Reklama

čtvrtek 7. ledna 2021

Zbořil: Čapek byl otřesen změnou chování Ferdinanda Peroutky

Zdeněk Zbořil

7. 1. 2021 PrvníZprávy a Youtube

V našem historickém okénku bychom si mohli připomenout také jedno smutné výročí, a to je pohřeb Karla Čapka, který se konal 29.prosince 1938. V době, kdy Němci stáli na hranicích torza naší republiky.

(Na snímku Zdeněk Zbořil v rozhovoru pro Prvnizpravy.cz)


Co vy na to pane Zbořile?

„Na Karla Čapka se bude asi hodně vzpomínat, konec konců až na krátkého období, kdy v něm komunistický režim viděl buržoazního spisovatele. Pak mu do jisté míry uškodil tím, že ho zase chválil jako antiválečníka, jako naivního pacifistu. Nikoliv „třídně uvědomělého“ demokrata, ale jako idealistického demokrata, který nechápal politickou realitu. Dokonce se mluvilo i o podzimní protičapkovské kampani, pomnichovské, která byla tak brutální, že se dá říct, že k zhoršení jeho zdravotního stavu přispěl nejen Mnichov a zhroucení se jeho masarykovských ideálů, ale i někteří katoličtí intelektuálové a osoby duchovní“ uvedl Zdeněk Zbořil v rozhovoru pro Prvnizpravy.cz.

Vaše osobní zkušenost…

„Naše rodina zažila také v miniaturní podobě to, že se dostala do novin Árijský boj za to, jako kdyby obsluhovala Židy, kteří byli v té době už pronásledováni. Mohli bychom si ale připomenout, že Židé nebyli pronásledováni nějakými Němci, čeští lékaři a čeští právníci se zasloužili hodně o to, aby židovští lékaři a židovští právníci byli zbaveni licenci k výkonu svého povolání a aby nemohli být ve vedoucích funkcích, například v nemocnicích. A aby se jim ještě nezabavovali soukromé majetky, ale aby byli zbavováni svých praxí. To, že se židovští lékaři zbavovali svých lékařských praxí nebyla jejich vůle, to bylo ze strachu a ze snahy se nějakým způsobem zachránit své majetky. A to dokonce i v době, kdy už mnozí věděli, že půjde o jejich existenci,“ přibližuje tehdejší dobu Zdeněk Zbořil..

Karel Čapek byl zklamán změnou chování některých lidí i části českého národa…

„Karel Čapek byl, podobně jako Edvard Beneš tehdy už v zahraničí, také dotčen a otřesen proměnou Ferdinanda Peroutky, který sice nebyl tak brutální jako některých katolických duchovních. Přesto byl otřesen tím, jak tento člověk, který byl považován za Benešova obhájce a šiřitele jeho názorů a jeho politiky, se najednou, během jednoho dne proměnil v nenávistného kritika židovství. Chápu, proč to udělal Peroutka, který žil v obavách ze své budoucnosti a myslel si, že to je způsob jak se zachránit. Ale přece jenom tady byli lidé, kteří Mnichov odnesli tím, že páchali sebevraždy anebo umírali žalostí a steskem, ale také ti, kteří byli přesvědčeni, tak jako Edvard Beneš, že Mnichov je jenom příprava na válku. Oni nevěděli, že válka bude proti Západu a Východu, oni si mysleli, že bude jenom proti Sovětskému Rusku, ale to že bude, o tom byli přesvědčeni.

Takže ta slova, které Karel Čapek četl a které musel poslouchat z rádia, byla pro jeho fyzické i duševní zdraví zdrcující. Jeho pocit zklamání, to nebyl strach, to byla žalost nad tím, jak se část českého národa dokázala změnit v několika dnech, v opojené zlobou a nenávistí“ Nebylo to poprvé a ani naposled,“ 
dodává Zdeněk Zbořil.

Podrobnější analýzu si můžete poslechnout v následujícím rozhovoru Zdeňka Zbořila pro Prvnizpravy.cz.




