Očekávali něco jiného: výsledek průzkumu o obchodování s DAEŠ “překvapil” přívržence Erdogana

Avatar
Původní autoři

6. 12. 2015    zdroj
Dopisovatel tureckých novin “Akyt” Abdurrahman Dilipak odstranil průzkum o obchodování s ropou s DAEŠ na svém Twitteru po té, co ho “překvapily” zobrazené výsledky, informovala agentura RIA Novosti. Tématem průzkumu bylo, kdo nakupuje ropu od “DAEŠ.” Byly nabídnuty tři možné odpovědi: “Erdoganovské Turecko”, “Putinské Rusko” nebo “Asadovská Sýrie.”


Během hodiny se průzkumu zúčastnilo asi 18 tisíc uživatelů a za první variantu hlasovalo 78 procent. To zjevně nebylo to, co očekával dopisovatel novin radikálního islamistického zaměření, známý svou blízkostí k prezidentovi Recepu Tayyipu Erdoganovi.

Dilipak si pospíšil s odstraněním průzkumu, ale bylo už pozdě: screenshoty se již šířily sítí. Výsledky komentovalo například ruské velvyslanectví v Turecku a zveřejnilo je na oficiálním uživatelském účtu. Zveřejnění výsledků průzkumu vyvolalo mnoho emocionální výroků a vtipů tureckých uživatelů sociálních sítí.

Dilipak obvinil tureckou Stranu spravedlnosti a rozvoje, která je v současné době u moci, z “nedostatečného informování” tureckého obyvatelstva v otázce o koupi ropy od DAEŠ.

I samotný prezident Erdogan se vyjadřoval v podobném duchu. Opomenuli pouze jednu věc: ani “Putinské Rusko” ani “Asadovská Sýrie” nemají nejmenší důvod, ani politicky ani ekonomický, nakupovat ropu od DAEŠ. Na rozdíl od Turecka, pro které je to všestranně výhodné: získá nelegální peníze, a také to oslabuje Sýrii.

Pro Novou republiku vybrala a přeložila PhDr. Vladimíra Grulichová