Proti Putinovi: EU plánuje vlastní ruskojazyčnou TV stanici

Avatar
Původní autoři

6. 1. 2015  Duetsche Wirtschafts Nachrichten  (překlad NWOO)

EU plánuje založit svůj vlastní, rusky mluvící televizní kanál. Lotyšský ministr zahraničí Rinkevics řekl, že s novou TV stanicí chce vytvořit protiváhu ,,ruské propagandě“. 


,,Vyvážené informace a novinky“ chce EU financovat z peněz daňových poplatníků. Lotyšský ministr zahraničí Edgar Rinkevics, to řekl pro on-line magazín BuzzfeedNews. Ministr zahraničí říká, že vysílač by měl vytvořit ,, protiváhu“ k ruské propagandě“. Nemá se jednat o protipropagandu, ale o ,,vyvážené informace a zprávy“, řekl politik.

V diskuzi o návrhu jde především o to, ,,společně investovat do alternativních zdrojů informací. Nejde o žádný alternativní zdroj propagandy, ale o normální evropský televizní kanál, se zábavou a zprávami, které se drží faktů.“ Podle Rinkevicse, již 13 nebo 15 členských států EU pro tuto myšlenku vyjádřilo svou podporu, včetně Polska a Velké Británie.

Podle zprávy tento nápad, o alternativním ruskojazyčném zpravodajském kanálu, už celé roky koluje ve Washingtonu a Evropě. Po nedávných událostech dostal tento nápad nový vítr. Putin rozšiřuje kontrolu nad ruskými médii, (viz tady: Kontrolle über die russischen Medien ausweitet) naposledy nad zpravodajskou agenturou Ria Novosti skrz státní zpravodajský kanál Sputniknews. Rovněž financuje Russia Today v anglicky a německy mluvící verzi.

,,Především několik posledních let, ruská televize působí velmi agresivně. Už to nejsou normální zprávy nebo něco, co se dá označit za normální novinařinu. Je to informační vedení války a propaganda“, řekl ministr zahraničních věcí Rinkevics.

Vytvořit takovou protiváhu, o to má zájem především Lotyšsko a jeho soused Estonsko: Obě země mají největší podíl rusky mluvících obyvatel v EU. Pro statisíce občanů hrají ruské televizní kanály vzrůstající roli. (odkaz tady: spielen die russischen TV-Sender eine wachsende Rolle) Obě země již zvýšily své výdaje na lokální ruskojazyčná média, ale finančně nemohou soutěžit se sítí ruských televizních stanic.

V EU se proto nyní diskutuje o finanční pomoci. Je ještě otevřené, jestli se bude financovat kompletní kanál v ruštině a zda to bude program i se zábavou. Nebo finanční podpora přijde jen národním pobočkám vysílání v Lotyšsku a dalších zemích, k rozšíření nabídky v ruštině. Další možnost financování je skrz European Endowment for Democracy– Evropský fond na podporu demokratizace. Založený byl v roce 2013 podle vzoru amerického ,,National Endowment for Democracy“, který podporuje mezinárodní projekty na podporu demokracie. ,,Je to o financování a je to o obsahu,“ říká Rinkevics a opakuje, že se nemá jednat o další nástroj propagandy.

Spojené státy už chtěly využít podobný projekt, měly ale malý úspěch. Z Washingtonu financované vysílače Hlas Ameriky a Rádio Svobodná začaly v říjnu s půlhodinovým vysíláním zpráv v ruštině. Se sloganem: ,,Fakta na místo lží“ ho vysílaly národní stanice v Litvě a Gruzii.

Lotyšsko a Estonsko americký program neodmítlo. ,,Vypadá to jednostranně a vyznívá to spíš jako strategická komunikace. Nemá to nic společného s veřejnoprávním vysíláním v evropském slova smyslu,“ řekl Ruduša v lotyšské národní televizi. ,,Je to velmi dobře produkované, ale ve skutečnosti je to opačná stránka toho, co dostáváme z Ruska.“ Jeff Trimble, který dohlíží na americké zahraniční vysílání, reagoval na kritiku programu podobnými slovy jako Rinkevics: ,,Nejedná se o protipropagandu, ale západní zpravodajství podle nejlepší tradice.“

– – –

Poznámka:  tuhle goeblsovštinu budeme platit ze svých příspěvků do kasy EU! To nestačí, že povinně musíme platit lháře z ČT?!