Chiméry kolem elektromobility.

-vlkp-
11. 2. 2021  KosaZostra čili vlkovobloguje.wordpress.com

“Vůbec nepochybuji o  tom, že rok 2021 přinese velmi zesílený tlak evropských ekofanatiků. Jakmile přestane být korona hlavním tématem, nepochybně se okamžitě zase přihlásí a to mimořádně hlučně, aby si vykompenzovali komplex z  toho, že skoro celý rok 2020museli mlčet, se svým obvyklým fanatismem,”, začíná svoji dobře ozdrojovanou úvahu Petr Vlk z Kosy Zostra. Bohužel si v jinak kvalitním textu neodpustil své docela zbytečné šťouchance do prezidenta a premiéra. 



Zase budeme masírováni, co všechno je potřeba omezit, zakázat, zrušit ve jménu zachrány klimatu. Přirozeně , že v Evropě, ačkoliv ta se podílí na produkci znečištění ovzduší naprosto minimálně. Ve srovnání se zbytkem světa. Viz následující grafy

Jejich terčem bude zejména autoprůmysl a  automobilová doprava, respektive doprava jako taková. Ačkoliv, no dejme si mix producentů skleníkových plynů v některých evropských zemích:

Tihle fanatici budou ohledně dopravy, speciálně té automobilové, rajtovat na tom, že to je první či druhý největší zdroj znečišťování v každé evropské zemi. A tudíž dosť bolo aut se spalovacími motory! Nahraďte je ekologickými elektromotory!

Už delší čas jsem se chystal napsat na tohle téma pojednání. Protože nevěřím elektroautům. Mám to za kolosální a totální slepou uličku, do níž jsme manévrováni fanatickými magory. Sbírání podkladů mi trvalo velmi dlouho. Protože mým cílem bylo najít nějaké srovnání známého a  rozšířeného modelu auta s  různými druhy pohonu, včetně elektrické verze. Aby bylo jasno, jak to s produkcí skleníkových plynů je.

Haupttrefou pro mne byl článek na webu německého automotoklububu ADAC.

Elektroautos brauchen die Energiewende: Die Klimabilanz

Ten provedl, s německou důkladností rozsáhlý srovnávací test nejrozšířenějšího auta na německých silnicích – VW Golf. A  výsledky? Více než překvapivé!

Než jsem ovšem článek začal překládat, čirou náhodou totéž už udělal web Garáž.cz . Byť, řekl bych – v příliš sporém rozsahu. I tak mi ušetřil spoustu času a  mohu jeho text přebrat:

Elektromobilitu obestírá řada mýtů a polopravd, které jejich příznivci rádi přiživují demagogickými argumenty. Mezi ty nejčastější patří, že elektrická auta jsou bezemisní, neboť nespalují pohonné hmoty a tudíž nemohou do svého okolí cokoli vypouštět. A když už náhodou připustí, že se to týká jen aktuálního místa provozu auta a elektřina může vznikat o kus dál stejným Carnotovým cyklem v uhelné elektrárně, jakým vzniká pohybová energie v autě se spalovacím motorem, popírají fakt, že elektrická auta musí vzniknout energeticky podstatně náročnějším způsobem, než ta konvenční.

Německý autoklub ADAC by si takto uvažovat netroufl a prostřednictvím své studie se rozhodl zasadit všechna fakta do souvislostí. Srovnána byla proto produkce emisí CO2 u aut kategorie Volkswagenu Golf, přičemž na startovní čáru se kromě elektromobilu postavily vozy spalující nejen benzin a diesel, ale také CNG. ADAC přitom počítal s průměrným ročním nájezdem 15 tisíc kilometrů a životním cyklem 15 let a bral pochopitelně v potaz německou realitu výroby elektřiny.

I Německo spoléhá při výrobě elektřiny hlavně na uhlí, a tak ve výsledku není překvapivé, že elektromobily ani tam nedávají velký smysl. Aby zatížily emisemi CO2 životní prostředí méně než auta spalující CNG, musí najet více než 225 tisíc kilometrů, během 15letého cyklu se tedy nevyplatí nikdy. Na překonání dieselů potřebují 219 tisíc kilometrů (což dle kritérií studie odpovídá 14,6letému provozu, tedy opět téměř nikdy), benziny pak strčí do kapsy po najetí 127 tisíc kilometrů (tedy po 8,5 letech).

