Reklama

čtvrtek 15. dubna 2021

Kvóty neprošly, jezte, co je

Zbyněk Fiala
15.4.2021 VašeVěc

Pokus prosadit větší podíl českých potravin na trhu narazil na obrovský vliv zahraničních řetězců na naší politické scéně, ale silné domácí téma je na stole a nabízí volební prémii tomu, kdo si s ním poradí.


Novela zákona o potravinách vyvolala ve sněmovně ohnivou debatu o soběstačnosti, trhu a podřízenosti zahraničním zájmům. Když se schvalovala poprvé, podařilo se do ní vtělit doplňující návrh SPD o kvótách na české potraviny v obchodních řetězcích. Překvapivě to prošlo i třetím čtením, ale pak to narazilo na naši nejsebevědomější ústavní instituci, Senát, který kvóty odmítnul. To sebevědomí Senátu je logické, musí se naparovat, aby nevznikl dojem, že je prázdný a zbytečný. Senátoři musí ohromovat a děsit, aby zapadlo, že ve volbách pro ně hlasovali hlavně vlastní příbuzní (volební účast ve druhém kole je bezpečně pod 20 procent). Překvapilo však, že když se zákon vrátil do sněmovny, couvnul i premiér Andrej Babiš a řekl, že žádné kvóty na české potraviny nechce. Za něj se ukázněně zařadil ministr zemědělství Miroslav Toman a bylo vymalováno.

To neznamená, že máme téma z krku, tedy téma nízké dostupnosti českých potravin a nedostatečné soběstačnosti českého zemědělství. V médiích odvedl největší osvětovou práci europoslanec za SPD Ivan David. Na stránkách Nové republiky a VV se soustředil zejména na to, že nelze mluvit o nějaké tržní soutěži, když se česká potravina do řetězce nedostane a spotřebitel ji nevidí:


„Vtip je v tom, že jakmile nějaký hráč dosáhne na trhu dominantního postavení, „volnost trhu“ končí, protože to je on, kdo začne určovat pravidla. Tím hráčem jsou především zahraniční obchodní řetězce, které mají na českém trhu podíl skoro 80 procent.“

„Argumentace, že se v České republice nevyprodukuje dost potravin je nesmyslná. Zemědělci mohou produkovat jen to, co prodají. Kdyby mohli prodat, produkovali by mnohem víc. Potraviny jsme kdysi z České republiky vyváželi, nyní dovážíme více než 40 procent a venkov pomalu odumírá.“
(http://www.novarepublika.cz/2021/04/volny-trh-s-potravinami-neexistuje.html)


Obhájci oligopolního ovládnutí českého trhu zahraničními řetězci se pokoušeli tvrdit, že zvýšení podílu českého zboží by vedlo k zdražování. Jak na to přišli, je záhada, protože řetězce nakupují české produkty často i násobně levněji než zahraniční. Vlastně tím tu omezenou českou výrobu, kterou uvádějí na trh, ještě dusí, protože u českého vepřového masa a spousty dalších dodávek nezaplatí ani výrobní cenu.

Ve sněmovně to vysvětlila hned v úvodu jednání poslankyně SPD Monika Jarošová:

„Stavy prasat klesly na 1,5 milionu, soběstačnost u vepřového na 35 %. A poslední chovy prasat bojují o přežití. A proč? Výkupní ceny prasat klesly k hranici 30 Kč za kilo. A to i před třiceti lety byla cena vyšší. A přitom průměrné výrobní náklady na kilo vepřového jsou zhruba 45 Kč. Samozřejmě se to liší podle typu a velikosti podniku. Ale jedno je jisté, všichni výrobci prasat prodělávají. A víte, co je na tom nejhorší? Naše české maso se nedostane vůbec k českým zákazníkům. Trh ovládají zahraniční řetězce, a ty ani za tyto podnákladové ceny maso od českých výrobců nevykupují. Přece si nebudou ničit svůj trh, svoje zemědělství, svůj venkov.

