Reklama

pondělí 4. ledna 2021

Zbořil: V naší kultuře je strach vývozní „evropskou hodnotou“ (video)

4. 1. 2021  PrvníZprávy

My tuto výuku strachu chceme vyvážet do ostatního světa, možná, že bychom se měli trochu víc zamyslet a říct si jestli bychom se nemohli v těch jiných světech taky něco dobrého přiučit, říká Zdeněk Zbořil v rozhovoru pro Prvnizpravy.cz

(Zdeněk Zbořil v rozhovoru pro Prvnizpravy.cz)

Když se ohlížíme za uplynulým rokem, tak se dá říct, že celý rok nás provázel Covida to znamená strach. Byli jsme strašeni ze všech stran.


Co nám k tomu řeknete pane Zbořile?

„Dokonce spousta lidí si myslí, že se blíží jakási apokalypsa, já bych docela rád připomenul film Zdeňka Brynycha z roku 1964, který se jmenuje „A pátý jezdec je strach“ a připomíná ty čtyři bájné jezdce z Apokalypsy, to znamená válku, mor, hladomor a smrt a říká, že je tady ještě pátý hrůzný jezdec, ale to je ten, který nepřichází odněkud z dálky, ale z našeho světa. Ten strach je nejenom emoce, ale to je fenomén politický, společenský, který si sami vytváříme a v tom skutečně ten loňský rok a jeho aktéři, ať už jim říkáme, že přichází z Bilderbergu nebo že jsou z Číny nebo z hroutící se Ameriky tak v tom byl příkladný,“ uvedl Zdeněk Zbořil v rozhovoru pro Prvnizpravy.cz.

Bojíme se, strašíme se…

„My jsme se strašili nejenom navzájem, dokonce jsme se obávali sami sebe, sami svých svobodných rozhodnutí. Vždyť je to přece jednoduché, vždyť nemoc se nějakým způsobem nebo nákaza nebo infekce se nějakým způsobem identifikuje podle nějakých dosavadních znalostí, pak se na to vymyslí třeba vakcína, pak se poradím se svým lékařem, který ví zda mám nemocné srdce nebo nějaký jiný orgán, ledviny, játra, co tomu říká a pak se teprve já rozhodnu o tom zda se nechám očkovat a nemusím se pak obávat toho, že mě někdo bude strašit tím, že jsem evidovaný v okamžiku, kdy si nechám píchnout vakcínu, takže jsem evidovaný na nějakém tajném seznamu.

Ono těch tajných seznamů už je příliš okolo nás a pravda je, že EU se stará o to, aby jich bylo čím dál víc, ale pořád ještě svůj osud máme ve svých rukou, pořád se ještě můžeme rozhodnout jak říkali existencialisté, zda se podřídíme nebo se budeme zabývat tou základní filosofickou otázkou a tou je život, smrt, oni dokonce říkají sebevražda.

Takže to není záležitost to, na co vzpomínáme jako strach z loňského roku, to není jenom záležitost pro psychiatry, psychology a parapsychology a lidi, kteří umí používat magické myšlení. To je prostě přirozený stav a tím, že vzpomínáme tu apokalypsu a zjevení sv.Jana, tak víme, že to je součást naší lidské kultury a našich civilizací. Nic jiného v tom není, ty minulé strachy a obavy byly stejné.,“ 
pokračuje Zdeněk Zbořil.

Strach je mezinárodní…

„Dokonce se mi zdá, že to slovo strach najdete ve všech možných evropských jazycích v různých podobách, ale jenom ve slovanských, západoslovanských, východoslovanských, jihoslovanských jazycích, je to slovo strach téměř totožné. Je založeno na nějakém prožitku existenciálním, který vznikal tak, že tito lidé, ty slovanské kmeny byly ohrožovány. A ony nebyly ohrožovány jenom Čingischánem, ony byly ohrožovány většinou ze západu a také z jihu, z oblastí, ve kterých se domníváme, že žijí naši přátelé a spojenci i když tomu tak dávno není.

