Francie domistralovala. Proč je “Su-30MKI” lepší než “Rafale”?

7. 2. 2015    zdroj
Zprávy o tom, že Indie již nevidí ve Francii spolehlivého obchodního partnera, se potvrdily. Vydání The New Economic Times uvádí, že Indie přece jenom odmítá úmysl nákupu stíhaček Rafale a nakoupí Su-30MKI. Kromě zřejmých výhod ruských letadel, hraje důležitou roli i nesamostatná politika Francie v obchodování se zbraněmi.


Vlekoucí se obchodní jednání Ministerstva obrany Indie na nákup 126 francouzských stíhaček “Rafale” společnosti Dassault Aviation trvá od roku 2012. Na začátku září se s Dassault projednávala smlouva v hodnotě 10 miliard dolarů.

Později francouzská strana bez projednání a oznámení zdvojnásobila cenu stíhaček. Smlouva se tak stala pro Indii automaticky nerentabilní. Pařížští partneři také odmítli předávat kupujícímu technologii výroby.

Kromě toho mohou náklady na nákup Rafale vést ke snížení financování vlastních indických programů pro rozvoj stíhaček Tejas a AMCA. New Economic Times konstatuje, že za peníze, které Indie utratí na základě smlouvy s Francií, může místo 126 Rafale získat 255 stíhaček “Super Suchoj-30” a MiG-29K, a také ušetřit na logistice, školení pilotů a údržbě, protože společnost Hindustan Aeronautics Limited (HAL, Bangalore, Indie) již vyrábí Su-30MKI na základě licence.

Podle autora publikace Bharata Karnada budou ruské Su-30MKI a MiG-29K důstojnou náhradou za francouzskou stíhačku. Souhlasí s ním i šéfredaktor vojenského vydání Force Praveen Sahni. Domnívá se, že ruskou stíhačku indické vojenské letectvo zná, proto bylo pro Indii rozumné, jí dát přednost před francouzskou stíhačkou Rafale.

“Je to víc než rozumné z jednoho prostého důvodu: Su-30 už létá v Indii; nedávno indické vojenské letectvo obdrželo první stíhačku Su-30, jejíž generální oprava byla provedena indickou společností HAL”, říká Sahni. Su-30MKI je dvakrát levnější, a navíc, je to letadlo vyšší třídy, což znamená, že je schopno nést větší náklad raket. “Pokud budeme mít těžší a levnější letadla s větším poloměrem otáčení, která mohou nést těžší náklad, bude to jednoznačně výhodné pro Indii”, říká Sahni.

Celkově vznikla podle něj kolem Rafale komplikovaná situace. “Cena letadla byla potvrzena v lednu 2012, ale uplynuly již tři roky. Proto se jeho cena samozřejmě zvýšila. Nemůžeme z toho vinit Dassault a nemůže limitovat ceny”, zdůrazňuje Praveen Sahni.

Zadruhé, ve fázi výběrového řízení podle vojenského odborníka žádný výrobce vážně nepřemýšlel na tím, jak garantuje splnění dodací lhůty při zachování ceny, když jde o výrobu více než 100 letadel.

S Francií je těžké se dohodnout

Již dříve i ministr obrany Indie Arakaparambil Anthony prohlašoval, že při jednání s francouzskou stranou, trvajícím déle než tři roky, dochází k “potížím”, protože Paříž odmítá plnit podmínky stanovené indickým vojenským letectvem při výběrovém řízení, uvádí publikace Defense Update. Podle něj bude výroba Su-30MKI v Indii společností Hindustan Aeronautics Ltd. (HAL) adekvátní náhradou “Rafale”. Výroba každé stíhačky Su-30 v Indii vychází na 56 milionů dolarů.

Stíhačky Su-30 tvoří přibližně jednu třetinu indického letectva. Licenční smlouva na 42 letadel Su-30MKI byla podepsána v roce 2012. Do února 2014 již Rusko dodalo do Indie 28 ze 42 stíhaček.

V prosinci loňského roku, během slyšení v parlamentu, i bývalý náměstek ministra vnitra Indie R. Sinha dokonce navrhl upustit od nákupu Rafale. “Technologie stíhačky, kterou jsme si vybrali (Rafale), byly vyvinuty v 80-tých letech a jsou zastaralé. Kromě toho toto letadlo nesnese srovnání s Su-30. Tak proč ho kupovat?” zdůraznil.

Volba Ruska je odůvodněna z mnoha příčin

Případná akvizice stíhaček Su-30MKI Indií místo francouzské stíhačky Rafale je pro letectvo prospěšná nejen cenou, ale i taktickými a technickými charakteristikami letadla, a také z řady jiných důvodů, domnívá se oficiální zástupce Centra pro analýzu světového obchodu se zbraněmi (CASOZ).

“Odmítnutí Indie koupit francouzskou stíhačku Rafale ve prospěch ruské Su-30MKI je přínosem pro indickou stranu ve všech ohledech: taktické a technické vlastnosti ruských letadel jsou mnohem lepší, než u jejich francouzského ekvivalentu. Kromě toho je pro indické letectvo stále velmi důležitá cena. Zvýšení původní smluvní ceny francouzskou stranou téměř na dvojnásobek už neodpovídá současné ekonomické realitě”, řekl zástupce CASOZ.

Zdůraznil, že protože má Indie už vytvořené všechny podmínky pro servis Su-30MKI, nákup nové dávky ruských stíhaček jen posílí rusko-indickou vojensko-technickou spolupráci: “V Indii je již vytvořen logistický řetězec pro servis Su-30MKI, už dříve dodávaných Ruskem, ale které byly vyrobeny v Indii na základě naší licence. Kromě toho je toto letadlo stíhačkou 4 ++ generace – bude poskytovat přípravu indického vojenského letectva na využití stíhaček páté generace FGFA (rusko-indická verze PAK FA, T-50).”

Zástupce CASOZ také řekl, že zdaleka neposlední možnou příčinou odmítnutí stíhaček Rafale Indií se může stát “zmrazení” dodávky vrtulníkových lodí typu “Mistral” francouzskou stranou Rusku. “Protahování a možné následné odmítnutí Francie dodat “Mistraly” Rusku poskytne důvod pochybovat o tom, že tato země je spolehlivým partnerem v oblasti vojensko-technické spolupráce. Je možné, že Paříž může z těch či oněch politických důvodů pozastavit i plnění smlouvy na dodávku Rafale. Proto možné přeorientování se Indie na Su-30MKI je nejlepší volbou pro letectvo země,” řekl.

Obecně lze říci, že Francie se ocitla v poněkud trapné pozici – smlouvu na “Mistraly” nemůže pod tlakem z USA realizovat a penále platit nechce. Chce-li se dostat z této situace, byť s poškozenou pověstí, měla by tím častěji mluvit o tom, jak Moskva pomáhá při řešení vnitřní ukrajinské krize, aby byly co nejdříve zrušeny sankce a ona mohla splnit smlouvu bez jakýchkoli finančních ztrát.

Pro Novou republiku přeložila PhDr. Vladimíra Grulichová