Reklama

středa 10. března 2021

Andrej to zase schytal

Jiří Jírovec

10. 3. 2021
Premiér Babiš se dopustil strašlivé věci: Chtěl nám znehodnotit maturitu, tedy vysvědčení potřebné na cestě vzhůru za kariérou. Navrhl totiž, aby střední školu neukončila maturita, ale výsledná známka z jednotlivých předmětů. Udělal to špatně: Měl občanům sdělit, že mluví o praxi běžné v USA. Co je dobré v zemi velkého bratra je nepochybně přijatelné i pro Česko. Proti tomu si nikdo nedovolí ani špitnout.

Absolvování severoamerické střední školy vyžaduje, aby student zvládl několik povinných a výběrových předmětů. Hodnocení má formu písmen nebo procent. Maturita jako taková neexistuje, jen diplom obsahující známky z jednotlivých absolvovaných předmětů a výsledný průměr.

Vyšší stupně vzdělávání (college, university a jiné postsekundární programy) nevyžadují přijímací zkoušky. Tyto instituce zveřejňují minimální požadovaný průměr, aby se žádostí o přijetí vůbec zabývaly. Špičkové university mohou požadovat 90, kdežto méně žádané až 70%. Výjimkou je medicína a umělecké školy.

Českou maturitu lze považovat za pozůstatek minulosti, kdy absolvování středního vzdělání mělo velkou váhu. Nebylo jen jedním krokem na cestě vzhůru.

Maturita je … aby to bylo důstojné. Maturant přijde v obleku a před komisí předvede, že si něco z látky, absorbované během minulých let, alespoň něco zapamatoval. Nejde o znalosti ani o šíři vzdělání, ale o to aby předání kusu papíru bylo důstojné. Kdysi se závěrečnými zkouškami důstojně zakončovala i základní škola.

Američan Charles J. Sykes se úrovní amerického vzdělání zabývá v bestselleru „DUMBING DOWN OUR KIDS - Why American Children Feel Good About Themselves But Can't Read, Write, or Add“ Tedy „Ohlupujeme naše děti. Proč se americké děti cítí dobře, i když neumějí číst, psát a počítat.“

Sykes si všímá dvou procesů, které datuje zpět na začátek dvacátého století. Je to postupné snižování požadavků a vliv testování znalostí na úpravu studijních programů. Špatný výsledek testů neznamená varování: „Pozor, vyučovací metody selhávají.“ Místo toho se nároky sníží. Sykes konstatuje, že by současní žáci nerozuměli textům, s nimiž jejich předchůdci pracovali na začátku dvacátého století.

Zmírňování požadavků probíhá i v Česku. Jestliže příliš vysoké procento žáků propadne z matematiky přijdou pokusy o její vyřazení z maturitních předmětů.

Kdysi byla v osnovách občanská výchova. Zdůrazňovala co máme, život v míru a spolupráci mezi socialistickými státy. A také nezaměstnanost a krize v kapitalistických státech.

Od té doby se mnohé změnilo a o národu se přestalo mluvit. Jsme NATO, Západ, EU.

Historie se stala zbytečnou. České národní obrození se ukazuje jako nešťastná kapitola v jinak spokojeném životě v Rakousku-Uhersku. První republika se setrvačností oslavuje 28. října. Pak ještě Baťa a dál nic. Poúnorovou dobu odepsal jednoduchý Farský slovy "hnus a devastace". K tomu lze v hodině dějepisu těžko něco dodat. Posametová doba je příliš čerstvá. Dobu kšeftů a rozkrádání je lépe vynechat. Zbývá Řecko a Řím. Tam bylo příliš mnoho otroků a bohů, takže co s tím.

Současnou společnost formují media prostřednictvím orwellovských desetiminutovek nenávisti, které jsou součástí přepisování české historie tak, aby nakonec byla zcela a úplně pravdivá.

Andrej to schytal neprávem. Jeho návrh nic nezmění na nevzdělanosti nastupující generace.

52 komentářů :

  1. Jeden náš profesor (už ani nevím který) nám řekl: "Vyčítáte nám, že jsme přehnaně přísní, ale položte si otázku, jestli byste svěřili svoje děti některým kolegům, když víte, co umějí."

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Pane kolego,zkuste co pet minut tady dat 6 priorit

      k rizeni sveta a jak jejich realizace postupuje v ĆR prvni prioritou a ktere jsou potrebne do cisla 6?.
      Damy a panove znate odkaz na ty priority a vite co s vami udelaji,aby se OS poucila jak se s ni bude strilet dale o zed??

      Smazat
    2. Vazeny pane, Amerika nepotrebuje vzdelane stredni tridy, protoze az doted, si diky financim dovazela ty chytre z ostatnich zemi, laskave se podivejte kdo dela vyzkumy treba v MIT ci jinych lepsopodnicich, on i ten Wuhan treba je prikladem

      takze rodni obyvatale USA namusi bejt chytry, ale musi byt "proud" na jejich zemi, vedet jak dat pravou ruku na hrud, a vyvesovat The Old Glory.. na vyzkumy maji pristehovalce ted z Indie a Ciny, a na sbirani odpadku Latinos

      Smazat
    3. ^A proto se pak dobře verbujou do armády, kde po přijmutí je vyfotěj v nažehlené uniformě, aby měli pak hezký obrázek nad rakev...

