Reklama

středa 16. června 2021

Zbořil: Staroměstská exekuce někoho stále vzrušuje (VIDEO)

Zdeněk Zbořil

16. 6. 2021 PrvníZprávy

V našem historické okénku bychom si mohli připomenout 400.výročí tak zvané Staroměstské exekuce po bitvě na Bílé Hoře.

Zdeněk Zbořil v rozhovoru pro Prvnizpravy.cz

Co nám k tomu můžete říct pane Zbořile?

„Jistě je to událost, která byla mnohokrát popsána, analyzována, vysvětlována a interpretována jedním nebo druhým způsobem. Ale přinejmenším od Durychova Bloudění, což je román o době pobělohorské, který začíná právě Staroměstskou exekucí, až po nedávný velmi zajímavý diskusní pořad České televize s historiky a, myslím, i jedním sociologem o samotném historickém faktu a analýzách jeho následků. ," říká v úvodu rozhovoru pro Prvnizpravy.cz Zdeněk Zbořil..


V průběhu staletí se exekuce připomínala...

„Tak přece jenom 400. výročí by možná stálo za to zamyslet se, zda a proč to ještě někoho zajímá. Jistě to nebude zajímat Piráty, kteří jsou s historii na štíru. Je pravda, že to nějakým způsobem stále vzrušuje. Vzpomeňme na diskusi okolo obnovení repliky Mariánského sloupu na Staroměstském náměstí, od významu antivirových covidových nepandemických křížků na Staroměstském náměstí. A to nemluvím o legendách o třistaleté porobě a brutální exekuci direktoria, o vyhnání nekatolické šlechty a konfiskace jejich majetků, která, předpokládám, nebyla v převážné většině restituovaná, na rozdíl od majetku pobělohorských uchvatitelů.

Ale přeci jenom by stálo za to zamyslet se nad tím, jestli český stát nebo česká státnost není záměrně zlehčována tím, že se popírají tragické důsledky pro část české společnosti. Nezapomeňme také, že celá země byla během třicetileté války vyrabovaná a počet obyvatel klesl na téměř jednu třetinu. Všechna ta související výročí nesou svoje významy, podobně jako oslavy a kanonizace Jana Nepomuckého v roce 1729, které se staly počátkem takzvané druhé rekatolizace. Později jsou obcházeny nebo nezmiňovány v souvislosti germanizačním procesem, který zahájila Marie Terezie. Zároveň se také k výročím bělohorským vrací nejenom národní obrození, ale také obrození politické 19. století a různé podoby bojů o české historické státní právo. " připomíná Zdeněk Zbořil.


Ale i v nedávné době a současnosti Staroměstská exekuce a vzpomínky na ni rozdělují...

„Pak samozřejmě rok 1918 má svoji symboliku, která je nesena legendou třistaleté poroby, potom zase je spojována s výkladem Zdeňka Nejedlého. Později mladších komunistických historiků ve prospěch idejí revolučního hnutí, i když právě na tomto období toho moc revolučního nevidíme. A znovu a znovu, v tzv. disentu osmdesátých let 20.stol. se opět objevují tradiční diskuse znevažující nebo oslavující přínos výkladu pobělohorského období včetně odstrašující exekuce. Připomeňme třeba jeden z příkladů z pera francouzského historika Ernsta Denise, jehož socha byla umístěna na Malostranském náměstí nedaleko Poslanecké sněmovny. Byla odstraněna za německého Protektorátu Čechy a Morava a dneska se mluví o osazení tohoto místa sochou maršálka Radeckého.

Takže připomínka 400.výročí není pietní, ale je jen předmětem souboje části katolické a nekatolické strany, řekněme těch skupin českých politiků, kteří se hlásí jedni k porakoušťování, jedni k poněmčování a jedni k útrpné vzpomínce na tři sta let existence v rámci Držav domu Habsburského, později Rakouské a Rakousko-uherské monarchie. Druzí, alespoň slovy Ústavy České republiky z ledna 1993, k okamžiku roku 1918 jako k osvobození od tohoto v úvozovkách nebo bez úvozovek utrpení.," dodává Zdeněk Zbořil.


