Jak se ministr Herman mstí za svého údajného strýce Bradyho; Alfons Mucha se pro svoji Slovanskou epopej v hrobě obrací a milí krajané z Landmanšaftu vášnivě aplaudují zdviženými pravicemi… Cyklus děl, který je kulturní památkou, by měl Česko opustit příští rok v únoru a z rozhodnutí MK do Japonska!

Břetislav Olšer
12.11. 2016   Rukojmí
Slovanská epopej je monumentální soubor dvaceti velkoformátových pláten, která secesní malíř Alfons Mucha tvořil osmnáct let.Slovanská epopej je inspirovaná slovanskou mytologií a dějinami Čechů a Moravanů.Věnoval  ji v roce 1913 českému národu přesněji Praze, pod podmínkou, že pro ně vystaví pavilon. To se dosud nestalo.

Co víme o tomto jedinečném díle?Ovšem, je tady háček; měla být vystavena v Praze za podmínky, že se pro ni vytvoří speciální prostory, které zdůrazní její význam a majestátnost. Během nacistické okupace bylo dílo ukryto před fašisty a roku 1950 přemístěno do prostor zámku v Moravském Krumlově. Zpřístupněno pak bylo od roku 1963.

A pak přišlo jednání ve stylu: Zrob susedovi dobře, osere ti plot. Poté, co byl Moravský Krumlov užitečnými idiotem v 50. letech, aby poté byla epopej desítky let vystavena na tamním zámku, nastal šok a za velké mediální pozornosti se následně v roce 2012 přestěhovala do Prahy; podle pražské primátorky Adriany Krnáčové (ANO) se její stálé umístění už čtyři roky řeší. Dílo nesmírné hodnoty tak pořád nemá své stálé prostory…

Dočasně by se podle primátorky dílo mohlo milostivě vrátit i na Moravu; jeho vyvezení kritizoval starosta Moravského Krumlova Tomáš Třetina. Uvedl však realitu, že Praha umístění Slovanské epopeje vůbec neřeší.

„Pokud chce řešení oddálit tím, že ji pošle na tři roky do zahraničí, tak je to velmi směšné a vyjadřuje to neúctu k českým kulturním památkám,“ řekl Třetina, co však byl rozčílený nejmíň ze dvou třetin. Slovanská epopej je monumentální soubor dvaceti velkoformátových pláten, která secesní malíř Alfons Mucha tvořil osmnáct let.

Kdyby to byl jen olej, tak by to nebyl takový problém, ale tady jde o olej a tempery, to je mnohem choulostivější,” upozorňuje vnuk malíře Alfonse Muchy, jehož Slovanská epopej bude nyní vystavena v Japonsku; výstava v Tokiu začne v březnu 2017. V Číně, kam měla zamířit poté, nebyly podle ministra kultury Daniela Hermana “zajištěny potřebné standardy”; Říše středu tak byla z Muchova turné vyškrtnuta…

Že by Čína, která je už dva roky globální ekonomickou jedničkou, měla hůř klimatizované výstavní síně než Japonsko s největším počtem zemětřesení na světě a tsunami zničenou atomovou elektrárnou Fukušima? Ministerstvo kultury přesto vydalo povolení k vývozu epopeje pouze do Japonska. Cyklus děl, který je kulturní památkou, by měl Česko opustit příští rok v únoru…. http://byznys.ihned.cz/c1-63221970-usa-cina-nejvetsi-ekonomika-sveta-po-150-letech

Hlavní slovo však má ministr kultury Herman, který chtěl původně, aby Epopej cestovala do Japonska i do Číny, nyní však „změnil“ názor. Čína prý nemá vhodné podmínky. To nevěděl dřív? Naopak, moc dobře si je vědom, že čínské prostředí je ideální pro vystavená Muchovy epopeje, jistě ví, že třeba pekingské Zakázané město je po tisíce let bezkonkurenčním komplexem, restaurátory úžasně udržovaným. (A proč nejde dohromady slovanská historie s germánskými móresy Landsmanšaftu…?http://www.rukojmi.cz/clanky/1705-ministr-kultury-cr-herman-byl-nejvetsi-atrakci-sudetonemecky-sjezd-v-norimberku-kde-pronesl-svuj-projev-v-nemcine)

Slovanskou epopej je inspirovana slovanskou mytologií a dějinami Čechů a Moravanů. Mucha obrazy daroval Praze, a jak již bylo v úvodu řečeno, pod podmínkou, že pro ně vystaví pavilon. To se dosud nestalo. Hlavní město nemá na novou budovu peníze. Osmašedesátiletý John Mucha, který žije v Londýně, ale pravidelně jezdí do Česka, argumentuje tím, že město ani po více než sto letech nesplnilo podmínku autorova daru: Vytvořit pro epopej vlastní výstavní prostory, jak stojí v darovací smlouvě z ledna 1913.

