Český student? Přirovnání – mít doma čivavu, co není žádný pouliční voříšek Karl von Bahnhof, ale zlatého retrívra z ní prostě nikdo neudělá; je jí to vidět na očích; možná chce, ale nemá na to…

Břetislav Olšer

13.7. 2017   Rukojmí
Napsaly Novinky: “Nedůvěra lidí v mladou generaci je v ČR stále vysoká. Téměř polovina lidí starších 30 let si myslí, že se mladí zajímají jen o vlastní pohodlí a nejsou ochotní pomáhat.
Opět přibližně polovina lidí tvrdí, že se mládež sice občas zapojuje do dobročinných projektů, avšak jen kvůli svému prospěchu. Vyplývá to z průzkumu, který pro Nadaci O2 vypracovala agentura Ipsos.

Snímek Břetislav Olšer

Zatímco 79 procent respondentů nad 30 let v průzkumu řeklo, že by mladí nejraději jen seděli u počítače, hráli hry a bavili se na sociálních sítích, pouze třetina lidí do 29 let to potvrdila. Pětina mladých naopak uvedla, že se ve volném čase raději věnuje kreativní tvorbě. V průzkumu jim to ale věřilo jen 0,6 procenta lidí starších 30 let… “

Tolik zmíněné pojednání. Co je to tedy vzdělanost? Umět číst a psát, vědět, jak a o čem mluvit, jak přemýšlet. Negramotný člověk má strach z autority a sklony hledat si populistického vůdce, který ho jako idol povede. Vzdělaný člověk je ten, který hledá perspektivu, jelikož potřebuje vědět, co a jak dál. Nikdo ho nepřečůrá, protože není zmanipulovatelný. Neplete si příčinu s důsledkem a dokáže rozlišit podstatné atributy svého jednání.

Ovšem; Novinky chtěly vzápětí napravit svoji kritiku: https://www.novinky.cz/domaci/442944-ceskym-detem-to-pali-v-uvazovani-se-zlepsily-nejvic.html

Buďme prostě nad věcí, ať nedopadneme jako čeští školáci z nedávného a dávno profláklého mezinárodního srovnání znalostí žáků PISA (Programme for International Student Assessment), do něhož se zapojili patnáctiletí žáci z 65 zemí světa, z něhož vyplynulo, že znalosti českých dětí se v posledních letech zhoršily nejvíc ze všech zemí.

Čtenářské dovednosti českých žáků jsou podprůměrné. Nejlepšími výsledky ve výše uvedeném světovém průzkumu se může chlubit Čína, Hong kong, Singapur, Korea, Japonsko a první z evropských zemí – Finsko. V téměř poslední ČR se do měření zapojilo 7500 patnáctiletých žáků z 290 základních a středních škol, učilišť a gymnázií; možná z těch vzdělávacích institucí, v nichž učí též slovenský prezident Kiska, jak zbohatnout… https://www.youtube.com/watch?v=5jOwdARVqc8

Nyní základní fakta; lidský mozek se vyvíjí tím, že jej používáme, a některá jeho centra se buď vyvinou, nebo ne. Dítě, které nekomunikuje, nemluví s rodiči či kamarády, nepře se s nimi, nediskutuje, ale jen sedí před monitorem, zanedbává své mozkové závity a má větší šanci a dřívější demenci. Necháváme počítač, aby myslel za nás. Jako kdysi Čapkovy roboty. Vidím kolem sebe omladinu, jak se nesoustředí pod vlivem počítačových her či facebooku, jak neustále jen kontrolují své e-mailové zprávy, jak na ně reagují, aniž by se dokázali soustředit na něco jiného…

A když má dítě tzv. chytrý telefon, má v ruce zbraň i bez amerického druhého dodatku ústavy, v němž stojí, že každý občan má právo vlastnit a veřejně nosit zbraň. Chytrý telefon je skoro stejně nebezpečný; můžete šikanovat spolužáky, což třeba povede k tragickým koncům. Internet je stejně zdraví nebezpečný jako azbest nebo olovo. Učit děti v mateřských školkách zacházet s počítačem, je jako jim podávat štamrpli alkoholu. A dodává, že proto jsou zákony, které povolují určitě věci až od určitého věku, viz alkohol nebo řízení auta či pornografii…

