Reklama

středa 16. června 2021

Není disident jako disident

Aleš Macháček
16. 6. 2021 e-Republika

Pokud se vám zdá, že na tomto tělocvičném zařízení není nic závadného, musíte si přečíst název pohlednice: ”Běžecký pás Juliana Assange”.


(Na snímku Ai Wei Wei)

S dílem čínského umělce a disidenta jménem Aj Wej-wej (Ai Wei Wei) jsem se seznámil ve výstavních síních Royal Academy of Arts v Londýně.

Umělcem se narodil a disidentem se stal nejen pro složité dětství, kdy jeho otec byl „exulantem“ ve své vlastní zemi, ale pro své nekompromisní postoje po katastrofálním kolapsu budov a ztrát na životech při zemětřesení v roce 2008 v čínské provincii Sečuán (S'-čchuan, Sichuan). V atmosféře korupce, kterou tak dobře známe, byly stavby předraženy a ošizeny, bez ohledu na bezpečnost lidských bytostí. Odhaduje se, že zemřelo na 80 000 lidí a z toho 5 000 školáků. V reakci na odmítnutí úřadů zveřejnit jakékoli informace provedl Aj Wej-wej vlastní vyšetřování a vytvořil zobrazenou skulpturu. Z trosek vytahané dráty z ošizeného železobetonu leží jako by v pokojném obraze krajiny, říčního koryta, peripetii životů. Tímto způsobem zaznamenal a připomíná nám neustále smrt nevinných.




Pro mne je toto politické prohlášení v uměleckém pojetí silnější než jakékoliv proklamace. Není divu, že se umělec stal nepohodlným a tak, když začal být bez udání důvodů zadržován a vězněn a jeho ateliér byl zlikvidován, rozhodl se odejít ze své vlasti. Žil v Německu od roku 2015, ale kvůli vztahu k migrantům se cítil opět v exilu a pobyt tam mu připadá dodnes jako zlý sen.

Aj Wej-wej vystavoval také v Praze. Jedna z výstav představila jeho hlavy čínského zvěrokruhu, ta druhá použila téma migrantů přes moře.

Umělec způsobem sobě vlastním abstrahuje od rysů jednotlivců, což vzbuzuje silné emociální hnutí a ukazuje nám masovost a šedivost celé situace, skutečný zápas o holý život. ------"V této době nejistoty potřebujeme více tolerance, soucitu a vzájemné důvěry, protože jsme všichni jedno. Jinak bude lidstvo čelit ještě větší krizi. Neexistuje žádná uprchlická krize, ale pouze lidská krize. Při jednání s uprchlíky jsme ztratili naše základní hodnoty,"--- říká Aj Wej-wej. V téměř prázdné Národní galerii v Praze 7 cítíte osamělost a I když jste na největším raftu na světě, jímá vás úzkost.




Aj Wej-wej teď žije v malebném městě Cambridge na východě Anglie. Bylo tedy pochopitelné, když loňského roku Velkolepá výstava umění (Great Big Art Exhibition) požádala světově proslulého umělce, aby se zúčastnil. Výstava doufá, že povzbudí Brity dělat umění a vystavovat ho ve svých oknech, což má být naladění, které překoná temnotu pandemie. Aj Wej-wej se rozhodl svůj příspěvek nazvat "Pohlednice pro politické vězně”. Tu by pak veřejnost mohla zasílat politickým vězňům po celém světě na adresy, které by poskytla Amnesty International. První reakcí bylo bouřlivé nadšení. Nápad splňoval zadání a získání celosvětově uznávaného umělce pro podobný záměr navíc znamenalo velký benefit pro organizátory akce. Ovšem jen do té doby, kdy přišel první námět na pohlednici.


Pokud se vám zdá, že na tomto tělocvičném zařízení není nic závadného, musíte si přečíst název pohlednice, který zní ”Běžecký pás Juliana Assange”. Tento sportovní nástroj Julian Assange používal, když žil na ekvádorském velvyslanectví. Zná ho mnoho milionů lidí, kteří nemohli do tělocvičen a zůstali odkázáni na podobné pomůcky při lockdownu.

