Reklama

čtvrtek 4. února 2021

Čtyři soudci ÚS - Lidi jsme vystavili bezprecedentní nejistotě

Petr Kozelka

4. 2. 2021    ČNL

Rázného odsouzení se dočkalo plenární rozhodnutí Ústavního soudu (ÚS), kterým se pouhých osm měsíců před volbami zrušila část volebního zákona, od čtyřech ústavních soudců. Ti se postavili proti názoru většiny svých kolegů s tím, že ÚS svým rozhodnutím významně zasáhl do přípravy voleb a lidi v době nouzového stavu vystavil bezprecedentní nejistotě, zda se vůbec podaří během krátké doby v parlamentu přijmout novou zákonnou úpravu volebních pravidel.

(Na snímku budova Ústavního soudu v Brně)


Soudci Ludvík David, Jaroslav Fenyk, Josef Fiala a Radovan Suchánek nenechali nit suchou na soudci zpravodajovi Janu Filipovi, který měl senátorský návrh na starosti.

Promeškal dobu pro předložení vyhovujícího návrhu, a to bez ohledu na skutečnost, že volby byly již vyhlášeny. Je snad nesporné, že ,zbourání‘ volebního systému osm měsíců před volbami vyvolá velké politické pnutí a nejistotu, zda se do nadcházejících voleb podaří přijmout novou zákonnou úpravu, což může – při neúspěšném výsledku zákonodárného procesu – podlomit důvěru občanů ve fungování demokratického systému,“ upozornili.

Ústavní soud zrušil část volebního zákona, ulevil koalicím a zrušil bonus pro vítězeDomácí


Čtveřici se nelíbilo ani to, že plénum rozhodovalo pod nebývalým časovým presem. Soudce zpravodaj totiž návrh nálezu předložil teprve 19. ledna, a to jen částečně, celý text první verze měli soudci až dva dny poté. Plénum návrh projednalo 26. ledna a doplněnou verzi schválilo 2. února.

„Soudce zpravodaj vystavil plénum neúměrnému časovému tlaku, zcela nepatřičnému vzhledem k významu i rozsahu zpravodajské zprávy. Vrcholem arogance je pak vyhlášení nálezu pouhých 19 hodin po jeho přijetí, aniž by však bylo soudcům dáno k dispozici jeho konečné znění, snad aby nebyl poskytnut patřičný prostor disentujícím soudcům k sepsání odlišného stanoviska,“ tepali do kolegů soudci.

Zeman varoval ústavní soudce před neřešitelnou krizíDomácí


„Netvrdíme, že současná podoba volebního systému poměrného zastoupení je podobou ideální, nejspravedlivější, jedinou možnou, a tedy nezměnitelnou. Máme jen za to, že ve svém celkovém působení se nezpronevěřuje pokynům Ústavy, podle nějž se volby do Poslanecké sněmovny konají mj. na základě rovného volebního práva podle zásad poměrného zastoupení. Jistě lze mít za to, že těmto zásadám bude lépe odpovídat volební model jiný. Takový výběr ale dle našeho názoru již není věcí rozhodování ÚS a jeho momentální plenární většiny, ale záležitostí politické úvahy demokratického zákonodárce,“ shodla se čtveřice.

„To vše dává značně ponurý obraz o způsobu rozhodování ÚS v této věci. Od tohoto způsobu rozhodování ÚS a jeho případných neblahých dopadů na stabilitu ústavního systému se proto zcela distancujeme,“ zdůraznili soudci.



54 komentářů :

  1. Tady se soudruzi patlají s principiálními detaily volebního zákona, ale že jim tam v tom "ústavu" desítky roků leží zřejmě to nejdůležitější, to jim jaksi nevadí a mají to na háku. Jistě, nepletete se !! Je to zákonná norma o obecném referendu. Proč se tohoto instrumentu bojí jako čert kříže ? Je to nasnadě: prostí lidé by s nimi vymetli jedna-dvě !! A tak "Vzhůru psanci této země....." !!!!