Zejména v prvních dvou případech jde o porce, které řada lidí nenajede za celý život, natož pak s jedním autem. A to je třeba dodat, že ADAC počítá s tím, že si elektromobil po celých 15 let vystačí s jedním akumulátorem, což praxe nepotvrzuje – nejspíše bude potřebovat minimálně dva, a to jeho efektivitu dále zhorší.

Jak se tedy ukazuje, elektromobily v tuto chvíli nijak zvlášť ohleduplnou alternativu nepředstavují a je třeba říci, že Německo vyrábí neobvykle mnoho elektřiny z obnovitelných zdrojů. Zasaženo do české, slovenské, polské… reality by se jejich provoz z pohledu produkce CO2 nevyplatil nikdy bez ohledu na to, s jakým druhem pohonu by byla srovnány.

Investice do jejich rozmachu tedy těžko něco podstatného změní. Individuální pohled na věc pochopitelně ovlivní řada faktorů od toho, kolik kdo najede kilometrů až po způsob výroby elektřiny v té které zemi, tvrdit ale, že elektromobily nemají výfuk, neemitují tedy jedovaté zplodiny, a jsou proto skvělé, je evidentně naprostý nesmysl. Stejně jako to, že stačí pár let a začnou se vyplácet.

Dobré, že? Kdo z  vás najezdí se svým domácím autem, než ho dá z ruky 219 000, resp. 127,5 tisíce km. Aby emisně elektroauto trumflo, z hlediska emisí klasické spalovací motory? Při současném německém energetickém mixu. Ten druhý sloupeček, počítající emisní výhodnost při hypotetickém případu 100% produkce elektřiny z obnovitelných zdrojů je zjevný nesmysl – obdoba perpetua mobile či  kamene mudrců.
Ina tohle ADAC pamatoval, takže dal dva grafy energetického mixu. Toho německého současného a  prognozovaného pro rok 2050.
2030

2050

Bezemisní energetika , i případě dlouhodobého výhledu v Německu VŽDYCKY představuje MENŠINOVÝ podíl. Že by snad někdy tvořil ideálních 100% je čirá fantazie fanatiků!

Ale ta situace s  elektroauty je ještě tristnější, než by se mohlo zdát! Zkuste si představit, že by vás zasáhlo přechodné zatmění rozumu a  elektroauto jste si koupili. Ať stojí kolik chce a především mimořádně hodně. Kdy ho asi tak budete většinou nabíjet? Zkusím si tipnout – stejně jako mobil – přes noc!

Lze v noci získávat energii ze solárních panelů? Že jsem se zbláznil? Nikoliv, já ne! V žádném případě, jen upozorňuji na to, že v případě „dotankování“ elektromobilů ze zásuvky lze spolehlivě většinově vyloučit. Hlavní roli nepochybně převezmou klasické spolehlivé výrobny elektřiny z  fosilních paliv!!!! Takže by to v té bilanční tabulce chtělo ještě jeden, třetí sloupec, Který by také mohl prokazovat, že spalovací motory, bez ohledu na to zda benzinové či dieselové mají emisní bilanci skleníkových plynů takovou, že ji ono fanatiky vzývané a nedotknutelné elektrobožstvo nepředčí NIKDY. Jde jen o to, jaký podíl na nabíjecím mixu elektroautu přisoudíte!

Ale to není zdaleka všechno. V té originální studii ADAC je ještě jeden zajímavý graf. Vypočítávající celkovou emisní zátěž, která je spojena s celou dobou životnosti auta, v tomto případě Golfu. Počínajíc jeho výrobou, přes provoz až k jeho likvidaci. Vypadá takto:

Přidejte si k tomu takovou „drobnost“ jakou by asi tak představovala energetická náročnost, kdyby třeba jen 1/3 současného parku osobních vozidel přešla na elektropohon! Tvrdím, že současné výrobní kapacity elektráren a to ani ty v blízké budoucnosti by nedokázaly požadavky na zásobování vykrýt. A  kdyby nějakým zázrakem ano, pak je nezvládne přenosová síť. A  to nemluvím o skutečné reálné užitné hodnotě současných elektroaut ve srovnání s těmi se spalovacími motory. Nedávno byl proveden srovnávací test mezi svatým grálem všech elektroaut -Teslou Model S  a jeho klasickým naftovým ekvivalentem BMW 730d.

Detailně je popsán v  článku

Brit nastavil zrcadlo chválenému dojezdu elektromobilů, zkusil, co zvládne dieselové BMW 7

Řada z vás si to jistě přečte celé. Já do dnešní Kosy převezmu jen pár těch úplně nejvýživnějších laskomin!

