Reklama

sobota 23. ledna 2021

Vy jste snad v Německu viděli tolik českých jablek? A v Rakousku české vepřové? Odbornice drtí křiklouny ze Senátu a Sněmovny. Fakta, fakta, fakta

rozhovor se zemědělskou expertkou Jarmilou Dubravskou

23. 1. 2021   ParlamentníListy

„Celé je to mystifikace. Drahé české potraviny? Nesmysly poslanců a řetězců. Jde do tuhého. Vyhraje zahraniční kapitál nebo pravda? Vrátíme se o pár století zpět a opět upálíme ty, kteří mluví pravdu?“ Ptá se odbornice na zemědělství a členka EHSV Jarmila Dubravská.

Poslanci ve středu schválili novelu zákona o potravinách. Pokud vím, tak vy jste jednou z těch, co zákon podporují. Ozvala se však velká řada kritiků, kteří proti novele razantně vystoupili. Co byste jim vzkázala?

Jsou to samé lži, lži, lži a mystifikace. Poslanci tu novelu zákona o potravinách schválili. I když až na druhý pokus, ale přece. Ale vypadá to, že se země zatřásla.

V diskusi vystoupili poslanci, bývalí ministři zemědělství. Vystoupili ti, kteří neznají zemědělství a potravinářství a mluví o něm ti, kteří ho znají, vystoupili ale také ti, kteří sice v zemědělství působili, ale zemědělci a dobří hospodáři nikdy nebyli, nejsou a podle vyjádření je zřejmé, že ani nebudou, neznají nic, nedokážou si spočítat 5 plus 5. Čemu má potom občan věřit?


Takže znovu a jednoduše, prosím. Proč zákon ano nebo proč zákon ne?

Proč chtějí čeští vlastenci podíl domácích potravin? A proč ho ti ostatní nechtějí? A proč je to nutné?
 

Přesně tak.

V Poslanecké sněmovně proběhla bouřlivá debata. Návrh nepodpořili bývalí ministři zemědělství. Podle mě je dobře, že jsou již bývalí. To je jasnou vizitkou toho, co byli za ministry, když zemědělství a potravinářství neznají. Měli možnost pomoci českým zemědělcům, potravinářům a zejména nám spotřebitelům a jako ministři selhali, nic neudělali. Proč nezavedli nákup kvalitních domácích potravin do škol a školek pro naše děti, proč nezavedli prodej do domovů pro seniory, do úřadů, aby státní úředníci měli kvalitní potraviny. Umožňuje to legislativa EU a oni to neudělali. Ptám se proč? Na co se čeká desítky let? Produkce se stále snižuje, jsme závislí na dovozu a budeme. Je to jako s rouškami. Byla pandemie a nikdo nám nepomohl, jiné země EU si kradly roušky, byla to hrůza. Naštěstí v krátkém čase moudří a šikovní Češi začali s produkcí vlastních roušek, dezinfekce a dalších ochranných prostředků. Už nemusíme čekat se zrakem upřeným na letiště, jestli přiletí tuny záchranného materiálu.


Děkuji za odpověď. Jedná se tedy o to, abychom byli potravinově soběstační?

Ano, samozřejmě, ale nejen to. Pojďme to porovnat české versus zahraniční potraviny. Určitě jezdíte do zahraničí a nakupujete tam i potraviny. Viděli jste u našich sousedů takové množství českého zboží, jako je jejich zboží u nás? Viděli jste v Německu, Polsku, Rakousku česká jablka, české vepřové maso, české mléko nebo naše hovězí? Že ne? A víte proč? Dotace do zemědělství a na výrobu potravin jsou v okolních zemích, kromě Slovenska, které je na tom ještě výrazně hůř, několikanásobně vyšší. A nejen to, například Poláci mají nastavený systém, kdy dotace nezdaňují dvakrát, jak je tomu u nás, neplatí sociální a zdravotní odvody jako u nás, poskytuje podpory do zemědělství a na vývoz do zemí EU i do třetích zemí. Že některé kroky nejsou v souladu s pravidly EU? No jo, jenže Poláci mají vyjednané výjimky a také mají jiné právo a pravidla a zejména, což je nejdůležitější, bojují za svoje potraviny a svoje zemědělce, ne na papíře, ale reálně. A jak je na tom zemědělec v Rakousku? I když používá více pesticidů než náš zemědělec, je prý ekologičtější, ale o tom se u nás nemluví. Rakušan nemá problém prodat svoji produkci, protože na vesnici nikomu nesmrdí krávy, i když se pasou jen 10 metrů od sousedovy chalupy. Prostě zemědělství je tam prioritou. A na svojí činnost dostane dotace nejen z té společné zemědělské kasy z EU, ale také z ministerstva zemědělství, z ministerstva pro životní prostředí, z ministerstva sociálních věcí, z ministerstva školství, přispěje také spolková země a taky obec. Vždyť díky jeho dobytku, který chová, se do půdy dostává hnůj a s ním i živiny, které půda potřebuje, aby se na ní mohly pěstovat plodiny, zadržovala se tam voda. Ale o tom všem se můžeme bavit v celkem jiném rozhovoru.