      Smazat
    4. Pokud porovnám vzdělanost a vědomosti maturantů v roce 1990 a současných, tak si říkám: "To je přesně to co chtěl ten demokratický Západ, nevzdělanost". Maturant v roce 1990 strčil do pomyslné kapsy usáckýho vysokoškoláka. Andrej Babiš je lhář, zloděj a udavač. Co od takového člověka můžeme očekávat. Člen Ksč, agent STB a zloděj.

      Smazat
    5. 13:27-nenasazuje Vám nick parohy? A za to vše může Babiš a KSČ?

      Smazat
    6. Parohy mi nasadila bejvalá žena a určitě nejsem sám komu slušeli. Tady je odkaz na agenta STB A. Babiše a kolik musel dát soudci na Slovensku, který ho sprostil obvinění nevím: https://zpravy.aktualne.cz/domaci/kompletni-spis-spolupracovnika-stb-andreje-babise/r~i:gallery:31547/
      Úsudek si o pravdivosti udělej sám ...

      Smazat
    7. M. Povolný asi tak se vyjadřuje nejvyšší velitel armády a premiér vlády ČR: Prezident České republiky 2021: „Vím ze své zkušenosti, paní moderátorko, že každý školák má radost, když se nemusí učit.“ Předseda vlády České republiky 2021: „Maturita není důležitá.“

      Karel Čapek 1938: „Selže-li vzdělanost, přihlásí se k životu barbarství a násilí.“

      Smazat
    8. reproduktore, pod Vaším nickem si vybavuji papouška názoru, možná i své bývalé ženy, moc rády to nemají.

      K Babišovi musíte přiřadit druhou stranu. Prý rád udával lidi v zahraničním obchodu, kteří "prodávali republiku za úplatky". Nemstí se mu teď, když jsou ve vrcholové politice?

      Smazat
  2. Nevím jak funguje školství v dnešní rozjařené době,ale také si myslím ,že maturita jako závěrečná zkouška je zbytečná.Přįklad z USA není špatný.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Pokud by bylo cílem urychlit degradaci společnosti, máte pravdu.

      Smazat
    2. Pokud se Vám líbí příklad USA, tak se Vám líbí zřejmě i to, že absolventi tamních škol neumějí číst, psát a počítat, jak bylo psáno výše.

      Smazat
    3. Musím se zastat "spartaka", ne každý (dobrý) student je schopen se psychicky připravit, proto viz doleji. Maturita není zbytečná, naopak "vybarví" jeho odolnost viz znovu níže. Možná právě Vy pane doktore o tom víte jistě více. Maturita má také smysl obnovit zasuté informace v pravý čas a dohnat zmeškané. Celkovou vzdělanost však ovlivní jen málo.

      Smazat
    4. 15:11
      Vy byste snad měl dělat politika. Když čtu váš komentář, nejste ani ryba ani rak. Zastáváte se názoru Spartaka, ale na druhou stranu i toho, že maturita není zbytečná...tak jsem vůl já nebo vy???
      Hlavně si to s nikým nerozházet že?
      Pokud student není schopný (z důvodu slabé psýchy) udělat něco tak banálního jako je maturita, nemá co dělat na vysoké škole, protože se pak z něj staně něco tak neskonale blbého, jako náš pan ministr Petříček. (například)

      Smazat
    5. Kasteláne, kategoricky se musí rozhodovat vojáci.

      Smazat
    6. Jen vojáci? Tak to jo. Proto to s tím bojem s covidem vypadá jak to vypadá. Tak to aby si občanstvo počkalo až se moci chopí vojenská chunta a bude klid.

      Smazat
    7. Milane, víte sám dobře, že taktika proti covidu, musí být diskutována odborně mimo mediálních a politických žvanilů a poté kategoricky jednat i s těmi vojáky.

      Smazat

    8. 23.08
      Sorry za rejpavost. Občas nevhodně ujedu.
      Podle mého musí umět kategoricky, a nejlépe už včera, rozhodovat KAŽDÝ vedoucí pracovník. Každý! Natož představitelé výkonné moci! Pokud toto nezvládají, nemají na svém postu co pohledávat.
      To se týká i covidu. Nebudu říkat co měla vláda udělat, on je po vojně každej generál, ale řeknu co bych udělal já, jako premiér, nejpozději v dubnu minulého roku. Protože v dubnu minulého roku jsme se k těmto názorům na řešení krize postupně, při šití roušek, spolu s jednou kamarádkou, dopracovali.

      1) Tým odborníků, pod vedením nefundovanějšího z těchto, při ministerstvu spravednosti, ne však pod pravomocí ministra. Osobní zodpovědnost za rozhodování jednoho každého člena Týmu včetně vedoucího, ne však zodpovědnost ministra. Ten má jedinou zodpovědnost - bezokladně vykonat pokyny vedoucího Týmu, jinak se zabývat běžnou agendou.