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. To co se nepovedlo Čapimu hnizdu,demonstraci 250 000 kriklounu na Letne,mordem dotaci,kriminalizovanim precedy Babise,ktery se domnival,ze lavirovanim namisto,aby se spojil s obcany volici v jejich obcanske prime demokracii ihned a uskutecnil ji, se stalo skutecnosti .

      JE PO BABISOVI a to jeste pred volbami!

      Jakym mechanizmem se to stane dal najevo pan Rychetsky z Ustavniho soudu.
      Bude tomuto kratkemu sdeleni nekdo z obcanu rozumet?
      To by me dost zajimalo,pokud ANO napiste to tady vsem no ni?
      y

      Smazat
    2. 8:18 Pane Krtečku, vy se většinou vyjadřujete poněkud nepřehledně a zjevně si v tom libujete. Zřejmě se domníváte, že vaše řeč pak působí minimálně originálně. Možná, že ano, ale otázkou zůstává, zda to v tomto kontextu je to zcela žádoucí. To myslím za prvé. A za druhé, nikdo nemá věštecké schopnosti, aby viděl třičtvrtě roku dopředu. I když nejsem Babišův volič, nevidím široko daleko žádné politické uskupení, které by bylo dobré pro obyvatele naší země. Ba to, co vidím za možnou alternativu je přímo příšerné a hrůza mě obchází.

      Smazat
    3. Pane Anonyme 17/ 58.snad mate pravdu a pokud se to podari

      muze parlament kvuli nedostatku casu zkusit nalez US dat do zakonu az po volbach.
      Pak to muze dopadnout jeste docela dobre.Asi spatne rozumite proto,ze nemate dostatek informaci.
      Ja to pisi trochu zahadne,protoze za cas se na tuto prognozu mohu mozna odvolat a zjisti se zda yla spravna .
      Objevil se tu snad nekde dole v diskusi odkaz pana VLASTY na nijak sympaticky web AE NEWS.
      Pokud clanek na AE NEWS k tomuto tematu najdete a prostudujete, pak tady zkuste napsat jak jste mu rozumel.
      Anonyme divam se obcas na vase odkazy a urcite jste si jist,ze ty vase odkazy jsou nekdy jen zajimave fantasie nebo se mylim?
      Co vy na to?

      Smazat
    4. Na zmineny clanek z AE NEWS upozornil pan VLASTA

      v clanku UNFAIR HRA PANA RYCHETSKEHO

      dne 4.2.21 v case 19/21 ,ktery tady na webu nedaleko zkuste najit a precist.
      Zda se mi zajimavy a proto mohou i ostatni lidovi komenttori na neho reagovat,pokud budou chtit a ozvat se v diskusi,nebo taky ne.

      Smazat
  2. Rychetský je kovaný Chartista. Tzn. kovaný bolševik starého ražení z 50. let. Bez skrupulí, bez zásad! On spolu s Jičínským horovali pro lidodemo zřízení, podílel se na tvorbě "socialistické" ústavy z r. 1963 aby pak své kumpány v r. 1968 podrazil. Ale tehdy mu to ještě nevyšlo. Tak so dal repete v r. 1989. Od té doby je zase v sedle. Na Nejvyšším soudu pak na Ústavním, který dovedl až do aktivní politiky. Toto není jediné skandální politické rozhodnutí. Jen zatím poslední. Vzpomeňme si na případ hospodského, který podmínil poskytnutí služby občanům Ruské federace podpisem hanopisu na jejich vládu a prezidenta. Tento "nezávislý soud" toto bezprecedentní svinstvo potvrdil jako ústavní a správné. Je to parta šíbrů a politických hochštaplerů.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Hodnocení v pořádku. Ale pán Jičinský byl přece úplně jiný člověk. To nebyl kariérista podobný Rychetskému.

