Kdo těží z bankrotu: Fraport přebírá řecká letiště

Avatar
Původní autoři

15. 12. 2015   zdroj
Německý provozovatel letišť Fraport se rozhodujícím krokem přiblížil k převzetí čtrnácti regionálních letišť v krizovém státě EU Řecku.
S řeckým privatizačním fondem byla uzavřena koncesionářská smlouva na čtyřicet let, sdělil podnik v pondělí ve Frankfurtu. Společně s řeckým partnerem Copelouzos Group chce M Dax koncern převzít letiště v průběhu příštího roku. Převzetí se plánuje na podzim. Nejprve musí ještě spornou privatizaci odsouhlasit řecký parlament.


Těch čtrnáct letišť, mimo jiné na ostrovech Rhodos, Santorini a Mykonos a v druhém největším městě Řecka Thessaloniki, mají zůstat v majetku řeckého státu. V minulém roce bylo na letištích odbaveno kolem 22 miliónů cestujících, mezi nimi 75 % ze zahraničí. Na základě jejich rentability platí těch čtrnáct letišť za nejlepší mezi řeckými letišti.

 Pod zvláštním tlakem Berlína byly Athény donuceny rozdat své rodinné stříbro, které se nacházelo ve veřejném vlastnictví. Jinak by hrozil státní bankrot, protože poskytnutí nových úvěrů bylo podmíněno dalekosáhlou privatizací. Z úspěšného manévru vydírání má nyní zisk německý provozovatel letišť, který je většinově ve vlastnictví města Frankfurt a spolkové země Hessensko.

Za čtrnáctileté převzetí letišť zaplatí Fraport AG podle vlastních údajů společně se svým řeckým menšinovým partnerem jednorázově 1, 234 miliard EUR. K tomu odvede řeckému státu roční koncesionářský poplatek, který činí pouze 22,9 miliónů EUR. Kromě toho se zavazuje k investicím na letištích ve výši 330 miliónů EUR až do roku 2020. Konsorcium vzešlo již v listopadu 2014 z konkurzu jako upřednostněný předkladatel nabídek. Potvrzení souhlasu se ale v dluhové krizi stále protahovalo. Byl nutný několikaměsíční tlak německé vlády, aby se Athény přiměly k prodeji rentabilních letišť za babku ve prospěch německých koncernů a koneckonců i k zostření státní dluhové krize vzdáním se tohoto důležitého zdroje příjmu.

 V červenci se řecký ministr pro infrastrukturu Christos Spirtzis ještě vyslovil proti pokusům vydírání evropských „ příjemců úroků“ – nazývaných také „ věřiteli“ : „ Při této privatizaci má řecký stát prodat čtrnáct ziskových letišť, a ostatních třicet letišť, která jsou nezisková a musí se dotovat, zůstanou řeckému státu. To je model, který ještě nikde v Evropě nebyl použit. Spíše se hodí pro kolonii, než pro členskou zemi EU.“

 Řecké letecké odbory Osypa označily převzetí jako „ skandál“ a podaly u Nejvyššího správního soudu stížnost proti „ národnímu zločinu“ převzetí. Případ se má projednávat začátkem ledna. Odborový předák Vassilis Alevizopoulos se konkrétně obává tvrdých úspor ze strany nových provozovatelů, které by mohly vést k větší bezpečnosti letů.

Šéf Fraportu Stefan Schulte však mluvil o „ opravdovém vítězství.“ „ Naše rozsáhlé a dlouhodobé know-how provozovatelů letišť použijeme s prospěchem na všech čtrnácti místech s letišti.“ Řecká regionální letiště mají rozhodující význam pro celkové hospodářství a zejména pro turistický ruch.

Lufthansa Consulting – dceřinná firma Lufthansy, která radila řeckému privatizačnímu fondu v procesu předkladatelů nabídek, řekla třetímu největšímu akcionáři Fraportu, že jde o obchod, „ u kterého se vychází z hospodářské lukrativnosti“. Lukrativní pro německé koncerny, které díky politice spolkové vlády dovedly využít pro sebe Damoklova meče hrozícího bankrotu Řecka, aby uprostřed krize mohly uzavřít ziskový privatizační výhodný obchod.

Pro Novou republiku vybrala a přeložila Mgr. Zdeňka Holešová
Hintergrund: Pleite – Profiteur: Fraport übernimmt griechische Flughäfen