Však ty řetězce jsou jejich, že ano. Situace je však nyní pro naše chovatele vepřového o hodně horší, neboť jsou zavřeny jídelny, hotely a restaurace, a české maso se zde prostě neprodá vůbec. Takže naše živá prasata vyvážíme stovky kilometrů do Polska, Rumunska a Maďarska. Kde je tolik proklamovaný welfare zvířat? Kde je uhlíková stopa? Kde je ekonomika? Producenti prasat jsou ve ztrátě. Neplatí daně. Platí málo zaměstnancům. Ti odcházejí do montoven a vesnice se vylidňují. Zemědělství nám skomírá. A tito producenti vepřového jistě ocení váš signál, pane ministře. Zrovna tak i brambory, které čeští pěstitelé nedokážou dostat na trh, protože se k nám dovážejí za dumpingové ceny brambory ze zahraničí.“
https://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/098schuz/s098014.htm#r1


Situace je skutečně tragická a nevyřeší to nějaké náhrady a odškodnění za pandemii, protože jde o systémový problém. České zemědělství je výmluvným indikátorem podřízenosti cizím zájmům. Proto se tak často politici naparují obhajobou suverenity a blouzněním o západní orientaci. Suverenita je schopnost prosazovat vlastní zájem, nikoliv podbízení u dna, že by neprolezla žiletka. A o orientaci mohu mluvit jen tam, kde mám v rukou řídítka, nikoliv tam, kde mě vlečou s ohlávkou na krku.

Bohužel, ve sněmovně je jedno, co kdo řekne, tam se na argumentaci nehledí. Prezident T. G. Masaryk kdysi říkal, že „demokracie je diskuse“, ale nemyslel tím diskusi hluchých. Potom, co padly výše uvedené argumenty, že spotřebitel si moc vybírat nemůže, protože na drtivé většině trhu nedostane plnou nabídku, zazní odpověď, že v neoliberálním kapitalismu (jak učí modrý VUML) je trh svatý a trhá dobře. Výkladu se ujal poslanec ODS Jan Skopeček, kterého tam od toho mají:

„Můžeme si vybírat, co chceme dneska v supermarketech, i na internetu si může jakýkoliv občan České republiky vybrat, jestli svůj košík bude mít naplněn ze sta procent českými produkty, nebo nikoliv. Tak mu nechme tu svobodu volby, neberme mu ji. Nechme mu vybírat, co on potřebuje. Je to jeho volba. Jsou to jeho peníze a své peníze může každý utrácet za jakékoliv zboží, který si rozmyslí on sám, ne které mu bude vnucovat SPD.“


Dokázal bych ho poslouchat od rána do večera. Připomíná přesvědčení, které se valívalo z jednoho paláce na nábřeží v Praze, o kterém se mezi zasvěcenými hovořilo jako o „pohádkářích“. Na ÚV KSČ (pro ty mladší) dobro vždycky zvítězilo, ať už to bylo v životě jakkoliv. Když se však vrátíme do reality, o skutečné volbě občana bohužel nerozhodují jeho omezené peníze, ale obrovské peníze zahraničních společností na reklamu a ovládnutí trhu. A třeba teď, když je covidová bída, tyto řetězce mohou v Česku na náš úkor rozšiřovat svůj ochabující domácí trh a dovézt potraviny, které v jejich domovských státech nemohou najít cestu do zavřených restaurací.

Návrh kvót má spoustu slabin, jak už to s hurá národoveckými nápady bývá, ale otevřel závažné téma a přinutil poslance, aby ukázali, kde kdo stojí. Někteří poukazovali na to, že věci lze snáze řešit za použití stávajících předpisů, například zákona o velké tržní síle. Ten však myslí hlavně na cenové problémy nebo neúměrné požadavky řetězců na dodavatele. Neřeší problém skryté diskriminace nebo neochoty k aktivnějšímu vztahu k našim výrobcům.