Téma strachu nepatří jenom do agendy psychologů, psychiatrů, psychoanalytiků a šamanů nebo kouzelníků a lidí, kteří se zabývají magickým myšlením. On vlastně strach je vždycky reakcí na něco nepochopitelného, nesrozumitelného a pokud se nám nedostává řádného vysvětlení, tak se dost často mění v agresi. A to co je vlastně aktuální je jakýsi naučený strach, který pomáhá šířit většina médií, ať už jsou audiální nebo audiovizuální, filmová produkce, kterou můžeme denně sledovat v různých televizních projekcích, filmů, programů, zejména ty, které jsou z našeho euroasijského světa na jehož hodnoty jsme tak hrdí, tak je přívalem strachu, nenávisti, krve a vražd, mordů, utrpení lidského, že to snad není v žádné jiné kultuře světa a navíc ještě pod záminkou, že se jedná o „evropské hodnoty“ . My tuto výuku strachu chceme vyvážet do ostatního světa, možná, že bychom se měli trochu víc zamyslet sami nad sebou a říct si jestli bychom se nemohli v tom druhém světě, třetím a těch dalších světech taky něco dobrého přiučit,“
 dodává Zdeněk Zbořil.

Podrobnější analýzu si můžete poslechnout v následujícím rozhovoru Zdeňka Zbořila pro Prvnizpravy.cz.



26 komentářů :

  1. Vím, že to do nynějšího tématu nepatří. Rád bych ale vyjádření pana Dvořáka. Nesedím stále u PC a předpokládám, že pan Dvořák se ke starým příspěvkům nevrací, a tudíž nemůže ani reagovat. Jedná se o příspěvek

    Občanská válka v USA začíná být nevyhnutelná

    Ale no tak3. ledna 2021 20:59
    Ďuro Trulo3. ledna 2021 19:49

    Klídek. Praskne vám cévka. Jen tak náhodou. Neblíží se to vaše FUJ hodnotě příspěvků Unkrowna? Nebo by jste rád, aby diskuze byla vedena pod vaši taktovkou? Buď zde zůstaňte a zapojte se do diskuze i s jejími nedostatky a nebo odejděte tam, kde vám to bude vyhovovat. Řešení je jen na vás. Nikdo vás tu nedrží a také vám nikdo nezakazuje se zapojit. Třeba svými názory nějak diskuzi obohatíte. Bude to k lepšímu, nebo k horšímu?

    Václav Dvořák 3. ledna 2021 21:28
    Anonyme "Ale no tak", vy se rád válíte ve hnoji a odpadu? Podle toho, jak "umravňujete" Ďura Trula a co si pochvalujte, to tak vypadá.

    Ale no tak4. ledna 2021 7:27
    Václav Dvořák 3. ledna 2021 21:28
    Pokud považujete tuto diskuzi za hnojiště, máte pravdu. Když tomu ale tak není, mám pravdu já. Směs názorů znamená různorodost a ne hnojiště. Když se mi něčí názor nelíbí, mám dvě možnosti. Nevyjadřovat se a odejít, nebo se vyjádřit. Slovíčko FUJ není zrovna to pravé. Uvedu vám jeden příklad. Milouš Jakeš. Byl ten člověk hnojištěm jen proto, že o správnosti svého konání byl přesvědčen až do smrti? Já se domnívám, že ne. Hnojištěm jsou ti, kteří mu přitakávali a pak obrátili kabáty. Co se týká pochvalování. Nestojím na ničí straně a poukážu na demagogii, nebo záměrné zkreslování či zatajování. Za tím co jsem dosud uvedl si stojím. Společnost nepotřebuje hromady přitakávačů, ale pluralitu názorů. Tzn. dobrých i těch špatných. Jednomyslný názor už tu byl a kam vedl? Stále jiný názor považujete za hnojiště a odpad? Pokud ano, nejedná se zde o diskuzi, ale o demagogii. Což si já osobně nemyslím. Důležitý je pro mne způsob vyjadřování, jeho kultivovanost a argumentace. Nikoliv slovíčko FUJ. Připomíná mi to nosánek nahoru. Podívejte se na Davida. Vzdělaný, má přehled, sebeovládání i kultivovanost projevu. Kdyby měl nosánek nahoru, protože on něco umí a ví, neuspěl by u spousty lidí. Totiž ti ostatní zase umí to, co neumí on a také by mohli nosit nosánek nahoru. Jak by to pak, ale vypadalo? Všude by znělo jen FUJ.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Co udelate kdyz vam zkysne mliko.
      M.Jakes mel asi tisic moznosti zjistit ,vzrustajici rozpory mezi svou virou,presvedcenim,motivy a realitou vsedniho zivota.A.
      Nasledky sve viry. Poctivec si tohle ohlida.
      Vyhody,cetne z presvedceni jsem si jist ho zcela zkorumpovali. Presvedceni shnilo a jen uz zapachalo..
      Svuj zivot a sve jednani mel ponekud zharmonizovat aspon s tim co verejne hlasal.
      Lidi posuzujeme,respektujeme,uznavame dle jejich skutku. Sam pisete.."protoze neco umi"...
      Co udelate s presvedcenim nekoho ze ma denne zastrelit 50 lidi.
      Kdyby nas EU nechalo na pokoji,nebyl by protest proti nim i kdyz bez presvedceni,neveri nicemu, pouze sve chamtivosti.
      Dalsi /i Jakes/jsou jen drici.
      Prenaseji informace,viry,nakazy/nebo marxleninismus/, z jedne rubriky ,z jedne kancelare, do jine.

