Ostuda českých spisovatelů, kteří zaútočili na chystané vystoupení Karla Gotta v rámci prezentace české kultury v Německu. Žádné jeho vystoupení totiž nebylo v plánu. Autoři se teď hádají mezi sebou


Milan Vidlák
13.8.2018 Šifra
Neuvěřitelnou ostudu si uřízli čeští spisovatelé, kteří místo aby se soustředili na vlastní tvorbu a kvalitu svých životů, jali se udávat a špinit své kolegy v zahraničí, čímž dali vzpomenout na doby minulé. Mezi starými svazáky a mladými svazáky tak zdá se není žádný rozdíl.

Lipský knižní veletrh patří vůbec k nejvýznamnějším knižním akcím a knižní kultury. Navštíví jej v průměru 250 000 lidí, což je cca šestkrát víc než v případě českého Svět knihy. V roce 2019 bude hlavní hostitelskou zemí veletrhu Česká republika a bude zde prezentován i Český rok, který poběží od letošního října do listopadu 2019. Ideální příležitost pro prezentaci českých knih, českého myšlení, hudby, fotografie a vůbec kultury si lze jen těžko představit.

Koho by ale napadlo, že se zapíšeme do povědomí ještě před akcí? Na festivalu se budou prezentovat desítky českých institucí, ale jedním z hlavních marketingových taháků moho být vystoupení české legendy Karla Gotta. Není to vůbec nelogický krok, když uvážíme, že Gotta a jeho šlágry zná v Německu skoro každý.

Na rozdíl od členů spolku Asociace spisovatelů a dalších autorů, kteří svá díla na festivalu představí a kteří se proti zpěvákově vystoupení postavili. Signatářům se nelíbí, že by měl program, zaměřený mimo jiné na představení činnosti Charty 77, otevírat právě Karel Gott, jehož postoje jsou podle nich vůči zbytku programu „kontrastní“.

Spisovatelé oslovili pořadatele dopisem, v němž si stěžují a oznamují, že si vystoupení Gotta na akci nepřejí. V původní verzi, která byla nakonec upravena, na zpěváka ostře zaútočili. „Požadujeme, aby vystoupení Karla Gotta, normalizačního zpěváka a signatáře Anticharty, synonyma beznázorového prospěchářství a pokleslého masového vkusu, bylo bezodkladně zrušeno či s vysvětlením, že se tak děje na popud českých spisovatelů, jednoznačně vyjmuto z kalendáře akcí Rok české kultury, jež tvoří entré knižního veletrhu Lipsko 2019,“ psali.

Také si stěžují, že s nimi nikdo nekonzultoval podobu programu a nebyli přizváni do dramaturgické rady. Přitom koncert, na němž měl Gott vystoupit, platili Němci, takže je tak nějak logické, že si vybrali, koho chtěli – kromě Gotta třeba v Německu žijící operní pěvkyni Dagmar Peckovou nebo Martu Jandovou, která se v Německu též prosadila. Docelo logické, ne?

Rozumně uvažující člověk zřejmě pochopí, proč zrovna „Goťák“. Ne tak někteří čeští spisovatelé, kteří si zřejmě myslí, že jsou lepší. Podle jejich slovníku to tak ale nevypadá. „Máme za to, že pro literaturu je typická mimo jiné přítomnost hodnotových postojů. (…) Čeští spisovatelé jsou si aspektu morálního přesahu své práce vědomi. (…) Vedle deficitu konzultace celé akce s námi českými autory (český stánek má dekorovat trabant Davida Černého? – chceme mít možnost věc ovlivnit) se vymezujeme vůči této ukázkové absenci postojovosti. V dramaturgické radě pro Lipsko 2019 přes projevený zájem naprosto absentují zástupci jakýchkoli profesních literárních organizací. Vzhledem k tomu, že se jedná o kontext, do něhož bude usazena konkrétní autorská tvorba (proslýchá se instalace růžového trabantu Davida Černého?!) je to tristní. (Pravopisná chyba, kdy chybí čárka za závorkou, je zřejmě součástí na spisovatele příšerně sesmoleného dopisu adresovaného Martinu Kraflovi, programovému koordinátorovi Moravské zemské knihovny v Brně, jež má přípravy pro Leipziger Buchmesse 2019 na starost.)