Podrobnější analýzu si můžete poslechnout v následujícím rozhovoru Zdeňka Zbořila pro Prvnizpravy.cz.





24 komentářů :

  1. Polytovany-hodny polyto-Log..Zmena "i", ma navodit neco pedagogicko,didagticko skolniho..
    Dekujem za pochopeni my, zase za poTopeni..
    Od prvni tridy se deti rozdelili rychle na blbe a tupe,/ja mezi nimi i v chovani/vzorne a neco trochu mezi..
    Ty vzorne pak vyznamenavali vynaseli do pedagogickych nebes atd.,protoze se vzdy naucili presne ,ze dve prepony na odvesne, a+b a to cele na druhou a tak ukazali tu schopnost naucit se kazdy pozadovany nesmysl, hloupost,lzi ,klam,schopnost skodit,i sobe, dle pozadavku drive rezimni skoly, nyni rezimu a poslouchat,provadet to co se chce a zada..
    Rezimu muze byt treba deset za deset roku ,ale ti "nadani" jsou stale potreba. A dozaduji se uzitecnosti a velmi stiti se lopaty../Udelaji vse aby se ta vzdalenost od lopaty, od vojacka, ktery umira v bitve atd, zvysovala/..
    Tak si zaruci budoucnost jako eunuch a pod..
    Navic trpi zavislactvim poucovat jine ,v kazdem rezimu a vest nas idioty atd..Ani napad si povsimnout,co to s nimi dela..To chitrej nepochopi..
    Kdyz se do nich kopne neprobudi je to..
    Jen klid jak ukazuji skutecnosti jine, za odsouzenymi za nic dojde na kazdeho, tak proc si nepopovidat mezitim.
    Vlastne dostat neco vzacneho poucovani,co my nemuzeme vedet..Od prvni obecne uz nemuzeme,ani se nezmuzeme....
    Tak treba priklady /ty o pomnikach u chitrejch/,ale my si to nedame vnutit a zkusime ty /zivy/,Psohlavce, vec ukazuje jak presne a co bylo..
    Pozadavkem dodrzovani slibu a zaruk, Psohlavci zjistili na vlastni kuzi, neco takoveho neexistuje a kdyz tak je to smrtelny zlocin. Co dela vrchnost dobre dela, kdyz podany veri prijde o hlavu..
    Pozadovanim na vrchnosti chudaci Psohlavci ukazali ze nejsou/nebyli revolucionari a uz samotnym pozadavkem uznavali moc vrchnosti, aby vratila drive to pisemne ,slavnostne zarucene ..
    Cestny clovek se tak chova ,ze? Chybu treba napravi..
    /Soudili nestastnici dle sebe/.
    Misto aby vrchnost nakopli, poradne, aby se jiz nikdy nemohla vratit. Presila by je znicila ,ale ten osud je cekal i tak..
    Vsevedouci ucitel,ovsem takhle neposlusne /jako idiot/,nikdy nemysli..Tak.
    Celej ten Poucovalismus nahore a rajtovani na sochach..
    Proc si zde nevsimnout treba aspon trochu zachazeni s opet zivymi Cechy.
    Tady se dostanem klidne a jednoduse do stredu a snadneho pochopeni te vecnosti ,v nasem pripade cesko-nemecke..
    /Stravil jsem noci v pajzlech v debatach o vztazich/.
    Kdyz uz to musi byt a vubec nemusi, kazdej uz to vi..
    Jaky ty vztahy a beze zmen se odehravaji..
    Zachazeni.
    Tady dalsi priklad /ty masove popravy a opakovane/,jak s nama germani vzdy zachazeli a jednoduchy priklad misto soch ze sutru ,mame podobny a na zase zivych otrocich Spartaku.
    Takovy priklad vse ukaze ve vterine..
    Podobne zachazeni s otroky Spartaku a Ceskych panu a cele Ceske populace jak jednoduche a jasne..
    Hned kazdy vidi co od germanu prichazi a nikdy neskonci. Jejich nazor na nas, zlociny co nasleduji a pachaji na nas pravidelne a ktery nemohou ani Nechteji nikdy zmenit..
    Log v prekladu je spalek dreva.
    Uz nekdy v 4C,jsem totalne pochopil,diky ovsem take skole a zachazeni tam, cenu a vyznam ,jakou ma opovrhovany idiot,kdyz vymeni uceni za nezavisle mysleni ve spolecnosti lidi.. a tak zustava Navzdy idiot.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Trochu smutné sdělení nezávislým, přesto z nich vyvěrá smysl života.