      2) Příkaz pro všechny ministry - včetně ministra zravotnictví: Cokoli navrhne vedoucí Týmu aby vykonali, okamžitě, bez keců a vytáček, vykonají. Jinak na hodinu letí.

      3) Přidělení mluvčí "všedního dne" k Týmu - členové Týmu budou mít dost své práce, než aby se ještě zdržovali žvaněním s médii.

      4) Jednou týdně tisková konference buď s vedoucím týmu, nebo jím pověřeným členem.

      5) Každý víkend vystoupení vedoucího Týmu v televizi, kde seznámí občany se situací.

      Fungovalo by takto, nebo ne? A pokud ne - proč? Pokud, dle vás, ano - jak to, že nás, blbýho lopatu a kuchařku, napadne řešení, a ty šašky ne?
      Já vím, zase se vytahuju. Jenže nevytahuju. Vztekám se, to jo, ale nevytahuju. Protože už rok mám na neschopnou vládu dopal, už rok se tady hádám s diskutujícími, že chaotické restrikce nejsou řešením, a lidé zatím zbytečně umírají. Jak ti, s covidem, tak ti, jimž se díky covidkrizi, vzešlé z neschopnosti vlády, nedostalo ošetření.
      Takže tak.

      Smazat
    9. 4:24
      Opravdu zdařilé: Umím si to např. velice dobře představit jak volený trenér jakéhokoliv klubu bude poslouchat rady odborníků. A kdo ponese zodpovědnost!
      Je to určitě trochu jinak. Dnes volíme voli a ti mají mnoho příplatků za poradce (které mimichodem také platíme z daní). Tento systém je neskutečně funkční - neperou se tam jen peníze, ale i mozky.

      Smazat
    10. Pane doktore Davide, už jsem to párkrát psal, Měl byste kandidovat příští rok na prezidenta.

      Smazat
    11. spartak Jasně maturitu z kreslení jako v té americe a obyvatelstvo bude hloupé jako u nich.

      Smazat
    12. Václave z Plzně, každý trenér má své asistenty. A majitele klubu. odpovědnost si odvoďte.

      Milane, nám se to mluví, že ano, tak si pustím pusu také "na špacír". Být Babišem, nechám si Primulu, bouchnu do stolu opozici, chcete vládnout, prosím, vyjádřete mi nedůvěru. A dál by se vidělo dle reakce.

      Smazat
    13. cabliku 10:35- Maturita, jak byla kdysi navržena, měla zaručovat všeobecnou středoškolskou vzdělanost té doby. Dnes bych navrhoval povinně jen národní jazyk, matematiku. Vše ostatní bych nechal na volbě a čím víc si zvolí konfrontací(atestací), tím lépe. Stále si budu myslet své, o držení "titulů" maturity a VŠ diplomů bez "diplomového" hodnocení absolventa prof. sborem.

      Smazat
  3. Celkem moc se neliším od amerického systému. Maturita by mohla být závěrečnou "oslavou" dokončení studia i se závěrečnou zkouškou ale kritériem by měly být výsledky celého studia a průvodní hodnocení spíše osobnostní, od pedagogů, jako typu. Lépe by se orientoval student, kam dál i následná škola, či zaměstnavatel.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Gesto Babiše beru jako překážku, tak jako byla kdysi prominuta za protektorátu zavřením škol.

      Smazat
  4. Nechci zlehčovat problém, ale moje starší sestra za totáče zažila změnu 11ti letek na 12ti letky. Kdo chtěl udělal si test a byl přijat do vyšší třídy už střední školy, kdo nechtěl, nebo neudělal test pokračoval na ZŠ v 9té třídě. Další roky byla ZŠ povinně 9ti letá. Prošlo to bez ztráty kytičky a maturity se nikdy nerušily. Byly i nulté ročníky na VŠ. Čili zůstávají opravdovým problémem počáteční ročníky ZŠ.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Adonisi, můj problém. Devátá třída dobrovolně(učivo osmé), dvanáctiletka začínala stejně, teda dvakrát jsem "propadl".Ale ještě teď z toho těžím, "neb opakování je matka moudrosti" Vtip?

      Smazat
    2. Pane Miroslave snad to byla smůla,
      moje sestra šla na VŠ v 17ti (6+11). Chtěl jsem jen vysvětlit, že se dá jeden ročník rozložit a je to lepší dát šanci rychlejším a opakování pomalejším. Tak dát možnost matury všem. Nějaký papír byť s razítkem může majitele diskriminovat. Berte to jen jako můj názor, díky bohu nejsem ministr školství, jde mi o naše dorostence. Stejně vám to nějak natáhli, normálně ZS 9 + SVvŠ 3 = 12 roků ?

