The Saker: Katastrofa ruského vojenského Tu-154 – pár krátkých prvotních úvah

Saker
28. 12. 2016 

Je příliš brzy na závěry k tomu, co se stalo s tímto letadlem. Ale jelikož jsem o to byl prostřednictvím e-mailu požádán, zde je pár mých vlastních, osobních prozatímních úvah.

Technická závada: Nepravděpodobné. Tu-154 je třímotorové letadlo a je to velmi spolehlivá mašina. Bezpečnostní bilance tohoto letadla je srovnatelná s většinou letadel jeho doby, přestože bylo často provozováno v extrémních podmínkách, v jakých jiná letadla neoperují. Tu-154 nastoupal do dostatečné výšky k tomu, aby se pokusil o návrat na letiště nebo případně o nouzové přistání na vodě. Počasí toho dne bylo dobré. Posádka nehlásila žádný problém. Ta katastrofa musela být okamžitá.

Problém s palivem: Nepravděpodobné. Problém s palivem je v případě nehody vždy prvotním podezřením, ale jestliže by motory indikovaly problém, nebo i kdyby došlo k jejich úplnému výpadku, piloti by měli čas o tom informovat. A také, stejně jako ostatní letadla, i Tu-154 může klouzat a provádět manévry bez energie z pohonné soustavy.

Kontakt s ptáky („birdstrike“):
Nepravděpodobné. Nejsem si jistý, že by někdy došlo k současně trojitému výpadku motorů po nasátí ptáků, ale i kdyby se to stalo, posádka to mohla hlásit, což neudělala. A opět: případ letu US Airways 1549 ukázal, že ani katastrofický „birdstrike“ nemusí zamezit pokusu o přistání s plně naloženým dopravním letadlem.

Chyba pilota: Vysoce nepravděpodobné. Chlapi, co pilotovali tohle letadlo, byli extrémně zkušení. A i když je chyba člověka vždy možná, většinou vyústí v situaci, kterou je možné ohlásit. Ovládání Tu-154 je velmi komplexní záležitost a letadlo má své slabiny – ale ty byly ruské posádce velmi dobře známy a tato posádka byla velmi zkušená.

Střela: Nepravděpodobné. Tu-154 je vybaven třemi motory včetně jednoho instalovaného nad zadní částí trupu a exploze bojové hlavice MANPADu (lehká, z ramene odpalovaná protiletadlová řízená střela s tepelným naváděním – pozn. překl.) nemá rádius dostatečný k vyřazení všech tří motorů. Pokud jde o větší střely, pobřeží Černého moře je velmi důsledně kontrolováno ruskými silami a bezpečnostními složkami (jako celé Černé moře) a dostat je blízko k Soči by bylo velmi riskantní a složité.

Sabotáž/bomba: Nejpravděpodobnější – prostě už proto, že ostatní možnosti jsou ještě méně pravděpodobné. Je pravda, že se jednalo o vojenské letadlo s – jak se dá předpokládat – dobře zajištěnou bezpečností. Bohužel, mohu z vlastní zkušenosti potvrdit, že když vypadáte jako Rus a mluvíte jako rodilý Rus, a pokud najdete správnou cestu, zajištění vojenské bezpečnosti v Rusku není vždy tak dobré, jak by mělo být. Nicméně když mluvíte s přízvukem nebo máte zahraniční vzhled, včetně toho, že hovoříte s kavkazským akcentem a vypadáte jako někdo z Kavkazu, bude mnohem těžší překonat kontroly.

Ze všech těchto důvodů, a ačkoliv je ještě příliš brzy na spekulace, mnou preferovanou hypotézou je, že to byl teroristický čin vykonaný ukrajinskými operativci. Doufám, že se mýlím a že se budu mýlit i v příštích čtyřiadvaceti hodinách, ale v tomto okamžiku se mi to jeví jako nejpravděpodobnější scénář.

A ještě jedna věc: tato tragédie opravdu zasáhla mé srdce. Nejenže zahynuli Aexandrovci, ale na palubě byly dvě další úžasné osobnosti: Valerij Chalikov a „Dr. Liza“. Neexistují slova, kterými by se dala popsat ztráta, jakou znamená smrt všech těchto lidí pro Rusko. To je důvod, proč doufám a modlím se za to – bez ohledu na první reakci popsanou výše – aby to nebyl ukrajinský teroristický útok, protože pokud ano, následky budou velmi vážné. Více bychom se mohli dozvědět velmi brzy.

The Saker

Zdroj: thesaker.is Překlad: Geo, Eurasia24.c