvrdit. JiH

    OdpovědětSmazat

Na opakovanou žádost čtenářů, kteří se nechtějí zapojovat do diskuzí obsahující vulgární a urážlivé výroky. Jejich odstraňování je časově náročné a narušuje plynulost diskuze. Proto nebude dále možné vkládat anonymní komentáře.
Pro vložení komentáře je proto nutné se na stránce "Nová republika" přihlásit vpravo v horním rohu této stránky "přihlásit se" (výběrem emailového účtu např. Google) a upravením uživatelského profilu (v kolonce Nastavení>Upravit uživatelský profil). Děkujeme za pochopení.