Nový motor pro PAK FA: ruští inženýři dosáhli konstruktérského vrcholu

napsal/přeložil Oleg Moskvin
14. 9.  2016   Eurasia 24
Rusko dokončilo realizaci dalšího důležitého a výjimečného vývojového projektu. Byl dokončen první funkční motor druhé fáze pro stíhací letoun páté generace T-50 (PAK FA). Bez jakékoli nadsázky jde o skutečný průlom – obdobné takto složité zařízení jsou dosud schopny vyrobit pouze Spojené státy. Díky novému motoru ukáže T-50 svoji skutečnou sílu.


Že vývoj motoru (pod označením „výrobek 30“) a jeho konstrukce jsou ukončeny, oznámil během nedávného Východního ekonomického fóra generální ředitel Leteckého závodu J. A. Gagarina v Komsomolsku na Amuru Alexandr Pekarš (definitivně však bude motor hotov až po dokončení jeho náročných statických a letových testů a „odladění“ – pozn. Geo).

„Motor druhé fáze je hotov a funguje. Jeho testy probíhají v souladu s plánem,“ cituje Pekarše agentura TASS. Míněny jsou samozřejmě tovární, statické testy. Zabudování motoru do letounu PAK FA a jeho letové zkoušky jsou naplánovány až na příští rok. Už samotný fakt, že vývoj byl dokončen, motor vyroben a že je již testován, stojí ovšem za zaznamenání.

Právě skutečnost, že Rusové neměli k dispozici potřebný moderní motor, byla jedním z hlavních argumentů těch, kteří odmítali označovat T-50 jako letoun páté generace. Nyní bude T-50, PAK FA 

(перспективный авиационный комплекс фронтовой авиации) ještě lépe manévrovatelný, univerzální bojový stroj, schopný eliminovat případné chyby pilotáže, létat nadzvukovými rychlostmi bez přídavného spalování a útočit na nepřítele za jakýchkoli meteorologických podmínek.

„PAK FA je dlouhodobý projekt, jenž nám svým způsobem umožňuje dohnat Spojené státy, které také nestojí na místě a zahájily již vývoj letounů 6. generace,“ uvedl pro internetový deník Vzgljad profesor Akademie vojenských věd Vadim Kozjulin. „Zatím je však zemí, které disponují letouny 5. generace, jen několik málo – jde o USA a některé z jejich spojenců. Vyvinout letoun 5. generace se pokouší i Čína. Zkrátka v současné složité mezinárodní situaci je vlastnictví letounu 5. generace velmi důležité.“

Ano, Američané opravdu mají ve výzbroji stíhací letoun 5. generace F-22 Raptor a také stíhací bombardér 5. generace Lockheed Martin F-35 Lightning II. USA jsou jedinou zemí, která má ve výzbroji celé perutě letounů 5. generace. První z nich zařadila do služby už před deseti lety.

Pokud jde o Rusko, projekt PAK FA neboli T-50 je prakticky zrealizován. První start letounu 5. generace byl uskutečněn již v roce 2010. Široké veřejnosti byl pak představen na letecké výstavě MAKS 2011.

Ovšem motor tohoto letounu – takzvaný motor první fáze, známý jako „výrobek 117“, nedosahoval úrovně amerických protějšků. Jde v podstatě o modernizovanou verzi motoru AL-41F1S určeného pro stroje Su-35S. A tyto bojové stroje patří mezi letouny generace 4++. Tedy – vlastnosti požadované od T-50 jsou s tímto motorem („výrobkem 117“) nedosažitelné již z principu. Jde přitom především o manévrovací schopnosti v podmínkách boje za nadzvukových rychlostí.

Jak již před časem uvedl hlavní konstruktér vědeckovýrobního sdružení Saturn Jurij Šmotin, s novým motorem, motorem druhé fáze, se stíhač 5. generace „stane poslušnějším a bude rychleji reagovat na jednání pilota“.

Podle Šmotina překonává nový motor své předchůdce vyšší tažnou silou (a to výrazně, pravděpodobně okolo 170 kN oproti 147 kN – pozn. Geo), nižší měrnou spotřebou paliva, menší hmotností a jeho provoz a údržba budou levnější.

Při vývoji motoru bylo nutno vyřešit velké množství složitých konstrukčních úkolů, například konstrukci vysokotlakého kompresoru s použitím nových materiálů a nových technologií. V americkém tisku nazvali redaktoři analogický motor „vrcholem konstruktérského myšlení“.

Ruský „výrobek 30“ obsahuje řadu vlastních, unikátních vývojových řešení. Vyniká mezi nimi konstrukce lopatky turbíny motoru. Ta má velmi složitou konstrukci a je vyrobena ze zcela unikátních žáruvzdorných slitin niklu. Předchůdce tohoto motoru nic podobného neobsahoval.

Ruský motor druhé fáze byl vyvíjen ve spolupráci všech konstrukčních kanceláří Sdružené korporace výroby motorů (Объединенной двигателестроительной корпорации – ОДК). Hlavní podíl na vývoji má Konstrukční kancelář A. M. Ljulky. Pro RIA Novosti to již dříve uvedl generální ředitel korporace Vladislav Masalov. Ten také zveřejnil jméno hlavního konstruktéra celého projektu – Jevgenije Marčukova.

Sériová výroba letounu T-50 bude zahájena na konci příštího roku. To znamená, že vojenské letectvo dostane letoun 5. generace s „výrobkem 30“ v roce 2018.

Odborníci porovnávající výsledky leteckého vývoje nespěchají s tím, aby říkali, že Rusko sestrojilo nejlepší letoun na světě. Na dotaz redakce vz.ru, které z letadel je lepší, zda F-22 nebo inovovaný T-50, Kozjulin reagoval tak, že odpověď bude příznivá pro toho, kdo bude odpovídat. „Obě letadla se dosud nesetkala ve vzduchu. Nemá proto cenu o tom spekulovat,“ říká. „Každý analytik, který označí jeden z těchto letounů za lepší, si důvod pro svoji volbu najde.“ (Je nicméně neoddiskutovatelné, že T-50 bude nabízet vyšší univerzálnost než F-22 a současně lepší letové vlastnosti než F-35; závěr nechť si z toho vyvodí každý sám – pozn. Geo.)

Nezbývá, než doufat, že k takovému setkání nikdy nedojde. Vždyť T-50 a F-22 se za stávající mezinárodní situace mohou setkat jen v případě otevřeného vojenského střetnutí USA a Ruska.