Realita německých sankcí vůči Rusku, jak je vidí jeden nezávislý americký server

vybral, přeložil a sestavil JF
17.1.2016    Kosa zostra čili vlkovobloguje.wordpress.com

Americký server Giza Death Star píše o  Německu a jeho realizovaném postoji ohledně sankcí proti Rusku. Pro leckoho to bude zcela jistě dost překvapivé čtení!
Sankce? Jaké sankce? Stavíme železnici…

zde
Joseph P. Farrell, Giza Death Star, 7.1.2016

Vzpomínáte si na všechny ty hospodářské sankce vůči Rusku, po kterých volají Spojené státy kvůli jeho činnosti na Ukrajině, odporu proti Washingtonem instalované loutkové vládě v Kyjevě a proti tomu, aby černomořský přístav Sevastopol padl do rukou NATO? Svého času jsem říkal, že to je ze strany Washingtonu přinejmenším krátkozraká politika, protože ekonomická budoucnost Evropy závisí na rozvíjení obchodu s Východem a na účasti v euroasijských infrastrukturních projektech, ve kterých vede Rusko a Čína. Obzvlášť jsem upozorňoval na to, že evropská „lokomotiva“ Německo sice může projevovat poslušnost vůči Washingtonu, ale v realitě ekonomická a geopolitická budoucnost země a tudíž i Evropy leží na východě, nikoli za Atlantikem. Co je třeba vidět, je to, co Německo dělá ve skutečnosti, zatímco projevuje ledabylou úctu Washingtonu. Tento článek mluví za všechno:

Německo investuje dvě miliardy euro do ruských železnic

zde

Německo hledá ekonomickou spolupráci s Ruskem a nabízí investici dvou miliard euro a účast při realizaci vysokorychlostní železnice Moskva-Kazaň.

Společnosti China Railway Group a Russian Railroad oznámily nový projekt 
zde

Návrh a realizace rychlostní železnice mezi Moskvou a Kazaní. Počítá se s budoucím prodloužením až do Pekingu, což by zkrátilo cestu z Moskvy do čínského hlavního města na 48 hodin. „Máme nabídku od německých kolegů na podepsání podobné dohody o spolupráci s příslibem investic, podle podmínek, až dvou miliard euro.“ řekl novinářům vicepresident Russian Railways (RZD) Alexandr Mišarin. Už dříve souhlasila Čína s investicí přibližně 6 miliard dolarů do této železnice. Náklady na 700 km železnice z Moskvy do Kazaně se odhadují na 21,4 miliard dolarů. Vlak má jezdit rychlostí až 400 km/h, což by zkrátilo dobu jízdy ze současných 14 hodin na 3 a půl hodiny. Podle sdělení Mišarina by stavba trvala asi 10 let a „její význam a rozsah“ by se vyrovnal stavbě Suezského Kanálu.

Článek končí zjištěním, ze kterého jsou také odvozeny mé „vysokooktanové spekulace“:

Podle průzkumu, provedeného Německo-ruskou obchodní komorou, 80% společností, které mají obchodní vazby s Ruskem, si myslí, že ekonomické sankce nemají žádaný efekt.

Proponovaná železnice by doplňovala Transsibiřskou magistrálu, která vede severně od Mongolska a Mandžuska. Její ekonomický a strategický význam je zřejmý, stejně jako její geopolitické důsledky – ruský a čínský (a v případě účasti také německý) ekonomický vliv a převaha v klíčové oblasti Střední Asie, tak kritické pro Zbigniewa Brzezinského. Cesta z Moskvy do Pekingu za dva dny včetně zastávek, by umožnila masivní a navíc velmi rychlou pozemní výměnu zboží mezi Asií a Evropou. A pro tradičně „pozemní“ mocnosti Rusko a Čínu (a Německo) by tato cesta znamenala alternativu k námořnímu obchodu, který je ovlivňován dominancí USA na moři.

Taková cesta může být ovšem přerušena ze vzduchu a z kosmu. Proto je vysoce zajímavé, že Rusko a Čína v současnosti navazují dalekosáhlou spolupráci v kosmických záležitostech. Z vojenského a bezpečnostního hlediska je tato spolupráce nutná pro zabezpečení této infrastruktury, a současně výhodná pro ekonomiku kosmického průmyslu.