      Smazat
    3. adonisi, byl jsem poslední ročník s osmiletou školní docházkou a tehdy jedenáctiletkou. Kdo si nevybral pokračování, mohl ukončit vzdělání nebo si vzít předčasně 9. třídu, nultý ročník. A z té deváté (ZDŠ) už pokračoval na dvanáctiletku. Pro mne to znamenalo ztrátu jednoho roku vlastní vinou a vinou osnov "jeden rok ve třech".

      Smazat
    4. Jste asi stejný ročník jako moje sestra, měla asi kliku. Teď to budou mít dorostenci ještě složitější. Proto přeji všem normálním lidem, kteří se nevěnují jen nenàvisti, aby přežili tento marast ve zdraví.

      Smazat
  5. Ono se říká něco jiného,blbec nesnese kolem sebe chytré osoby,proto i to naše školství takto upadá.

    OdpovědětSmazat
  6. Maturita je dobrá. U nás na ZŠ máme pro deváťáky připravené absolvenstské práce, je to sice práce navíc, pro žáka i učitele, ale líbí se mi to, žák pžedstoupí před komisi, jsou tam rodiče i prarodiče, má to pěknou formu. A nevšiml jsem si, že by někdo remcal. Ovšem Andrejka chápu, že to chce povolit jako výjimku, když je už skoro rok ten divný stav. Proč ne.

    OdpovědětSmazat
  7. Andrej to schytal naprosto právem!!!!!!
    Jinak s článkem se dá souhlasit.

    OdpovědětSmazat
  8. Dostal jsem emailem od kamaráda lékaře velmi "výživný" text, který hovoří za vše: To byly krásné časy

    Po pěti hodinách, jednom Neurolu, naučení látky o pět kapitol zpět, a jedné dobře mířené facce, jsem naučila svého vnuka rovnice o jedné neznámé, jako když bičem mrská.

    Po zkušenostech s učením mých dětí (dokopaných terorem k vyššímu vzdělání), a následně mých vnuků, je mi líto, že jsem se nenarodila na malém ostrově, kdesi v Tichomoří, kde jedinou starostí by bylo sehnat si kus žvance, a spokojeně žít za šumění mořských vln a šustění větru v listech palmoví, zcela negramotná. Já už opravdu ve svých letech, kdy mám blíž do hrobu než do kolébky, nechci nikoho učit rovnice, gramatiku a bezobratlovce. Nejdříve své děti (mladá a silná), a teď jejich děti (stará a unavená). No, fuj! Kdo tohle vlastně naučil mě?

    Poslední "učitelská" zkušenost mě donutila přemýšlet, zda já, coby dítě školou povinné, jsem měla taky takové problémy, a jak moje vzdělávání vlastně probíhalo. V každém případě pro moje rodiče bezproblémově. Nepamatuji se, že by se některý z nich zúčastňoval "rodičovských schůzek", jak jsem k tomu byla nucena později já, jako zodpovědný rodič. Nevzpomínám si, že by za mé učitele musel někdo z rodičů suplovat a učit mě doma třeba ty pitomé rovnice. Skutečnost, že jsem nebyla zázračné dítě, které se nemuselo učit, měla dopady na moji maličkost v podobě několika výprasků (zásadně od mamičky, neb tatíček byl humanista). Byla přesvědčena, že dobře mířená facka podstatně urychlí výchovný proces. Mamička měla mušku lepší než Vilém Tell.

    Přes toto kruté zacházení nemám kupodivu dodnes pocit, že jsem byla týrané dítě. Naopak, není nic hezčího, než vzpomínky na mé dětství a mládí (když pominu vládu jedné zdivočelé strany).

    Přes odpor můj i komunistů, jsem prošla do života řádně vzdělána, ke spokojenosti rodičů i své (což jsem ocenila až mnohem později).)Tak jsem začala vzpomínat, jak to vlastně ve škole tenkrát bylo.

    Dost kantorů se zapsalo do mých vzpomínek asi až do mého exitu. Tak na příklad pár z nich: paní soudružka učitelka Válková vyučující nás češtinu stylem "Já vám to do těch palic natluču, i kdybyste to neměli přežít!".

    Věřím, že moji spolužáci dodnes umí vyjmenovaná slova, vzbuzeni uprostřed noci a úplně ožralí, "bflmpsvz" by vysypali bez zaváhání. Absence jejich znalostí znamenala automaticky z diktátu pět, i když vše ostatní bylo bezchybně a krasopisně napsané. Krasopis, ano takový předmět opravdu existoval, a paní soudružka učitelka měla na naše výkony veliké požadavky, co se tohoto předmětu týká.

    Když prohlásila, že můj písemný projev vypadá jako klínové písmo starých Egypťanů, a že si opíšu dvacetkrát "Píseň práce", abych si vypsala ruku, uronila jsem slzu. Namítla jsem, že by stačil jeden trest, proč mám psát zrovna "Píseň práce", že navrhuji třeba hymnu, že tohle mamička nerozdýchá. Neustoupila a já doma pilně psala, zatímco ostatní skotačili venku. Mamičce jsem se bála přiznat, že tuhle blbost píši za trest. Nebylo jinačího východiska, než drze lhát, že to píšu do zpěvu, pro kamarády, protože ve zpěvníku není a my ji musíme umět.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi

    1. Mamička, majíc o komunistech nevalné mínění uvěřila, že jsou tak pitomí. Já lhala a umírala strachy, že když kápnu božskou, tak mi navrch přidá opsat Shakespearův "Sen noci svatojánské", nebo Karafiátovy "Broučky". Měla obojí moc ráda.

