Dopady Ukrajiny – jak si stojí světová/evropská automobilová jednička VW?

VW se neustále pere s Toyotou o pozici globálního automobilového lídra. O jeho evropské dominanci nikdo nepochybuje. A kdyby se tenhle průmyslový obr ekonomicky otřásl, představovalo by to pohromu pro celou Evropu a Českou republiku zvláště.

Nicméně právě autoprůmysl, od vypuknutí covidové krize trpí snad ze všech odvětví nejvíce. Kvůli svým globálním dodavatelským řetězcům. Těm korona zasadila obrovskou ránu, z které se dosud nevzpamatoval. Další inkasuje průběžně od klimatických euroterostických fanatiků. A nyní všechno korunuje a posunuje na dříve nepředstavitelnou úroveň ukrajinská válka a s ní spojené protiruské sankční běsnění.

V těchto souvislostech pro představovaly výsledky koncernu VW za I.Q.2022 naprosto nepochopitelný rébus – prodal totiž zákazníkům výrazně méně aut než před rokem – o skoro 22%!!!! a při tom ZISK před zdaněném ZVÝŠIL skoro DVAKRÁT!!!

Tohle už mi nepřipomíná byznys, nýbrž černou magii. Zejména v kontextu ukrajinské války. Takže jsem se začal pídit po nějakých informacích, které by to tu záhadu vysvětlily. Hledal a našel. Čtěte prosím pozorně! Článek je přebrán z webu Autoforum.cz

Už i koncern VW se dostává do problémů, jedním tahem odpískal výrobu až 860 tisíc aut

Zprávy z Wolfsburgu jsou poněkud hořkosladké. Na jednu stranu je pozoruhodné, jaké výsledky má VW Group za sebou, na druhou je ale varovné, co dále očekává. Optimismus je pryč, stovky tisíc plánovaných aut letos nevzniknou.

Koncernu VW Group se dnes budeme věnovat trochu více, neboť Němci zveřejnili své výsledky za první letošní kvartál. Pokud vám při pohledu na ty finanční klesne čelist, nebudeme se divit, neboť příliš nejdou dohromady s informacemi o problémech z poslední doby.Že by byly zcela liché?

VW Group totiž za první tři letošní měsíce navýšil svůj provozní zisk před zdaněním z loňských 4,8 miliard Eur (cca 117,38 mld. Kč) na 8,5 miliardy Eur (207,86 mld. Kč). To v době nedostatku kde čeho a konfliktu na Ukrajině nezní vůbec špatně.

Když se nicméně řekne A, je třeba zmínit i B. Koncern totiž dále uvedl, že z provozního zisku bylo hned 3,5 miliardy Eur (85,59 mld. Kč) investováno do hedgeových fondů, s jejichž pomocí se VW Group chce bránit vzrůstajícím cenám nerostných surovin. Takové fondy přitom nepodléhají regulacím a nemají ani žádný jiný majetek než jen vklady investorů. Poplatky s nimi související jsou pak výrazně vyšší než u těch běžných. Z finančního hlediska se tak jedná o značné riziko, jakkoli může přinést také podstatné zisky.

Jak se totiž ukázalo, VW Group drží na Londýnské komoditní burze jednu z nejsilnějších pozic v případě niklu. Právě ten je v důsledku války na Ukrajině jednou z nejskloňovanějších surovin, neboť jeho cena vzrostla během několika málo týdnů o 55 procent. V důsledku toho by tak Němci jen v případě tohoto kovu mohli vydělat 1,5 miliardy Eur (36,68 mld. Kč)Dalších 500 milionů Eur (12,23 mld. Kč) by pak mělo připadnout na hliník. Mimo to má ovšem koncern podchycenou i měď, platinu, palladium a rhodium.

I tak nicméně Němci předpokládají, že ukrajinský konflikt zasadí do jejich předchozích plánů větší trhliny, než s jakými se původně počítalo. Zbytek letošního roku má tedy provázet značná nejistota, která povede k dalšímu růstu cen nových aut. Ostatně jen díky zdražení se VW Group dostal do zisku, neboť za první letošní kvartál dodal zákazníkům „pouze“ 1,89 milionu nových aut, tedy o 21,9 procenta méně než za první čtvrtletí roku 2021. Koncern tak již nepočítá s tím, že by letos dodal o 5 až 10 procent více aut než loni. Své plány tak musel přehodnotit podobně jako Toyota a jedním tahem odpískal výrobu 430 až 860 tisíc aut během 12 měsíců.