33 komentářů :

  1. Takže prezident měl pravdu, i když se spletl v názvu článku. Peroutka byl k Hitlerovi podlézavý a pak zrazoval republiku podlézáním Američanům. Pro některé české pitomy je Peroutka "svatý" protože byl prvním šéfem vysílání radia Svobodná Evropa (RFE). I když to byla ulhané, propagandistická, manipulativní stanice plná fake-news, tak je pro dnešní ČRo Radio Plus vzorem. Hanba. Za naše prachy!

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Ano, prezident měl v zásadě pravdu a vnučka protektorátního předsedy vlády využila jeho pravděpodobné chybného názvu inkriminovaného článku k tomu, aby jej žalovala a odvedla pozornost od nepříliš vábné historie svých předků. Prostě typická maloměšťácká panička se splachovacím žaludkem...

      Smazat
    2. Adame, prezident měl napsat: Peroutka vykreslil Hitlera jako gentlemana a byl by kvůli nějakému titulku klid. Osobně jsem četl jeho článek blahohořečící Hitlera na Přítomnosti a ten je lehce dohledatelný. Opravdu by mne zajímalo, co by na obsah článku řekla před soudem vnučka. Asi by se měl Zeman za ten titulek omluvit ale trvat na svém, že Peroutek vykreslil Hitlera jako gentlemana, což je 100% pravda.

      Smazat
    3. 17:05
      Myslíš, sráči (sráč - blb užívající namísto podložené argumentace urážky a nadávky), že urážka je argument? Naklikni si "Přítomnost archiv" a zaměř se na Peroutkovi články z let 1938 - 1939, Dutohlave.

      Smazat
    4. Malá úvaha. Jablko prý nepadá daleko od stromu. Zkusme profilovat rody. Odpůrci budou oponovat této teorii, přesto by mne zajímalo: jak se v komunizmu chovali rodinní příslušníci? Kolaborovali zištně? Známe to u všech? Třeba u všech bezejmenných zde i těch potomků výše postavených? Pochybuji, proto volme rodiny ze "starých českých rodů" o jejichž orientaci nejsou pochyby. Jak je ale vybrat, když je zakázána jejich prezentace ve volebním zákoně? Změníme to tlakem na cizí "věrchušku"? Tedy povinným volených zástupců označením národnosti, násobným občanstvím a životopisem?

      Smazat
    5. Pan Miroslav Povolný se ve své úvaze z 20:59 opřel o to, že v české kotlině, na Moravě, ve Slezsku, ba i na západnom aj východnom Slovensku byl komunismus. Materiální dostatek, díky neskonalé produktivitě a dostupnosti zdrojů umožňoval, aby se každému dostalo podle jeho potřeb, peníze tak mohly, i jako nositel hodnot, zaniknout. Stát se svými mocenskými prostředky odumíral, když v celém světě a mezi všemi a každým panovala shoda. Práce pro společnost byla všem nejen životní potřebou, ale i hlavním potěšením, takže nikdo ani necestoval, aby se od práce nevytrhoval. Nebylo rozdílu ve společenském postavení, pročež si byly všichni zcela rovni. Ženy, muži, děti, staří, mladí, jakkoli odlišní a každá, každičká sebenepatrnější menšina, když nikdo, vůbec nikdo neměl škodlivé zvyky ani choutky. Neb nebylo možné, aby nebyl skvěle vychován. Na vzdor dědičnosti. A to prosím, nevzpomínám na všechno. Jsem stár, stár tak, že snad proto tu idylickou dobu, a je to mizerných třicet let, že ji nepamatuju. Jsem rád a vděčen, že mi ji pan Povolný tak nevtíravě připomněl.