Proč padla Čína? Podmínkou zřejmě bylo, aby napřed dostal Hermanův údajný strýc George Brady medaili od prezidenta Zemana, ale “ostrouhal mrkvičku” proto, že se prý setkal jako ministr s Dalajlámou. Nyní je tady jasné, proč změnil Herman názor na čínskou výstavu Muchových maleb. Zde je doklad o Hermanovi jako Ferdyši Pištorovi a proč jeho rozhodnutí aplaudovali jeho “milí krajané” z Landsmanšaftu… http://www.rukojmi.cz/clanky/2713-herman-jako-analni-politik-co-leze-do-zadku-kazdemu-kdo-mu-udela-dobre-kona-dle-parafraze-na-svejka-nepozvali-jste-na-hrad-meho-strycka-tady-mate-pres-drzku

Každopádně Slovanská epopeje vycestuje do Japonska, byť s tím Muchův vnuk nesouhlasí, stejně jako byl proti tomu, aby se stěhovala cyklus Slovanská epopej z Moravského Krumlova do Prahy. Proti byla nejen část veřejnosti, Jihomoravský kraj a město Moravský Krumlov…


Šalamounské řešení; my nemáme peníze pro zajištění prostorů pro Muchu, tak ať se postará Japonsko, co nejen bohatě zaplatí, (kolikpak asi pro pana ministra?), a v souvislosti s 60. výročím obnovení diplomatických vztahů mezi Japonskem a Českou republikou vyhlásilo rok 2017 Rokem české kultury v Japonsku; České centrum Tokio oslaví 12. prosince 2016 deset let od svého založení. Ministr Herman při sněmovních interpelacích řekl, že v případě žádosti Galerie Hlavního města Prahy o zapůjčení díla do Číny vyhodnotilo ministerstvo tento vývoz jako rizikový a žádalo o odstranění rizik…

Vítězný Hermanův vzkaz pro Pražský hrad; žádný další Krteček a Pandík nebude…

Jako příklad uvedl nedostatečné zajištění bezpečnosti obrazů při poměrně dlouhých přestávkách mezi jednotlivými výstavami. Galerie pak podle něj revidovala svoji žádost a odsouhlasila jen o povolení dočasného vývozu do Japonska. „A vývoz do Japonska byl vyhodnocen jako bezproblémový,“ řekl Herman. http://www.rukojmi.cz/clanky/2782-z-kanadskeho-tisku-obvinen-z-nedovoleneho-importu-odpadu-byl-88-lety-kanadsky-obcan-jb

Kritici sepsali petici, přidal se i Muchův vnuk John Mucha, aby společně vyjádřili obavu z převozu děl. Ukládání do přepravních tubusů a opakované vypínání je může nenávratně poškodit, tvrdí. Praha to odmítá. Podle Národní galerie jsou ve výborném stavu a na transport jsou připravena…

O bohatém kulturním odkazu Číny hovoří též pekingská opera… Snímek Břetislav Olšer

Jak to tedy je s Japonskem a Alfonsem Muchou? Po pravdě řečeno, nikdo ho tam nezná, pardon, vlastně t i, kdož se zajímají o tenis a znají Ivana Lendla, vědí, že tato kdysi česká, dnes bývalá americká jednička v tomto sportu, sbírá právě obrazy od nějakého Muchy. Ovšem jejich národnost tuší jen málo Japonců….https://cs.wikipedia.org/wiki/Alfons_Mucha

Přesto začne v zemi vycházejícího slunce Rok české kultury. Zatím se potencionální umělci, kteří by v rámci těchto dnů vystoupili, hledají pomocí inzerátu Černínského paláce. A poněvadž Japonci moc netuší, jak nedozírnou cenu má dvacet děl Slovanské epopeje pro Česko, ani si zatím moc hlavu nelámou s nějakou speciálně klimatizovanou výstavní síní pro dvacet nadmíru rozměrných pláten…

Jak budou pojištěna? Těžko říct, vše je šito horkou jehlou a jak se říká na koleni; je známo, že pouze naše velvyslanectví v Tokiu má k dispozici na celou akci asi půl milionu korun, když jen kousek obřího Muchova díla má cenu mnohonásobně vyšší. Ovšem pět členů senátního výboru pro vědu a kulturu už využilo peníze daňových poplatníků, aby si udělali v rámci příprav české kulturní parády výlet do Japonska. Samozřejmě, že na zahájení vlastní akce v příštím roce jistě zavítá do Tokia i móc vzdálený synovec George Bradyho – ministr kultury ČR Daniel Herman…

Inu, při představě, že se opět a znovu budou velkoplošná mnohametrová plátna roztáčet a stáčet jako koberce do obřích válců několikrát za sebou a ukládat do rozměrných tubusů, to už je přes čáru a Alfons Mucha se musí v hrobě hrůzou obracet…