Reklama

sobota 17. července 2021

Macháčkův Husák

Stanislav Blaha
17.7.2021 e-Republika

Není to náhodou tak, že po "pádu komunismu" zde bylo obnoveno téměř vše, co vedlo k radikalizaci mladých a jejich příklonu k totalitním ideologiím?



Je muž moci, ale i muž hlubokých lidských tragédií. Za tragédii pokládám i to, že se o něm nemluví, že propadl do zapomnění. 
Jiří Pernes

Mgr. Michal Macháček, Ph.D. (nar. 1986) je historik zabývající se problematikou česko-slovenských a československo-sovětských vztahů a komunistického hnutí ve 20. století, strávil téměř 10 let života v českých, slovenských a ruských archivech. Výsledkem jeho studia je pozoruhodná kniha pojednávající o bývalém generálním tajemníkovi KSČ a prezidentovi ČSSR Gustávu Husákovi (1913 - 1991).

Jedná se zatím o nejucelenější biografii výrazné osobnosti československých dějin, v níž jsou poutavou formou vylíčeny všechny lety a pády tohoto komunistického politika. Kniha líčí dramatický a často tragický život Augustína (ano, tak byl pokřtěn) Husáka od jeho dětských let v malé vísce Dúbravce (dnes součást Bratislavy), přes středoškolská a vysokoškolská studia v Bratislavě, v nichž se radikalizoval a vstoupil do velké politiky jako vrcholný studentský funkcionář, jeho účast ve Slovenském národním povstání, věznění v 50. letech od svých bývalých soudruhů, účast v reformním procesu 60. let, prudký politický vzestup a současně morální a lidský pád v letech normalizace až po trpký konec politické kariéry i života po Listopadu 1989. Její četba je příležitostí k zamyšlení nad dějinami Československa ve 20. století i nad tím, jaký kruh jsme opsali od první republiky, která přes veškerá svá pozitiva vytvořila téměř ideální podmínky pro vznik totalitních režimů na našem území, až k současnému politickému zřízení. Není to náhodou tak, že po "pádu komunismu" zde bylo obnoveno téměř vše, co vedlo k radikalizaci mladých a jejich příklonu k totalitním ideologiím?

Některé otázky, na které Macháčkova kniha odpovídá:
  • Jak se z Gustáva Husáka stal komunista a proč jím nepřestal být ani poté, co byl devět let vězněn po zmanipulovaném politickém procesu?
  • Jak to bylo s Husákovou účastí mezi "katyňskými svědky", kteří měli potvrdit povraždění polských důstojníků sovětskou NKVD?
  • Znal se Gustáv Husák s Alexandrem Machem a byl to tento ministr vnitra Slovenského štátu, který mu pomáhal přežít za 2. světové války?
  • Patřil Gustáv Husák k signatářům "zvacího dopisu"?
  • Čím si Gustáv Husák získal důvěru sovětského vedení?
  • Jaké byly Husákovy majetkové poměry?
  • Jaký byl Husákův osobní život?
  • Jaký byl Husákův osud po odchodu z vrcholné politiky?

Nesporným přínosem knihy je její věcnost, snaha autora o maximální možnou objektivnost a nezaujatost. Kniha se určitě nebude líbit těm, kteří očekávají antikomunistickou agitku podobnou těm, jež dominují historickému žánru v našich knihkupectvích.

Michal Macháček za tuto knihu získal od svých kolegů prestižní Hlávkovu cenu a od prezidenta Miloše Zemana státní vyznamenání (Medaili za zásluhy v oblasti kultury). Macháček byl poté velmi elegantně vyšachován z akademického prostředí a dnes působí na volné noze, přičemž hlavním zdrojem jeho obživy je zakázka od pražské zoologické zahrady, pro níž píše její dějiny.

MACHÁČEK, Michal. Gustáv Husák. V Praze: Vyšehrad, 2017. ISBN 978-80-7429-388-7.

