Volby 2014, Gajdůšková, horizontální kampaň

Radim Valenčík
21. 10. 2014   zdroj

Alenka Gajdůšková – pro někoho a pro ni zvlášť – nečekaně prohrála volby. Přitom měla hodně dobrou startovné pozici:
– Vysoká funkce v Senátu a ve straně (lidé mají tendenci uznávat autority).
– Stále oslabující pozice tzv. pravice, která není sto najít svoji parketu.
– Osobní pracovitost (komunikovala s lidmi jako jedna z mála během výkonu svého mandátu a během kampaně pak zvlášť intenzivně)…
… a přesto prohrála. Jak je to možné?
 

První, čeho je potřeba si všimnout, je, že ji porazil kandidát, který je veřejností a v dané oblasti považován za levicového a spojován s M. Zemanem. A. Gajdůšková tedy nebyla poražena “zprava”, ale kupodivu “zleva”.

Z hlediska toho, co učíme o efektu “středového voliče” (tj. že ten, kdo obsadí střed, ať již zleva či zprava, získá nejvíce příznivců) je skoro “umění” za těchto podmínek prohrát.

Problém je v tom, že A. Gajdůšková (podobně jako celá ČSSD) opět podcenila horizontální prvek volební kampaně.

Psal jsem o tom již po eurovolbách v článku “Proč v eurovolbách ČSSD dopadla špatně?” (hned po nich, 25. 5. 2014), viz:

http://radimvalencik.pise.cz/1340-proc-v-eurovolbach-cssd-dopadla-spatne.html

Protože se mně to tehdy podařilo době zformulovat, zopakuji část toho, co jsem napsal:

V eurovolbách se plně projevilo to, co vedení ČSSD systematicky nedoceňovalo: Role angažovaných lidí, kteří více či méně chápou, o co ve společnosti jde.

Role těchto lidí je pro stranu, která nemá podporu veřejných ani soukromých medií, za kterou nestojí hodně velké peníze investované do politiky, je klíčová. U strany tohoto typu nelze spoléhat jen na “vertikální kampaň”, tj. na to, co se vymyslí v centru, zaplatí z centra a zorganizuje z centra. I když se všichni, kteří dělají volební kampaň z centra (myslím tím celou hierarchii volební kampaně) budou snažit sebevíc, objíždět městečka, setkávat se s lidmi, je to jen zhruba 20 % hlasů pro stanu typu ČSSD.

Zbylých 80 % závisí na “horizontální kampani”. Na kampani prováděné lidmi, kteří se zajímají o politiku. Lidmi, kteří se dokážou vyznat v tom, o co jde. Lidmi, kteří se nenechají zmanipulovat médii. Lidmi, kteří jsou schopni komunikovat s jinými lidmi a před volbami se neformálně angažují. Lidmi, kteří nečekají žádnou odměnu kromě výsledku voleb a následného řádného vládnutí.

A těchto 80 % A. Gajdůškoví ztratila. Přitom doplatila zejména na dvě věci:

1. Na to, že si nechala dát do rukou Černého Petra církevních restitucí (kde ostudné chování ČSSD bylo omlouváno tím, že “se nedalo nic jiného dělat”).

2. Na postoj k ukrajinské krizi, kdy po obcházení této otázky její asistent v rozhodujících okamžicích volební kampaně obvinil jejího protikandidáta z toho, že ve volbách využívá ruské peníze (čímž se dost čitelně přihlásil k tomu, co obrazně nazývám “importem pozdního Majdanu”).

(Její nešťastný výrok o bezdomovcích také popudil, ale ten by aktivní volič bral spíše jako úlet, který zas tak mnoho neznamená.)

Poučení:

Ukázalo se, že v českých volbách stále více rozhodující roli hraje horizontální prvek volební kampaně (který mj. probíhá pořád, i mimo oficiální volební kampaně). Lidé, kterým dochází, o co jde, nezatrpknou a mají vůli dobrat se jak podstaty problémů, tak i cesty jejich řešení, je víc a víc, jsou stále kvalifikovanější. A to je jedna z nejvíce potěšujících věcí.

Vím, že s tím, co říkám či píšu, nebude každý souhlasit. Nemusí. Ale pak se zase bude divit.

K tomu viz poučná výměna mezi mnou a Jirkou Dolejšem. Každý si můžete udělat představu o tom, jak to je:

http://radimvalencik.pise.cz/1717-volby-2014-odmitnuti-politiky-prazskeho-majdanu.html
http://tydenikobcanskepravo.parlamentnilisty.cz/2014/10/dolejs-podoril-schwarzenberga-kalouska.html?spref=tw
http://radimvalencik.pise.cz/1742-v-cem-se-a-moc-myli-jirka-dolejs.html