To jste nám vysvětlila, proč je to dobré pro zemědělce. Ale vraťme se k potravinám.

Samozřejmě, snažím se vám popsat celé fungování systému. K potravinám se hned vrátím. Jen mi dovolte ještě takovou malou poznámku.   (celý rozhovor najdete ZDE)



38 komentářů :

  1. Svatá pravda. Tak dlouho se ničilo hospodářství vybudované za socializmu , že je nakonec k pláči. Od roku 1989 se podařilo demokratickým vládám zničit vše . Samozřejmě jsou hezké fasády a naleštěná auta , ale lesy ,pole zanikají a to tak pomalu ,že si toho nikdo nevšímá ,tak jak zanikl velký průmysl a JZD. Hamba demokracii , hamba ODS !

    OdpovědětSmazat
  2. Jen takový příklad. Došla mi sardelová pasta zn.Rybex-česká firma a velmi kvalitní. Nesehnal jsem ji nikde, ale jakási cizí firma zn.Nekton je všude, tak jsem to koupil a z tuby lezou rybí kosti! Takhle to je se vším, druhořadé žrádlo za drahé prachy. V Německu dobré a levnější a 3x vyšší platy!

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Takze jedes do Nemecka?

      Smazat
    2. Ubožáčku 15:46 - Argument nemáš, vtipný nejsi, proč píšeš? Jako jakou formu sebehany?

      Smazat
  3. Pěkně napsané a řečené. Naprosto s ní souhlasím. Dokud budou ve sněmovně poslanci z řad pijátů, ods, čssd...., tak se naše země nikam nepodne.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. V tomto případě byla ČSSD pro návrh. To je třeba objektivně přiznat.

      Smazat
  4. Přesně tak článek jsem četl celý a paní má pravdu a fakta zůstanou fakty. Které ani západní poskoci nemohou vyvrátit.

    OdpovědětSmazat
  5. Za opilce Jelcina a jeho party si Rusko potraviny kupovalo. Zahraniční dodavatelé měli pré. Zemědělci a s nimi spojený byznys ve "starých" zemích EU mají dotace až 82%. Ruští neměli žádné. Výsledkem byl prudký pád ruské zemědělské produkce. A to až do stavu, kdy se r. 2008 do Ruska potraviny dovážely v rámci humanitární pomoci, jako do rozvojových zemí, kde hrozí hladomor. Po nástupu V.V. Putina byla tomuto odvětví věnována pozornost. Když Západ vyhlásil protiruské sankce, očekával, že Rusko odpoví zrcadlově, pokud vůbec odpoví. Ale Rusko vyhlásilo protisankce právě v zákazem dovozu potravin! To způsobilo šok! Zemědělská politika je pro EU klíčovou a jde tam nevíce dotací (přes 50%). Zajišťuje prosperitu francouzskému, italskému, portugalskému a španělskému venkovu. Většina nově přijatých zemí byla (a je) zemědělských. Takže dopady byly obrovské. Asi si pamatujete na Poláky, kteří ráno vykřikovali, že si jablka, která vyváželi do Ruska snědí sami, ale týž den odpoledne už jejich zástupci v Bruselu žádali kompenzace. To samé Pobaltí se šproty atd. A dopadá to dále. Protože když nemohli "stačí" zemědělci na ruský trh, vrhli výrobky na trh "nových" zemí, kde mají zemědělci dotace max. 25%. A přitvrdili kvóty (u nás třeba na vinohrady). A tak dorazili i poslední zbytky samostatnosti. Naopak Rusko využilo situace perfektně. Zemědělská výroba roste 12% ročně. Obnovila se výroba zeleniny a základních potravin. Po několika letech byla obnovena stáda dobytka a začaly plodit obnovené a nové sady. Navíc, zemědělství je přes všechnu mechanizaci a automatizaci velmi závislé na ruční a tedy méně kvalifikované práci. A tak spolkne v ruských poměrech statisíce zaměstnanců s nižším vzděláním, kteří by jinak zůstali nezaměstnaní. A tak se Rusko stalo potravinově nezávislé a dokonce potraviny vyváží. V pšenici je první na světě a v sóje druhé. Navíc došlo k rozvoji venkova a zvýšilo to úroveň života velké části obyvatelstva. A protože zahraniční řetězce z Ruska vypadly mají Rusové ve svých rukou celé zemědělství: výrobu, zpracování, distribuci a spotřebu. Žádná z černých předpovědí, které se okamžitě vyrojily jak ve světe, tak v Rusku se nepotvrdila. Naopak se ukázala výhoda, Minulý měsíc se pokusili majitelé řetězců (jsou to kapitalisti jak řemen) promítnout prudké zvýšení cen na světových trzích do ruských obchodů a tak stouply ceny základních potravin o 30% (mouka, cukr, olej, chleba). Ale trvalo to deset let. Doslova druhý den zasedla vláda, třetí den v obchodech se objevili inspektoři ministerstva obchodu doprovázení pracovníky generální prokuratury. Zástupci obchodů se prali o mikrofony a hlásili pokles cen na předchozí úroveň a ti snaživější ještě níž a nejen dotčených produktů. Bylo okolo toho v Rusku obrovské haló, prezident osobně a veřejně zpéroval dotčeného ministra a doslova ho vyhodil z kanceláře s poznámkou, že se nenechá krmit nějakými pohádkami. Viděl jsem to na R24, R1 a jiných. U nás ani slovo. To u nás není možné, protože celá oblast zemědělství je v cizích rukou.