Snímek Břetislav Olšer

Proč jsou dnes výsledky výše uvedeného průzkumu Novinek, který pro Nadaci O2 vypracovala agentura Ipsos, tolik negativní? Jak se do lesa volá, tak se z něho ozývá. Může za to rovněž Zelenkův klip „Přemluv bábu” z roku 2010; sprostý, vulgární a stupidní mj. vizuální metaforou starých lidí s jejich umělým chrupem i portréty tet, babiček a dědů, jež byly „obšlehnuty” z materiálů z dob raného feudalismu, tedy zcela lživé a nesouměřitelné s dnešními důchodci a starými lidmi.

Když skončila totalita, na jejíž bídu a zvrhlost se na videu Issová odvolává, bylo jí osm roků. Chudinka malá, ta si musela za svůj život během čtyřiceti roků komunismu užit nezaměstnanosti, drog, kriminality, bídy, nesvobody a diskriminace…

Hovoří zcela zasvěceně o těch zrůdných časech, k tomu jí přitakává človíček Mádl, oslík s podivným šklebem, jehož vrcholným dílem byli snouborďáci a rafťaci. Zřejmě ztráta paměti mu z mysli vymazala skutečnost, že ti odepisovaní staří dědové dřeli na polích, v dolech, ve fabrikách, zatímco Issová s Mádlem byli ještě na houbách a pak se živili třeba inkriminovanými videi…

Svým antigerontickým klipem natočeným k dávným českým volbám, dává Zelenka jako konformista najevo svoji neúctu ke starým lidem. Zajímalo by mě, co na tyto sprostoty říkají prarodiče i rodiče a staří příbuzní Issové a Mádla, nebo i Zelenky…?

Kde by byli, nebýt jejich prarodičů? Ti jsou z nich jistě nadšeni. Ale nejsem si jistý, zda si před nimi neodplivnou, jako to činím nyní já. Na organizaci Život 90 se poté obrátilo o pomoc 300 zoufalých seniorů, kteří se potýkali s násilím, zabavováním důchodu nebo nuceným převáděním bytů či domů. Holt, báječná inspirace super klipem. https://www.youtube.com/watch?v=MLfFhdcXJhA

Jak lze charakterizovat současné studenty? Kdysi jsem popsal přirovnání svého přítele – vysokoškolského docenta: „Mám doma čivavu, není to žádný pouliční voříšek Karl von Bahnhof, a naivně jsem ji cvičil, aby reagovala na nějaký složitější úkon, ale marně. Zlatého retrívra z ní prostě neudělám. Ten dvoukilový pejsek se přitom snaží, vidím mu to na očích; chce, ale nemá na to…“

Důvod? Školy skoro berou kdekoho, jen aby naplnily své kvóty. Je to jen nesmyslná okázalost, která se nám zatraceně vymstí. Nepřipravení maturanti, děsivý obraz školáků bez motivace, disciplíny, pokory k vědění, naopak s nepřiměřeně velkou leností, pohodlností a arogancí. Stěžují si na ponižování svými pedagogy, kteří jim brání ve svobodě projevu a šikanují je pouze proto, že po nich chtějí třeba vědět, proč slavíme 17. listopad a jak dlouho trvala třicetiletá válka.

