Když se někde něco nějak stane

PPK 

27.6.2018
Když se někde něco nějak stane, tak velká část lidí jen zívne a řekne: No a co má být?
Pochopitelně to ale řeknou jenom tehdy, pokud se jich to ani špetkou netýká. Lidi zkrátka něco zkonstatují a dál už na to nemyslí. Dejte mi s tím pokoj, vždyť zítra ráno už zas brzy vstávám do práce, tak co bych se něčím zalamoval, že.


Výsledkem je, že mnoho událostí zaznamenáme, aniž bychom znali nejen podrobnosti a okolnosti, natož jejich motivy. A co následuje? Pokud to bude někomu kvůli něčemu nějak zapotřebí, chytnou se pak toho vykladači událostí, které on si na to najme. A právě oni si pak vymyslí ty podrobnosti a okolnosti, co my jsme ze zřetele pustili. A věc začne žít svým novým životem.

Leč životem příběhu, který si JEN ONI z nějakého důvodu a případně i za nějakým účelem vymysleli a nikoliv příběhu, který se ve skutečné realitě odehrál. A navíc si ti tvůrci příběhů velmi často ke všem podrobnostem ještě přibásní to nejdůležitější – příčiny a původce těch dějů a „motivy pachatelů“. Co na tom, že si to vymysleli a že to možná všechno bylo jinak?

Že by proto, že svět chce být klamán, jak kdysi řekl básník? Anebo proto, že většinou my, sami čtenáři, jsme líní zapnout selský rozum, logiku a myslet? A to, prosím, milosrdně vynechme ty politiky a novináře, kteří když napíší něco o velkých rudých trenýrkách a o někom nenáviděném, tak lze jenom zkonstatovat, že už zase se jim udělala myšlenka a nejspíš bude třeba to dlouhodobě a opatrně kdesi na okraji Prahy v Bohnicích opět vyléčit.

Proč to vlastně píšu? Protože nedávno jsem četl na Nové republice článek Martina Kollera „U Jeruzaléma se bojuje za Prahu“ a rovněž i dlouhou diskusi pod tím textem. Diskusi v jádru podobnou a typickou, jako výměny názorů pod články na téma africké imigrace do EU, anebo již dávné události se zkratkou 9/11. Vždy devět z deseti diskutérů v tom má zcela jasno, jen téměř žádný neví, PROČ to jasno vlastně má.

A když už si myslí, že to ví, tak buď není myšlenkově schopen své tvrzení věcně formulovat a logicky dokázat, anebo mezitím mu odporující diskusní protistrana z výměny názorů odešla, protože s ním už se na to téma bavit dále nehodlá. A proč? Protože my jsme generace, která nechce mít problémy a právě proto ty problémy máme. Takže si to zkusme zobecnit:

Jsme lid (nejen) informačně nesvobodný a přísně ovládaný. Ovládaný svými vlastními sociálními elitami, ale odmítáme si to připustit. Milujeme představy, výmysly, příběhy, pohádky a fantazie. A čím jsou neskutečnější, tím víc nás láká ten jejich bezcenný obsah. Milujeme ho proto, že nemusíme přemýšlet, jestli to, co prý se stalo, se vůbec právě takhle mohlo stát.

A zatímco si po denní fyzické námaze pěkně hovíme v duševním nicnedělání, naše odpočaté elity přemýšlí, jak ještě lépe využít tu duševní lenost svého tělesně pracovitého zaměstnaneckého stáda. A dělají to velmi jednoduše: Dají tomu báječně jednoduchému stádu trochu her a pak ještě víc pracovních úkolů, aby nemyslelo na blbosti.

No a aby stádo z nudy nereptalo, nakrmí mu duši náboženstvím, bulvárem a žádoucími hloupostmi typu protichůdných výmyslů, např. že IN je nemít děti, protože když je tu moc lidí, planetu to (taky) otepluje, anebo že vegany je třeba vyhubit, protože tu jinak sežerou všechno zelené, co dosud vytvářelo kyslík a my se tu pak zadusíme.

No a aby pak řeč nestála, tak elity nám oznámí, že v rozpočtu na mzdy a důchody bude ještě méně peněz a proto si jich (elit i těch peněz) pěkně važme a buďme rádi, že nějakou tu práci a důchody tady ještě vůbec máme. A zdůvodní to jednoduchým příběhem, že holt krize je na celém glóbusu.

Někdy mne proto v zoufalství napadá, že možná tomuhle pokolení už nejvíc a přímo bolestně začínají chybět v dostatečném počtu nejen malé děti, ale také kriminalisti. Totiž, že už jenom tyto dva zbylé druhy lidí (snad krom několika vyjímečných vědců) jsou tady dnes jediní, kteří ještě mají v genech ochotu a schopnost hledat odpovědi na otázky typu PROČ.

Takže si, prosím, zkusme dát za domácí úkol: Nejsou náhodou a vždycky nebyly, například v tom boji na hranicích Izraele, v té imigraci z Afriky do EU, anebo v událostech 9/11 už zas jen nějaké suroviny v zemi a dluhové peníze? A jestli ano, tak čí původně ty peníze byly? A proč on je investoval právě do toho, který si to všechno tehdy začal?

– – –