Manipulace ČT o Ukrajině jede na plné obrátky, Idnes naopak profesionální

Avatar
Původní autoři

Viktor Horký
11. 5. Hlídáme média
Dnes se již od rána koná v ukrajinských městech Luhansk a Donětsk referendum o podpoře nezávislých republik vyhlášených místními separatisty. Spolu se střelbou je provází i neuvěřitelná mediální masáž vedená publicistou Bohdanem Kopčákem.
Ten dostal prostor skoro na polovině článku zveřejněného na ČT24 s názvem Na východě Ukrajiny probíhá sporné referendum. Účast je velká. Článek ze začátku zaujímá vcelku neutrální stanovisko, připomíná okolnosti referend i upozorňuje na střelbu na frontové linii, která referenda doprovází. Potom se ale článek stočí neuvěřitelným směrem a začne citovat publicistu Bohdana Kopčáka, který čtenářům ve třech odstavcích vysvětlí, proč je referendum nelegitimní a že jeho výsledek je už dávno známý.
Čtěte také:
46% dotázaných nepovažuje zpravodajství ČT o Sýrii za objektivní
Redaktoři Novinek očividně neumějí číst
Samo o sobě by to nebylo nic špatného, kdyby dostal prostor k vyjádření i zástupce opačného názoru. Není možné do reportáže vepsat čistě subjektivní názory a komentáře jednoho publicisty bez toho, aby k sobě měly protiváhu. Jestliže pan Kopčák dostal prostor v několika odstavcích, potom stejný prostor musí dostat i člověk, který s referendem souhlasí a přinese čtenářům své postřehy na situaci z druhého břehu.
V článku je například informace: “Výsledek je předem znám. Ukrajinské složky zadržely už v noci velkou část vyplněných lístků s odpovědí ano. Referendum bude mít váhu jen pro místní vzbouřence, kteří pak budou tvrdit, že mají podporu místních obyvatel,” uvedl publicista Bohdan Kopčák.” což je bez jakéhokoliv odkazu na zdroj pouhý výkřik do tmy s jasným cílem zmást čtenáře a výsledek referend předem zdiskreditovat.Idnes: Zadržené předvyplněné hlasovací lístky.

Tuto roli nicméně zastává zpravodajský server Idnes.cz, který své tvrzení o zadržení předem vyplněných lístků podložil fotografií z Twitteru ukrajinského ministra zahraničí Andrij Deščycja. Celý článek serveru Idnes je potom psán mnohem profesionálněji, spoustu odkazů na jiné média a hlavně žádné jednostranné komentáře bez protinázoru. Článek Idnes odkazuje na BBC, ITAR-TASS, ČTK, Kyiv Post a AFP. Což je značně profesionálnější přístup než předvádí České televize, která odkázala na ČTK a sebe samu.

Neuvedení odkazu je ostudné a nepřijatelné zdiskreditování vlastní práce nehledě na skutečnost, zda-li je informace pravdivá. Jestliže navštívíte článek na ČT a ověříte si jej na ČTK budete mít zcela jasno v tom, že Česká televize uveřejňuje nepodložené a neověřené informace, které následně prezentuje je jako holá fakta.

Dnes se již od rána koná v ukrajinských městech Luhansk a Donětsk referendum o podpoře nezávislých republik vyhlášených místními separatisty. Spolu se střelbou je provází i neuvěřitelná mediální masáž vedená publicistou Bohdanem Kopčákem.
Ten dostal prostor skoro na polovině článku zveřejněného na ČT24 s názvem Na východě Ukrajiny probíhá sporné referendum. Účast je velká. Článek ze začátku zaujímá vcelku neutrální stanovisko, připomíná okolnosti referend i upozorňuje na střelbu na frontové linii, která referenda doprovází. Potom se ale článek stočí neuvěřitelným směrem a začne citovat publicistu Bohdana Kopčáka, který čtenářům ve třech odstavcích vysvětlí, proč je referendum nelegitimní a že jeho výsledek je už dávno známý.

Čtěte také:
46% dotázaných nepovažuje zpravodajství ČT o Sýrii za objektivní
Redaktoři Novinek očividně neumějí číst

Samo o sobě by to nebylo nic špatného, kdyby dostal prostor k vyjádření i zástupce opačného názoru. Není možné do reportáže vepsat čistě subjektivní názory a komentáře jednoho publicisty bez toho, aby k sobě měly protiváhu. Jestliže pan Kopčák dostal prostor v několika odstavcích, potom stejný prostor musí dostat i člověk, který s referendem souhlasí a přinese čtenářům své postřehy na situaci z druhého břehu.

V článku je například informace: “Výsledek je předem znám. Ukrajinské složky zadržely už v noci velkou část vyplněných lístků s odpovědí ano. Referendum bude mít váhu jen pro místní vzbouřence, kteří pak budou tvrdit, že mají podporu místních obyvatel,” uvedl publicista Bohdan Kopčák.” což je bez jakéhokoliv odkazu na zdroj pouhý výkřik do tmy s jasným cílem zmást čtenáře a výsledek referend předem zdiskreditovat.

Jestliže chce ČT čtenářům prezentovat taková obvinění – na které má jako zpravodajský server jistě právo – musí je patřičně doložit! V článku chybí jakýkoliv odkaz na zdroj, který by toto tvrzení potvrdil – což je naprosto nepřijatelné. Na konci článku ČT24 je uvedena jako zdroj ČTK, ta ale ve ve svém článku, který Česká televize citovala, žádné takové informace neuvádí.
Čtenář nemá žádný důvod ověřovat článek České televize na Idnes.cz!
Čtěte také:
Lži České televize neberou konce, zatýkání teroristů nemá se zmizením letadla co dělat
Novinky kryjí terorismus jako pouhý výmysl Syrské vlády

Článek České televize uzavírá opět publicista Bohdan Kopčák, který říká:”Putinův výrok o odsunutí referend je formalita, byl adresován do zahraničí. Neřekl, že nebude uznávat výsledek referend, řekl jen – odložte to. Ale neřekl, zda o rok, o měsíc či o deset let,” řekl Kopčák, podle kterého se nejedná o nahodilý vývoj, ale o součást promyšleného scénáře, jehož autorem jsou špičky Kremlu.”
Jestliže Česká televize dá prostor značně proti-Ruskému názoru, potom logicky u objektivního a vyváženého média čtenáře napadne, že tam bude i názor pro-Ruského publicisty, nebo neutrálního. Nebo kohokoliv s jiným pohledem na věc. Vyvážené zpravodajství je u veřejnoprávního média silně předpokládáno Realita je ale jiná. Jiný názor, než pana Kopčáka, v článku nenajedete.
Česká televize pokračuje v ostudné manipulaci s veřejným míněním občanů České republiky a nikomu z odpovědných lidí to očividně nevadí. Jeden by až řekl, že přesně takové poslání Česká televize má.
Česká televize by také měla změnit popis webu ČT24 z “Nejdůvěryhodnější zpravodajství” na “píšeme si, co se nám zrovna chce”.