Zdroje:


Hodnota článku (rešerše, napsání, korektura, anotace, ilustrace, redakční práce) je ohodnocena částkou: 450 Kč. Pokud chcete na provoz webu přispět, klikněte zde, nebo na baner v úvodní stránce. Děkujeme!


30 komentářů :

  1. Oceňujem odvahu, pracovitosť a objektívnosť u Michala Macháčka, ktorý je skôr výnimkou medzi vedcami a spisovateľmi rôzneho druhu. Blahoželám ČR k takému občanovi.

    OdpovědětVymazat
  2. Za Husáka bylo dobře je v pořádku že o něm napsali knihu jednou to tak bylo a je to historie Československa.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Cabo,

      uz se tesim az Machacek napise knihu o Vencovi Klausu, to je taky historie Ceskoslovenska ze?

      Vymazat
    2. Basos Samozřejmě byla by to pravda co sis myslel že budu nadávat nebo co????

      Vymazat
    3. No, Klaus se s Husákem opravdu nedá porovnávat. Husák byl formát (!!!), kdežto Klaus je jistý druh hochštaplera, ekonomického břídila a současně je vlastizrádcem spolu s Mečiarem za likvidaci Československé republiky !! Klaus je ekonomickým darebákem, odpovědným, či spoluzodpovědným, za plánovitě zmršenou privatizací, tím za rozkradení republiky a rozvrácení hospodářství od průmyslu po zemědělství.

      Vymazat
  3. Noo, ideologie jsou všechny totalitní, bez totalitního přístupu se nic v lidské společnosti neprosadí ..
    Všichni novátoři v lidských dějinách, kteří vývoj společnosti posunuli dopředu, byli totalitáři ..
    Jako příklad Mahatmá Gandhí, ani ten náš jeho plagiátor Václav Havel, nic k pokroku nepřispěli, jenom k zahnívání ..
    Historici, kteří nejsou znalí filosofie, by neměli slovo totalita neinformovaně používat, degradují tak svoji práci ..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U rudých -magicky bílých nefalšovaných levicových a černých pravicových totalit je ale zásadní jaký pokrok přinesly obyčejným lidem ve společnosti ..

      Historičtí idioti ale uvedené dialekticky rozporné totality spojují po vzoru H.Arendtové do jednoho nesmyslu totality a o tom píší pamflety, kterých je všude v obchodech jako sraček ..

      Vymazat
    2. maxim, spíš bych typnul, že největším hybatelem jsou prachy. Ani totalitáři se bez nich neobejdou.

      Vymazat
  4. Jako další přiklad úletu v hodnocení prospěšnosti totality pro obyčejné lidi ve společnosti je dnešní Protiproud

    https://www.protiproud.cz/politika/5915-zakazana-pravda-o-nedavne-historii-vyroci-slavne-porazky-statecnost-hrdost-a-jednota-v-cem-je-inspiraci-pro-dnesek-nebe-nad-spanelskem-vcera-a-dnes-zlo-zachvacuje-tentokrat-cely-zapad-dokazeme-se-jeste-vzeprit.htm

    OdpovědětVymazat
  5. Díky za připomenutí. Už dost dlouho se chystám něco přečíst o dr.Husákovi, kterému jsme coby mládež nezvedená říkali familiárně Gusta.

    OdpovědětVymazat
  6. Výborná kniha psaná bez ideologických klišé o zlých komunistech. Všem vřele doporučuji si ji přečíst.Asi tak by měla kniha o novodobé historii vypadat.

    OdpovědětVymazat
  7. Na na p. magistrovi naši vysokoškolští "demokraté" názorně předvedli svoji pokryteckou tvář. Prostě si špatně zvolil. Na příště doporučuji téma "S islámskými uprchlíky k demokratizaci Evropy".

    OdpovědětVymazat
  8. Kdo pamatuje socialismus, ten dnes vidí koncentrák!

