Konstruktéři Bumerangu: Náš stroj nemá konkurenci

18.7. 2017
Napsal/přeložil: mbi

Nejnovější ruský obrněný transportér Bumerang, který byl veřejnosti poprvé představen během Přehlídky vítězství 9. května 2015, nemá ve světě přímou konkurenci. Prohlásil to generální ředitel moskevské Vojensko-průmyslové společnosti (VPK) Alexandr Krasovickij, podle kterého jde o „průlom v konstruktérském myšlení“.

„Vývoj Bumerangu znamenal průlom do konstruktérského myšlení. Z pohledu technické dokonalosti lze říci, že se vlastně jedná o kosmickou techniku. Bumerang je kupříkladu vybaven pancéřovou ochranou horní polosféry. Řízen může být dálkově, takže se prakticky jedná o robot. Jsou na něm nainstalovány tak kvalitní systémy ochrany před vysoce přesnými zbraněmi, že je prakticky nezničitelný. Projektem Bumerang v podstatě tlačíme celý náš průmysl kupředu,“ uvedl Krasovickij pro magazín Izvestija.

„Pro transportér byl vyvinut nový motor. Jeho výrobce, Jaroslavský závod, díky němu vlastně uskutečnil opravdovou průmyslovou revoluci. Podobný motor dosud v Rusku nikdy neexistoval,“ pokračoval.

Bumerang může v porovnání s předchozí generací obrněných transportérů – strojem BTR-82A – řešit podstatně širší spektrum úkolů: má nový podvozek s vyšší světlou výškou, nové pancéřování i novou výzbroj. Jeho objednateli jsou jak ministerstvo obrany, tak i Národní garda RF a ministerstvo vnitra.

„Také BTR-82A má dnes schopnost současné plavby a střelby. V poslední době jsme na něm hodně zapracovali. Dostal jsem od ministerstva obrany zadání provést na BTR zhruba 80 vylepšení tak, jak jejich potřeba vyplynula z nasazení stroje v různých klimatických podmínkách. Například když transportér pluje po hladině, byl výhled z něj omezen výškou příďové vlny. Prodloužili jsme proto periskop a zvětšili štít plnící funkci vlnolamu. A takových úprav jsme provedli celou řadu. Co je ale hlavní, zvýšili jsme i jeho spolehlivost,“ konstatoval Krasovickij.

Podle jeho vyjádření nemá Bumerang žádné srovnatelné konkurenty. Technická řešení, která v něm byla uplatněna, jsou podle Krasovického zajímavější, pokrokovější a současně i levnější než u západních strojů obdobného určení – finského transportéru Patria AMV a amerického stroje Stryker.

Na dotaz týkající se termínu dokončení provozních testů Bumerangu Krasovickij uvedl, že firemní testy již přešly do konečné fáze.

„Těší nás, že náš nový transportér zakončoval Přehlídku vítězství. Jde ale o nový stroj a my i dnes pracujeme na jeho pancéřování, hmotnosti nebo výzbroji. Nechtěli bychom proto dnes říkat, jaká bude jeho konečná podoba. Momentálně probíhají testy na dvanácti strojích: jezdíme s nimi, střílíme, vystavujeme je horku i mrazu. Pracujeme na využití různých typů balistické ochrany,“ řekl Krasovickij.

„Máme sestaven postup testů a zkoušek – jen těch laboratorních je kolem 250: mrazící komory, prověřování odolnosti proti výbuchům, střelám různého typu, odolnost proti převrácení… A jen co dokončíme zkoušky, ihned bude zahájena výroba a dodávky armádě,“ doplnil.

Na vývoji Bumerangu se podílí více než 40 významných ruských firem. Hlavní objem prací na vzniku nového stroje a jeho testování však vykonává vojensko-technické centrum VPK. Vojensko-průmyslová společnost je součástí holdingu Bazovyj element, byla založena v roce 2006 a vyrábí kolová obrněná vozidla, zejména BTR a víceúčelový terénní obrněný automobil Tigr.

Zdroj: gurkhan.blogspot.cz
Foto: © Vitaly Kuzmin
Překlad: mbi, Eurasia24.cz