      Smazat
    2. Tento komentář byl odstraněn autorem.

      Smazat
    3. Paw 4. ledna 2021 10:53

      Očekával jsem odpověď pana Dvořáka, ale odpovím i vám.
      Když mi zkysne mlíko, zbude mi tvaroh, syrovátka, popřípadě kefír. S tím už se dá něco dělat. Nebo ne?

      Ano, Jakeš měl stejnou možnost si vše ohlídat jako komunisté, kteří bojovali za jiný ideál, než se vše zvrhlo. (Fučíková, Píka, Maršín, (nemluvím o jeho synech, kteří jsou vydáváni za hrdiny) Slánský atd.). Semlel je systém, ale přesto od své komunistické víry neodstoupili. Proč, když viděli, že je špatný? Nebojovali proti systému, ale proti jeho představitelům.
      Jakeš byl součástí systému, kterému věřil. Viděl jsem poslední rozhovor s ním a i přesto, že zněl spíše humorně si myslím, že to byl člověk, který jasně dával najevo, kde stojí, jaké má hodnoty a co lze od něj očekávat. Tímto se ho nezastávám a jeho hodnot už vůbec ne.
      Spousta stejných lidí neprozřela. Jen změnila kabát a dnes nám tu vládnou. Přijde-li pro ně přínosnější jiná strana bez problémů změní své názory a kážou stále nové a nové přesvědčení. Tihle lidé jsou nebezpeční. Tváří se jako státotvůrci a přitom stát rozkládají. Mají možnost. Málo kdo zná jejich minulost.
      Je opravdu přesvědčením zastřelit denně 50 lidí? Nikdo něco takového nekoná jen tak. Vždy to má nějaký cíl. A cíl je spousta cest, jak něčeho dosáhnout. Třeba i zabíjením odpůrců. Dělo se to v komunistických zemích stejně jako se to děje v demokratických. Vývoz komunismu i demokracie má vždy na rukou krev a ne jen odpůrců. Každý systém má své cíle. Nikoliv přesvědčení. EU je kapitola sama pro sebe. Byl a je to podvod politiků na občany.

      Omlouvám se za smazání předešlého komentáře. Nebyl jiného znění, jen jsem opět zapomněl uvést komu odpovídám.

      Smazat
    4. Pan Dvořák odpověděl na příspěvek v příspěvku "Občanská válka v USA začíná být nevyhnutelná"
      na reakci na jeho odpověď jsem mu zaslal e-mailem, neboť se domnívám, že se sem nehodí a mohla by podkopat úsilí pana Davida. Rovněž jsem mu odpověděl i v sekci "Občanská válka v USA začíná být nevyhnutelná "

      Smazat
    5. V mailu jste mne urazil. Nemá, o čem bych se s vámi bavil.