      Na pani učitelku Broučkovou vzpomínáme s láskou.

      Nebila nás, neřvala, a když bylo volno, vyprávěla nám staré antické báje. My poslouchali, jak Zeus zahýbal Héře, jak Helena vzala roha s Paridem, a co z toho bylo za melu. Na její vyprávění jsme se těšili, jak malé děti na pohádky, a makali, aby nám zbyl čas na další příběh.

      Být to dnes, tak jsem dysgrafik, psala bych jako prase, a neuměla po 30 letech "Píseň práce" (což by byla děsná škoda, no uznejte!).

      O antice bych nevěděla zhola nic, a ptala bych se, kde to spává, co to žere.

      Pan soudruh učitel Klikar, matikář, přezdívaný Herodes, to bylo jiné kafe.

      Od šesté třídy do deváté jsme házeli korunky do kasičky svatému Antonínovi, ať nás příští rok má někdo jiný. Svatému Tondovi koupil farář nové šatičky, a my zase měli Herodese.

      Před jeho hodinou bylo o přestávkách ve třídě hrobové ticho. Zoufalci, kteří tušili, že ne vše ovládají, se snažili na poslední chvíli zachránit si kůži, a dohnat, co se dohnat v pěti minutách nedalo. Naivní troubové.

      Zelené manšestrové sako, s koženými záplatami na loktech, kalhoty barvy neurčité, obočí jako Brežněv a postava taky taková, vlasy ala Einstein. Impozantní postava vkráčela do třídy za hrobového ticha, my stáli v pozoru jak vojáci na buzerplace. Obrovská ruka mávla, někteří sedli do lavic, některým se podlomila kolena.

      Během dvaceti sekund napsal z hlavy na tabuli příklad, dlouhý jako Lovosice, a rovnítko. Třída strnula a upuštěný špendlík by vydal zvuk bomby. Vyvolal pět nešťastníků k tabuli, a už to jelo. Za rovnítkem se rozechvělé ruce snažily vypočítat příklad. První zaváhání, a ozvalo se "Pět, sednout!", "Pomalej,

      tři, sednout!", "Blbej, pět, sednout!", "Ještě blbější, pět!", "Kuba se nám překonal, čtyři, sednout!". Nejblbějšího, vyprovodil ze stupínku pořádným pohlavkem.

      Kuba je dnes, mimochodem, řádným profesorem fyziky na prestižní universitě v USA, a deset týraných studentů si vybralo po maturitách Matfyz. Můj oblíbený předmět, ať jsem studovala cokoliv, byl matika a mechanika.

      Smazat

    2. Dnes by pana soudruha učitele odsoudili a zavřeli, že by zčernal. Za všechny ty pohlavky, štulce a modřiny na rukou, co nám udělal dřevěným pravítkem. Holky tahal za vlasy a vyhazoval na hanbu, čumákem ke zdi k umyvadlu v rohu třídy. Prostála jsem tam něco hodin, a přesto mi nic z probírané látky neuniklo. Když mi řekl, že tak beznadějně blbou holku ještě neviděl, že ubozí rodiče určitě nevědí, co zplodili za dementa, a mnoho jiných pochval tohoto typu, tak doma ani muk. Mamička by řekla, že to tak bude, protože pan učitel má vždycky pravdu. A já vím, že nebýt jeho, neuměla bych matiku, a měla bych odborníky diagnostikovanou lehkou mozkovou dysfunkci a zvláštní péči ohledně mého vzdělávání.

      Námi milovaný učitel na chemii, zvaný Nuklid. Starý pán, který měl být už dvacet let v penzi. Kdysi vyučoval latinu, a protože komunista nějak nestíhal vyškolit během jednoho roku soudruhy dělníky na kantory, nechali ho učit chemii. Zásadně dával za jedna, a když už bylo opravdu zle, a někdo nevěděl, že H2O je voda, tak chytil nemilosrdně, bez slitování za dvě. Já k tomu přihodila (nevím jak) ještě H2SO4 a tím moje vědomosti o chemii končí.

      Na druhou stranu jsme díky němu, vedli zuřivé debaty, jestli je lepší zlo činiti nebo snášeti (Kubík dokonce zlomil Baxovi nos, když mu došly argumenty). Řešily se filozofické otázky tohoto světa, o smyslu bytí a nebytí. Platon a spol. To byla Nuklidova parketa a na ní nás naučil tancovat.

      Hyperaktivita, byla ovšem i tímto milovaným kantorem, přísně zakázána. Takovýto jedinec byl potupně vykazován ze třídy za dveře.