      Vymazat
    2. Je složité porozumět jazyku tvého kmene. :-)

      Vymazat
    3. Ještě doplnit diakritiku a už se z lenocha stane vzdělanec.

      Vymazat
    4. Kritika musi byt pozitivni a konstruktivni.
      Jinak neni nic,ani chytrej kdo ji provadi.
      A navic je lenoch..Uredne potvrzenej..
      Tedy kdyz stroj nepise ty diakritiky, kde je neco informaci, praktickych instrukci na napravu ??
      Vod chytrejch..
      Ani mne nenapadne,abych se ve stroji vrtal.

      Vymazat
  2. Však v Praze staví havloidi sochy bývalým Rakouským páníčkům jenomže to Český národ přežil. A to o co se snaží pyjáti už Český národ nepřežije pokud se jim to povede.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 10,09
      Hlavně socha Marie Terezie....to je veledílo stejně hovnotné,jako hry udavače Havla.

      Vymazat
  3. Mně to přijde strašně hloupé, pořád stavět a bourat jiné pomníky a sochy.
    Docela závidím třeba Rusům, že to tak nemají a ze nezbourali ani to srandovní mauzoleum s mumifikovaným vrahem.
    Proč urážet lidi, kteří ho stále obdivují???
    Skoro to vypadá, že je VVP doopravdy prezident VŠECH občanů. A Rusko domovem VŠECH , i cvoků.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 10,16
      Větší sranda je třeba Falus v Brně nebo v Praze ten Tančící haus....

      Vymazat
    2. 10:25... Falus mi nevadí, nemá to politickou konotaci.
      A Tančící dům považuji za nejlepší věc, která se po hadráku postavila.

      Vymazat
    3. 13,48
      Nooooo,tak to potěš koště.....takovej nevzhlednej hnus.

      Vymazat
    4. 14:15... Ten Tančící dam se tam fakt hodí, vlní se tam jako voda ve Vltavě. Co byste v té proluce postavil vy?
      Nějaká skleněná kostka by se tam hodila ještě míň. Myslím, že to byl výborný nápad. Určitě lepší, než zelený chrchel na Letné.

      Vymazat
    5. Nejsem architekt, ale cením si každé netuctové stavby,která je podpisem své doby. Praha je bohatá na krásné historické stavby. Mám strach, aby developeři nás o ně nepřipravili a naopak je nenahradili jakousi konfekcí. Mezi památky už patří i Podbabáč, s charakterem stalinismu i Kotva jako konec totáče. Co zanechá současné POMO ještě uvidíme.

      Vymazat
    6. Zde souhlasím s Helanov. Kdybyste četli dobové reakce na slavnou Eiffelovu věž v Paříži, mysleli byste, že byl zbourán Louvre nebo tak nějak. Velikáni kultury té doby, tisk, všichni ji odsoudili. Označili ji za obludu hyzdící Paříž a těšili se, až bude rozebrána a zmizí, protože měla stát pouze po dobu Světové výstavy. A vidíte, stala se symbolem Paříže a vlastně i celé Francie. Kdo byl ve Vídni na Steffans platze, kde stojí Dóm sv. Štěpána (Steffansdom založený mimochodem Přemyslem Otakarem II) ví, že proti němu stojí obrovský dům s prosklenou čelní fasádou. V ní se ten chrám odráží jako v zrcadle. V době jeho stavby se také mohli Vídeňáci a architekti zvencnout. A nyní to vnímají jako krásný počin a každému to ukazují. A tak bychom mohli pokračovat asi v celém světě. Kvalitu odhalí a prověří čas. Např. ten typický ráz české krajiny, s kostelíčky v každé vesničce s cibulovitými vížkami, kapličkami na rozcestích a Božími mukami v polích je nám zůstal právě z období oné rekatolizace. Tehdy byly postaveny a uctívány. Tím neoslavuji tuto dobu. jen konstatuji jeden z jejích výsledků.