    OdpovědětSmazat
  6. ČR je rozdělena zájmy různých skupin z nichž nejmocnější jsou nadnárodní společnosti které si zaplatí příznivce v politice a senátu. Zásadním problémem je slabost státu,který je destabilizován již 30 let. Dnes není jednotný v ničem - ani v boji proti viru, ani v zemědělství nebo v pohledu na budoucnost. A tak je normální , že jsme donuceni nakupovat předražené a nekvalitní potraviny,
    protože stát není schopen kontrolovat ty lumpy co je dovážejí a prodávají. Je normální je přece pokutovat.
    Problém výroby a dovozu potravin může v budoucnu spustit
    revoluci. To až budou potraviny ještě víc předražené,budou
    chbět a bude hlad.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Příznivce mají zahraniční řetězce i v Rusku. Osobně Kudrin varoval už před třemi lety, že by se nemělo pomáhat ruským zemědělcům. Protože až prý zase pustí Rusko zahraniční řetězce zpátky - a prý je bude muset pustit, bude to mít na ruské výrobce drtivý dopad. Bylo mu odpovězeno, že pokud je Rusko někdy pustí, tak se cly, které vynulují jejich dotace.

      Smazat
  7. Omlouvám se za přehození věty v textu. Obnova zemědělství trvala deset let. Zdražení netrvalo ani týden.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Jen podotýkám, ověřoval jsem to, že Putin nastoupil 5. 5. 2000.

      Smazat
    2. Jistě pane doktore. Nic nešlo naráz. Navíc V.V. Putin je znám jako "muž evoluce". Zemi konsolidoval 20 let. Rozvrat země byl obrovský a postihnul všechny oblasti života. Dost o tom mluvil (a mluví) třeba Pjakin. Pamatuji se, že když byly ty protisankce vyhlášeny, tehdejší ministr zemědělství RF prohlásil, že zemědělská výroba může stoupnout skokově až o 25%. Právě díky uvolněnému prostoru na vnitřním trhu. Jestli se to povedlo nevím. Různí vykukové doma i ve světě se snažili sankce obcházet dovozem produktů před Bělorusko a bylo to více méně tolerováno, protože nešlo o nějaké velké objemy. Ale i to nyní skončilo. Ty datumy, které jsme uvedl sdělil prezident ve svém rozhovoru pro média v létě minulého roku.

      Smazat
    3. Na zcela "zmatené" sankce proti RF také doplatilo mnoho našich podniků, třeba Madeta, o které zde také šla řeč!!Jenom bych ještě připomněl, kdo se z odborníků postavil Havlovi, když tady vykřikoval o "temných žilkách" va Slušovicích, ačkoliv šlo o ekonomicky velice úspěšný zemědělský podnik!! To je ta svinská politika, kdy je možné ekonomicky ničit národ!!!