    OdpovědětVymazat
  9. Děkuji panu Macháčkovi za to,že vůbec v dnešní době toto téma o Husákovi zpracoval. Výsledek je vynikající. Po roce 1989 nám chybí vědecky zpracovaná fakta.Často jsou na lidi vystrkovány vykonstruované žvásty dle zadání všelijakých sponzorů. Výsledkem je např. i prasení filmů lhaním a
    falšováním skutečnosti - jako např. film Habrmanův mlýn. Mnoho pytlíků co je v ČT vydávají za historiky , píšou jako by je angažoval nepřítel našeho státu. Tento můj postřeh se vztahuje k většině pořadů ČT o historii. Je tam asi nějaké byro,které na to dohlíží.

    OdpovědětVymazat
  10. Kdo toto psal,je neojektivní lhář(jako článek).Označit Husáka-prezidenta,jako morální a lidský úpadek je nehorázné a hloupé.Byl to v dané situaci možná jediný člověk který prezidentský úřad zastával lidsky.Vzpomínám na něj v dobrém,za něj bylo dobře!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. INDICKÝ BĚŽEC 9:54
      Já neznám jediného člověka, který by za Husáka seděl, jen kvůli jiným názorům. Protože jiný názor měli prakticky všichni. Když už někdo seděl, tak proto že ten "jiný" názor dával najevo v té době nezákonnými způsoby. Pleteš si dobu s padesátými lety. Husák nebyl Gottwald.
      A zcela upřímně, dobu, kdy se za názor půjde do kriminálu máme ještě před sebou. Jistě se na to těšíš. Podle způsobu tvého vyjadřování není pochyb, že by se ti líbily i popravy.


      Vymazat
    2. Přijde host 20. 8. 1978 do osvěžovny Budvarka v Č.B., zalétne pohledem ke sraženým stolům za nimiž drundí čačtí milicionáři v uniformách, a rce:
      "Hospodo, natoč mi to. Musím se vožrat. Vidíš to, jak tam ozbrojená pěst dělnickej třídy hanobí uniformu nezřízeným chlastáním? V tomto státě hanba vystřízlivět.
      Byl to zákonný, či nezákonný způsob vyjádření názoru?
      Podotýkám, že chlastat v uniformách bylo - a je! - nezákonné!
      Jmenoval se František Vosejpka, nebyl intelektuál, ale lopata, a vyfásnul 10 metrů.
      A jo, Husák nebyl Gottwald, ale jinak taky pěkná svině.

      Vymazat
    3. Dodatek - a jo, souhlas, ale správně to je takto:
      "A zcela upřímně, dobu, kdy se za názor půjde do kriminálu, máme opět před sebou.
      Howgh!

      P.S. Nevím, co napsal pádící debil, ale nemohl jsem to nechat ležet. Asi jste se pohyboval v jiné bublině, protože já znám vícero kluků co šli hačat za nevhodné vyjádření názoru na vedoucí úlohu strany.

      Vymazat
    4. No milane 19. července 2021 0:47, já všechna ta léta prožil, většinu v šestitisícové fabrice, kde jsme se znali a dozvídali, ale nic takového nepamatuju. Rozkrádačky končící v kriminálu, to tedy ano. Kde jste to zrovna Vy, o tom kriminálu za řeči, dokonce ve větším počtu, asi tak sebral? Že koncem sedmdesátých let? Takové řeči už vedli i komunisti. Nejčastěji milicionáři, nakrknutí, že s nimi vytloukají kdejakou brigádu, když na to nebo ono, nejsou lidi. Zatímco ostatní si užívali všechna odpoledne, víkendy i dovolené. No, ne že by oni byli až tak svatí. Zas to, povětšině, byli normální dělňasové, co se netajili ani s tím, co kde a jak zas proflákali. JiH

      Vymazat
  11. Berufsverbot, jak jej proti osobě autora Macháčka po vydání jeho knihy uvalila Akademie věd, je hnusnou praktikou totalitářských držitelů jedné pravdy.
    Ti se neustále zaklínají svobodami, ale ve skutečnosti jsou jen uzurpátory svobod pro sebe a pravd, které odpovídají jen jejich vidění světa.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 9:19
      Soudruh zelený mozek,politruk Opluštil, by měl držet hubu a krok. Vám vy zmetci a dalším z StB sebrat veškeré důchody, už se o tom začíná mluvit. Máji moji podporu a vy darebáci, si dovolíte kritizovat dnešní dobu?? Zrůdy rudý !!!