      Smazat
    6. Václav Dvořák 4. ledna 2021 17:42
      Opravdu jsem Vás urazil? Jen obyčejným přirovnáním? Bez hrubých slov a napadání? Zkuste si přizvat pana Davida. Ukažte mu vaše veřejné vyjádření k mé osobě, mou obhajobu mých postojů jak tu veřejnou, tak tu co jsem vám napsal e-mailem. Třeba vám vysvětlí, proč jsem takové přirovnání použil. Vznikla mezi námi averze. Předpokládám, že pan David vám jako odborník vysvětlí, co jak a proč bylo myšleno. Proč odmítám vulgární, dehonestující, urážející příspěvky a proč neodmítám lživé, zavádějící, manipulační příspěvky. Proč se domnívám, že i příspěvky obsahující lež, zavádění, manipulaci do plurality názorů patří. Nemůže to dopadnou jinak, než že pan David dá za pravdu jednomu z nás. Jen doufám, že s vašimi, ani mými postoji nebudete manipulovat a vytrhávat je z kontextu. O pdf. souborech můžete pomlčet, aby nebyl nikterak ovlivněn jeho úsudek.

      Smazat
    7. Clanek je rozmanity az slozitosti neprehledny.
      Jako kdyz se trha kviti na louce.
      Vrozenost pusobila obavy treba zajit do lesa.I vecer.
      Clovek jeskynni mel obavy,ze se vrati puvodni obyvatel ,medvidek, a majetek nepravem odebrany,
      bude pozadovat zpet.
      Nekdo ma rad o voze jinej o koze.Jde o
      neshody az do nepo-rozumneni, zrejme zistneho a umyslneho,spolu s reakci, do uplatneni dulezitosti svych zduvodneni.
      U obojiho logika ,navaznost schazi..
      Aby bylo na odpoved. Vyhrady jsou pak souhlas.
      U serialovyho vraha ,nacisty a pod. vybrany cil vhodne ospravedlni vrozene presvedceni,treba sadistickyho psychopata. Navaznost a shoda.
      Valka,ale je neco podivne nepodobneho, kdyz vojak je prinucen vladou,/a nema tedy cil,ani presvedceni, rozkaz pouze/.
      Dochazi tak k sjednoceni umyslu, zdanlivych nepratel. Vlady vojaka a nepritele /vlady a vojaka/..
      Kdyz vojak nezabiji nepritele,jeho vlada,nebo jeho nepritel zabijou vojaka..
      Tyhle zrudnosti jsou pak neprehledny,za ucelem zatajovani.

      Smazat
  2. A kdo nemá strach to nám nabízí ten odporný slepenec eu se svoji šílenou politikou.

    OdpovědětSmazat
  3. Jedine reseni je rozkopnout stavajici poradek a zlikvidovat jeho slouhy v politice a mediich. Jinak skoncime. A nakonec i oni, nebude jich treba.

    OdpovědětSmazat
  4. Aby mohli chazari a jejich slouhove nam dal vladnout, musi lidem indukovat neustale strach a pocit z nejakeho ohrozeni. Je to zarucene fungujici prostredek jak lidi ovladnout. Ted se jim dari Psem zlikvidovat hospodarstvi, zamestnanost. S hadrem na hube budeme ryt s drzkou v zemi, nebudeme mit co jist a kde bydlet. Pak budeme souhlasit se vsim s cim prijdou...

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Vy si s těmi "chazary" nedáte pokoj?! Ostatně i s tím dalším jste mimo.

      Smazat
    2. Vaclave, dobrý,jdi do toho prsama, Zlikviduj ty chazary,ty na to máš. Třeba ti pomůže krtek, cáblik,vy jako silná trojka na to jistě máte.
      Hm, už i Dvořákovi se tvé nesmysly nelíbí a to je co říct.
      Takového blba pohledat.