      Smazat
    6. 4:10-, děkuji za inteligentní reakci, byť ironickou a trochu se míjející s podstatou mého směru. Já se točím stále sice v kruhu ale podstatném, jak vybírat zástupce z elit, aby zahrnovali ideu Českého státu a poměr moci menšin. To nesouvisí přímo s politickým směrem republiky ani hospodářským. Jde jen o pocit, že nám vládnou "jiní" nebo "naši". "Jiní" je nadvláda, "naši" naše blbost. Rozdíl je v řešení, jak to změnit. V prvém případě čekat/nečekat až se geopolitika změní, druhý případ je v naší kompetenci/a odvahy, jít proti/naproti současné/budoucí geopolitice.

      Do podobného dilema byl náš národ vsazen již od svého vzniku. Jaksi jsme pozapomněli/elity, že výsady "Zlaté buly"jsou stále platné.

      Proto apeluji na jejich plnění našimi politiky i EU!

      Smazat
  2. Když se hrály protiválečné hry Karla Čapka, Matka a Bílá nemoc, Chaplin nafilmoval Diktátora, tak Ferda Peroutek psal pochvalné ódy na Hitlera, kde ho vykresloval jako gentlemana, který vnesl do Německa pořádek, klid, pozdvihl ekonomiku(nikde napsáno, že hlavně zbrojním průmyslem), penězi Rotšildů a spol. Nikde ani zmínka o nebezpečí, které od ,,gentlemana" nejen nám ale celému světu hrozí. Nikde varování. Teda já osobně být novinářem, tak bych Peroutkovu cenu nepřevzal. No ona není jen tak pro každého novináře...P.S. Takový pan Žantovský může být v klidu. No, knihovník Michael, Mitrofanoff nebo Pehe ji asi dostanou. Budiž jim přána.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Tak se, do piči, unkHovne 18:56 přesvěč na "vlastní oči"! Opakovaně zde sráče tvého ražení odkazuji na "přítomnost archiv" a na Peroutkovy články z let 1938-39! Sereš se tu do diskuzí invére, tak jsi na to musel narazit! Hlupče.

      Smazat
    2. Milane nenechte prchlivost cloumat vašim majestátem. Věřte, že ten unkrovn, kačer atd. za to nestojí. A nic mu nevysvětlujte, on o to stejně nestojí. Tito zoufalci vyčlenění ze společnosti ať nemocí nebo postižením budou jen provokovat a urážet a a vo to jim de. Nic jiného neumí. Unkrovne vyskoč!

      Smazat
    3. 20:29

      Jejda. Tohle s tím majestátem znám! To rád užívá jeden esoterik, celkem slušnej chlápek, akorát že mám na Jsoucno, Absolutno, Universum, bohy, "vysoké učení" esoterické etc. etc. jiný názor, pročež považuji za ztrátu času plkat s ním o nich. To bych mohl rovnou strávit zbytek života plodnými úvahami, kolikže anjelů může skotačit na špičce jehly.

      Ale néééé - to není prchlivost. Já se, věřte, nevěřte, nad těmi primitivními zvratky jejich ducha dost často upřímně chechtám a šiju do nich jen proto, by si nemysleli, že zde můžou blejt a zasírat prostor beztrestně.
      Ale Blátošlap, to je jiná kapitolka. Všimněte si dikce, celkové úrovně myšlení, a "charakteru" napsaného. Blátošlapové jsou, dle mého, - nejméně - tři sráči. Navíc se ještě rádi maskují za unkHowny, přičemž se vykecávají sami se sebou - prostě si ze dvou gardů navzájem nadávají, co to s ostatními diskutujícími udělá. A, žel, většinou jim to projde bez povšimnutí.
      Ale teď z jiného soudku.

      Naklikněte si, prosím,

      youtube.com/watch?v=8N5zGFZ-kvg

      Je to o současném dění v USA od Čecha, který je "u toho".