      Shrnuto a podtrženo: nás, chudinky, nikdo nikdy neuznal za nemocné dyslektiky, dysgrafiky, dysjánevímco, za postižené mozkovými dysfunkcemi, nebo hyperaktivní. My jsme byli prostě blbí, nebo neukáznění. Dostali jsme po čumáku, mnozí hned při projevu blbosti a nekázně ve škole, mnozí až doma, když matky, popřípadě otcové, přečetli poznámky nebo vysvědčení. A bylo vymalováno. Škola se s námi nemazlila a díky za to. Rodina nám dala mantinely i za to dík.

      A tak se stalo, že když můj milovaný vnuk, po pěti hodinách nechtěl pochopit, jak se počítají rovnice, a Neurol přestal působit, použila jsem onu starou metodu mojí mamičky a Herodesa. Trefila jsem se přesně, facka sedla a stal se zázrak: vzápětí jsme počítali zcela bezchybně jednu rovnici za druhou. Z matematiky máme za jedna. Že neumí jíst příborem, už nějak přežiju.

      Smazat
    3. Hodná člobrdičko 18:37, 18:39, 18:40!!

      Jednak obdivuji tempo Vašeho psaní (co dvě minuty příspěvek) a za druhé Vám musím složit hlubokou poklonu, coby zástupkyni študiozů, protože tak poutavou a pravdivou charakteristiku školství zlatých šedesátých jsem ještě nikdy nečetl. Sám jsem na LOU Bílá zažil "šikanu" ze strany mistra odborného výcviku a dnes mne coby emeritního pedagoga oboru dřevařství mrzí nejvíce to, že jsem tomu mistrovi nestihl za jeho života pokorně poděkovat, protože on byl první co mne nakopl do života, ikdyž nebyl poslední (na angažované pedagogy jsem měl po celou dobu studií kliku).
      A k dnešnímu školství? To je ubohá imitace otrockého vylhávání z obou stran (žáků i učitelů a zřejmě i rodičů a vedení škol). Tvrdím to, protože mám srovnání. Začal jsem učit nestandardně 16.3.1981 na průmyslovce Hranice, pak jsem byl převelen v roce 1986 OŠ KNV Ostrava na průmyslovku Bystřice pod Hostýnem, coby zakladatel dřevařství a po nástupu PILIPOVY deformy středního školství jsem přešel na SOU Šenov u NJ. Do důchodu jsem odešel v roce 2011, takže mám srovnání všech etap vzestupu a pádu českého odborného středního školství. Popisovat teto proces nemíním, protože se mi nedostává patřičná zásoba citoslovců. A to jsem nebyl žádný slušňák, ale vždy jsem se žáků pro jistotu zeptal: "chcete to přesně a nebo slušně?". Protože mne nikdy nezklamali, tak jsem se časem ptát přestal. Kdybych dnešní školství nazval "výblitky neználků", tak bych byl daleko od pravdy (ta je mnohem zrůdnější) a navíc bych se musel skutečným výblitkům za to přirovnání opakovaně omlouvat.
      Ještě jednou děkuji za návrat do let žákovských a odvahu je takto popsat.

      emeritní pedagog Ďuro Trulo alias Somárik Sprostučký

      Smazat
    4. Hodný člověče, popište, jak vám komunisté bránili vzdělat. Prosím, nešetřete detaily.

      Smazat
    5. Hodný člověče, díky za krásný text. Už dlouho jsem se tak nezasmál.:-)

      Smazat
  9. Babiš to udělal jen pro oslovení prvovoličů! 30 let jsem ve školství a sleduji ten rozvrat. Pokud kladete nároky na žáky, stáváte se nežádoucí pro různé "odborníky" ve školství, kteří u maturit blekotali nesmysly (ne nadarmo se ozval o anachronismu maturit majitel jedné školy, který se vrátil z USA). Vymyslete něco hodnotnějšího než je maturita a sem s tím. Zaveďme vstupní hodnocení v prváku a výstupní hodnocení na konci. Jo, ono je to složité a nákladné? Ono by se ukázalo, že by se dnes za 4 roky posunulo jen minimum studentů do solidní úrovně? Ono by se nakonec zjistilo, že vzdělání je těžký proces a vzdělávání ještě težší? Nedejbože, nakonec se zjistí, že si mladý člověk musí plno radovánek odepřít? Nebo nakonec získat nějaké vědomosti? Pamatovat si, umět to z paměti vyvolat a použít? Budete jistě oplývat důvěrou na operačním sále, až chirurg naběhne v tričku s nápisem "Důležitá je krativita, znalosti jsou přežitek". Nebo pilot při přistání bude gůglovat co je to boční drift a rychlost stupnice větru. Za chvíli budeme mít zedníky, kteří budou tlačit kolečko do schodů a nakloněná rovina pro ně bude sprosté slovo. To ani nemluvím o tom, že bude kutálet tvárnice a kladka pro něj bude pojem z počítačové hry. Zmiňovat se o elektrikáři, který Vám klidně natáhne do zásuvek drát o průřezu 0.4 mm a vy si s úsměvem zapojíte do té zásuvky vařič je už nadbytečné. A tak můžeme pokračovat dále a dále. Hlavně, že bude znát 12 pohlaví Plucha, nebo se bude umět multikulturně vyžít s novými nájezdníky. Závěrem lze konstatovat - soukromým pozorováním zjišťuji, že dorostlá generace učící se v období 1990 až 2010 patří mezi nejméně znalé (to je krásné slovo, i když by mělo být řečeno blbé), a má už svoje potomky, kteří je pomalu strčí do kapsy - především v aroganci, narcisismu a zbytnělému egu. Čest výjimkám, kteří neztratili dědův rozum. Pro ostatní je ale nutné najít maturitu-nematuritu, která jim dá pocit úspěchu a uspokojení. Chceš-li změnit historii, stačí zničit jednu generaci - ta už se postará o další na tři generace. Takže, zrušit a zavést maturitu na bázi psaní SMS pod lavicí - na rychlost mačkání písmenek (jako tlačítek v montovně), ostatní je přežitek.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Výtečně popsán náš současný mizerný stav. Vzdělání všechna sláva i pád začínají. Jsme jako národ momentálně na sestupné trajektorii!