      Vymazat
    7. Helanov 16. června 2021 10:16, kde berete některé ty své svato svaté jistoty? Hádám, že ve všem hrají roli poměry a souvislosti doby a zejména to, kdo a proč, podle jakých zdrojů, příběh vypráví. S nějakou jistotou lze mluvit leda o tom, co sám kdo prožil, ale zas jen tak, jak to vnímal, jak tomu rozuměl a jak si to pamatuje. A jestli, povědět chce všechno. JiH

      Vymazat
    8. 15,35
      To,co tam stálo před bombardováním amiokupanty a ne tenhle drek!

      Vymazat
    9. Pane Danny,
      Vždyť Ajfelka je krásný dokument doby, stejně jako Repre v Praze. Že názory současníků byly různé je normální. Já jsem jen proti laciné konfekci, myslím tím třeba paneláky. I když jeden jako doličný předmět uchovat, by nebylo na závadu.

      Vymazat
  4. Historické události mají řadu (ne)výhod. Lze je všelijak vysvětlovat, zdůrazňovat, potlačovat, překrucovat i zamlčovat... Ale mají jednu rozhodující výhodu - staly se tak jak se staly v konkrétní době. Chceme-li se maximálně přiblížit pravdivému náhledu, musíme se na každou z nich podívat očima té doby a v souvislostech oné doby. Říká se tomu dodržovat "konkrétně historických přístup". Stručně řečeno, posuzovat událost tím, čím přispěla k rozvoji doby následující oproti tě, která jí předcházela. Vyvraždění Slavníkovců jistě nebyl bohulibý čin ani v době, kdy se udál (r. 995), natož pak očima doby dnešní. Nicméně rozhodl o tom, kdo bude v Čechách pánem že bude pouze jeden pán a tím položil základy státu, který máme (zatím) dodnes. V té době docházelo ke konstituování ranně feudálních států, mapa Evropy byla v neustálém kolotoči, silnější, už ustavené státy se snažily urvat co se ještě dalo a ovlivnit tak situaci u sousedů. Hlavní roli hrála Francká říše a její následník právě vznikající Říše římská a v tomto případě polský stát. V té době - a dlužno dodat, že ještě dlouho po ní (leckde dodnes) šlo o běžný způsob zajišťování kontinuity raně feudálních států v Evropě. U nás to čekalo ještě třeba Vršovce a jiné, méně známé. A stejné je to i s Bílou Horou a jejími důsledky. V té době byla Evropa opět ve varu. Zanikal "starý" svět. Svět feudálních států, kde vládla rodová šlechta, která se neustále dohadovala, přecházela z jedné strany na druhou, kde centrální moc vlastně neexistovala. Neexistovala jednotná státní politika, měnová, zahraniční, vojenská... Moc panovníka byla sice deklarována jako dar od Boha, ale fakticky plně závisela na loajalitě bohaté venkovské šlechty a městského patriciátu. Ti si určovali cla, vojenskou sílu, pomoc či nepřátelství, víru apod. Vedle nich vznikaly státy, kde byla ustavena centrální vláda a stát začal uplatňovat svoji moc. Byly definovány zákony s celostátní platností a účinností, byla budována a placena státní armáda (byť v začátcích žoldnéřská a složená ze soukromých regimentů). A byla stanovena jedna státní ideologie - v této době vyjádřená jediným povoleným státním náboženstvím. A to v zemích nejen katolických (Francie za Ludvíka XIII.), Španělsku za Filipa II. a Karla V., ale i protestantských, jako byla Anglie za Jindřicha VIII. a Alžběty I., Holandsko za Viléma Oranžského atd. To samé čekalo i Habsburské državy ve střední Evropě. prostě myslet si, že český stát tento vývoj obejde a bude moci existovat ve staré, feudální podobě vedle států s jednotným trhem, jednotnou vojenskou a ekonomickou silou je zcela mimo realitu. A to i v případě "našeho" vítězství na Bílé Hoře. Fridrich Falcký byl hlavou kalvínské větve protestantismu. Tedy největších fanatiků své doby, kteří fanatismem předčili i Jezuity. Domnívat se, že by nám nechali náboženskou svobodu je naprosto zcestné. naopak, náboženský útlak by byl patrně ještě tužší. O tom svědčí i první činy kalvínského doprovodu Zimního krále po jeho příjezdu do Prahy. Vyrabované kostely a kláštery, znesvěcené náhrobky našich přemyslovských panovníků atd. A poprava na Staroměstském náměstí ukázala jasně vůli jednoho vládce. I ona byla plně v intencích své doby. Pak následovalo naše začlenění do jednotného habsburského státu se všemi důsledky. nejen negativními, ale i pozitivními (Nové zřízení zemské). Ale bylo by to na delší pojednání. Jen chci ukázat na to, že nelze vytrhovat jednotlivé události z jejich souvislostí po posuzovat je tak, jak by se ním líbilo či právě hodilo. Ostatně český národ přežil a náš stát také. A to jsme pod Habsburky patřili 400 let (od r. 1526 - 1918). I to stojí za zamyšlení.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já vidím důležité v tom, že k minulosti se musíme vracet a musíme se snažit jí pochopit. Je jasné, že do stejné řeky dvakrát nevstoupíme. Ale časový odstup nám dává výhodu hodnotit podstatně od nepodstatného a z historie se poučit, jinak...

