Vyjádření prezidenta Miloše Zemana k výsledku voleb v USA

9. 11. 2016     video

https://www.youtube.com/watch?v=EQP4l0Y-cc4


Pěkný dobrý den, dámy a pánové,

mám velikou radost z výsledku amerických prezidentských voleb, a chtěl bych srdečně blahopřát panu Donaldu Trumpovi. Jak víte, 28. září jsem vyjádřil veřejnou podporu tomuto kandidátovi, a byl jsem jeden z mála evropských politiků, a to z toho důvodu, že souhlasím s jeho názory jak na migraci, tak na boj proti islámskému terorismu. Domnívám se, že americké volby prokázaly vůli amerického lidu nenechat sebou manipulovat veřejnými sdělovacími prostředky, neboť se tvrdí, že devadesát osm procent médií bylo proti Donaldu Trumpovi, neboť média nemají podle mého názoru tvořit veřejné mínění, ale informovat veřejné mínění. Vážím si i způsobu vystupování Donalda Trumpa, který mluví jasně, někdy drsně, ale srozumitelně. Vyhýbá se tomu, čemu se někdy říká politická korektnost, která je podle mého názoru spíše sbírkou nic neříkajících frází.

Dnes jsem odeslal nově zvolenému prezidentovi blahopřejný dopis, kde jsem ho, mimo jiné, pozval na návštěvu České republiky. Věřím, že vztahy se Spojenými státy se touto volbou dále zlepší a nebudou zatíženy některými nedorozuměními, jako je například ne zcela profesionální postoj současného amerického velvyslance pana Schapira, který dává nevyžádané rady prezidentovi republiky, kam má, či spíše kam nemá cestovat, a který se jako téměř jediný z velvyslanců ani nezúčastnil státního svátku 28. října na Pražském hradě.

Jsem si vědom toho, že někteří novináři mě označují za českého Donalda Trumpa, a musím se přiznat, že jsem vždy toto označení bral nikoli jako urážku, ale naopak jako ocenění.

A zcela závěrem mi dovolte ještě poznámku k výzkumům veřejného mínění. Podobně jako u nás v případě krajských voleb, tak i v případě amerických prezidentských voleb se výzkumníci veřejného mínění totálně zmýlili, a domnívám se, že bychom se měli všichni zamyslet nad tím, proč. A tady bych citoval svého oblíbeného Jana Wericha, buď to dělají z blbosti, nebo za cizí peníze. Takže, chtěl bych vaším prostřednictvím vzkázat jak americkým tak českým výzkumníkům veřejného mínění, aby příště neprodávali teplou vodu a aby si uvědomili, že když to neumí, tak to nemají dělat. Neboť jediným skutečným výzkumem veřejného mínění, jsou volby. To je vše.