      Smazat
    2. Tleskám ! Jen ještě očekávám od Bureše, že navrhne ultima ratio možnost "zakoupení si individuelních maturitních vysvědčení" , a to výhradně jen u spol. Afrofert, a.s., podle finančních možností maturantů

      Smazat
    3. Hezky, pravdive, ale chmurne napsano. Ono to zase nebude tak zle, je stale potreba hlidat stavby, zametat ulice protoze metarske auta se nedostanou vsude, ovsem na plneni regalu v Albertu uz potrebujes cist a pocitat nejmene do sta, tam ti humanitni znalosti o vlivu kobylek (cvrcku) na pocasi, nebo zkoumani nabozenstvi na plodnost eskymaku moc nepomuze

      Je zde hodne narku nad dnesni mladezi, ale laskave si uvedomte vy otcove a narikajici matky kdo ten bordel zavinil? takze "ja ne, to oni to zavinili"

      vetsina z vas nyni otcu a matek, nyni jiz skoro v babickovskem veku jste cinkali, demonstrovali, a vitali OFaky a podobnou verbez ktera vedena mym byvalym kamosem - no spise znamym, Vaskem Havlu.

      Vasek nebyl spatny, byl to tenkrat kluk jako ja, mel rad defky a chlast, a to mu zustalo, ja bohuzel jsem tento hezky zivot musel opustit a za morem vychovavat deti a zivit manzelku... ale zpet k vam co nyni narikate-- Takze neplacte, nenarikejte, je to vase a jen vase chyba za kterou zaplati vasi "vzdelani" potomci, a teste se, treba Pirati a Stanisti opravdu vyhrajou a pak uvidite to toooco

      Smazat
    4. Jakar, to je naprosto skvostně popsáno. Slovo bych neměnil. Vy byste měl psát celé články, nevadila by ani kniha. Liesmannova útlá kniha 'Teorie nevzdělanosti' též vystihuje mnohé, ale takový glanc jeho stylu psaní chybí. Doporučuji ctěným čtenářům najít si na http://www.zvedavec.org přes rok starý článek V. Docenka - doktora fyziko-matematických vět -'Páte pravidlo aritmetiky'. Smutné, ale i zábavné čtení o schopnostech francouzských studentů!

      Smazat
    5. 23:33!

      To páté pravidlo je nejenom poučné, ale i test IQ.

      Poučná je jeho definice, kterou zavedla úplně dementní posluchačka university manželů Kirí v Paříži, když na dotaz ruského profesora, zda ví, že ta vypočtená vzdálenost je 3x okolo rovníku odpověděla "" já vím, že je to špatně, ale mně to tak vyšlo"" (přesné znění pravidla)!
      No a ten test IQ? Ten je dvojí!

      1) výsledek dle nepřesného překladu zadání z ruštiny do francouštiny je přesný a pravdivý a rovná se (odvěsna a krát druhá odmocnina ze tří).

      2) pokud překlad upřesníme pak výsledek není třeba počítat vůbec a rovná se straně rovnostranného trojúhelníka (a) a v tom byl půvab profesorova zadání, který nepochopili ani jeho páni kolegové z university, natož posluchači. Přitom onen profesor správně poznamenává, že řešení takových příkladů zvládají v Rusku učeniki siedmogo klassa pervoj stepeni (tedy zvládali do deformy školství v roce 1996 za ožralky jelcina, dnes už je to i v Rusku horší).

      Smazat
    6. jo vážení diskuteři!!

      zkuste si onen článek vyguglit, přečíst a oba výsledky spočítat dle zadání. Tím provedete hluboký test do vašich IQ a to zcela zdarma. Zkuste někdo hodnoty výsledků zveřejnit ať se pobavíme, nebo změníme páté pravidlo aritmetiky!!

      Smazat
    7. Jakare 19:07
      Tohle by mělo být vytesáno do kamene!