      Smazat
  5. https://www.arfa.cz/vakcina-proti-koronaviru-jako-nastroj-na-snizeni-poctu-obyvatel-nevyzkouseny-lek-firmy-pfizer-podle-soudu-usmrtil-v-africe-11-deti-a-181-dalsim-zpusobil-trvala-telesna-postizeni-slepota-firma-zapl/
    Injekční podvod - není to vakcína. https://beforeitsnews.com/eu/2021/01/the-injection-fraud-its-not-a-vaccine-2666018.html 1.1.2021

    OdpovědětSmazat
  6. Kdo má strach ať nechodí do lesa. Myslím, že téma strachu je tu až příliš vědecky pojato. Každý kdo vládne musí mít nějakého nepřítele, proti kterému národ ochraňuje a tím si u lidí zvyšuje svou prestiž jako ochránce. Komunisti nás strašili kapitalistama, kapitalisti nás děsí kapitalistickým Ruskem atd. Jsme již tak odolní, že žádné filmové krváky nás už neděsi a ve snech nestraši. Oni už nás neděsi ani krváky skutečné. Strach je pákou na poslušnost lidí. V současné době se já osobně neděsim už ničeho, ani Rusa ani koronaviru, které jsem osobně bez úhony zažil. Snad mám jen obavy o budoucnost svě rodiny. Někdy ti, co nám chtějí nahnahnat strach jsou spíše trapní a komičtí. Tak nakládejme se strachem opatrně. Nakonec přidám to české: Kdo se bojí, s.re v síni.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Velmi trefná odpověď. Díky za ni.

      Smazat
    2. 9/56
      Zase vymazán můj příspěvek.
      Co to je Arfa??? Ten největší prolhaný hnus.Jen totalni blb těm nesmyslum věří
      Vakcínou se očkuje dva týdny,ale už se dnes ví, jaké to bude mít následky. EU má pravdu, mazat tyhle hoaxy.

      Smazat
    3. No, tak to já mám panickou hrůzu od dětství do dnešních pokročilých let z blbců a blbosti.

      A vůbec největší strach mám z blbců se vzděláním, neb zaměňují vzdělání za poznání (na vzdělání vám stačí dobrá paměť, za což dostanete bumášku, a nic víc nepotřebujete a můžete, v domnění, že ona bumáška je patent na všerozum, rozesírat svět, kdežto poznání je nikdy nekončící cesta, neb když se docaprcáte na obzor, tu máš Káčo lívanec, další obzor před vámi), kdežto prostý blbec nic relevantního nerozesere.
      Hm... No, jak tak čtu některé ty příserky, že se zase urodilo...

      Smazat
  7. Královna Alžběta varuje lidstvo – Velký Reset je spiknutím jistých sil, které chtějí rozpoutat svou vizi „pekla na Zemi“

    http://svobodnenoviny.eu/kralovna-alzbeta-varuje-lidstvo-velky-reset-je-spiknutim-jistych-sil-ktere-chteji-rozpoutat-svou-vizi-pekla-na-zemi/

    WHO: Blíží se větší pandemie než COVID-19

    http://svobodnenoviny.eu/who-blizi-se-vetsi-pandemie-nez-covid-19/

    „Zdravotnická diktatura“ – Francie zrušila po silném odporu plán na zavedení povinného očkování proti COVID-19

    http://svobodnenoviny.eu/zdravotnicka-diktatura-francie-zrusila-po-silnem-odporu-plan-na-zavedeni-povinneho-ockovani-proti-covid-19

    Anglie bude muset postavit přes 100 tisíc domů ročně, aby udržela krok s masovou migrací

    http://svobodnenoviny.eu/anglie-bude-muset-postavit-pres-100-tisic-domu-rocne-aby-udrzela-krok-s-masovou-migraci/

    Polský ministr školství: Genderová teorie je marxismus a třídní boj byl nahrazen genderovým bojem

    http://svobodnenoviny.eu/polsky-ministr-skolstvi-genderova-teorie-je-marxismus-a-tridni-boj-byl-nahrazen-genderovym-bojem/

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. 10:31
      Cablik,zase jsi jen tupé blbé hovado. Královna se už nechala očkovat. Proč sem dáváš odkazy na lež.Většiho kreténa tady nenajdeš.Královna nic takového neřekla, skáčeš jen na špek.