      Vymazat
    2. Z Akademie věd lze ocenit jen matematiky, přírodovědce a techniky. S výjimkou prof. Zahradníka lze ostatní považovat za hloupé politické figurky. Současná předsedkyně Zažímalová napsala sice na rozdíl od svých předchůdců (kromě Zahradníka) knihu anglicky, ale ve funkci vedoucího nakladatelství nechala pána Padevěda, o kterém lze pochybovat, že je Čech.

      Vymazat
    3. Připojím se k názoru incognity i když jsem byl rodiči vychován ve stylu "o mrtvých jen dobré", tak asi nemám právo soudit. Navíc patřím do generace tzv Husákových dětí, omlouvám se, ale nebýt mých rodičů, tak na světě nejsem (i kdyby se pan JUDr Husák snažil). Doba jeho panování šla mimo mne, měl jsem své problémy zrání. Politiku jsem vnímal okrajově a díky rodičům. Zjednoduším svůj názor, ekonomická úroveň byla udržena díky pracovitosti občanů a ne díky UV KSČ a jejího tajemníka. Normalizace byla ostudnou epochou, která přinesla k moci jinak neschopné kariéristy a naopak řadu nadanÿcb vyhnala do emigrace. To vše se sečetlo a zabrzdilo náš vývoj. Dokladem je krach poslední pětiletky. Za všechny kiksy nebyl JUDr Husák vinen, ale byl to vystudovaný právník z 1.repjbkiky, tak určitě věděl jakou sám hraje roli a taky si ji sám zvolil. Na jiné kdyby se v životě nehraje.

      Vymazat
    4. No, Adonisi 19. července 2021 10:12, když už to tak rozněžněle rozebíráte, musím Vám připomenout:
      JUDr. Husák se obratně ujmul řízení za mocenských poměrů, které dovolily, aby stát byl obsazen cizí armádou, kdy v domácím vedení byla skupina s touto mocí zcela loajální. Byly a jsou známy metody, kterými zmíněná cizí moc řešívala problémy. Je známo, jakou roli při takových zvratech hrají poloschopní a neschopní, aby uspokojili nenaplněné ambice.
      A nastoje, celá ta událost proběhla mimo trestní řízení, jen málo zasáhla mimo samotnou KSČ, střídmým tempem byly vystřídány "kádry" a dokonce, ani ne za tři roky, bylo z postu řečeného generálního tajemníka veleno ke korekcím. Jenže, nové kádry už neposlechly. Nabyly vrchu.
      Můžeme srovnávat.
      Za změněných mocenských poměrů, aniž by stát byl obsazen cizí armádou, dostalo se pohozené moci jiným. Je známo jakou roli při takových zvratech hrají poloschopní a neschopní, aby uspokojili nenaplněné ambice. A nastoje, celá ta událost proběhla tak, že trestní řízení zasáhlo dvě osoby, hrozilo a hrozí některým dalším, Střídání „kádrů“ se spontánně rychlým spádem proběhlo v plné šíři. Vzato podle administrativních kritérií jistým osobám není dovoleno vykonávat jisté funkce a dokonce, je tu úvaha, krátit takovým i důchod. Ke korekcím, byť třeba i marně, nikdo nevelí. Spíš, přitvrzuje se.
      Zdraví JiH

      Vymazat
    5. Pane JiHu,
      souhlasím s vaším názorem, že při převratech mají velkou příležitost kariéristi. Další jsem už nepochopil. Asi oponujete můj názor, že za vše co mi umožnilo vyrůst a vystudovat vděčím generacím mých rodičů a žádnému UV KSČ a jeho tajemníkovi. Je mi líto, názor nezměním.