      Smazat
  10. Maturita, jako taková, je (byla?) součástí celého vzdělávacího systému. Jsem sice smířlivější v tom, že pro letošní maturanty bych tu vyjímku asi zkousnul. Jenže lze důvodně tušit, že se okamžitě najdou "ochránci lidských práv", kteří prohlásí, že když to šlo jednou, tak proč ne napořád. A bude hlučný mazec.
    Systém školství, základního v první řadě, má do žáka "nalít" nejen fakta a znalosti, ale se stejným významem i naučiit se sebekázni, naučit se pracovat, respektovat autority, atd. Učitelé, absolventi pedagogických fakult na to byli připravováni, a uměli to. I v minulém režimu, ať se to komu líbí nebo ne.
    Devalvace a dehonestace učitelského povolání přinesla své plody. Rozkladná a škodlivá činnost pedagogicko psychologických poraden, které si zhusta uzurpují nařizovací a přikazovací pravomoci, které jim nenáleží, ale učitelé a ředitelé se jich bojí je jen součást mozaiky.
    To střední školství pak na to základní má navazovat a rozvíjet už konkrétní směry podle nadání a zájmu.Jenže ono není na co navazovat.
    Dokud se nevrátí prestiž, ochrana a nedotknutelnost učitelské profese, včetně řádného finančního ohodnocení, do té doby není šance něco změnit. Jde to, příkladem je například Finsko. Není to jenom tohle, ale je to základ, pilí, na který pak navzují další kroky.
    Ale.., je to vzájmu..? Koho vlastně? Rodičů, dětí, vlasti, svobody a demokracie? Vzdělaný a opravdu svobodný člověk s vlastním rozumem a názory se ve skutečnosti těžko ovládá. Opravdu jsou takoví žádáni?

    OdpovědětSmazat
  11. Babiš to myslel dobře. Proč nikomu nevadí koupené tituly z Plzeňské líhně chyrtých, kterým to nelze odebrat? Už nám nemusíte lhát, paní učitelko. Ale běda, když řeknete objektivně jak to bylo. Také jsem absolventem 12-ti letky a musím uznat, že plno věcí tam bylo naprosto zbytečných. Neříkám, že by se maturity měly rušit, ale co jsme tehdy museli absolvovat, to by dnešní zhýčkaná generace snad ani nepřežila bez psychických kolapsů. Komu není zhůrydáno, v apatyce nekoupí. Jsem pro maturity, ale jako potvrzení o absolvování určitého stupně vzdělání a ne šikany, mnohdy mírněné patřičným obnosem zbohatlických rodičů. Teprve život ukáže, kdo co umí. Nač by byly dnešní prostředky výpočetní techniky, kdyby to všechno museli absolventi nosit v hlavě? O znalosti dějin národa ani raději nemluvit. S tím pak souvisí pocit hrdosti k národu, ale to už se dnes nenosí. Takže maturitní vysvědčení ano, ale dle moderní doby.

    OdpovědětSmazat
  12. Tleskám ! Jen ještě očekávám od Bureše, že navrhne ultima ratio možnost "zakoupení si individuelních maturitních vysvědčení" , a to výhradně jen u spol. Afrofert, a.s., podle finančních možností maturantů

    OdpovědětSmazat
  13. Vae Victis 10. března 2021 21:50, že vy se vyznáte, latiníku. Nějakou myšlenku, krom odsudku, nemáte? JiH

    OdpovědětSmazat
  14. Po ovoci poznáte je, pravil tesař Ježíš Nazaretský při šíření tehdy nežádoucí pravdy (a za to přibili na kříž a zločinného vraha místo něj omilostnili).
    Proč to píšu?

    Protože pokud je tím ovocem vzdělání či poznání (což není totéž), pak lze rozlišit tři skupiny diskutérů:

    1) vzdělaní, mající své vzdělání (a tím i sebe) v úctě

    2) nevzdělaní, mající jejich vzdělání v úctě

    3) totálně nevzdělaní nemající žádné vzdělané (ani ty skutečně) v úctě

    4) existuje z logiky ještě skupina vzdělaných nemajících vzdělání v úctě, ale zde se jedná buď o renegáty nebo účelové karieristy, kteří se snaží vzdělání všech ostatních zdehonestovat, alespoň slovně (když na argumentaci nemají myšlení ani morálku)

    Obdivuji hodnou člobrdičku, že adoruje vzdělání a přitom se skromně řadí mezi vzdělávané. Překročila rubikon smyslu života!

    OdpovědětSmazat

Na opakovanou žádost čtenářů, kteří se nechtějí zapojovat do diskuzí obsahující vulgární a urážlivé výroky. Jejich odstraňování je časově náročné a narušuje plynulost diskuze. Proto nebude dále možné vkládat anonymní komentáře.
Pro vložení komentáře je proto nutné se na stránce "Nová republika" přihlásit vpravo v horním rohu této stránky "přihlásit se" (výběrem emailového účtu např. Google) a upravením uživatelského profilu (v kolonce Nastavení>Upravit uživatelský profil). Děkujeme za pochopení.