I ty nejlepší a nejdražší elektromobily na trhu pracují s akumulátory o kapacitě okolo 100 kWh, což je i při zohlednění odlišné efektivity motorů ekvivalent 29 litrů nafty v nádrži dieselového auta. A teď si takovou nádrž představte v 2,5tunovém voze se 700 koňmi…

Ani si to nemusíte představovat, běžte si sjet s Teslou Model S. Ta má udávaný dojezd až 652 km dle WLTP, což zní použitelně, když z ní ale začnete dostávat její dynamiku, neujede na jedno nabití ani 100 km. Být doplnění energie otázkou minut, je to jednou, ale ono to tak není. Jeden Supercharger v ČR vás asi nespasí (i tam ovšem strávíte snadno hodinu), v normální zásuvce doma budete vrcholný Model S nabíjet několik dnů. Klidně znovu jen na desítky kilometrů jízdy.

Autor testu chtěl vyrazit z Londýna do Barcelony, ale protože dostat se teď přes hranice není snadné, jezdil nakonec jen po Británii. Jistě úsporně, ale pořád v běžném provozu. Výsledek? Ujel bez dotankování 900,8 míle, tedy asi 1 450 km – 2,23krát více než co teoreticky zvládne Tesla při spotřebě jen 5,4 litru nafty na 100 km. To samo o sobě je výmluvné, ale zatímco 78 litrů nafty do řady 7 natankujete během pár minut a můžete si dát dalších 1 450 km, v Tesle jste tam, co pár desítek kilometrů rychlé jízdy.

Zkrátka tenhle srovnávací prokázal, že elektromobilita je naprostá chiméra! Nefunkční nesmysl. Za to velmi drahý! Který je přijat, coby nezpochybnitelná pravda z ideologických důvodů. Dokonalé šílenství!

Za sebe říkám, elektropopelnice mi nesmí do baráku. Ekofanatici se klidně mohou postavit na hlavu nebo zcvoknout. Tenhle postoj nezpůsobila ani studie ADAC, natož její český transkript. Tohle mi, více méně pocitově vycházelo tak jako tak. Nehledě k dalším těžce negativistickým faktorům, jako je už zmíněná naprosto fantaskní cena, která evokuje házení peněz do kanálu a neakceptovatelně krátký dojezd nebo doba nabíjení.

Ovšem já, ani naprostá většina z  vás, není správným adresátem těchto informací. Těmi jsou zelení ekoteroristé. Především ti z Německa. Ale ti přesně tohle nikdy nehodlají vzít na vědomí! Fanatik nepotřebuje nic vědět. Fanatik věří! Tomu, čemu chce. Proto je každý fanatik škodlivý.

Bez ohledu na to, jestli jde o ty ekologické, islamistické, Svědky Miloše Neomylného či Koblihy nejsvětější, evropskyhodnotový nebo vítací, či jakékoliv jiné.

Ale ti elektromibilní jsou vedle jak ta jedle. Spíš ještě daleko více. A o nich byla dnes řeč.

Ovšem elektoromobilní jsou jen určitou výsečí obrovské globální množiny energetických pomatenců. Kteří požadují veškerý dostupný komfort, tedy zejména stabilní dodávky světla, tepla a vůbec energií, ale odmítají její získávání z  fosilních paliv / uhlí, ropa, plyn/ a  samozřejmě i z jádra. Vždyť přece máme krásnou novou energetickou budoucnost z  alternativních zdrojů – slunce, větru. Ty nám poslouží a vystačí. A  svět je zachráněn. Ostatně, už to je výše zmíněno. Samozřejmě, že to je blud. To tam stojí také.

Takže by to chtělo nějaký tvrdý důkaz. I ten mám. O posledním víkendu Evropa a  speciálně Rakousko jen se štěstím a o fous unikly energetickému black outu. Tedy rozpadu energetické soustavy na kontinentální úrovni a zhroucení dodávek. Viz

Evropa stála na pokraji masivního výpadku elektřiny

dovolím si část ocitovat. Pro vyjasnění situace.

Evropě hrozil v pátek masivní výpadek v dodávkách elektrické energie, takzvaný blackout, uvedl server Der Standard. Důvodem byl silný pokles frekvence v elektrické přenosové soustavě, což narušilo synchronizované evropské vysokonapěťové rozvodné sítě. Díky jednotné ochraně a okamžitým dodávkám elektřiny ze sousedních zemí byl během hodiny obnoven normální provoz pro celou Evropu, píše server.