      Smazat
    4. 4:34
      Ještě jsem nezažil, že by pan Dvořák vymazal příserek pro hloupost diskutéra. Maže jen příserky hemžící se nadávkami a urážkami, zato s absencí argumentace. Také mi jich pár vymazal, když jsem na hrubý pytel fláknul ještě hrubší záplatu - a co jako?
      Pravda, našňuplo mě to, protože já s urážkami nezačínám, ale mám se snad ... do vejšky?
      Víš, unkHowne, co říkala moje babička?
      "Demokracie je, Milane, prima věc. Ale nezapomeň - klacek musíš mít povždy při ruce! Jinak máš v tu ránu po demokracii, jak se ukázalo, když ho v šestačtyřicátým dali z ruky."
      Vřele souhlasím. Jo. Proč v šestačtyřicátém a ne v osmačtyřicátém? Inu, v šestačtyřicátém bolševici vyhráli volby. A získali všechny relevantní klacky (ministerstva). Osmačtyřicátý byl jen logický důsledek, stejně jako šestačtyřicátý byl logický důsledek podpisu vlastizrádných smluv mezi SSSR a ČSR z 12. 12. 1943 a 8. 5. 1944. Kauzalita.
      (Jo jo. Tumloval se ten náš šmejd prezidentskej, tumloval. Však se také za to v r. 2004 dočkal speciálního zákona lex Beneš.)

      Smazat
    5. Milane ze Zahrady Čech 5:53, moc toho o té době nevíte. Ony "vlastizrádné" smlouvy byly podepsány proto, aby ČSR byla obnovena v původních hranicích. Navzdory Mnichovské dohodě. Navzdory svého času "západní" představě o Polsko České, nebo Polsko Československé konfederaci. Že si Stalin "vrátil" Podkarpatskou Rus (či Zakarpatskou Ukrajinu) už je jen takový obyčejný, velmocenský efekt. Domníváte se, že Dr. E. Beneš do té Moskvy cestoval rád? Domníváte se, že Anglosasy tou cestou potěšil? Račte se zamyslet. Po 76ti letech, to se to machruje, to se to machruje, že?

      Smazat
    6. unkHowne 13.10, budete se divit, ale vím o té době, jak z vašeho příserku soudím, nesouměřitelně více než vy, "Velmocenský Efekte".

      Zřejmě proto, že než si udělám názor, sháním objektivní a důvěryhodné info ze všech dostupných zdrojů, včetně knih, včetně internetu, včetně vzpomínek mých rodičů a prarodičů, včetně vzpomínek pamětníků.
      No a ježto na matičce Zemi budu tento rok skotačit již 70 járů, sahá jenom tato má, abych tak řekl, "sdílená paměť", event. "rodová", k počátkům minulého století. (Vlastně ještě dál, do r. 1627. Ale to sem teď nepatří, na tapetě je pouze století minulé.)

      Zajisté že Anglosasy Ben Ešeda nepotěšil.
      Zato potěšil Báťušku, když (už!!!) v listopadu 1939 sovětskému velvyslanci v Londýně, Ivanu Majskému, prohlásil, že raději sovětský režim než nacistický a že by do budoucna souhlasil i s federativním poutem se Sovětským svazem, jak Majskij vzpomíná.

      Takže - cestoval "do té Moskvy" k podpisu smlouvy, kterou mu připravili komunisté pod vedením jeho důvěrného přítele (spolu trávili dovolené, rodinné vily měli vedle sebe atd.), tajného agenta NKVD Zděnka Filingera (kterýžto šmejd sepisoval, jak zajisté dobře víte, i Košický vládní program), obtížený chmurami? A když obtížený, kdo za ty chmury může? Kdo se celý život důvěrně přátelil a paktoval s tajným agentem NKVD?

      Račte se zamyslet.
      Třeba nad tím, zda bychom, nebýt dvojnásobného vlastizrádce (první zrada - vydání ČSR Hitlerovi, čiže porušení Ústavy 121/1920 Sb. § 3/1; § 33; § 64/1 a 3 a § 65; druhá zrada - kontinuální paktování se s Báťuškou) neprotlačili, tak jako například sousední Rakousko, neutralitu.