Ke všemu si dovolili porušovat jejich lidská práva tím, že jim vytýkají, když během jejich přednášky telefonují z mobilu nebo kouří. Proto mají studenti nejraději místo vyučování pořádání demonstrací a protestů, hlavně prý kvůli akademické svobodě a proti školnému a údajnou buzeraci…

České rodiny zkrátka nemají čas na své potomky; jedni jsou bez práce, druzí dělají kariéru pod antidepresivy, omlouvají svým dětem desítky vyučovacích hodin a naše školství nejen kvůli záškoláctví stagnuje, od inkluze k inkluzi; vzniká spousta zbytečných soukromých škol, kterým jde hlavně o peníze a umělou zaměstnanost. Kdo si zaplatí, ten musí vystudovat. Pedagogičtí úředníci a učitelé dali hlavy dohromady a unisono za pět minut dvanáct volají: Zachraňme vzdělanost. Už jen paterická fráze, buhužel…

Maturita je pro omladinu prostě hrozbou. Mnozí ke všemu chtějí napodobovat české rychlokvašné celebrity na jedno použití. Misky, modelky, metrosexuály, hochštaplery, veksláky… Nikdy žádnou maturitu skládat nemuseli a jak jsou slavní a dávno parádně za vodou… Svatá pravda. Zkouška dospělosti. My jsme k ní nepotřebovali tři generálky, ani demonstrace na Václaváku. Přesto dostali šanci; předloňská maturitu na zkoušku. Výsledek?

Maturitní generálka a katastrofálně špatné výsledky s třicetiprocentní neúspěšností. U ostrých maturit byla neúspěšnost už „jen“ poloviční. Podle předpokladů měli studenti největší potíž se zvládnutím testu z matematiky, kde téměř polovina z nich propadla, přitom byla obtížnost na úrovni znalostí deváté třídy. Už víme, proč se našim studentům nechce do maturit. Tuší své slabiny, prozahálené roky v barech s džointy a oivem se podepisují na jejich nevědomostech.

A mají jednu výmluvu za druhou. Zeptáte se jich, proč pořád jen dokola opakují, že mají málo informací, i když se o státních maturitách jedná ve vládě i ve Sněmovně a píše se o ní už od roku 2001. Studentům se nechce studovat, ale výzkum mezi 10 tisíci vysokoškoláky zjistil, že tři čtvrtiny kouří cigarety, 99 procent už pije nejen občas alkohol a 60 procent si vyzkoušelo marihuanu, třetina hašiš a tzv. taneční drogy i hru na automatech.

Studovat v současných „náročných“ podmínkách ani omylem, ale neplatit školné, to ano, to je to pravé ořechové; Zkrátka, téměř polovina mladých Čechů ve věku 15 až 19 let už někdy vyzkoušela marihuanu nebo hašiš, 22 procent z nich tyto drogy užívá pravidelně…. Sliby se slibují, blázni se…

Ilustrační snímek Břetislav Olšer

Jak praví Bible: “Bláznovství je přivázáno k srdci mladého….” Tak lze charakterizovat profesionálního vůdce studentských protestů, jenž se vyznamenal před lety organizováním demonstrací proti státním maturitám. Adam Cyprich – patologický kverulant; oslovil potencionální maturanty a jejich pedagogy. Maturity jsou prý jen “buzerací studentů a zatěžováním učitelů”. Vadila mu i skutečnost, že maturitní zkouška má probíhat v papírové formě, což připodobnil k Rakousko-Uhersku 19. století. Tehdy prý svážely testy asi bryčky nebo železnice…

Takže, zrušme zkoušku dospělosti a nechejme na studentech, jak si sami navrhnou, co nejvhodnější druh testů. Nejlíp žádný. Jen jim prostě po plzeňském vzoru předejme rychlokvašené tituly a dál je nebuzerujme. Ať si dopadnou jako američtí studenti v následující anekdotě, kterou vždy dávám k dobru jako výstrahu, je-li řeč o české studující mládeži: Pro jistotu ji pouze nabízím vaší ctěné pozornosti; kdo chce číst, ten si klikne zde… O americké vzdělanosti:

Inu, přemluv bábu, aby za tebe udělala maturitu, za což ji pak zmlátíš nebo okradeš, když ti nebude chtít dát nějaké „love“ na hrací automaty, na džointa či drink, třeba na Stodolní ulici v Ostravě… Jak se „přemlouvání báby“ zvrhlo…?