„Je to tak trochu svazácký slovník z vylučovacích schůzí, že? A ještě petenti vytvářejí dojem, že hovoří za všechny české spisovatele. Jenže se ukázalo, že čeští literáti se do podepisování petice nehrnou, a byli i tací, kteří to odmítli se značným sarkasmem. Kateřina Tučková například inteligentně podotkla, že Gotta neposlouchá, ale že by si možná petenti mohli uvědomit, že jejich věhlas v zemi našich sousedů není ani zlomkem slávy Gottovy,“ napsala Jana Machalická v Lidových novinách. „Gott věru není symbolem odporu proti totalitě a skutečně přežil všechny režimy. No a co má být, je to romantický tenor a tomuto zaměstnání se celý život věnoval. Měl snad přestat zpívat své cajdáky a požádat Plastiky, aby ho vzali mezi sebe? Nebo jít do kotelny? (…) Je pravda, že se snažil s režimem vycházet a jistě z toho měl prospěch, ale to neznamená, že někoho udával, nebo snad někomu ničil život a likvidoval ho. Naopak je to člověk laskavý a na rozdíl od jiných se těm v nouzi zaviněné režimem snažil pomáhat. Když jeho statečnější kamarádi Pavel Landovský a Jan Němec a jejich rodiny neměli kvůli soudruhům co do hrnce, podpořil je tajně nemalou částkou a nepřál si, aby o tom mluvili. Ovšem Landovský to samozřejmě rozkecal a dobře udělal. Jak by mu tohle mohla čtveřice Václav Kahuda, Adam Borzič, Ondřej Lipár a Petra Hůlová přičíst k dobru? Oni mají jasno: děje jsou buď černé, nebo bílé. Mezitím nic neexistuje.“

Text prý koncipovala zmíněná spisovatelka Petra Hůlová (39), která jej následně nechala podepsat řadou autorů, jenže pak jej před odesláním ještě upravila. Zkrátila pasáž o Gottovi a přidala větu „český stánek má dekorovat trabant Davida Černého!“, což mnohé petenty namíchlo a teď se mezi sebou hádají na Facebooku a své podpisy odvolali. „V původním dopise nefigurovalo jméno Davida Černého, více se řešila postava Gotta, samotný text byl razantnější. Proto jsem požádal, aby bylo mé jméno vyškrtnuto,“ řekl spisovatel Ondřej Hložek (32). Například Jaromír Typlt píše o „zfalšovaném dopise“: „Odpor k Božskému Kájovi pro mě byl tak zásadní, že jsem se ani příliš nezabýval slohovou neobratností celého dopisu. Podobně zřejmě uvažovali například Petr Hruška, Petr Borkovec, Jan Burian, Markéta Pilátová, Ondřej Hložek a další spolupodepsaní. Teď se cítím opravdu jako v Číně, kde člověk dá k dispozici svoje jméno a dál už v podstatě nemá možnost ovlivnit jeho použití…“

Tím ale ostuda spisovatelů nekončí. Nejenže se jejich kádrovací oddělení nedokázalo dohodnout na textu a napsat jej nějak přiměřeně tomu, že jsou spisovatelé, ale nakonec se ukázalo, že vystoupení Karla Gotta, kvůli kterému se clá tahle fraška rozběhla, vůbec nebylo v plánu. Mohli nás tak celé trapnosti v kidu ušetřit.

Podle tiskové mluvčí Anety Stolzové k protestům proti Gottově účasti není jediný důvod, protože se vůbec žádné vystoupení neuskuteční a ani nebylo v plánu. „Management pana Gotta byl zkraje letošního roku osloven českým promotérem z důvodu poptávky vystoupení Karla Gotta, které se mělo uskutečnit v říjnu letošního roku v Lipsku. Mělo se jednat o vystoupení v rámci Českého roku v Lipsku, který organizuje Ministerstvo kultury České republiky. S pořadateli akce jsme se však na spolupráci nedohodli,“ vysvětlila médiím a udělala z iniciátorů ještě větší hlupáky, než ze sebe dokázali udělat sami. Kdyby radši něco pořádného napsali…

Že Karel Gott s vystoupením nesouhlasil, potvrdil i organizátor Krafl. „Jednání o možné spolupráci trvala několik měsíců, ale nakonec jsme se na ní nedohodli. Při veřejné prezentaci projektu na různých fórech jsem o vystoupení pana Gotta informoval vždy s tím, že se o něm teprve jedná, a v posledních měsících už jsem s touto verzí nepracoval.“

Zdá se, že v rámci prezentace naší kultury si mohou Němci i Češi užít pořádnou dávku legrace. Bude to zřejmě dlouhý rok.