      Vymazat
  5. Pan Zbořil jako vždy výborně a danny doplnil velmi poučně. Problémem dnešní doby je ovšem snaha těch co ovládají svět na snížení moudrosti populace a počtu lidstva. Takže jde o život značné části lidí a pak jdou ohledy stranou. Ostatní je jen onanie.

    OdpovědětVymazat
  6. S českými dějinami je to složité stejně jako s polskými ..
    Jde o to, že když se češi i poláci vždy přimkli "k západu" vždycky špatně dopadli ..
    A při tom se jim několikrát v dějinách nabízela možnost vytvoření společného dominantního společenství ovládajícího Střední Evropu, vždycky to ale svojí blbostí pojebali, a beznadějně v tom stále pokračují ..

    Zkrátím to na novověké dějiny ...
    Česká šlechta, která jako Panská jednota potlačila u Lipan pokrokové husitství, si po Jageloncích sama r.1526 zvolila krále Habsburka a potom se před Bílou horou přimkla k západnímu měštanskému pokrokářství, které se probouzelo v Nizozemí, a tak dopadla jak dopadla (to asi za to potlačení a zradu pokrokového husitství :-)) ..

    Poláci si po Jageloncích zvolili krále Š.Bathoryho ze Sedmihradska, i když byla kadidatura čecha V.Rožmberka, potom přišli králové ze Švédska a ze Saska, až nakonec ty zpitomnělé republikánské západem poměšťanštělé šlechtice až v polovině 19. století odstranili ruští Romanovci, jejich majetky rozparcelovali rolníkům a zrušili nevolnictví ..
    Tady je zářně vidět, odkud do Střední Evropy přišel a vždy přichází pokrok :-)) ..
    Přičemž uvedený pokrokový převrat už v Rusku provedl v 15. stol. Rurikovec Ivan Veliký (Groznyj jako veliký, nikoli hrozný) v rámci tkzv. opričniny a založil tím Velké Ruské impérium s Moskvou, jako třetím Římem ..