      Smazat
  8. Rád bych věděl, kdo zkoumal a zjistil, jak dalece a do jaké míry zbytečně, jsou lidé vyděšení. Že se tu se vší vážností pojednává o strachu ve společnosti. Já jsem žádné "strachy" ani ve svém nejširším okolí, nezaznamenal. Oprávněné existenční obavy ano. Rostoucí znechucení z poměrů taky. To v náladě lidí, pochopitelně, zanechává své stopy. Ty ale nemají se "strachem" nic společného. Jsou zcela racionální.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. 13.11
      No unknowne. se svým osobním strachem se nikdo veřejně chlubit nebude, aby před ostatními nebyl za zbabělce. Strach z "nákazy" případně ze smrti ovládá hodně lidí. Poznáš je podle toho že ve veřejném prostoru důsledně nosí "tlamolep" i když široko daleko není nikdo. Dávají je i svým batolícím se dětem a dokonce jsem viděl i mimino v kočárku s rouškou na tlamičce. Svatá prostoto...

      Smazat
    2. Slávku 14:01, nereagovat na reálné ohrožení není projevem statečnosti, ale hlouposti. Strach je buď oprávněný, nebo neoprávněný pocit ohrožení. Jestliže se plní nemocnice lidmi ohroženými určitou chorobou na životě, je strach z takového onemocnění oprávněný. Každý, kdo realizuje dostupná opatření ke snížení rizika infekce, jedná racionálně. Kdo ne, je sobecký pitomec, ať už vykřikuje laické, znalostmi nepodložené názory nebo ne. S tím „tlamolepem“ jste příliš intelektu neosvědčil.

      Smazat
  9. Degradace a parazitismus: britská královská rodina upadá do ruin https://www.youtube.com/watch?v=UF1OTyWKLTw
    Skandál v Británii: televizní kanál ukázal falešný vánoční projev královny https://www.youtube.com/watch?v=5dQscZL2ppg

    OdpovědětSmazat
  10. Na druhej pokus ,clanek je kvalitni, obsahuje originalni myslenky a navic bezprostredni.
    Uz od svych 5ti let jsem uvazoval,ze svet neni nic moc.
    Nevedel jsem nic,nechapal jen,ze se zabiji deti.
    Dobro a zlo souvisi, zlo je na rozdil jeste velmi rafinovany a navrch jeste ta pravda.
    Napr. Autor/jiny/ pise, odhaluji zlocin s tim,ze nemusim prezit.
    Druh pravdy a velmi destruktivni. Kdyz prezije,odhaleny,zjisteny, objeveny zlocin,/cognitive dissonance/, muze zpusobit mentalni poruchy,od depresi ,az do sebevrazdy.
    A.Camus a zmineny existencialiste, udelali hluboky dojem na mne, kdyz obesli sikovne temer vsecko, durazem na universalni jednoznacnou temer solidaritu nas vsech.
    To se ukazalo jeste jako proroctvi v dnesni prohlubujici se atomizaci do bezbranne isolace.
    Pojem a vyznam slova solidarita se neda prilis manipulovat a zneuzit. Pouze naruby,kdyz jde o solidaritu napr.,gangsteru a pod.
    Mame tady ale velmi mnoho zkusenosti vcas rozpoznat o co jde a tak se aspon branit.
    Stalete obrany nasich predku pred vrchnosti,napriklad..

    OdpovědětSmazat
  11. Pro uplnost.
    Solidarity moznosti jsou snad nedozirne.Vetsi svoboda,pro zucastnene,deti a rodiny, daleko vetsi vliv na osudy zminenych,zlepseni veskera ,zhorseni zadna.
    /Too good,to be true ?/.
    Tez nabyti neco moci,spoluprace s jinymi a vetsi vliv a dopad na rozhodovani.
    Za Trumpem je tma.Jestlize ma nejake pratele, nejsou videt.
    Ale na 6.1 svolava prave nalezenou solidaritu na pomoc, proslycha se lecos zmen prave s pomoci vyse uvedenych zalezitosti a moznosti..

    OdpovědětSmazat

Na opakovanou žádost čtenářů, kteří se nechtějí zapojovat do diskuzí obsahující vulgární a urážlivé výroky. Jejich odstraňování je časově náročné a narušuje plynulost diskuze. Proto nebude dále možné vkládat anonymní komentáře.
Pro vložení komentáře je proto nutné se na stránce "Nová republika" přihlásit vpravo v horním rohu této stránky "přihlásit se" (výběrem emailového účtu např. Google) a upravením uživatelského profilu (v kolonce Nastavení>Upravit uživatelský profil). Děkujeme za pochopení.