„Eurasijský dreamliner“: Rusko a Čína společně pracují na letounu, který může zatopit Boeingu i Airbusu

Napsal/přeložil: mbi
5. 11. 2016   Eurasia 24
Rusko a Čína v tvrdé globální konkurenci spojily své síly, peníze a technologie, aby do pěti let poslaly do vzduchu hi-tech širokotrupý dopravní letoun nové generace, jenž může ohrozit zatím dominantní postavení Boeingu 787 Dreamliner i nového evropského Airbusu A350.
Pro Rusko to znamená další navázání na vývoj přerušený rozpadem Sovětského svazu, pro Čínu pak zcela novou příležitost prosadit se z pozice velmoci na světovém trhu civilních dopravních letadel, který v posledních desetiletích – zvláště v kategorii letadel na dlouhé vzdálenosti – ovládají prakticky výlučně západní výrobci.

Prvního listopadu byl na mezinárodní letecké a kosmické přehlídce China Airshow 2016 v čínském Zhuhai kromě jiného poprvé představen také model perspektivního společného rusko-čínského širokotrupého letounu pro dálkové lety.

Zatímco v Rusku je projekt označován písmeny ŠFDMS (z ruského широкофюзеляжного дальнемагистрального самолета), v Číně pak S 929.

Letadlo společně vyvíjejí ruská akciová společnost Sjednocená letecká výrobní korporace (OAK) a čínské letecko-výrobní sdružení Commercial Aircraft Corporation of China Ltd. (COMAC).

Memorandum o společném vývoji ŠFDMS bylo zúčastněnými stranami podepsáno v dubnu 2014. Dokumenty týkající se programu, jehož cílem je vývoj a výroba širokotrupého osobního dopravního letounu pro dálkové tratě, byly podepsány letošního 25. července během oficiální návštěvy ruského prezidenta Vladimíra Putina v Číně.

Součástí dokumentů je také dohoda o zřízení společného partnerského podniku potřebného k realizaci projektu. Podnik bude zaregistrován jako dceřiná společnost COMACu v zóně volného obchodu v obvodu Pchu-tung v Šanghaji.

Podle předběžných údajů bude letoun ŠFDMS schopen přepravit kolem 280 cestujících na vzdálenost 12 000 km. O jeho pohon se budou starat dva proudové motory, každý s tahem 35 tun (bude se jednat o motory Rolls-Royce nebo General Electric, později o perspektivní ruský PD-35).

Se startem prvního prototypu se počítá v roce 2021 a se zahájením sériové výroby a dodávek pak někdy v letech 2025 až 2027, v závislosti na potřebě a objemu nových technologických řešení, která si vývoj letounu vyžádá.

Rusko zabezpečí pro vývoj letounu společné projekční a řešitelské centrum, vlastní sériová výroba bude probíhat v závodě letecko-výrobního sdružení COMAC v Pchu-tungu v Šanghaji (závod byl vybudován s určením pro výrobu čínského dopravního letounu středního doletu S 919).

Zdroj: BMPD

Překlad: mbi, Eurasia24.cz