    OdpovědětVymazat
  7. 18,04
    Pšonci husitství nepodporovali a do Čech se nehrnuli kralovat....hrnuli se sem dřív,než Hitler před II.světovou válkou,kurvy mizerný!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. První přemyslovská knížata byla plně závislá na polských. Měšek I. rozhodoval o tom, kdo z bratrů Jaromír, Oldřich a Boleslav bude na českém stolci. Prosadil Jaromíra. Když ten se spojil s Římským (= německým) císařem, nechal ho vykleštit a dosadil Boleslava (Ryšavého), ten zemi naprosto zplundroval a vyvraždil celé rody (většinu Vršovců). Pokusil se zavraždit i Oldřicha (v lázni), ale ten to přežil. pak Boleslava odstranil a dosadil opět Jaromíra. Boleslav shnil v polském vězení a nikdo neví kdy a kde. Jaromír se pokusil zabít Oldřicha, ten opět vyvázl a za to ho nechal oslepit a sám dosedl na knížecí stolec. A protože mu v nutili neplodnou německou kněžnu, vyhnal ji a vzal si onu Boženu s níž měl jednoho z nejslavnějších českých panovníků, Břetislava I., zvaného "Český Achilles". Tem dal zase zemi do pořádku, dobyl na Polácích a Uhrech zpět Moravu a svůj plebejský původ nahradil sňatkem s dívkou spojenou s císařským rodem - Jitkou z Babenberka. Dobyl polské Hnězdno a přivezl (kromě bohaté kořisti = lupu) i ostatky sv. Vojtěcha. Tedy zajistil suverenitu českého státu na Polácích i Němcích. Ale měl pět synů a a by ti po jeho smrti (1055 v Chrudimi) boji mezi sebou otcovo dílo nezničili, zavedl tzv. "stařešinský princip". tedy knížetem se stal vždy nejstarší z rodu Přemyslovců. Na trůn nastoupil Spytihněv II. a po něm jeho bratr Vratislav II., který se stal prvním českým králem Vratislavem I. Ten sice ještě nebyl dědičný, ale první krok byl učiněn. Dílo dokončí jeho potomek - Přemysl I. Otakar. Zlatou bulou sicilskou (1212) a zároveň zavedl princip primogenity (následnictví prvorozeného). Poláci vždy ovlivňovali dění v Čechách. A ovlivňují dodnes. A my u nich. Přemyslovci byli polskými králi a polští králové králi českými (Jagellonci). A zároveň i uherskými. Ale toto byl jen takový malý výlet do kousku našich dějin.

      Vymazat
  8. Jako predtim katolicismus nejdriv a dlazdil cestu k dalsimu otroctvi a porobe a vydrancovani..
    89 a uz se Vatikanisti cpali zpet..To neni nahodou..
    Aby vydlazdili cestu dalsim skudcum..
    Tu knihovnu na Letne meli postavit samozrrejme..
    Od uredniku schvalit neco takoveho, ovsem nelze cekat.
    My jsme meli vzdy vynikajici a tvurci architekty.
    Do jejich historie se zapsal dnes slavny Adolf Loos,postavenim baraku ve Vidni a uvedl se jako tvurce hodny nasledovani neceho zase orignalniho a noveho..
    Moderni budova a tvurci skvost bohuzel umistena mezi ostatnimi,je Cerna Panna Marie v Celetne..

    OdpovědětVymazat

Na opakovanou žádost čtenářů, kteří se nechtějí zapojovat do diskuzí obsahující vulgární a urážlivé výroky. Jejich odstraňování je časově náročné a narušuje plynulost diskuze. Proto nebude dále možné vkládat anonymní komentáře.
Pro vložení komentáře je proto nutné se na stránce "Nová republika" přihlásit vpravo v horním rohu této stránky "přihlásit se" (výběrem emailového účtu např. Google) a upravením uživatelského profilu (v kolonce Nastavení>Upravit uživatelský profil). Děkujeme za pochopení.