Skutečnou otázkou zůstává, zda Rusko a Čína přivítá spoluúčast Německa na projektu či nikoli. A pokud ano, pak lze podle mé vysokooktanové spekulace očekávat, že tato spoluúčast bude nějak blokována ze strany Washingtonu, třeba opětovným vyšroubováním napětí na Ukrajině, jak připomíná následující článek:

Německo tlačí na rozhovory EU s Ruskem o spolupráci

zde

Ministr zahraničí navrhl myšlenku lehkého uvolnění pro Moskvu, která by umožnila vyhnout se zhoršení vztahu poté, co se uplatní obchodní dohody EU s Ukrajinou.

List Financial Times oznámil, že se Německo pokouší udělat dohodu
zde

s Ruskem, která by zabránila konfliktům po vstupu Ukrajiny do obchodní zóny EU, ačkoli návrhy zatím zůstávají v nezávazné rovině. Rusko nesouhlasí se vstupem Ukrajiny do obchodních dohod EU, protože tím budou ukončeny jeho vlastní obchodní vztahy. Zóny volného obchodu by mohly znamenat pro Rusko problémy, protože by hrozilo, že by se tak na ruské trhy mohlo dostávat zboží dvoustrannými dohodami nepovolené. Nové návrhy byly zahrnuty v dopise ministra zahraničí Franka-Waltera Steinmeiera obchodní šéfce EU Cecilii Malstromové. Dopis obsahoval myšlenku nabídky investic a zvýhodnění ale žádné skutečné dohody ve snaze zabránit problémům ohledně Ukrajiny.

V dopise, jehož text list Financial Times obdržel, stálo: „V obsahu deklarace bychom mohli reagovat na přání Ruska a zahájit těsnější výměnu názorů na problémy energetických a investičních zvýhodnění i v případech které nejsou (obchodní dohodou EU-Ukrajina) zasaženy“. Návrh ovšem zatím zůstává jen ve formě „výměny názorů“, které nikomu nezaručují žádné jasné přínosy. Mohl by ovšem odborům v energetice umožnit domáhat se „zvýšení vyhlídek na zahájení spolupráce mezi EU a Eurasijskou Hospodářskou Unií a současně mírové řešení na východní Ukrajině“. List Finacial Times dále uvádí, že východoevropské a pobaltské státy pravděpodobně nabídku budou kritizovat.

Pokud toto čteme v kontextu ochoty investovat dvě miliardy Euro do projektu železnice Moskva-Peking, je jasné, že někdo v německém korporátním a finančním světě očekává zpochybnění celé politiky sankcí. To ovšem pro paní Merkelovou nebo její následovníky dříve nebo později bude znamenat nevyhnutelné rozhodnutí, zda se vydat východním směrem nebo zůstat pudlíkem Washingtonu. Také to znamená, ať už se vám to líbí nebo ne, že Německo bude hrát daleko aktivnější roli v jakýchkoli bezpečnostních opatřeních ve Střední Asii, a jistý náznak už se projevil v německém rozhodnutí podpořit intervenci presidenta Hollanda v Syrii. Jakkoli má tato podpora spornou hodnotu, bude následný posun obchodu Německa východním směrem a také posun v jeho zahraniční politice něčím, co budeme moci pozorovat v roce 2016.

Vybráno z 26 diskusních příspěvků:

* Protireakce Washingtonu využije migrační vlny. Funkce proudu uprchlíků je dvojí: 

1) Násilnou (ne)integrací do Evropy zrušit národnostní a sociální soudržnost a zničit představu evropanství, 

2) Být použit jako prostředek, pokud by se Evropané (a Němci zvláště) odklonili od svých anglo-amerických pánů. Dá se rovněž čekat rozdmýchání polského a pobaltského nacionalismu, případně pokus o militarizaci Polska.

* Ne, imigrace je zaměřena na zničení křesťanství a demografické převládnutí v dosavadních „bělošských zemích“. Podle některých odhadů bude například do roku 2090 v Australii asijská rasa ve většině.

* Mocným tohoto světa by vyhovoval návrat k feudalismu a ovládnutí mentality lidí dalším rozdělením a rozeštváváním.

* Jediná otázka, kterou budeme muset v budoucnu řešit: jak můžeme více vydělávat na potravinách než na zbraních?

* Honem dokončit tu železnici a rozhlásit mezi uprchlíky, že jízdenky jsou zdarma a v cíli je ráj muslimů…

* Pokud to Německu projde, další země EU budou následovat… GW (zde) napsal: Pane Farrelle, napsal jsem článek, inspirovaný Vašim hlediskem: zde (!!!)