      Smazat
    2. Zapomněl jste na jednu důležitou věc. Návštěva a audience u Papeže těsně před církevními resitucemi. Ten člověk je naprosto nedůvěryhodná osoba a neměl v čele ÚS dávno co dělat.

      https://www.denik.cz/z_domova/spolek-salamoun-vyzyva-rychetskeho-k-rezignaci-kvuli-navsteve-vatikanu-20130322.html

      Smazat
    3. no akorat je treba dodat akorat kryci jmeno bolsevika stbacka rychetskeho "rychtar"
      vim V.Dvorak nebude spokojen s mym "hrabani" se v minulosti ale
      tak to je zaznam tam soudruh ma!

      Smazat
    4. Tak úplně nejskandálnější rozhodnutí ÚS, ještě mnohem horší než toto, bylo v roce 2009.
      Protože ať se nám to líbí či ne (nelíbí), tak nyní postupoval v rámci svých kompetencí.
      Tehdy přece zrušil ústavní zákon, a to je věc, která mu podle ústavy nepřísluší, porušil vše co se dalo...
      A tím nás vtrhl do marasmu pravicových vlád, který ožebračil občany a který vyvrcholil tzv. církevními restitucemi.

      Smazat
    5. Ústavní soud nařídil Klausovi podepsat Lisabon.

      Smazat
    6. Danny,jako obvykle hezke hodnoceni,

      ale chybi navrh reseni a odhad co se bude s obcany volici republice dale dit...

      Smazat
  3. Mně je US ukradený, obejdu se bez něho. Je mi divné, že velmi malá skupina lidí dostala příliš moci bez zodpovědnosti. Možná, že současný zákon o volbách je nedokonalý nebo i nespravedlivý. Mám podezření, že se reaguje na to, že některým stranám ubývají pro jejich špatnou politiku voliči, a proto se to soudci snaží napravit, aby ukázali, na kom jim záleží. Mají zkušenost. Dokázali odložit volby.

    V US nebudou příliš slušní a kvalitní lidé. Pamatuji, jak se po převratu ústavní soudkyně (Lastovecká?) chvástala, že US je pravicový. Kdyby tehdy raději ta bába držela hubu.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Pane incognito je pravda,ze lide ztrati chut nekoho volit,

      ale presne to je ucelem toho co se stalo na US nevznikne zadny silny stat a dojde k rozbijeni stavajiciho pochodem institucemi.

      Smazat
    2. Především se do sněmovny dostanou strany, které by se tam jinak nedostaly. Tedy legitimně. Letošní rok nám názorně ukázal, že s volbami se dá udělat cokoli. Vyhrát může kdokoli. Tedy v Čechách sice zatím ne...ale už máme našlápnuto. Držte si klobouky... To bude sešup!

      Smazat
  4. No koalice darebáků jsou už domluvené a aby mohli vypéct Zemana a nejsilnější volenou politickou stranu, uzákoní
    si předem že i slabé volební výsledky nejsou překážkou...
    Tomu se říká totalita *

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Totalita se myslím tomu, že zrovnoprávníte hlasy a tím pomůžete menším, rozhodně neříká. Totalita naopak je, když třeba prezident drží u moci vládu, která nemá většinovou důvěru sněmovny.

      Smazat
  5. Nudíte se ?? Kupte si medvídka mývala.
    Nebo si aspoň obstarejte Ústavní soud v kvalitním obsazení. Zábava zaručena i v době nouzového stavu, jinak peníze zpátky.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. bures jesus christ myvala nebrat
      nevychovas neochocis! trust me mel jsem doma na FL 2 od mimin
      tu devastaci domu jste nevideli

      Smazat
    2. Yep. Není nad přímou zkušenost.

      Takže Ústavní soud taky nebrat.

      Smazat
  6. Jedině většinový systém! Takto se bude 32 trpajzlíků hádat o to kdo má většího pinďoura, místo toho, aby společně pracovali na problémech přínosných pro občany.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Ne nadarmo bude muset djit k transformaci rozbite OS na ČSV.