Umělec tvrdí, že dílo bylo vyřazeno z výstavy kvůli spojení pojmu politický vězeň se jménem Juliana Assange, který je uvězněn v "HM Prison Belmarsh" v Londýně od svého zatčení 11. dubna 2019. Pořadatelé se prý distancují od tématu, kterým je Assange. Přestože nedostal jasnou odpověď na nepřijetí jeho ideje a díla, říká:
Moje umělecká díla ukázala, jak je svět umění poškozen. Zdá se, že Sally Shaw, ředitelka Firstsite, která vede projekt, se příliš bojí, aby nám dala přímou odpověď. Jsem přesvědčen, že důvod souvisí s Assangem, Stydím se, že v dnešní době je všechno umění černobílé. Je mi ctí, že projekt Pohlednice pro politické vězně z roku 2021 nebyl přijat a že jejich odmítnutí dalo mému uměleckému dílu skutečný význam.
Erica Bolton, specialistka na styk s veřejností, která na výstavě pracovala pro Firstsite, pracovala se sloganem tohoto znění:
„Dveře do našich sbírek a galerií mohou být zavřené, ale umění a tvorba budou rozšířeny po celé Velké Británii jako nikdy předtím. Klíčová díla z celé Velké Británie budou zpřístupněna ke stažení. Nikdo jiný nemůže položit otázku přesněji než umělec sám: ‘Proč by moje konceptuální umělecká díla Pohlednice pro politické vězně měla inspirovat lidi, aby vytvořili umělecká díla ve formě pohlednice a zapojili se do uměleckého aktivismu? Co by mohlo účastníkům zabránit v tom, aby si poslali pohlednici sami a vyložili ji v okně? Kdo posuzuje, zda je jedno umělecké dílo pro účely povzbuzování lidí v celé zemi k tomu, aby umělecká díla vyráběli a zobrazovali ve svých oknech, hodnotnější než jiné? Jaká jsou kritéria? Koho moje pohlednice s běžeckým pásem Juliana Assange urazila?’

Která z tajemných sil amerického vojensko-průmyslového komplexu udržuje v sobě takovou zášť, nenávist jdoucí za hrob? To přece není normální, ta zloba, zastrašování a ničení inteligentních uměleckých projektů jen proto, že jsou v podstatě protiválečné. Nebo je to soustavná likvidace nezávislých novinářů a tedy svobody slova? Vyber nejsilnějšího odpůrce a zlom ho? Je to ten starý dobrý způsob tak často ukazovaný v amerických kovbojkách?

Myslím, že odpovědi už známe.

22 komentářů :

  1. Protiváleční aktivisté vymizeli - nemají sponzory. Protiválečné organizace vymizely - nemají sponzory. Protiválečné postoje obyčejných lidí nejsou známy - mainstram je pro válku a proto neburcuje proti válce. Válka smete i mainstream vč. žumpálních novinářů, nebudou ušetření trablů, jsou také spotřebním materiálem - tzv. kolaterální škody ! Slovo m í r se stalo sprostým slovem !

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to fakt vic nez smutne, ze se ty baraky ktere byly nove?? postaveny nekde v cine zhroutily, ale jsem si jisty, ze nekteri majitele tech spolecnosti ktere postavily v Cine ty okradene baraky, budto uz davno visi, ci jsou plni olova, v tomhle Cinska vlada je nekompromisni...

      Mimo toho pan Wejwej, obvinuje cinskou vladu (zasrane komouse) ze to postavili, je zajimave, ze neskoncil u te firmy ktera ci ktere to postavili, ale nakop vladu, ktera to urcite nestavela. bylo by fakt zajimave, aby nekdo kdo o tom vi daleko vic nez ja, k tomu neco blafnul, misto nadavani "zasrane komunisticke vlade"

      Nezastavam se Cinskeho systemu, ale vim historii Ciny od Maocetunga az po dnesek, a vim ze to co trva Cesku 10 let, v EU trva 4 roky a v Cine kolem 2 let, a mimo toho taky vim ze uz polovina Cinanu ma dobry zivotni standard, a jde to furt nahoru, a tak si to srovnejte sami, co se v Cine stalo za cca 60 let, a u nas za 30 let