      A pak nad sebou.
      Byste se měl zamyslet. Než začnete machrovat a moudrotrousit koniny o nutnosti podepsání vlastizrádných smluv se CCCP z důvodu zachování naší státní hranice.

      P.S. Pokud vám přijdu příliš osobní, račte se zamyslet, kdo s tím začal. Tečka.

      Smazat
  3. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětSmazat
  4. Výborný rozhovor s Dr.Z.Zbořilem k aféře F.Peroutky.
    Další výborný článek k dalšímu žhavému tématu "neomarxismu" a knize IVK Sebedestrukce západu jsem našel na profilu PL Dr.J.Skály, osvěty není nikdy dost, doporučuju ..
    https://www.parlamentnilisty.cz/profily/PhDr-Josef-Skala-CSc-46766/clanek/Sebedestrukce-Zapadu-a-lochneska-neomarxismu-107983

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Piš k tématu, autora nech na pokoji ..

      Smazat
    2. 17:22
      Otřepané fraze jako neomarxisti,dep stat, chazaři a další; používají dnes jen hlupàci.
      Sebedestrukce Západu,a co konec dolarů,to tady už dlouho nebylo, vy protizápadní pošuci.

      Smazat
  5. Ani jeden z jmenovaných si nezaslouží Peroutkovu cenu!!!

    OdpovědětSmazat
  6. To jsou věci .To se člověk dozví špatností . Proč se Peroutka hodil demokratům ? Asi ,že vedl hlásnou troubu ze západu v době socializmu. Abych se přiznal , tak ti demokraté ze západu se mi jeví v tmavém světle , jak jeden spisovatel, který emigroval do Francie a po zvratkách byl ministr kultury , nebo jeden spisovatel v klobouku z Kanady. Bohužel co přišlo po otevření hraničních závor do Československa je pro mne absolutní odpad , kromě Karla Kryla.

    OdpovědětSmazat
  7. 18:39
    Se Žantovkým absolutní souhlas!
    Taky se myslím že ten národní Hurvínek, tedy Michal Žantovský, je užvaněný politický hochštapler.

    OdpovědětSmazat
  8. No, nejen kromě Karla Kryla. Jenže ti "neviditelní" si nehrají na dobrosery.

    OdpovědětSmazat
  9. NOVÝ MANIFEST ZEMĚ https://interetpourtous2.blogspot.com/2020/12/le-manifest-de-la-nouvelle-terre.html#more

    OdpovědětSmazat
  10. Zase se snadno napadaji v clanku cesti lekari atd.
    Uz se nemohou branit..Tak to je snadne.
    Nasledky a nikdy priciny.
    Proc nevytrhnout veci s kontextu, kdy se to zrovna hodi.
    Zbesile vyjednavani ,chvala celeho zapadu Hitlera a nacistu ,obliba Mussoliniho, kdy politici si zadali jeho fotografie a umistovali na sve psaci stoly, slavnej Lloyd George lez taky za Hitlerem plnej obdivu ,doma si stavel kopii obydli v B.,Churchill doslova lez za M. a sou dokumenty a dopisy, ,jako ten druhej za Hitlerem. A tez zde byl ten antisemitismus a nikdo nerekl nic a sbihalo za Hitlerem ,Mussolinim a Goeringem , Frankem jako vosy na med. Az do Mnichova a dal..Michov pak nam, kteri byli orientovani na zapadni staty a USA,ukazal cestu dle jejich vzoru..
    Ale jen cesti lekari..
    Mozna se toho tak moc nezmenilo.
    Ti co ziji ve skleniku nemeli by hazet kameny.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Paw- je otázka, zda zde nebyly dva skleníky, abychom se nemohli domluvit.
      Jinak si Vás cením pro rozumné názory, ač občas luštím smysl bez diakritiky a západního skleníku.

      Antisemitizmus nebyl problémem jen v minulosti ale je(bude) i nyní. Problém je o něm mluvit bez emocí ale i s vědomím autocenzury před trestem za svobodu slova. Opačné urážení jiných národú a rasy je ovšem povoleno(tolerováno.

