Ukrajina bez „Vesti“: Policie zablokovala redakci deníku!

Avatar
Původní autoři
Redakce pod hlavněmi samopalů


– kou –
16.7.2017 PZ

Ukrajinská policie s tajná služba včera při prohlídce redakce ukrajinského vydání deníku „Vesti“, zablokovaly práci novinářů. Evidentně jde o další krok k zastrašení kritického tisku na Ukrajině. 


V redakci, která se nachází v nákupním centru „Gulliver“ v centru města, se spolu s tajnou službou osobně objevil hlavní vojenský prokurátor Ukrajiny Anatolij Matios.

Policisté zablokovali vstupy do domu a vypouštěli lidi teprve po přezkoumání osobních věcí a předložení dokumentů. Před spuštěním prohlídky bezpečnostní síly zablokovaly celý blok okolo nákupního centra „Gulliver“. Operace byla provedena plně vyzbrojenými speciálních silami a obrněnci, uvedla publikace „Strana.ua“.

Mluvčí ministerstva vnitra Artem Ševčenko na Facebooku tuto informaci potvrdil a omluvil se návštěvníkům nákupního centra.

Ukrajinská policie při nástupu na redakci deníku Vesti

Novinám hrozí uzavření

Podle prokurátora Anatolije Matiose, prohlídka souvisela s financováním mediálního holdingu – údajně z peněžních prostředků získaných za pronájem tisíců železničních vagonů. „Doufám, že od této chvíle tisíce vagónů, které stály asi 40 milionů dolarů, nebudou použity k volnému šíření takových skvělých novin, jako Vesti „a dalších falešných webových stránek,“ citoval Matiose Korrespondent.net. Přičemž zároveň úřady tvrdí, že prohlídky nejsou spojeny s prací novinářů.

Nicméně, podle šéfredaktorky Oksany Omelčenkové, právě kritika úřadů vedla k útoku na redakci. Omelčenková rovněž uvedla, že se příslušníci bezpečnostních služeb vloupali do kanceláře, aniž by měli soudní příkaz k prohlídce. Kromě toho policisté pohrozili zastavením rozhlasového vysílání „Vestí“ po zveřejnění zprávy o prohlídce a navíc jsou problémy s umístěním materiálů na webových stránkách vydání.

Neposloucháme rozkazy moci

„Za 4,5 roku holdingu je to už čtvrtá prohlídka, dnes – s obklíčením budovy a obrněnými vozidly,“ uvedla. Podle ní „Vesti“ odmítají uposlechnout pokyny vycházející z prezidentské administrativy a publikují materiály o skutečné situaci na Ukrajině.

V prohlášení vydavatele na webové stránce se hovoří „o plánované okupační akci“, zaměřené na odstavení majetku a zastavení kritického média.

„Žádáme ukrajinské a mezinárodní mediální komunity, nelhostejné odborníky a aktivisty, veřejné mínění a občanskou společnost o podporu Vestí „v boji za svobodu projevu a právo mluvit,“ vyzvali novináři.

Noviny „Vesti“ mají z deníků na Ukrajině největší náklad – 350 tisíc výtisků. V jejich redakci opakovaně docházelo k prohlídkám, které Rada národní bezpečnosti a obrany (NSDC – vedená Turčynovem) vysvětlovala podezřením z nelegálního financování novin.

Bude jistě zajímavé sledovat, jak se k omezování svobody tisku a projevu na Ukrajině postaví český mediální mainstream, a tzv. ochránci svobod a samozvaní vykladači “evropských hodnot”.

(kou, prvnizpravy.cz, ria.ru, foto: facebook)

Související článek:
Šéf SBU chce postavit do latě ukrajinská média trestním zákonem!