Rakousku pomohla zvládnout situaci i elektřina dodaná z jaderných a uhelných elektráren v sousedních zemích.

Problémem je podle ředitele rakouské Wien Energie Michaela Strebla rozvoj obnovitelné energie, s nímž souvisí kolísání ve výrobě elektřiny v závislosti na slunečním svitu či větru. „Počet nouzových zásahů dramaticky narůstá. Zatímco ještě před několika lety musela Wien Energie kvůli stabilizaci sítě ročně zvýšit výrobu elektřiny krátkodobě jen asi patnáctkrát, v posledních letech to bylo až 240krát,“ řekl Strebl. Pro jeho firmu jsou pro stabilizaci zásadní elektrárny na zemní plyn.

Takové mimořádné zásahy, jaké musely dodávkou energie do sítě v pátek učinit energetici z Wien Energie, jsou podle Strebla ale dlouhodobě neudržitelné.

Také dolnorakouský dodavatel energie EVN uvedl, že blackoutu se podařilo v pátek zabránit jen těsně. Ke stabilizaci sítě tam pomohla elektrárna v obci Theiss nedaleko Kremže. Podle mluvčího EVN Stefana Zacha by ale sama situaci nezvládla. „Rakousko v energetické bezpečnosti stále více spoléhá na jaderné a uhelné elektrárny v okolních zemích,“ uvedl.

Jestli to dobře interpretuji a  jsem si jistý, že ano, pak Rakousku hrozí black out dva dny z každých tří. A  situaci jim zachraňuje proud z  atomových a uhelných elektráren od sousedů. Rozuměj zejména České republiky. Kterou ovšem pranýřují kudy chodí za provoz jaderných elektráren a  požaduje jejich zastavení. Totéž ohledně severočeských uhelek…. Kvůli ekologii….

Nejde mi o to trefovat se do Vídně. Nýbrž do všech pomatenců, kteří rozpoutali energetickou hysterii. Aniž by alespoň na chvíli zvažovali, že slunce svítí polovinu dne a vítr fouká také jen někdy i na té největrnější ze všech větrných hůrek. A  tyhle výpadky je nutno vykrýt.

Vedle toho – obnovitelné zdroje, díky svojí nestabilitě a nespolehlivosti, nikdy nepřevezmou roli páteřního článku energetické soustavy. Takže jí musí být cosi jiného -nějaká forma buď jádra nebo výrobny postavené na fosilních palivech. Zmínění rakouští fousové moudře radí – investujme do plynových zdrojů.

Fajn. Jenže narazí na fanatiky. Ti, pokud s tím nakonec budou muset souhlasit, určitě jen za cenu, že si prosadí, že půjde o  tzv. špičkový provoz. Tedy když se zrovna zatáhne nebo přestane foukat. Obávám se, že si nakonec prosadí svou. Jestliže ano, neodvažuji se ani odhadovat, na kolik asi tak vyjde pro koncového spotřebitele cenově 1 kWh. Protože postavit za velké peníze silný energetický zdroj a provozovat ho jen nárazově, je to úplně nejdražší, co si lze v energetickém sektoru představit. Moc se těším na spokojené a ekologicky odpovědné majitele plechových elektronesmyslů a na to jak si své miláčky užívají. Zejména, až jim přijde vyúčtování spotřeby elektřiny!

Mezi množinu idiotů samozřejmě počítám i ideologické zabedněnce, bránící zuby nehty dostavění Nordstreamu 2. Ano, ty plynovky se postaví. Ale bez stabilních dodávek modrého paliva jsou úplně k ničemu. Nevyrobí ani watt.

Takže potřebují dlouhodobě prověřeného spolehlivého a  cenově nejvýhodnějšího /pokud možno/ partnera. Což rozhodně nesplňuje americký zkapalněný břidlicový plyn /nehledě k tomu, že pod Bidenem tenhle sektor asi čekají dost hubené časy/, natož dodávky plynu z ropných monarchií Arabského poloostrova a podobných obskurních států. Které už historicky dvakrát Evropě a celému Západu, na rozdíl od Moskvy, zatáhly na doraz ropné kohouty. Postavte na takových prima dodavatelích svou energetickou bezpečnost!!!! Hlavně, abychom nezáviseli na Rusku!