      Smazat
    2. Frfe, Spojené státy mají většinový, ale taky žádná bomba.
      Nechtěla bych, aby to tady bylo jako v knesetu, kde mají snad 20 stran a straniček a právě se chystají na čtvrté pŕedčasné volby.
      Blbé je, že jazýčkem na vahách jsou celkem nepoužitelní ortodoxní, kteří se vyznačují zdatným sosáním dafek z erární kasy.
      Zřejmě se pan Rychetský inspiroval u Telavivských.
      Ideální volební systém neexistuje.

      Smazat
  7. Myslí si ještě někdo, že je ÚS s jeho předsedou, bývalým členem KSČ, OF, ODA, ČSSD nezávislý? Hanba! Hanba i nám, že bečíme a posloucháme!

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. 7;54 a STB kryci jmeno "Rychtar"

      Smazat
    2. Tak to pozor, hanobíte hlavní eso, které má havlérka v ruce.
      🤪

      Smazat
  8. Zvaštni.Vzdy nas ucili,ze nejvyssi organ je parlament,voleny ve volbach.A vida.Zda se,ze vláda sidli v ustavnim soudu.

    OdpovědětSmazat
  9. Pokud dnes předseda ÚS, P. Rychetský, říká, že předchozí volební pravidla nerespektovala ústavní princip rovnosti, pak by sám měl na funkci soudce ÚS rezignovat.
    Protože to byl i on, kdo (jakožto tehdejší člen soc.-dem. partaje) spolu se svým stranickým kolegou M. Zemanem prosadili změnu volebních pravidel, aby onu rovnost zmenšili.
    Byl v tom ten klasický (a starý) mocenský kalkul. A je i teď. Jen ve prospěch/neprospěch jiných.
    Rychetský by se však neměl ztrapňovat vzletným dovoláváním na jakousi ústavnost. Pokud by totiž tato po 18 roků nebyla, pak by to byla neodpustitelná chyba ÚS (který má ústavnost hlídat), neboť členem ÚS je víc jak 10 let.
    Pokrytectví a účelovost takových soudních rozhodnutí se totiž dá jen těžko halit ...
    Jsem rád, že před 10 lety odmítl kandidaturu na funkci prezidenta. Já vůl bych jej tehdy snad i volil!

    OdpovědětSmazat
  10. Pobyt na tomto světě je jen krátký a tak každý z nás by měl kolem sebe šířit dobro a klid. Jestli si vyvolený v 77 letech myslí, že převrátí "svět", pak je na velkém omylu. Hodiny nám tikají všem stále stejně; odpovědí na naše žití bude strohý nápis na pomníku a je otázka zda jsi ho na něm vůbec někdo přečte. Vysoké právní funkce nemá vykonávat nikdo nad 70 let, ti mají jen nezávazně radit či říkat své názory. Pěkné dny Vám všem rozumným.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Vyvolený nevnímá své pokrytectví jako mravní závadu, ale spíš jako ctnost.
      Moliere k tomu píše: "Pokrytectví je módní neřest a všechny módní neřesti se pokládají za ctnosti. Úloha demokracii hájícího člověka je nyní nejlepší úlohou, kterou lze hrát, a povolání pokrytce má báječné výhody. Přetvářka je považována za umění, a proto je stále vážena, a třeba ji všichni prohlédají, nikdo se neodváží proti ní nic namítat. Všechny ostatní lidské neřesti jsou vydány na milost a nemilost Ústavnímu soudu a každý je smí veřejně napadat. Ale pokrytectví je neřest výsadní, která vlastnoručně zacpává všem ústa a v klidu se těší svrchované bezpečnosti. Přetvářením se úzce spolčujeme se všemi přívrženci lži".
      Provedl jsem v úryvku z Dona Juana jen drobné dobové úpravy...

      Smazat
    2. Kolkol, perfektní drobné dobové úpravy. Děkuji.