Možná by pomohlo, kdybychom rozlišili několik rovin problému, které se vzájemně překrývají. Ono zahraniční versus české nevystihuje plně, o co tu jde. Blíže podstatě věci je protiklad průmyslová velkovýroba potravin kdekoliv versus čerstvější a zdravější potraviny zblízka. Řetězce potřebují spolehlivé velké dodávky v jedné velikosti, barvě, kvalitě, zkrátka jako když to padá ve fabrice z pásu. Je taky důležitější, jak to vypadá, než jestli je to k jídlu. Menší výrobci tohle nabídnout nemohou, ale jejich produkty jsou zralé, svěží, se zcela jinou chutí, a pokud jsou z ekologického zemědělství, taky se zcela jiným vlivem na zdraví člověka i krajiny. Aby se však mohly prosadit, potřebují vlastní členitější distribuci, která tyto vlastnosti respektuje.

Z tohoto pohledu je mnohem významnější požadavek komunistů, aby česká vláda rozvinula plnohodnotnou státní rozvojovou banku, která by mohla financovat strategicky významné projekty. Pokud k takovým strategickým úkolům počítáme i potravinovou soběstačnost a hospodářské oživení regionů, byl by to zdroj, jak financovat něco, na co (zahraniční) banky nepůjčí.

V Česku už existuje distribuční síť, která dává přednost domácí produkci. Je to síť COOP. Někde – třeba na Orlicku – se jí daří, jinde méně. Většinou doplácí na to, že má obsluhovat jen malé vylidněné vesnice s pár zbylými babičkami, které nemají jinou možnost. Ostatní si nakoupí tam, kde pracují, a ve vesnicích práce není. Je to tedy propletenec problémů, kdy tam, kde není dost pracovních příležitostí, není prostor ani pro služby. Otázka dostupnosti českých potravin je tak úzce propojena s neméně naléhavou otázkou, zda si může republika dovolit nechat venkov umřít. A zda je tu politická síla, která je to ochotna zastavit. Silné domácí téma je tedy na stole a nabízí volební prémii tomu, kdo si s ním poradí.


36 komentářů :

  1. Schválně, kolik demagogie a urážek použijí Indický běžec a Unknown, aby diskuzi o potravinové soběstačnosti převrátili na osobní útoky a naprosto vylhané "protiargumenty". Asi se velmi pobavíme.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No ono už to ani tak nebaví, jako otravuje. Doufám, že až bude NR na nové platformě, tak ten DEBIL bude nadobro zablokovaný. Nepřispíváme proto, aby diskuze byla dennodenně nabourávána tímto provokatérským trollem - nehledě k tomu, že mnohé z jeho sprostých nadávek jsou na trestní oznámení. Na jiných serverech by to hovádko boží bylo navždy smazáno už dávno. A propos, kdy bude ta nová NR?

      Vymazat
    2. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

      Vymazat
    3. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

      Vymazat
    4. Pro mne je důležité, odkud pochází potraviny a dávám přednost domácím. Jenže jak poznáte, odkud je potravina, když je na balíčku napsáno, že je vyrobena v EU a je vyrobena pro toho kterého prodejce (třeba pro Lidl). To by měl být první krok pro zákazníka, aby věděl, co vlastně kupuje. Tajnůstkářství pak vede k zneužívání situace řetězci. O tom, že kromě SPD a KSČM všichni ostatní pracují proti této republice, není třeba pochybovat.

      Vymazat
    5. Pane Dvořáku, jak jsem napsal, nemohu se nad tím bavit. Co to říkáte? Nemáte odvahu je vyházet? Jen se jim zavděčujete a necháte se sprostě urážet? Co jste to za chlapa? Nazdar.

      Vymazat
    6. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

      Vymazat
    7. Bubáku 15. dubna 2021 10:59, to co jste napsal je do nebe volající hloupost. Pan Dvořák že se zavděčuje? JiH

      Vymazat
    8. Pro zajimavost....

      dneska na televizi narikali cesti zemedelci, presne bramborari, a ovocnari, ze maji plne sklady Jablek a brambor, zatimco Marjanka kupuje v Kauflandu Francouzske umyte, nadherne balene brambory, ovsem kdyz je oloupate, tak maji vevnitr cernou plisen, to same o jabkach ovocnar se jich zbavuje za 20 kc kilo, a brambory stoji 15 kc kilo, ovsem nejsou prane... ale uvnitr dobre zlute... tak mi laskave reknete nekdo, jak je to mozne, ze nasim zemedelcum ci nasi zemedelci maji jeste plne sklady jablek a brambor, zatimco kupuji smejd z Francie, a kysela Jihoafricka ci Francouzska jabka