      Vymazat
  2. Nemám rád abstraktní umění. Připadá mi že ho dělají umělci kteří toho moc neumí. A hlavně diváci si musí přečíst co tím dílem chtěl autor vlastně říci. Vyjádření neštěstí prostřednictvím armatur které navíc za nic nemohly(beton byl ošizený) zdá se mi býti poněkud podivným. VIP 🥴

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 8,29
      Ještě tak Kandinsky,ten je koukatelný.....jinak ty pseudoumělci,to je hnus.

      Vymazat
    2. Abstraktní umění má provokovat, nikoliv "hladit po srsti". Proto mám radši karikatury než portréty.

      Vymazat
    3. PS. jako vždy je důležitý úhel pohledu.

      Vymazat
    4. 11,35
      Kdybys držel držku a uměl slabiky,byl bys inteligent....takhle seš v roli ynteligenta ležícího před záchytkou!

      Vymazat
    5. Pane Povolný. Chodící pás mne nijak Assangeho a jeho osud nepřipomíná. To mužů koukat z jakého koliv úhlu pohledu. A karikatura není žádná abstrakce tu musí normální člověk ihned pochopit bez nálepky. Mám je taky rád...VIP🥴

      Vymazat
    6. VIP, výhoda abstraktního umění je, že si každý o tom může myslet své, zda mu to něco evokuje. Popisky jsou návodné ale ne určující. Já si pod trenažérem "Assange" představuji Sisyfa, konec konců i první dvě díla vyjadřují bezmoc, beznaděj, jen neurčují, kdo za ni může. To už je na nás.

      Vymazat
    7. Pane Povolný já si při pohledu na chodící trenažér představuji upocená děvčata co chtějí zhubnout. Vždy je nejdůležitější na každém díle záměr autora. A já ho chci vědět než si udělám svůj názor. Proto je vždy důležitý popisek co tím chce autor říci(při abstrakci). Myslím že myšlenky autora by se daly vyjádřit srozumitelněji než běžícím pásem nebo armaturama...VIP 🥴

      Vymazat
    8. Pane Miroslave,
      souhlasím,že umění opravdu "nemusí hladit po srsti" i já dnes vypínàm TV, když nás obdařuje nenáročným i seriály na ůrovni červené knihovny. Na druhé straně je nesmyslná představa, že musí za každou cenu šokovat. Ve Vídni jsem měl před lety šok z expozice tzv.konce - na podstavci pod skleněným deklem hnila kravská hlava a na ní hodovaly masařky. Já mám asi docela jiný názor na umění. Zrovna tak nechápu, proč jsme zapomněli na úctu k lidskému tělu.Proto výstavu Human body, pokládám za zvrhlost. Vždyť zdůvodňovat to uměním, či výukou anatomie je nesmyl.
      Co vy na to ?

      Vymazat
    9. ado

      bylo to minulej tejden v Televizi, v Australii nechali hnit mrtvolu asi 17 mesicu a fotili to denne, takze Viden nic moc.

      jen bych se rad zeptal Mirka, co ma abstraktni umeni spolecneho s karikaturou.
      Neni to jako rozdil mezi holinkami a hodinkami, ktery podle nej asi nebude zadny, protoze oboje se "natahuji"

      Vymazat
    10. Ad n16. června 2021 11:50

      Chodící pás připomíná a symbolizuje Assange moc dobře. Několik let zavřený v jednom z kamrlíků ekvádorského vyslanectví v Londýně, bez možnosti jakéhokoli pohybu. Pás byl jediná možnost, jak se udržet v jakés takés kondici.
      Disident Ai Wei Wei své americké patrony asi hodně naštval. Je to přece jen samostatně uvažující člověk a ne nějaká loutka jako např. Navalený nebo naši čučkaři.

      Ale jak píšete o těch spocených dívkách na páse, máte také pravdu. Potvrzujete jen staré pravidlo, že každý symbol má minimálně dvě naprsto rozdílná vysvětlení.