      Smazat
  11. https://www.televizeseznam.cz/video/brocast/ruske-ministerstvo-obrany-svolalo-tiskovku-kvuli-reporyjim-proc-odpoved-vas-bude-sokovat-64092052

    OdpovědětSmazat
  12. jsem zvedav vyjadreni Milouse

    OdpovědětSmazat
  13. Skutečnost je taková, že neskutečně drahý státní moloch je jen vykonavatelem rozhodnutí nějaké komise EU. Celá Sága rodu Rychetský je obrazem jak se v Čechách dělá demokracie.Jak to že není proti Ústavní 30 let trvající nenaplnění Ústavy ve věci referenda a kdo zato bude potrestán. Už roky tady píši, že se bez referenda nehnem.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Zakon o referendu NIKDY nemohl byt,pokud by neco sesmolili byl by to zmetek,obcanum nepotrebyny.

      Proto byl v bode 3.d navrhu programu zkonstruovan zpusob jek 31 let blokace tohoto zakona obejit a ucinit ho tak nepotrebnym.

      Smazat
  14. Ještě to budou projednávat ve sněmovně tak tam by jim to měli zatrhnout. Je třeba říci dost aby si havloidi nedělali co chtějí.

    OdpovědětSmazat
  15. 2009:
    Němci se „vyptávali“ Rychetského na Lisabon.

    2021:
    kdo se "vyptával" Rychetského na náhlý nesoulad volebního systému s Ústavou ?

    OdpovědětSmazat
  16. Odpovědi
    1. a tak je to spravne tak to ma byt! Ano pro ANO! andrej by ty koalicni spolky piratu a ods mel prebit a vzit spd cssd bokseviky pokud by s nim oni sli!

      Smazat
    2. I kdyby volili lidi Babise tak to nepomuze.Ted by mel potize se sestavenim vlady

      pokud dojde ke zmenam nema zadnou sanci na sestaveni vlady a tak s tim bude muset asi seknout,mozna i pred volbami..

      Smazat
    3. jj ja byt andrejem tak bych ted ten mrdnik shodil at se opozicni kluci trapi sami!

      Smazat
    4. Dobráku, Andrej udělá nejlíp, když se jim na to vyflákne a vyrazí si užívat někam co nejdál.
      Tohle nemá zapotřebí, ta smečka honících psů by ho uštvala.
      Je to sice obojetník, ale nevíme, jaké překážky musí překonávat a jaké ropuchy musí překusovat.

      Smazat
  17. Začínám mít strach, aby pan doktor Rychetský, po konzultacích, náhodou neobjevil rozpor mezi dodržováním "Lidskÿch práv" a Benešovými dekrety.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. P.S. Proč Ústavnímu soudu nechybí zákon o Obecném referendu ?

      Smazat
    2. Nechybi proto,ze ho NIKDO z nasich zastupcu OPRAVDU nechce

      a k soudu to zda se nikdo nedal!

      Smazat
    3. Rychetský asi nekope za česko. Pěkně zařídil nestabilitu. Benešovy dekrety se zruší v eu, názor čr bude nezajímavý. Maďaři jsou pěkny podvrataci. Nejdřív zmizí slovensko z mapy, a čr s hadajicimi se ministranami, kazda kolem 5 -10%, neschopností sestavit stabilní vládu, bude jednoduche sousticko.

      Smazat
  18. Vlády v 78 zemích světa byly ustaveny na základě cinknutých voleb jako biden v USA. Znamená to, že po inauguraci prezidenta TRUMPA budou prohlášeny za nelegitimní a pokud se toho dočkají, budou ROZPUŠTĚNY !
    DO 120 dnů musejí proběhnou nové volby a nastane vyúčtování pro celou "jelitu" dle stanného=válečného PRÁVA. Zaváděním karantén a denodenním strašením nás obyvatel ZEMĚ, byla zahájena biologicko-informačně-psychologická VÁLKA!