      Smazat
    4. Proč zase lžeš, koncem osmdesátých let vzniklo více podobných agrokomplexů jako Slušovice , ale velice nepříznivě pro naše zemědělství zapůsobily restituce, kde mnoho restituentů už neměli žádný vztah k půdě, kterou prodali "šejdířům" a hospodaření na půdě není pouze o penězích!! Restituce byly správné, ale měly být finanční, aby bylo zachováno hopodaření na půdě bez "otřesů" a přeprodávání půdy třeba na pětkrát a spekulace!! Zrovna tak navracení činžovních domů bylo ekonomické zvěrstvo, to dnes vidíme jasně třeba v Praze!! Mnoho majitelů se o svůj majetek neumí postarat a těch kauz je do dnes mnoho! Třeba právě v Maďarsku náležitě zaplatili "okradeným" majitelům a velké činžovní domy zůstaly v majetku měst a potom opravdovou privatizací přešly do majetku bydlících, což je podle mnoha odborníků daleko schůdnější cesta a také je to na domovním majetku vidět!

      Smazat
    5. Nasrat hodny clovece, takhle by se vam to libilo? Abyste sedeli ve statnich uradech a pak svym pribuznym a znamym rozprodali cinzaky za hubicku? Nasrat!
      Je dobre, ze se prvnim polistopadovym prezidentem stal Vaclav Havel!

      Smazat
    6. TY jeden podsouvajíc sprostý idiote. Tobě mazat ty lži a pomlouvání je málo.

      Smazat
  8. Rusové protestují na podporu Navalného, přes 1000 lidí bylo zatčeno:
    https://zpravy.aktualne.cz/zahranici/protesty-rusko/r~3b2b38125d5011eb9d74ac1f6b220ee8/

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Běž se vy.rat na macháčkův palouček a neotravuj. Putin majdan v Rusku nedopustí!!! Když chceš politiku tak si klikni. Dny velké TMY a BOLESTI v jůesej. Prezident Trump má totální vojenskou podporu https://operationdisclosure.blogspot.com/2021/01/president-trump-has-total-military.html
      Všichni tito úředníci (guvernéři, státní tajemníci a jiní panáci Deep State atd.), kteří potvrdili právoplatnost voleb založených na strojích Dominion, jsou nyní obviněni ze spoluúčastí na masivním zločineckém mezinárodním spolčení a podvodné velezrádné operaci biblických rozměrů, a mohou být od tohoto okamžiku kdykoliv obviněni ze vzpoury, velezrady a podvodu, a zatčeni, s cílovým určením v jednom z táborů FEMA, ať už pod gilotinou, nebo injekcí, nebo ve slušivé cimře na doživotí.
      DC je oplocen a prezident se nikdy nevrátí do Bílého domu. Ale ne z důvodů, které si možná myslíte.
      https://themarshallreport.wordpress.com/…on/

      Smazat
    2. Děti nedodržují rouškový režim a shromažďovací opatření při pandemii Cov-19. Jestli se raduješ, že je to začátek rozvratu v Rusku, tak e šeredně pleteš. Stejně jako Amíci, neznáš Rusy. Jen vlhce sníš.

      Smazat
  9. Naše současné potraviny, jsou spíše otraviny.

    OdpovědětSmazat
  10. Běž se vy.rat na macháčkův palouček a neotravuj. Putin majdan v Rusku nedopustí!!! Když chceš politiku tak si klikni. Dny velké TMY a BOLESTI v jůesej. Prezident Trump má totální vojenskou podporu https://operationdisclosure.blogspot.com/2021/01/president-trump-has-total-military.html
    Všichni tito úředníci (guvernéři, státní tajemníci a jiní panáci Deep State atd.), kteří potvrdili právoplatnost voleb založených na strojích Dominion, jsou nyní obviněni ze spoluúčastí na masivním zločineckém mezinárodním spolčení a podvodné velezrádné operaci biblických rozměrů, a mohou být od tohoto okamžiku kdykoliv obviněni ze vzpoury, velezrady a podvodu, a zatčeni, s cílovým určením v jednom z táborů FEMA, ať už pod gilotinou, nebo injekcí, nebo ve slušivé cimře na doživotí.
    DC je oplocen a prezident se nikdy nevrátí do Bílého domu. Ale ne z důvodů, které si možná myslíte.
    https://themarshallreport.wordpress.com/…on/

    OdpovědětSmazat
  11. 16:03 to je ubohé, ničím nepodložené.

    OdpovědětSmazat
  12. Vzhledem k clenske zakladne, kterou tvori v SPD lide pouze se zakladnim vzdelanim v lepsim pripade, muze Dvorak nad takovym davem vycnivat. Jinde by ale delal pomocnou silu vzhledem k jeho logickemu uvazovani, kterym rozhodne neoslnuje.