      Vymazat
  2. Upřednostnit Českou potravinovou produkci slaboučká a z Bruselu vydíraná vláda nemůže žádným způsobem. To by bylo proti zásadám kapitalizmu a nejvyššího zisku. Scvrkající se a vydíraná vláda,zcela závislá na velmocích - by mohla zkusit jednat o poněkud vyšším zdanění zisků řetězců. Ty nakupují za deset korun kilo něčeho, ale prodávají to za čtyřicet. To je divné ne ? Takové náklady nemají. Navíc těžily a těží z daňových výhod od státu. Ale bohužel - stát je slabý a závislý. Na nadnárodní firmy a banky nemá. Proto se připravme, že zaplatíme celou krizi s kovidem i příslušné zisky nadnárodním firmám. Občané se ale mohou těšit,že jim řetězce sem-tam pustí nějaké "akce",kde se prodává za ceny nižší než výrobní náklady. Takováhle kouzla
    soukromí zemědělci v ČR neumí že.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nebylo tomu tak vždy, ale pokud se bude jednou hlasovat o tom, zda má tato země zůstat v EU, budu proti tomu. Lidé na západ od nás jsou rasisté, kteří nás potřebují jen pro zvýšení životní úrovně svých občanů. Poslední případ ve fotbalu to zcela potvrzuje. Fotbalistu z Východu můžete bez následků i zabít na hřišti a zřejmě se blíží doba, kdy za to budou černí hráči odměňováni. Na východ se vozí šunt a potraviny horší kvality za vyšší cenu, kvalita se vyrábí pro Západ a často se dá koupit v Německu, Rakousku i jinde za nižší ceny než u nás. Když se proti tomu postavite, označí nás námi placení novináři z ČT nebo ČR za xenofoby a rasisty. Jsme až po krk zapadlí v bahně pokrytectví a přetvářky a kampani proti českým zájmům velí z Bruselu česká komisařka Jourová. Doma za Brusel a proti národním zájmům bojují Čulíkové, Jandové, elfové a jakési evropské hodnoty. Žil jsem značnou část života v socialismu a nepamatuji se, že bych se cítil utlačován Ruskem. Dnes mám dojem, že jsme jen podnárodem, který má sloužit Západu jako odbyt a levná pracovní síla, občané bez práv a nároku na spravedlnost. Tak ať jsme raději mimo EU a rozhodujeme si o sobě sami.

      Vymazat
    2. Toto, souhlasím s vámi.
      Když utrácet miliardy, tak ve prospěch našich výrobců a zejména zemědelskopotravinářskýcb. Nechci návrat Husákova mocnářství, ale návrat úrovně zemědělství (bez řepky, ale s řepou na cukr) a potravinářství (bez chemie, ale s původními normami). Vykašlat se na EU dotace a zásahy. K tomu magistráty měst by poskytly prostory pro
      prodej přebytků (dlouhodobý levný pronájem, nejen open air).
      To bych přál zemědělcům, městům i sobě.

      Vymazat
    3. Ado,
      mas urcite pravdu ale s Babisem (volil jsem ho) to za dnesni sitace v EU nedokazeme, a osobne nevim o nikom jinem, jako precedu vlady, takze bohuzel zpatky k Babisovi, a cekat az Andula vypadne, ve Francii se to pokaka, Polaci se zbavi strachu z Nemcu a Rusu, a zapadni EU pidistatecky Norsko, Belgie zasrane Holandsko a dalsi trpaslici, dostanou rozum, a pak se Babis prestane bat o svuj kseft a zacne delat co by mel jako vlastenec

      Vymazat
  3. Zas to dopadlo na nic pokud nebude v parlamentu víc pro Českých politiků tak to tak dopadne vždy. Tomu milionáři z ODS by se to vybíralo ale my normální nemáme možnost si vybírat.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. cablik15. dubna 2021 10:41

      ktereho myslis, ono tech zlodeju v ODS potazmo OF bylo vic

      Vymazat
    2. Basos Je zmíněn v článku Jan Skopeček jinak se napakovali samozřejmě všichni.