      Vymazat
  12. pamatujete, jak se nesměla po pádu jeho manželky hrát písnička letěla husička ?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Unknowne 18. července 2021 10:21, rád bych věděl, jakým způsobem a jakou technikou ti komouši zákaz hrát téměř zapomenutou lidovku "Letěla husička ..." zařizovali. Myslet, tak vám dojde, že to technicky nešlo a kdyby, že by případ, který zamlčovali spíš rozmazali. Tak blbí se mi ani tenkrát nejevili. Za typicky české beru, že taková spojitost někoho napadla i to, jak se roznesla. JiH

      Vymazat
  13. Nikdy bych do sebe neřekl,že dospěji do stádia,kdy při hodnocení Českých politiků zařadím Husáka,Jakeše,Štrougala,Adamce a většinu strůjců Pražského jara z let 1968 - daleko před tou vatou,kterou kterou nám
    dosadily do vlády cizí velmoci a jejich mrštná média.
    Bohužel lze prohlásit ,že lidé jako Husák - budovali Československo a nikdy by z něho nenechali vytvořit
    zvislou kolonii,která byla za pár let vykradena,nemá žádnou vlastní banku,nevlastní průmysl,pronajala vodu, rozdělila společný stát a zajistila lidem třetinové platy. Nedá se nic dělat výsledky se nedají ničím zdůvodnit. Jde o pád Českého státu a ztráta možností ho rozvíjet v zájmu vlastních lidí.
    Pozoruhodně se změnila i bezpečnost státu.ČR nemá skoro armádu která by ubránila hranice a armádička najatých může ČR kdykoliv zatáhnout do války v zájmu cizích velmocí.

    OdpovědětVymazat
  14. A pozor - já nehodnotím jakoukoliv ideologii.Všichni víme co se s využitím ideologií dalo zprasit. Já hodnotím pouze
    mravní a odbornou způsobilost politiků co vedli stát v době
    "rozděleného světa po WWII" a těch co se s využitím ČT a médií dostali k moci po roce 1989. Já blbec jsem si v roce
    1989 říkal - tak teď se konečně k řízení státu a společnosti dostanou rozumní a vzdělaní lidé,zvolení většinou národa ...

    OdpovědětVymazat
  15. Bavor V. napsal na svém serveru: "Občas se v diskusích na twitteru ozve někdo, kdo nás, kteří jsme část života prožili v době pokusu o socialismus, z toho, že jsme režimu posluhovali. Nějak jim ale uniká, že to, co my a naši otcové jsme budovali, zůstalo tady a ti, kteří dobu nezažili (i ti kteří ji zažili ale dneska se cítí ukřivděni) to mohli rozkrást a zašantročit."

    Naprostá většina lidí režimu neposluhuje, tak to je v každé společnosti a každém režimu.

    V Britských listech je rozhovor s historičkou Muriel Blaive, která rozebírá, proč lidé v Československu nebojovali proti komunismu, aby měli demokracii. Jsou to bláboly, stejné jako výplody Havla o životě ve lži, jehož obětí jsou ti, kteří nevystupují proti komunismu.

    Michal Macháček si troufl napsat studii o Husákovi. Jeho kolegové s ním zametli, protože jsou horší než "oni." Z naší paměti má zmizet 41 let. Prostituti mezi historiky mluví o potřebě "pravdivých dějin" a tak vše přepisují a přepisují, až zbyde jen ta opravdická pravda.

    Michal Macháček se narodil 5 let před sametem, ale posléze si uvědomil si, že vše je složitější než se presentuje. Jeho odsun do ZOO má odradit další autory, kteří by mohli ohrozit pracně sestavovanou pravdivou hitorii.

    OdpovědětVymazat

Na opakovanou žádost čtenářů, kteří se nechtějí zapojovat do diskuzí obsahující vulgární a urážlivé výroky. Jejich odstraňování je časově náročné a narušuje plynulost diskuze. Proto nebude dále možné vkládat anonymní komentáře.
Pro vložení komentáře je proto nutné se na stránce "Nová republika" přihlásit vpravo v horním rohu této stránky "přihlásit se" (výběrem emailového účtu např. Google) a upravením uživatelského profilu (v kolonce Nastavení>Upravit uživatelský profil). Děkujeme za pochopení.