    OdpovědětSmazat
  13. Prosaďte vyšší dotace a lidi hned začnou víc kupovat české potraviny. Lidi jdou u potravin hlavně po nižší ceně (nikoliv po původu) a i supermarkety si konkurují cenami.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Proč urážíš, pitomo? Když nemám argument, tak mlčím a šoupu nohama.

      Smazat
  14. Pane Dvořáku. Unknown narazil na sobě rovného: anonyma:))) Oba blábolí naprosté fantasmagorické žvásty nemající ani hlavu ani patu. Netýkají se ani tématu článku ani blábolu toho druhého:))) Teď to tu vypadá jako na cimře v Bohnicích.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. No, oni si anonymové a unk Hovni také rádi kecají sami se sebou, už jsem je při té kratochvíli parkrát načapal.
      Mnohojediný Anonym ši Hown vyrobí jeduflus a vzápětí jiným, opumujícím jeduflusem, napadne sám sebe a čeká kdo naskočí. Samosebou že se někdo naskočí a heuréka! Cíle je dosaženo, diskuze rozesraná.

      Smazat
  15. Souhlasím, ale JiH mne přesvědčoval, že ty provokujcí bezmozky nemám mazat, že chce vědět, jaké je názorové spektrum v naší společnosti.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. To je dobře. Ale proč by tady měli strašit pořád? JiH se s nimi chce kochat? Je snad sociální masochista?

      Smazat
    2. Asi ano. On vám to jistě rád vysvětlí.

      Smazat
    3. 17:47
      Pane Dvořáku, nechávat tu bezmozky na ukázku dává smysl jednou za čas nebo 1x pod článkem, ale ne nechat všude nacpány jejich primitivní sposťárny, lhaní a útoky na všechny, to bysme jim dělali službu, že oni tu vykonají potřebu a vy jim to necháte. Jen ať jim rupnu žilka kvůli mazání, uděláme službu pro jejich sousedy (pokud se jejich sousedi od takových nemyslících primitivů už radši neodstěhovali :-).

      Smazat
  16. Pane Dvořáku, prosím neodpovídejte mu. On to stejně nečte. Má prostě jen svůj úkol. Chtěl bych ale napsat něco jiného a vrátit se k problematice článku. Proč si nedokážeme veřejně říci, že například banány, kivi, a různé téměř neznámé druhy ovoce a také zeleniny jsou zbytečné, u nás netradiční. Proč se musí do Německa vyvážet stovky tun jablek? Proč se naši producenti nezaměří na přímý prodej alespoň lokálně. Brzy po revoluci to přece šlo. Prodávala se jablka, brambory, existovaly mlékomaty, atd. A proč také my kupujeme zboží o kterém tvrdíme, že je nekvalitní a přitom drahé. Tak si vyhledejme české buřty a českou šunku a tu o které víme že je z Turecka, Španělska nebo z Francie nechme ležet. O tom nikdo nemluví a přitom je to cesta.
    Volím SPD. Děda Vašek

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Pane Václave, máje samozřejmě pravdu. Plný souhlas.

      Smazat
  17. Vetsina sympatizantu SPD jsou lidi mdleho rozumu, absolventi max. zakladni skoly, prip. pomocne skoly.
    Vite, jak bude chtit sympatizant SPD overit kvalitu potravin? Nakoupi potravinu a posle ji na UV SPD. Tam je prozkouma dusevni gigant Mila Rozner. Po konzumaci vystavi "certifikat" na toaletnim papire i s razitkem a posle ho "potrubni postou".
    Mezitim sympatizant ceka na zpravu a po tydnu, kdyz nic neprijde zacne vykrikovat, ze zprava neprisla, a chce se prat jako Lubos Volny:-)

    OdpovědětSmazat
  18. Celý problém jsou dotace, které pokřivují i konečné ceny potravin. Prostě rozdělování dotací v EU je podvod. Supermarkety dělají akce a mnoho lidí si tak nakoupí i to co nestačí ve lhůtě spotřebovat. I ty akce jsou podvod. Nekupte to.

    OdpovědětSmazat

Na opakovanou žádost čtenářů, kteří se nechtějí zapojovat do diskuzí obsahující vulgární a urážlivé výroky. Jejich odstraňování je časově náročné a narušuje plynulost diskuze. Proto nebude dále možné vkládat anonymní komentáře.
Pro vložení komentáře je proto nutné se na stránce "Nová republika" přihlásit vpravo v horním rohu této stránky "přihlásit se" (výběrem emailového účtu např. Google) a upravením uživatelského profilu (v kolonce Nastavení>Upravit uživatelský profil). Děkujeme za pochopení.