      Vymazat
  4. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

    OdpovědětVymazat
  5. Souhlasím s autorem článku, je dobře, že se toto téma rozvířilo ve veřejném prostoru. Dopadlo to, i podle mého soudu, lépe, než se dalo čekat. Kromě zákazu dvojí kvality potravin, která zatím prošla, se začaly více odkopávat kreatury,kterým o ochranu českého občana ve skutečnosti nikdy nešlo.
    Teď je dobrá příležitost pro vlastenecké politiky inteligentně toto téma dostat k voličům.
    Česká potravina znamená nejen práci a obživu pro českého zemědělce a potravináře, ale souvisí také se s ochranou přírodního prostředí. Půdy, vody, ovzduší. A v neposlední řadě se zdravím obyvatel země, protože mohou konzumovat zdravé a chutné potraviny.
    A v neposlední řadě s bezpečnou, či bezpečnější dostupností jídla obecně, protože se nemusíme obávat, že někdo nedodá, nedojede, "zabaví při přepravě" pro vlastní obyvatelstvo. Atd, atp.
    Ale, jednak se ta argumentace nesmí přehnat, to občany spíš naštve, a také se v této věci "netahat", či nehádat se stranami, které s tím jinak také souhlasí. Ale téma, naprosto potřebné, je tu k řešení. Kromě dalších, samozřejmě.

    OdpovědětVymazat
  6. Někdy je potravina vydávána za český výrobek ale firma ho vyrábějící má sídlo na Západě. Vis např. zlikvidovaný český(francouzský) romadůžek, zhotovený českýma rukama ze zahraničních komponentů(dánských) zrajících v našich sklepích. Český výrobek považuji se vším všudy. Kolik je u nás potravinářských firem s cizími vlastníky vyrábějící české výrobky? Příklad: Pilsner Urquel u mě není české pivo! Ani Staropramen nebo Kozel...Piju je s vědomím, že podporuju zahraniční kapitál.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kolik je u nás českých firem odvádějících daně do naší kasy? Např. Babišovi firmy.

      Vymazat
    2. Unku,

      nech toho rejpani, do Babise, myslim ze on jedinej ma sve sidlo v Cesku, coz vetsina ceskych oligarchu nema, a pokud se snazi platit co nejmene dani to je normalka vsude,, ale dane plati/ci se snazi neplatit zde.

      Vymazat
    3. kutno

      pokud Plzen je delana z ceskeho sladu a ne rejze, a je v ni Cervenak, a Plzenske spodni kvasnice tak je to Ceske pivo nebo furt Plzen, a zatim chutna furt stejne (tedy z pipy radne osetrene) ty mistni minipivovarove curanky varene podle EUoiv ktere chastaji prazsti lepsihumanitostudenti ti taky chutnaji?

      jinak nebrec a podekuj tatovi kterej pricinkal v 89 Havla a Klause

      Vymazat
    4. Jistě, kterýkoliv majitel by byl hlupák měnit recepturu plzeňského piva.

      Vymazat
    5. Pane kutnohorský, přesně tak.
      Ne jak píše Basos.
      Dejte někomu vypít jednu plzeň a ať na vás potom dýchne. Ten smrad je hrozný. Právě že ty malé pivovary vaří poctivější a chutnější piva a nesmrdí po nich z úst. Plzeň je už vyšumělá zápaďácká sračka pardon značka.

      Vymazat
    6. Osobně nevěřím, že plzeňský je děláno jen z českých komponentů(vždyť naše chmelnice by na výstav Plzně dnes ani nestačily, natož dalších pivovarů) a dodržován stav uležení atd. To by asi trvalo dlouho a majitel je netrpělivý na úkor kvality.

