Kdo může manipulovat koho? Aneb Kolik zubů má vlk, který obviňuje berana. Znáte Faedrovu bajku starou 2000 let o vlku a beránkovi?

Napsal/přeložil: Giulietto Chiesa

28.14. 2018   Eurasia24
Připomíná to Lupus et agnus ad rivum venerant siti compulsi. Vlk a beran, oba dva žízniví, přišli k potoku, aby pili. Vlk nadává, proč mu beránek kalí vodu. Beránek odpoví, že je to nemožné, protože vlk pije daleko nahoře a voda teče dolů do místa, kde se nachází beránek. V té chvílí mu vlk začne nadávat: „Před měsícem jsi mě pomluvil“. Beránek klidně odpoví, že to není možné, protože je na světě sotva měsíc. A vlk spor uzavře: „Byl to tvůj otec, kdo mě pomluvil“. A beránka sežere.

Uděláme dva výpočty.Celá historie Russiagate, která už trvá víc než rok – velký informační (dezinformační) proud valící se na miliardy jedinců – se zakládá na jednom předpokladu, který je nejen neprokazatelný, ale zjevně falešný už od svého prvního výskytu: tím je představa, že Rusko mohlo (nebo může) být schopné manipulovat volby nebo dokonce veškerou vnitřní politiku všech západních zemí. Ale jak?
 Použitím sociálních sítí, které vymyslely a rozmnožily velké firmy informačně komunikačních technologii z USA. Ale které také řídí síť jako celek. Servery jsou tam, pod západní kontrolou. Tam jsou naše schránky elektronické pošty. Tam jsou systémy analyzující všechny světové finanční transakce. Tam jsou vypínače, které mohou zapnout nebo vypnout jakýkoliv významný komunikační tok. Tam jsou gigantické virtuální (a materiální) kontejnery metadat. To znamená statistické údaje, které giganti jako Google, Facebook, Youtube, Twitter akumulují při využívání aktivit návštěvníků svých „služeb“.

Že světový mozek je plně v rukách Washingtonu, vědí všichni, i kameny v Himálajích. Ale tohle právě západní média předstírají, že neví. Kde je tedy a jak by se mohlo projevit (aniž by bylo okamžitě odhaleno) to domnělé mocné centrum šíření ruské „diverze a subverze“?

Více než jeden rok nejen Vladimír Putin, ale i hlavy, které ještě na Západě myslí, požadují důkazy pro obviňování v tzv. Russiagate. Ty nepřicházejí. To, co přichází a prosakuje, jsou mlhavé narážky, směšné cifry o zavirovaných zprávách, které přicházejí kdoví z jakých center umístěných „v Rusku“, elektroničtí roboti použití k bombardování „fake news“ nevědomou veřejnost Západu.

Připomíná to Faedrovu bajku starou 2000 let o vlku a beránkovi. Lupus et agnus ad rivum venerant siti compulsi. Vlk a beran, oba dva žízniví, přišli k potoku, aby pili. Vlk nadává, proč mu beránek kalí vodu. Beránek odpoví, že je to nemožné, protože vlk pije daleko nahoře a voda teče dolů do místa, kde se nachází beránek. V té chvílí mu vlk začne nadávat: „Před měsícem jsi mě pomluvil“. Beránek klidně odpoví, že to není možné, protože je na světě sotva měsíc. A vlk spor uzavře: „Byl to tvůj otec, kdo mě pomluvil“. A beránka sežere.

Faedros nás tady vyzývá, abychom posoudili, kolik zubů má vlk a kolik beránek. Russiagate se v tomto počítání odhaluje. Množství zubů vlka ukázal nedávno majitel facebooku Mark Zuckerberg, když oznámil celému světu, že se rozhodl v jeho smrtícím nástroji manipulace „omezit“ váhu „politického obsahu“ ve prospěch „osobního obsahu“ uživatelů.

Fráze, která má evidentní a zlověstný cenzorský nádech „Velkého bratra“. Jako by Zuckerberg mohl vědět, jaká jsou „přání“, „sklony“, „obavy“, „preferované“ způsoby „sociální interakce“ návštěvníků Facebooku. Dnes jsou to, nepřehlédněte to číslo, více jak dvě miliardy lidí (bylo to 100 milionů v roce 2008).

Problém (nás všech) je, že Mark Zuckerberg velmi pravděpodobně opravdu „zná“ všechna tahle tajemství. Pro lepší definici problému bychom měli říci, že Zuckerberg „ví, jak se to dělá“, aby nasměroval, jak chce on (a jeho mentoři), všechny tajné touhy těchto dvou miliard, již chycených do jeho sítě.

Ví to tak dobře, že jim chce pomoci „nalézt obsahy, aby všichni z nich mohli mezi sebou mít významnější sociální vztahy“; aby „naše služby byly nejen užitečné pro pobavení, ale především funkční pro blaho lidí“.

Orwel by nemohl lépe popsat cíle mistrů manipulace. Omezit zprávy, které ruší klid uživatelů; přenést centrum jejich pozornosti na mezipersonální věci, nechat zapomenout nespokojenost, protest; omezit kvantitu sociálního myšlení.

Údaje průzkumů říkají, že pouze ve Spojených státech 45 % návštěvníků Facebooku hledá „zprávy“. To jsou ti, kteří budou postupně „omezeni“. Úprava už probíhá, vzhledem k tomu, že Zuckerberg upřesnil, že podnik začal měnit své zaměření v těchto otázkách už v roce 2017.

Ve světle toho všeho, jakou mohou mít váhu domnělí ruští roboti na fake news? Více, nebo méně jako kapka v moři. Tvorba autoritářské společnosti má své centrum v Americe.

Giulietto Chiesa

Zdroj: it.sputniknews.com