Kdo šíří pro-ruskou propagandu?

Avatar
Původní autoři

Vladimír Stwora
2.3.2015  Zvědavec

Na slovenském dennikn.sk se objevil rozhovor Vladimíra Šnídla s jakýmsi učitelem dějepisu Jurajem Smatanou. Ten – zneklidněn skutečností, že tisíce Slováků si podává žádost o zbavení povinnosti narukovat do vojenské služby v případě války – sestavil seznam 42 webů ze Slovenska, Čech a Moravy, které „šíří pro-ruskou propagandu.“ Sám o tom říká: „jsou to weby, které jsou sice anonymní, ale při tom mají velmi profesionálně vytvořený obsah“. Anonymní? On si ty weby asi moc neproklepal.
Samotný seznam „závadných webů“ kupodivu není součástí rozhovoru se Smatanou na dennikn.sk. Objevil se až na echo24.cz.

Je dobré připomenout, že dennikn.sk je součástí Projektu N a je financován přímo americkou ambasádou. Je to už podruhé, kdy se ve Zvědavci zabýváme tímto štvavým plátkem.

Panu Smatanovi (podívejte se na jeho fotku, stojí zato) patrně vadí, že Slováci se nechtějí zúčastnit chystané bratrovražedné války. To chápu. Předpokládám, že pan Smatana půjde příkladem a to rovnou do první linie, až to vypukne. Ale jeho podivná osoba (a skutečnost, že další zcela neznámá figurka vynořivší se odnikud stála někomu za interview) není předmětem toho článku.

Předmětem je seznam samotný. Je zajímavý ani ne tak tím, kdo je na něm uveden, jako tím, kdo na něm uveden není. Už při letmém pohledu jsem si všiml, že dobré dvě třetiny webů neznám, nikdy jsem o nich neslyšel. Přitom trávím na internetu tisíce hodin a zaměřuji se přesně na téma, které panu Smatanovi vadí. Nevím, zda mám jásat, že Zvědavec je na jeho seznamu také, protože být ve společnosti tak obskurních webů není zas taková čest.

Jak napsal čtenář Luba hned v prvním příspěvku v diskuzi za článkem na echo24.cz:

Ten seznam je neúplný: přidal bych První zprávy, Parlamentní listy, Týden, Ucho, Haló, Vaši věc, Wertyz report, Freepub, Nový směr, Novou republiku, Českou pozici, Střípky ze světa a Hlas Ruska. Ve všech těchto internetových médiích se publikují putinské lži.

A já bych přidal Hájkův Protiproud.cz, který je tak dalece pro-ruský, že dokonce nabízí ruskou verzi svého webu. Přitom jeho čtenost jde do statisíců měsíčně. Jak to, že to panu Smatanovi uniklo?

Na seznamu jsou typicky malé weby typu one-man-show s nízkým rozpočtem a neustálými finančními problémy. Naopak na seznamu nejsou weby, které nemají finanční problémy, které jsou tvořené týmy redaktorů a které nemusí prosit o příspěvky tak, jako třeba Zvědavec. Náhoda? Hm. Ale to nemusí být skutečný důvod „opominutí“ pana Smatany, může jít o koincidenci. Nebudu vytvářet teorie, proč tam ty weby nejsou, v každém případě to stojí za zamyšlení.

Pátá kolona složená ze slouhů válečných štváčů pod taktovkou Washingtonu tedy začala připravovat proskripce. Sestavují seznamy nepohodlných webů, aby je mohli včas umlčet, protože dobře vědí, že nic tak nenaruší bojovou morálku mas, jako odhalování nízkých pohnutek těch, kteří ženou lidi do možná poslední totální války.