      Vymazat
    7. Pane Povolný, ale plzeňské pivo má už dávno recepturu změněnou. Nejen postupem, ale i surovinami.
      Kde je český chmel, Kde je moravský slad ? Kde je doba ležení 90 dní ?
      To už dávno s tou pověstnou Plzní, na kterou se chodívalo jako na lepší nemá co dělat.
      Pouhá skořápka, vytunelovaná značka pro hloupé turisty.
      Což platí i o všech velkých pivovarech, kromě Budvaru.

      Vymazat
    8. Heriote, některými alternativními surovinami možná, moderní technologií asi také, nikoliv postupem!

      Vymazat
  7. Lubezaku,
    nevim kam chodis do knajpy na pivo, ale musis jit chlastat tam kde se hostinsky stara o trubky, proplachuje je, a kde maj taky teplomer....ona totiz Plzen je strasne hakliva na cistotu prutok cili Vytoc, a teplotu, a to je nemlich to samy s flaskovym u ktereho musis doma aspon hlidat teplotu, a zarucni dobu, pokud to delas ale po Emericku a chlastas to teply jako drsnaci z juuesej z flasky nebo can (piksly) tak to stoji za hovno.... proste musis najit dobrou knajpu

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ale Prrr.
      Jistě dělá půlku piva hospodský.
      Ale má v tomto pravdu Heriot. Ta receptůra je již jiná než v minulosti. To je prostě vývoj a doba. Ale v tom obrovském množství výstavu, se to ani jinak dělat nedá. A to je ten problém. Vždy je jednodušší si pohlídat jednotlivé kroky od surovin až po zrání v malém pivovaru. Já si naposledy na té plzni pochutnat snad někdy v devadesátkách?
      Chodím na točenýho poutníka a je mě dobře. Dnes samozřejmě nee.Doma ho mám taky a třeba krakonoše. To vše ve 12ctce.
      Zkrátka je těch dobrých daleko víc.

      Vymazat
  8. SPD to vzala za opačný konec. Nejdříve je potřeba našim zemědělcům vytvořit podmínk - od změny systému dotací, přes úvěrové podmínky až po vytvoření českých družstevních řetězců výrobce - zpracovatel - prodejce. Potom přiškrtit ty zahranční cly na dumpingové potraviny. Pak jim nařídit povinný výkup české produkce zaz ceny, které nesmí klesnout pod náklady dodavatele,omezit jejich vzděračskésm´louvz (např. poplatek za regál) a nakonec omezit marži - např. v Němmecku mají zákon, který zakazuje obchodní marži vyšší než 10%. Všechno jde, ale musí se postupovat odborně a systematicky a ne jen plácnout před volbami do vody...

    OdpovědětVymazat
  9. Kdo má problém s cizáckýma jabkama a bramborama, ať si vypěstuje svoje. Nemáš-li kde, kup si zahrádku.
    Ale kdo by se stím dneska babral, že? 90% lidí jsou dneska neschopné líné lemry přežrané hamburgrama nebo workholici říznutí karierismem bez minima volného času. Obě skupiny jsou od toho, aby věnovaly svůj čas a energii agroprodukci nahony vzdáleny.
    A více českých potravin v obchodech? Nenechte se vysmát, pane David! Nebo snad máte dost peněz na to, abyste přeplatil všechny odpůrce českého zboží, kteří profitují z lobování za za zahraniční potraviny? Celá dnešní doba je jen o zisku a mamonu, bez přiblblých zbytečných reklam se dneska už vklidu nepodíváte ani na svůj oblíbený film v televizi.
    Kdyby Hittler neprohrál válku, byli bychom dneska součástí třetí říše a žrali si stejné dobře a levněji, tak jako si žerou od nás na západ.
    Bohužel jsme válku vyhráli a proto je z naší země dneska ušmudlaná montovna s neschopnou vládou, která umí hodiny o všem žvanit, ale reálná akce žádná. Ale my si asi, se svou dobráckou a slabou slovanskou povahou, nic jiného nezasloužíme.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pane josef volný, to snad nemyslíte vážně.
      Když ano, jste stejný jako ti co prohráli.
      Já žasnu nad tím. jaké se dnes vyskytují podivné lidské odpadky.