      Smazat
  11. Vše zlé je k něčemu dobré. Zlé časy jsou užitečné k odhalení skutečných charakterů. I mně uplynulá léta dala příležitost odhalit mimikry zmrdů v mé blízkosti.

    OdpovědětSmazat
  12. A co chtít každý kdo, obdivuje fašouny je debílek a je to jedno z jaké doby, ŽE NÁCKU A TVŮJ PÁN HITLER.

    OdpovědětSmazat
  13. Takhle funguje německá „demokracie":

    Friedrich MerzNěmecká operace „Nástupce“ zkrachovala. „Německý Trump“ může zvítězit

    https://cz.sputniknews.com/nazory/2021010713026241-nemecka-operace-nastupce-zkrachovala-nemecky-trump-muze-zvitezit/

    OdpovědětSmazat
  14. Lloyd George vyznacny dlouholety britsky politik prohlasil Hitlera The Gratest./Nejdulezitejsi,nejvyznamnejsi,nejvetsi atd../. A nebyl sam.
    Zrejme Peroutka podoben tem dnesnim "novinarum" byl jenom "ozvenou",a rozpatlaval slova tech politiku.
    Cesi byli zrejme pro nej az potom.
    Pri vyjednavani Vers.Dohody,jeden ze tri hlavnich vyjednavacu,Lloyd George,jeho hlavni starosti byla britska okupace Palestiny a odchod francouzu odtud.
    Kdyz okolo jednoho milionu mladych britu/a daleko vice zranenuych a invalidu/,zahynulo v Great War.Starosti i pozustale zeny,deti atd. nejak ponechal stranou..
    Za rok byla vyhlasena Balfour Deklarace.
    Pozoruhodna byla neschopnost a nezajem celeho sveta naridit Holandsku vydani valecneho zlocince c.1 Wilhelma.
    Stacilo postavit nekolik kanonu na hranice a vystrelit..
    Zopovedny za smrt 20 milionu,dalsich 20 za virus a bidu stovek milionu a proc a kdo W.chranil..
    Naopak okupace Ruska byla v plnem proudu.
    Napr. koupe Aljasky byla uzavrena,ale kdyz doslo k placeni zlato zmizelo.
    Rusko melo slibeno cele uzemi byvale Constantinopole a Bospor jiz pred valkou.Za ucast ve valce.
    Slib potom /za ktery krvacely miliony/byl zapomenut..
    Pisu co bylo pred valkou,pred valkou a nic jineho.
    U nas byla Nejvetsi,nejpocetnejsi a nejsilnejsi strana Sudetskonemecka a ta mela take velkou moc. A primo v Praze. Autor/parochial/ clanku,by aspon mel neco vedet,kdo vladl a mel moc. /Treba naridit cokoliv i lekarum a kazdemu /!
    Nez zacne hloupe a verejne soudit jine.

    OdpovědětSmazat
  15. Paw 5:13
    Technická: velice vás prosím, za čárkou dělejte mezeru. Jinak se text při "lámání rozsype" a je hůř čitelný. Vzhledem k délce vašich příspěvků jistě nebudu sama, kdo to ocení. Děkuji.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Totéž jsme žádal od Krtečka. Za čárkou a tečkou vždy mezera!

      Smazat
  16. Pán, co si s fajfkou hrál na anglického gentlemana.

    OdpovědětSmazat

Na opakovanou žádost čtenářů, kteří se nechtějí zapojovat do diskuzí obsahující vulgární a urážlivé výroky. Jejich odstraňování je časově náročné a narušuje plynulost diskuze. Proto nebude dále možné vkládat anonymní komentáře.
Pro vložení komentáře je proto nutné se na stránce "Nová republika" přihlásit vpravo v horním rohu této stránky "přihlásit se" (výběrem emailového účtu např. Google) a upravením uživatelského profilu (v kolonce Nastavení>Upravit uživatelský profil). Děkujeme za pochopení.