Chersonská oblast byla změněna na “islamistický klastr”. Ukrajinští pravicoví radikálové nemají nic proti tomu


Alexej Verchojancev

1. 11. 2016      zdroj
V Chersonské oblasti na Ukrajině byl vytvořen “islamistický klastr”. Na tiskové konferenci to v Moskvě konstatoval člen Rady pro mezinárodní vztahy při prezidentovi RF Bogdan Bezpalko. “Začaly se tam v arabštině objevovat nápisy na zdech “Zde bude chalífát”. “Místní obyvatelé si stěžují orgánům činným v trestním řízení, že neznámí ozbrojení muži v maskáčích bez rozpoznávacího označení často pořádají cvičení a střelnice poblíž obcí. Kulky již dolétají k hospodářským budovám. Je prováděna trestná činnost jako rabování, násilí na ženách,” řekl Bezpalko.


Zároveň sdělil, že ukrajinští nacionalisté otevřeně vyjadřují vůči džihádistům sympatie.

Krymskotatarské prapory, které v Chersonské oblasti otevřeně působí, jsou jen špičkou ledovce, vysvětluje Bogdan Bezpalko Svobodnoj presse. Nyní k sobě přitahují islamisty různého zaměření.

Samozřejmě, úkolem těchto teroristů je destabilizace situace na Krymu. Ale zatím se více “hrdinsky předvádějí” v Chersonské oblasti v blízkosti svých základen.

SP (Svobodnaja pressa): Co z toho všeho může být v budoucnu, může Ukrajina získat skutečnou enklávu DAEŠ na svém území?
Začněme tím, že Ukrajina nezakázala islamistickou organizaci Hizb ut-Tahrir. Během ukrajinského období v historii Krymu mnoho zastánců této organizace otevřeně navrhovalo řešit “ruskou otázku” na poloostrově zásadním způsobem. Byla nalezena skladiště zbraní, které patřily radikálním tatarským islamistům. Nyní tisíce těchto “aktivistů” odjely z Krymu na Ukrajinu. Podle některých odhadů dosahuje jejich počet 10 tisíc. A většina z nich je soustředěna na území, hraničícím s Krymem. Tito lidé jsou vynikajícím objevem pro všechny síly na světě, které hledají možnost nepřímé konfrontace s Ruskem. I USA mohou říkat, že ony jen podporují “postižené” krymské Tatary a že v žádném případě nejsou v rozporu s Ruskem. Ale ve skutečnosti jejich podpora povede k dalším odstřelům elektrického vedení, útokům na autobusy a nákladní automobily, které míří na Krym, a tak dále.

SP: Původní obyvatelé Chersonské oblasti opakovaně vystupovali proti rozmísťování islámských praporů na jejich území. Může jejich nespokojenost vyústit do ozbrojených střetů s islamisty? A zintenzivní se to, co je nazýváno odstředivými procesy na Ukrajině?

Zatím místní obyvatelé vystupují jako oběti. Nyní je na jihovýchodě, zejména v Chersonské oblasti, obrovské množství netrestaných zločinů. Kromě islamistů tam řádí “rejdaři”, kteří zabírají úrodu, pozemky a podniky.

Lidé tam ze setrvačnosti nadále spoléhají na pomoc státu. Že právě on udělá pořádek. Zbraní se do poslední chvíle nechopí. Budeme-li předpokládat, že islamisté začnou provádět všechny ty zločiny, které vidíme v Sýrii, pak ano, lidé budou nuceni se bránit. Zatím jenom, jak se říká, vyjádřují nespokojenost v kuchyni.

SP: Na jaře roku 2014 Krymčané nečekali, až k nim dorazí nacističtí bojovníci, a sami začali organizovat oddíly sebeobrany. Proč se v Chersonské oblasti neděje něco podobného?

Za prvé, Krymčané celou dobu po rozpadu SSSR soudili, že se jen z nedorozumění stali ukrajinskými občany. Krym směřoval do Ruska a krize roku 2014 jimi byla chápána jako jakási hranice, za níž už nebylo možné mlčet a dále nic nedělat. Chersonská oblast byla začleněna do Ukrajiny mnohem dříve, takže počet lidí s proruskými náladami, kteří nečekají pomoc od Kyjeva, ale od Moskvy, tam je nižší.

Kromě toho Krymčané chápali, že vítězství Majdanu bude znamenat, že na ně budou ještě více poštvávat krymské Tatary. Problém samouchvacování pozemků byl na poloostrově velmi vyhrocen po celou domu “nezávislosti” a Krymčané pochopili, že na banderovské Ukrajině budou ještě více omezováni než dříve. V Chersonu nic takového nebylo. Ale teď, zdá se, se mnoho krymských problémů “přestěhuje” sem. Proto nevylučuji, že v této oblasti skutečně dojde k ozbrojeným konfliktům.

Příznivci islamistických radikálních skupin jsou již dlouho vidět nejen v Chersonské oblasti, ale i v jižní části DLR, v prostoru obce Širokino, říká politolog, představitel DLR v Rostovské oblasti, Eduard Popov. Moji známí z řad domobranců sdělovali, že na pozicích OSU (Ozbrojené síly Ukrajiny) je možno vidět vlajky s nápisy v ruštině “Zde bude DAEŠ”.

Nepřekvapuje mě to – vazby mezi ukrajinskými nacisty a islamisty trvají již dlouho. Ukrajinští radikálové nejenže bojovali v Čečensku proti ruské armádě, ale také se snažili poštvávat tatarskou část obyvatelstva proti ruskému obyvatelstvu na Krymu.

Co se týká Chersonské oblasti, pokud je mi známo, je tam proruské cítění stále silné.

SP: Mohlo by posílení islamistického faktoru v Chersonské oblasti vést k tomu, že nespokojenost s Kyjevem tam může vést k masovým protestům a posílení odstředivých tendencí?

Nálady jsou i tak velmi “antikyjevské”. Jiná věc je, že kyjevský režim se naučil rychle a tvrdě potlačovat jakoukoli nespokojenost svých občanů. Zejména když jde o obyvatele jihovýchodu. Jak to ukazují příklady lidových vystoupení v OSU okupované části Donbasu, dokonce vystoupení na obhajobu těch nejběžnějších lidských práv jsou potlačována mimořádně krutě. Dokud má Kyjev peníze na placení svých silových struktur, je téměř nemožné, aby obyvatelé jihovýchodu bez vnější podpory hájili svá práva.

Pro Novou republiku vybrala a přeložila PhDr. Vladimíra Grulichová