Verze události: Tu-154 zbavil spojení radioelektronický útok

Ljubov Stěpušova (Ljulko)

18. 12. 2016    zdroj
Ministerstvo dopravy nepovažuje zatím verzi o teroristickém útoku za hlavní. Ale ostatní verze nesedí. Počasí? To bylo výborné. Piloti? Zkušení. Letadlo? Technicky v pořádku. Případ je velmi podobný explozi letadla Kogalymavia nad Sinajem. Tehdy FSB oficiálně vyslovila verzi o teroristickém útoku až dva týdny po neštěstí … Ale je tu ještě další verze – o radioelektronickém útoku.


Černé skříňky nemusí odpovědět na otázku, zda to byl teroristický útok, stejně tomu bylo již s letounem Kogalymavia a pak byla nalezena dvousložková výbušnina v láhvi od Coca Coly, skrytá v síťce za sedadlem. “Za letu spustilo improvizované výbušné zařízení o kapacitě až 1,5 kg trinitrotoluenu. Výsledkem bylo rozpadnutí letadla ve vzduchu, což vysvětluje velký rozptyl částí trupu letadla”, řekl tehdy ředitel Federální bezpečnostní služby Alexandr Bortnikov.

Informace k 26. prosinci 2016
Letoun Tu-154B MO, RA-85572 vzlétl z vojenského letiště Čkalovskij 25. prosince. Letoun letěl do Damašku s tankování v Mozdoku na pravidelné lince přes Kaspické moře, Írán, Irák a celou Sýrii. Ale Mozdok byl uzavřen a letadlo udělalo odbočku 408 km v opačném směru (ačkoli vedle byla v provozu letiště Minvod, Nalčiku, Machačkaly) do Adleru. V Adleru údajně nikdo z cestujících letadlo asi dvě hodiny neopustil. Také prý nebyl nikdo usazen na palubě, nic nebylo naloženo, letadlo pouze natankovalo a odletělo v 5 hodin 25 minut. Pak letoun RA-85572 přestal reagovat na dotazy dispečera a v 5:27, tedy 2 minuty po startu, zmizel z obrazovek radarů.

Během jednoho z briefingů Ministerstva obrany RF bylo na mapě ukázáno, že letoun zmizel z radaru bezprostředně po otočení se o 180 stupňů. Ale na zdroji Flightradaru, který monitoruje kurz letadel v reálném čase, tato stopa není. Byl transpondér vypnutý? Proč? Nebo že by byl někým “vypnutý”?

Po havárii byly úlomky letadla roztroušeny na ploše asi 10 až 12 kilometrů čtverečních. Proudění? Výbuch? Ministerstvo dopravy oznámilo, že verze teroristického činu mezi prioritními není. FSB tuto verzi popřela.

Verze neštěstí
Jaké jsou základní verze? Byla to chyba pilotů, technická závada, nesprávné vyvážení nákladu. Ale kapitán Tu-154 Roman Volkov měl celkově nalétáno více než tři tisíce hodin a mnohokrát po této trase do Hmeymim letěl. Navigátorovi Alexandru Petuchovovi byl udělen Řád odvahy za nouzové přistání Tu-154 na letišti Čkalovskij v roce 2011.

Letouny Tu-154 se podle názoru odborníků ve vzduchu jen tak nerozpadnou. Letadlo je konstruováno s ohledem na zvládnutí zatížení několikanásobně přesahující letové, má trojnásobný bezpečnostní koeficient všech systémů. Stárnutí a únava materiálu po výměně dílů nejsou pro stroj kritické. Nesprávné vyvážení? Ale pak by nenastal takový rozptyl úlomků.

Paluba začala havarovat při rychlosti letu kolem 300 kilometrů za hodinu, výška byla asi 1200 metrů, je to standard pro dvě minuty letu. “Při otřesech, postranním zvuku, záblesku by někdo ze členů posádky nebo korespondentů nějaké informace vydal,” řekl Pravdě.Ru Hrdina Ruska, letec Anatolij Knyšov.

“Každý z cestujících má telefon, i kdyby to bylo 15-20 sekund, mělo by to stačit. Ale soudě podle toho, že nikdo nebyl schopen nějakým způsobem podat zprávu o svém stavu, o situaci na palubě, o stavu techniky, ukazuje to na okamžité zničení stroje”, řekl expert.

Nebyl to běžný let – byl významný
Mnozí odborníci poukazují na to, že povaha úlomků a jejich rozptýlení na velkou vzdálenost hovoří o explozi na palubě. Například vzpěra podvozku byla nalezena ve vodě. Zatahuje se ihned po vzletu a je v gondole. Nemohlo být v gondole něco, co způsobilo oddělení vzpěry podvozku od letadla, pak může odpadnout i část křídla a letadlo se zničí ve vzduchu?

Hlavním argumentem “ve prospěch” teroristického činu je to, že letadlo patří ministerstvu obrany a že se jednalo o významný let, kterým letěla řada ruských kapacit. Kdo mohl pronést bombu? Stejně jako v Šarm aš-Šajchu, pracovník na letišti v Moskvě nebo v Adleru.

Ale někdo mohl poslat něco do Sýrie prostřednictvím umělců jako balíček nebo v zavazadle doktorky Lízy. Zdroj Interfaxu v orgánech činných v trestním řízení ujistil, že letiště Čkalovskij je dobře střežené vojenské zařízení a dostat se tam s tím, aby byla na palubu podsunuta bomba, není možné.

Letiště v Soči, poznamenal zdroj agentury, má dvojí poslání, proto je chráněno v zesíleném režimu. Ale zde je názor pilota-instruktora Andreje Krasnoperova. “Létal jsem z letiště Čkalovskij na východ a nebyla tam žádná kontrola, s bezpečností je to mnohem horší než na civilních letištích. A vy sami to víte, pokud jste létali na palubách vojenského dopravního letectva”, řekl Krasnoperov.

Pokud se jedná o teroristický útok, zařazuje se do jedné řady s vraždou velvyslance Andreje Karlova v Ankaře. Do jedné řady s příslibem Kirbyho o tom, že brzy uvidíme padat ruská letadla a rakve, pokud se Rusko v Sýrii nezastaví. Poznamenejme, že vypnuté transpondéry a všechny komunikační systémy lze vysvětlit následovně. V předvečer tragédie vplula do Černého moře francouzská průzkumná loď Dupuy de Lom, která je schopna odseknou radiovým impulzem veškerou “elektroniku” letadla. Tato praxe je široce používána Izraelem právě vůči ruským letadlům v Sýrii. Uvádí se, že na tělech obětí neštěstí byly záchranné vesty. Takže posádka je stihla upozornit, ale dispečera ne. To zapadá do verze elektronického útoku. Ale to už není terorismus, to už je válka s NATO.

Je zde ještě další otázka, proč bylo nutné posílat soubor do bojující země, kde se poblíž desetitisíce po zuby ozbrojených hrdlořezů s rádci z NATO ještě vůbec nevzdaly? Sebeuspokojení, že jsme nad všemi zvítězili? To prosvítá i za slovy prezidenta, že “jsme silnější než jakýkoliv agresor” i z prohlášení předsedy výboru Rady federace pro obranu a bezpečnost Viktora Ozerova, který již několik hodin po tragédii řekl, že “teroristický útok to nemůže být”.

Novou republiku vybrala a přeložila PhDr. Vladimíra Grulichová