    OdpovědětSmazat
  19. A nyní ať někdo říká, že máme nezávislou justici, dokonce ten nejvyšší justiční orgán. Takovou hloupost, jakou vypotil současný ÚS by nedokázal ani práva neznalý bezdomovec. A ukazuje se, že i ty partaje, které by bez koalic dostali dost hlasů (jako ODS) si do voleb rozmyslí, zda zůstanou v koalici s trpaslíky, nebo se osamostatní a odejdou z koalice. Jinak by na koalici doplatili, neboť neexistuje žádný zákon, jak se podělit v koalici o mandáty. Jediné spravedlivé řešení by bylo, podělit se o mandáty podělení počtem stran v koalici. Když dostane koalice 8% , získal by každý necelé 3 mandáty. A to by snad uspokojilo domýšlivé ODS. A kdyby vytvořili vládní koalici po volbách s podobným koaličním slepencem jako je Stan, Zelní, KDU apod.) vznikla by vláda 7 politických stran . A to vidíme na Slovensku, kde jsou 4 politické subjekty a jak se hádají, každý den hrozí, že vláda padne. A to nemluvím o dalších problémech, které by vznikly po volbách. Jak by se i straničky, které by se do vlády dostali 3% mandátem rvali o ministerská křesla!

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Ano,na Slovensku uz globalisticky proces zacal

      a jak to tam vypada ten chaos ,Slovaci nevi ci jsou!

      Smazat
  20. Také je ale třeba připomenout, že na prasárny ÚS musí být "dva". Sám o sobě nic dělat nemůže.
    Vždycky se musí najít pár kazisvětů poslaců, či senátorů, kteří tu ústavní stížnost podají a tím vlastně sami ničí význam parlamentu a podrývají ústavní pořádek.
    Nyní to bylo několik senátorů, v roce 2009 poslanec a zrádce ČSSD Melčák.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Pokud budeme takove "zastupce"volit,

      bude to brzy jeste vetsi chaos,tomu se uz vyhnout asi po realizaci US prikazu, nepujde.

      Smazat
  21. Osvobození hotelu ZEMĚ se rychle blíží. Masmédia o tom ještě nesmí vědět. Současné nelegimitivní vlády si veškeré zákony sepsaly tak, aby politici,právníci, soudci, znalci atd byly nepostižitelní. Vzpomeňte si na nedoštudovaného Kalvodu jako legislativce za Havla. Všechny právní PASKVILY sepsané "plzeňskými rychlokvaškami"budou ZRUŠENY! Všechny tituly před i za jménem budou taktéž prohlášeny za neplatné. Všichni budou přeškoleni a nové znalosti budou znovu ohajovat! Za svá rozhodnutí také ponesou ODPOVĚDNOST jako všichni OBYČEJNÍ zaměstnanci.

    OdpovědětSmazat
  22. Je evidentní,že už před týdnem věděl prezident Zeman,že se
    cinknutá část Ústavního soudu pokusí spustit závažnou ústavní krizi. Takže je vidět,že měl opět přesné informace. To nebezpečí samo o sobě svědčí o mizerné úrovni ÚS a jeho šéfa když se po několika chybách pustí do zavlečení země do velmi pravděpodobné ústavní krize - z blbosti. To Rychetský
    umožnil tu závažnou chybu. Proč ho neobvinit ze závažného
    poškození státu který ještě navíc žene po letech do krize.
    Soudím, že snaha pomoci demostraničkám vyhrát volby je jeho
    blbost i neznalost reálné situace. Prozřetelnost Rychetskému a jeho kamarádům brzy vypráší kožich.

    OdpovědětSmazat

Na opakovanou žádost čtenářů, kteří se nechtějí zapojovat do diskuzí obsahující vulgární a urážlivé výroky. Jejich odstraňování je časově náročné a narušuje plynulost diskuze. Proto nebude dále možné vkládat anonymní komentáře.
Pro vložení komentáře je proto nutné se na stránce "Nová republika" přihlásit vpravo v horním rohu této stránky "přihlásit se" (výběrem emailového účtu např. Google) a upravením uživatelského profilu (v kolonce Nastavení>Upravit uživatelský profil). Děkujeme za pochopení.