      Vymazat
    11. Adonisi, proč by umění nemělo šokovat? Fotografie z válek, různých neštěstí také hýbou svědomím lidí. Proto i pohled na tlející těla může vyvolat emoce "kladné" nebo úchylné, což je odpověď i Basosovi s dodatkem, že karikatury vyzdvihují osobnostní rysy, kdežto portréty je většinou upozaďují k líbivosti zadavatele.

      Vymazat
    12. Pane Miroslave,
      snad jsem se nevyjádřil přesně je samozřejmé,že dokument, nebo reportáž mají své právo upozornit i když jsou šokující. Sem patří fotografie dívenky z Vietnamu (Napalm girl). Taková fotografie mà své poselství, ale hnijící kravská hlava nemá. Snad jste mne pochopil.

      Vymazat
    13. adonisi, jistěže jsem Vás pochopil. Snažil jsem se vysvětlit, že i život přechází do této formy. V naší civilizaci tomu odmítáme věřit a vytěsňujeme to. Vojáci ve ww se s tím setkávali často. My jen v seriálech, např. "Sběratelé kostí". Pokud by došlo k nové ww, budeme o příklady "zakopávat".

      Vymazat
  3. Údajně liberální Západ káže vodu a pije víno.
    Assange je bez soudu v lochu a neštěkne po něm ani pes. Snowden se musí skrývat v Rusku, v zemi “ nesvobody”.
    Docela by mi zajímalo, jestli se Aj wejwej aspoň šábnul s Fajtem, když shrábnul nemalý obnos za tu smrdutou gumovou reklamu na migraci.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo přesně tak jen kecy o demokracii a skutek utek pan Assange je typický politický vězeň.

      Vymazat
    2. V Demokracii přece političtí vězni nejsou nebo snad ano? Bezejmenný vám to vysvětlí.

      Vymazat
  4. Aspon neco dela..
    Uz tim je kumstyr v kontrastu s okolim..
    Okolim ktery se sestava z ceho..
    Ten pristroj na behani je zrejme jen politicka agitka, ale aspon neco dela. A ma vice vyjadrenych vyznamu..
    Treba opakovani ruskeho uteku z Afganistanu,/stejne se na tom pristroji pobiha,aniz by pobehlik nekam dobehl/, kde usaci celych 20 let, prave stejne pobihali jako na tom bezici pasu..Akorat se "zadychali" v trilionech..
    Az jim dosel dech..Jako jim dosel "dech" a taky posla/zdechla misto vojacku, spravedlnost s Assangem.
    Nezabyva se abstrakcemi,to je jasny..
    Ta udajna reka, je jen potok, asi nebylo na vic ,ale dela,co muze, potrebuje to bejt samozrejme vetsi /kdyz to ma bejt reka/a umisteni venku ve velkym prostoru /uvnitr to nemuze dat pravej smysl/, jinak to nemuze bejt symbol a metafora dnesnich skutecnosti a poradne vyjadrovat..
    Uz to ze dela ,ze vrchnost nenavidi to co dela, je dnes umeni..A inspirace pro kazdeho..
    Ale zase asi nikoliv pro kazdeho..
    Pro Nobis, pro nas a za nas..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Koukám že nám dal běžící pás zabrat. Co se s ním dá vše vyjádřit. Jaké to umělecké dílo bez práce "autora". Příště to může být třeba záchodová mísa nebo pračka. Ať žije kumšt! No hlavně že to "vytvořil" disident.Asi tak něco jako Havel...VIP🥴

      Vymazat

Na opakovanou žádost čtenářů, kteří se nechtějí zapojovat do diskuzí obsahující vulgární a urážlivé výroky. Jejich odstraňování je časově náročné a narušuje plynulost diskuze. Proto nebude dále možné vkládat anonymní komentáře.
Pro vložení komentáře je proto nutné se na stránce "Nová republika" přihlásit vpravo v horním rohu této stránky "přihlásit se" (výběrem emailového účtu např. Google) a upravením uživatelského profilu (v kolonce Nastavení>Upravit uživatelský profil). Děkujeme za pochopení.