Jen napůl ironie, bohužel…


Jana Maříková
7. 7. 20017
V poslední době přibyla další perla do politické tvořivosti v oblasti školství – návrat nepedagogických odborníků do škol. Laicky řečeno – tam kde chybí matikáři, fyzikáři, učitelé přírodopisu či jazyků, nastoupí „odborníci“, kterým ředitel uzná pedagogickou způsobilost a kteří nahradí chybějící učitele, zejména ty, kteří z důvodů nízkých platů ze školství odcházejí. Jací odborníci to za ty peníze budou, si každý snadno domyslí. Autorem návrhu je poslanec Zlatuška z ANO.


Cituji z článku v Hospodářských novinách :

„Deset let trvalo, než se politikům podařilo prosadit nařízení, podle kterého musí mít každý kantor pedagogické vzdělání. Zákon začal platit v lednu 2015. Po dvou letech je ale zřejmé, že se po volbách jeho přísné kontury změní. Důvody jsou dva. Kvalifikovaných učitelů hlavně přírodovědných předmětů je stále větší nedostatek. Politici navíc volají po tom, aby se do vzdělávání žáků zapojili i odborníci z praxe, jako tomu je na vysokých školách.”

Zrušit povinnost učitelů mít pedagogické vzdělání se už letos pokusil šéf školského výboru sněmovny Jiří Zlatuška, mimo jiné bývalý rektor Masarykovy univerzity. “Základní podmínkou by bylo, aby učitel měl magisterské vzdělání. Další znalosti, které by si musel doplnit v rámci kariér­ního růstu, by stanovoval ředitel dané školy,” popsal Zlatuška. Návrh sněmovna sice nepodpořila, dá se ale čekat, že s ním ANO, favorit říjnových voleb, přijde znovu.

Vydatnou podporu má tato myšlenka i u neziskovky EDUin či šéfa Scio Šteffla – “Přestaňme řešit papíry a zabývejme se tím, co ti lidé opravdu umí nebo neumí,” vyzývá Tomáš Feřtek z think-tanku EDUin. Zákon od začátku kritizuje i společnost Scio a její šéf Ondřej Šteffl. A právě tento názor má nyní podporu větší části politického spektra. “Nemáme matikáře, lidi na informatiku. A my lpíme na tom, že musí mít pedagogické vzdělání,” říká senátor za TOP 09 a dlouholetý ředitel prestižního pražského Gymnázia Jana Keplera Jiří Růžička.“

Není divu, že pravicové strany jsou pro to, aby ve školách“učil každý, kdo chce a za stávajících podmínek nemůže“. Vyjde to totiž levněji, než přidat na platech učitelům tak, aby se vrátili ti, kteří odešli. Obzvláště v době, kdy se učitelstvo konečně vzpamatovalo a prostřednictví zatím jen iniciativy Pedagogická komora se začíná hlásit o svá práva. Současně probíhá kampaň – nadsazeno – špatní učitelé do škol nepatří, přičemž špatní jsou skoro všichni. Pan Šteffl je toho názoru, a není sám, že pedagogické fakulty připravují na povolání nekvalitně, k tomu mají ještě i nekvalitní „materiál“, podle téhož pana Šteffla, který zbohatl na Scio testech, vnucených formou vybírání výpalného (spolu s ministerstvem) snad do všech škol, totiž na „pedák“ chodí lidé, kteří k nalezení svého IQ by museli použít služeb kopáče.

Asi dva dny už na všech možných fórech diskutuju a obhajuju nutnost pedagogického vzdělání u pedagogů – jaká zpozdilost! Tak mě napadlo vzít to z druhé strany a stát se oblíbenkyní ministra financí. Protože JEDINĚ pedagogické falkulty a potažmo všechny učitelské obory na jakékoli fakultě připravují na povolání nekvalitně – vzhledem k tomu, že žádnou podobnou debatu, kde by lékaři obhajovali nutnost medicínského vzdělání pro výkon své profese, stejně tak právníci a inženýři, jsem nikde nezaznamenala – a dokonce jsou ty ostatní VŠ tak dobré, že jejich absolventi mohou nahradit kteréhokoli učitele od páté třídy výš – pojďme zrušit pedagogické fakulty a učitelské obory! Vždy´t i sami absolventi pedagogických fakult hojně na stránkách všech možných pedagogických periodik doznávají, že pobyt na nich jim byl v podstatě k ničemu! Ponechme jen střední pedagogické školy, na první stupeň by mohla stačit VOŠka. Výrazně se tím ušetří a okamžitě dojde k výraznému zlepšení vzdělávání, když budou ze škol definitivně – s odchodem do důchodu – mizet ti neschopní a zkostnatělí učitelé a zbydou jen samí odborníci, kteří se ani z pedagogiky ani z didaktiky nemusí nic učit, protože to mají tak nějak v krvi!