      Vymazat
    2. No, Pepiku, pokud by vyhrál Áda, tak bys v lepším případě žral někde v Sibiřské kolnii řepu s pučálkou,a kopal uhlí nebo rudu, ale spíš bys tu vůbec nebyl. Pokud tedy nejseš náhodou árijská nadřazená rasa, to pak jo.
      Jestli jsi smířený s tím, že musíš žrát odpad či "renovované" neprodané zbytky, které nám "Evropa" nařídila kupovat, tak mlč, a nevandruj do lidí, keří se chtějí prát.I když jsou, zatím, i dost biti, ale nevadí, perou se dál. A hledají spojence a podporu v občanech této země. U tebe ji evidentně nenajdou, tak "vysyč" a "neužírej tady kyslík",ty Vol..ný.

      Vymazat
  10. Čínská medicína říká : nejvíce "škodlivosti" získáte ústy.
    Díky KDUČSL-Lux a dalším zaprodancům byla zrušena ČSN na potraviny. Nyní živoříme na navoněných a pěkně zabalených sračkách z cizích obchoďáků viz pořady "A dost" ..
    Podívejte se, jak paraziti křečí ze surového vepřového masa, když se na něj vylije Pepsi !! https://www.brighteon.com/313797de-91fa-4dc9-b021-080651a7f58f
    Pozor na etikety i u ovoce a zeleniny 22.3.2021 https://knava.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=327164

    OdpovědětVymazat
  11. Slyším, že naši zemědělci budou zaorávat klíčící loňské brambory a seschlá loňská jablka. Není to náhodou tím, že jsem v zimě koupil v "našem řetezci" brambory z Fancie kvality nevalné, ceny nenízké. (čistě oprané, ale uvnitř černé mám i foto s cenovkou). Jablka jsem též kupoval kvalita byla skvělá, ale cena dvojnásobná. Určitě nejsem bez viny, protože neobjíždím venkov a nekupuji u vÿrobců, ale já mám málo času a proto je u nás obchod. Tak dopadá pomoc státu našim producentům i nám konzumentům. Snad by se dalo ještě něco zachránit, např.z jablek udělat mošty a z brambor líh. Programy pomoci jsou, jen sliby a skutek útek.

    OdpovědětVymazat
  12. Zdravím, Babiše díky udavacum zaslapali do zeme, na toho už nelze spolehat, je mi ho lito, myslel to dobre. Hlasování kolem potravin nebo očkování to ukázalo jednoznacne.
    A k potravinám - okamžitě řešení neexistuje - jen tisíc drobnosti počínaje nákupem u zemědělců (určitě máte v okolí nekoho, kdo dodává svoje vajicka, prodá kus prasete z vlastního chovu, dodá bio-zito na vlastní chleba atd.) až po volbu takové strany, která se nebojí a pojmenována věci tak, jak opravdu jsou - třeba SPD - nelobuji za ne, zatím se rozmyšlim, komu to hodim, ale... Dokud budeme díky vlastní pohodlnosti sice frfňat, ale trikrát týdne pohodlně zaplnime vozík zbožím z Kauflandu, Teska nebo Lidlu, abychom toho potom třetinu vyhodili, do té doby se nic nezmení.
    Mějte se, přemýslejte a držte vlnu.
    PS ty dva pitomce už začali mazat, jen musíme dát pozor, aby se nám nepřejmenovali .... Ale ona je ta jejich pitomost prozradi.
    Bezva den Jirka Ditrich

    OdpovědětVymazat

Na opakovanou žádost čtenářů, kteří se nechtějí zapojovat do diskuzí obsahující vulgární a urážlivé výroky. Jejich odstraňování je časově náročné a narušuje plynulost diskuze. Proto nebude dále možné vkládat anonymní komentáře.
Pro vložení komentáře je proto nutné se na stránce "Nová republika" přihlásit vpravo v horním rohu této stránky "přihlásit se" (výběrem emailového účtu např. Google) a upravením uživatelského profilu (v kolonce Nastavení>Upravit uživatelský profil). Děkujeme za pochopení.