USA uštědřily další ránu VW

Avatar
Původní autoři


Natalia Meděn
11.11.2015   Zvědavec
…a Merkel obdivuje americké partnery
Zdálo se, že skandál kolem Volkswagenu, největší německé automobilové skupiny, uvadl. Jak minulý týden napsal Frankfurter Allgemeine, skupina se dokázala z toho vymanit. Či přesněji, vedení Volkswagenu připustilo, že 11 milionů aut vyrobených v letech 2009 až 2015 bylo osazeno softwarem umožňujícím falšovat výsledky testů emisí. Německý výrobce aut byl nucen to přiznat americkou agenturou EPA, která testovala dieselové motory a zjistila odchylky.

Během testů se stalo jasným, že skutečné emise modelu Jetta byly 15-35krát vyšší, než bylo uvedeno, zatímco emise Passatu byly vyšší 5-20krát. Mluvčí skupiny nálezy nepopřel a připustil, že software umožňující manipulaci s výsledky testů byl instalován nejen v modelech Jetta a Passat, ale také v Beetle, Golf a Audi A3, vybavených dieselovými motory EA 189 o obsahu 1,2, 1,6 2,0 litru. Existuje dobrý důvod, proč jsem pozornost čtenáře upřela na tyto podrobnosti.

V důsledku odhalení stahuje Volkswagen téměř půl milionu aut prodaných v Americe, zatímco ředitel Volkswagenu Martin Winterkom, který je nyní vyšetřován pro podvod, dal výpověď, kdy stejný osud postihl řadu dalších ředitelů. Skupina okamžitě dala stranou 6,5 miliardy euro na krytí nákladů skandálu a toto číslo již bylo navýšeno (na 6,7 miliard). Zisky Volkswagenu se přeměnily na ztrátu, obrat se propadl a akcie klesly.

Nejdůležitější věcí nejsou ani tak finanční ztráty, ale poškození pověsti nejen samotného Volkswagenu, ale také Německa coby třetího největšího světového vývozce. V r. 2013 tvořila auta a náhradní díly více než 17% německého vývozu a byla největším zdrojem příjmů země, kdy po výrobě aut následovalo strojírenství, které tvořilo 15% celkových vývozů (na počátku 80. let naopak strojírenství u objemu exportu automobilový průmysl předstihlo).

Takže lze říct, že americká EPA dala černou známku nejen německým výrobcům aut. A nespokojena s tímto úspěchem uštědřila tato agentura další ránu na počátku listopadu, kterou Němci zcela určitě neočekávali: oznámila, že motory větší než 3 litry byly také vybaveny podobným softwarem určeným k ovlivnění výsledků. Takže Američané rozšířili svá tvrzení a zahrnuli modely VW Touareg, jakož i modely z pobočky Volkswagenu Audi – A6 Quatro, A7 Quatro, A8, A8L, sportovní auta Q5 a Porsche Cayenne.

Volkswagen tentokrát obvinění odmítá, ale americká agentura trvá na svém.

Co je výsledkem? Zatím japonská společnost Toyota dosáhla čistého zisku, kdy opětovně získala své globální prvenství v prodejích. A je zde další podivná podrobnost. Americká agentura zahájila vyšetřování německé společnosti před rokem a půl, v květnu 2014. V prosinci 2014 skupina stáhla půl milionu aut z amerického trhu a provedla opravu softwaru. Zdálo se, že věc byla uzavřena. Skandál se však obnovil opět v září 2015 a byl dále nafouknut na počátku listopadu.

S tvrzením, při kterém v této záležitosti nejvíce spadla překvapením čelist, přišla německá kancléřka. V projevu na summitu vydavatelů v Berlíně 2. listopadu (na výročním setkání organizovaném Spolkem německých vydavatelů novin) Angela Merkel použila obvinění proti německé společnosti… jako argumentaci ve prospěch podepsání Transatlantického obchodního a investičního partnerství (TTIP). „Viděli jsme, že emisní normy v USA nejsou v žádném případě špatné,“ oznámila německá kancléřka.

Vysvětlím: mimo dalších věcí odpůrci Transatlantického partnerství se obávají, že regulace v oblasti životního prostředí přijatá Evropskou unií budou oslabena. Představitelé EU si však s takovými triviálními věcmi starosti nedělají, stejně jako je nezajímá celkem velká hrozba vynořující se pro evropské výrobce, kteří nebudou schopni konkurovat Američanům, pokud bude TTIP podepsána.

Co se týká příběhu Volkswagenu, je logika Angely Merkel jedinečná. Místo, aby se pokusila chránit jednoho z největších německých zaměstnavatelů a národní auto milované Němci, německá kancléřka vyjádřila… obdiv ke svým americkým partnerům. Jinými slovy, uchýlila se k časem osvědčené metodě používané každým federálním kancléřem, který byl u moci dlouhou dobu. V každém případě je to bezpečnější, než mluvit o zrušení proti-ruských sankcí a návštěvě Moskvy, jak učinil vice-kancléř Sigmar Gabriel. A abych nezapomněla, musím poukázat na to, že skandál kolem Volkswagenu původně propukl okamžitě po tomto Gabrielově výroku (po kterém byl brzy nucen svá slova odvolat), zatímco se začalo
odvíjet nové vlákno skandálu po poslední Gabbielově cestě do Moskvy. Stále ještě někdo věří v náhodnost takovýchto shod náhod?

odvíjet nové vlákno skandálu po poslední Gabbielově cestě do Moskvy. Stále ještě někdo věří v náhodnost takovýchto shod náhod?