Koktejl elektromobility a  současného stavu energetických kapacit v Evropě rozhodně nevěstí nic ani trochu dobrého.

To zhroucení zásobování elektřinou není žádná nahodilá příhoda, která se stala jen nějakou podivnou shodou okolností a už se nebude opakovat. Pravý opak je pravdou!!!! Bohužel. Například Francie je další na řadě! Viz

Francouzům téměř došla elektrika: Špička ledovce ukazuje problém elektromobility

Dovolím si citovat:

Nástup prvních vážných mrazů ve Francii odhalil vážný problém s kapacitou místní elektrické sítě. Zvýšená spotřeba obyvatel vyvolaná velkou zimou totiž zatížila elektrickou rozvodnou síť až na hranici své kapacity. Informoval o tom magazín Caradisiac. Svou roli přitom sehrály i elektromobily se zvýšenými nároky na elektriku během venkovních mrazů. Jak okamžitě zdůraznili odborníci na energetiku, štěstím je, že po francouzských silnicích zatím jezdí jen poloviční počet elektrických aut, než zněly původní francouzské předpovědi na rok 2020. V současnosti totiž tvoří elektromobily pouze 1,1% francouzského vozového parku, vláda však na rok 2020 předpověděla 3% zastoupení. Kdyby se předpovědi naplnily, Francie začátkem ledna 2021 zcela “zhasne”.

…..Podle statistik RTE roste během mrazů spotřeba elektrické energie o celých 70%. Řešením by měl být zaběhnutý systém V2G, což je vlastně připojení elektromobilů na veřejnou rozvodnou síť, kde by mohli vykrývat energetické špičky a energii do sítě v případě krátkodobé potřeby naopak dodávat. Zatímco tento systém nefunguje, i RTE přiznala, že bude muset regulovat nabíjení elektrických aut. A ať je už reálná situace kolem množství elektrické energie dostupné v rozvodných sítích EU jakákoliv, jisté je jedno – elektriky máme málo už i při současném stavu elektromobility. S rostoucím množstvím elektrických aut v reálném provozu se tento problém bez nových zdrojů “čisté” elektrické energie rozhodně tak brzy nevyřeší. Mnozí odborníci spíše upozorňují na fakt, že z elektrické energie se stane méně dostupná a drahá, jednotlivými vládami dotovaná komodita.


Nevidím potřebu ten článek o francouzské energetické bilanci, ve světle budoucí elektromibility, prosazované hlava nehlava ekofanatiky – komentovat.

Jestliže kritický problém představuje nabíjení mobilů, je jasné, co způsobí dobíjení elektropopelnic!


Dodatek:

Právě jsem byl upozorněn na čerstvý článek s nadpisem

Švédsku chybí odstavená jaderná elektrárna. Přestaňte luxovat, vyzývá občany

Jde o další absolutní triumf ekošílenců nad zdravým rozumem. A také o potvrzení, jak to se to má s energetickou bilancí jednotlivých států ekofanatické Evropy. Tedy tím, kolik spotřebovává a kolik je schopna pohonu, zdaleka neskončeném, na klimatické čarodějnice a  čarodějníky vyrábět.

Rakousko jen tak tak uniklo blackoutu, Francii se málem zhroutila její energetická infrastruktura kvůli tomu , že příliš mnoho lidí najednou nabíjelo mobily!!!!! No a  Švédsku uhodila NORMÁLNÍ skandinávská zima a  země se energeticky otřásla v základech. Fabriky vypínaly, přesto to nestačilo. Takže domácnostem se dostalo doporučení, ba y omezily svou spotřebu, zejména ve špičkách!!! Něco takového pamatují ti starší třeba v Rumunsku. Tam jim Ceuacescu vypínal obden proud po čtvrtích.

Jedna z nejbohatších zemí na světě má problém zajistit svým občanům dostatek elektřiny. Kvůli bigotní a fanatické ekopolitice. A  když už to nějak zflikují, tak za ceny, které jsou z hororového snu:

„Dnes (v sobotu) ráno dosáhla cena elektřiny 200 eur (přes 5150 korun) za megawatthodinu, normálně začíná na asi 30 eurech (necelých 800 korunách),“ upozornil švédský server Samnytt.

A tihle fanatici a megalomani tlačí v  EU ale především v Rakousku, Francii a  Švédsku elektromobilitu!!!!!!

Vezme realitu, která nám doslova buší na dveře někdo, nikoliv vážně, ale z těch pomatenců alespoň na vědomí?