Aktivity značky přitom nenarušuje pouze válka na Ukrajině, ale takové nová koronavirová vlna, která propukla v Číně. Ta má být nejhorší od příchodu pandemie, pročež řada měst včetně Šanghaje skončila v úplné uzavírce. Obojí se podepisuje hlavně na dodávce čipů, jenž povedou k dalším uzavírkám továren i v Evropě. Koncern nicméně dodává, že daleko větší problémy nyní očekává v souvislosti s nedostačujícím množství železné rudy. Kvůli tomu již nebude moci vyrábět ani nedokončené vozy, které by zkompletoval později.

Volkswagen v prvním letošním čtvrtletí vydělal spoustu peněz, zásadně více než v tom loňském, dodávky aut zákazníkům však poklesly o 21,9 procenta. Výhled pro zbytek letošního roku pak kvůli válce na Ukrajině zásadně přehodnotil – optimismus, který VW Group ovládal ještě před několika málo týdny, je pryč.

Tak co tomu říkáte?

Já tohle:

  • je po záhadě! Zkrátka VW se vrhl na finanční spekulace na komoditách. Někdo v jeho vedení včas pochopil, která bije a co se ohledně stále se zhoršujících vztahů – Rusko -Ukrajina-Západ asi tak hrozí a stane. Jestliže se angažoval v hedgeových fondech, specializovaných na suroviny a konkrétně průmyslové kovy a vydělal už v I.Q.22 takové obrovské peníze, pak je jasné, že tu pozici otevřel PŘED ukrajinskou válkou . A Řekl bych, že dost dlouho před ní. Smekám před bystrozrakostí jeho finančníků a odvahou koncernového vedení. Protože kdyby šly věci na Ukrajině jinak, tak jak jít podle normálního rozumu měly, klidně ten obří zisk by dnes reprezentoval obří ztrátu. Leda že by…. leda že by situace ohledně surovinové dostupnosti, vlastně nedostupnosti už nazrála do takového stavu, že jejich zkrátka trvale nedostatek! V takovém případě ten risk není zas až tak riskem jako pochopitelnou předvídavostí. O to více nesmyslně vypadají západní sankce na Rusko, které je světovým surovinovým rezervoárem. My na nyní, abychom se zavděčili Zelenskému, na ně zcela rezignujeme a o už takhle nedostatkové zboží se popereme přeplácením u zbytku dalších světových producentů, kteří si dají obzvláště záležet, aby nás při prodeji svých morálně čistých a ideologicky nezávadných surovin pořádně oškubali.
  • představa, že VW se stává, aby udržel svou finanční rozvahu v zisku, spekulantem na finančních trzích, je děsivá sama o sobě! Znamená to, že zisk je dosahován jinde, než při výrobě něčeho hmatatelného a užitečného a že i takovýhle tradiční gigant se stává především spekulantem a nikoliv výrobcem
  • pokles výroby osobních vozů představuje nejen finanční ztrátu, generuje úzká místa na trhu a také šanci pro další výrobce – o těch je třetí dnešní článek Kosy, ale jde především o ztrátu pracovních míst. Ať už těch, existujících, které, kvůli nižší výrobě a prodejům ZANIKNOU nebo těm, co kvůli naplánovanému, ale neuskutečněnému růstu produkce NEVZNIKNOU!!!
  • VW bez obalu uvádí, že čipová krize pro něj představuje velkou nepříjemnost, ale daleko větší se rýsuje ohledně dodávek železa a konstrukční oceli. V článku je sice řeč o železné rudě, ale ono je to o finálním produktu. Ruda se dá dovézt. Ale železa a oceli už je dnes citelný nedostatek. Napříč kontinentem. Ten si totiž sám nejdříve zakázal těžbu uhlí a následně tvrdě omezil železárenství a ocelárenství. Protože je neekologické!!! Evropa z Ukrajiny dovážela 10% své potřeby v tomto sektoru. Další velké objemy odebíral evropský průmysl z Ruska. Válka a sankce všechno změnily. Důsledky jsou už nyní obrovské a to je teprve začátek. Reálný stav na trhu železa a oceli popisuje článek

    Stavební firmy skupují předraženou nedostatkovou ocel. Obávají se zastavení staveb

  • bilanci VW zachránilo celkově ovšem zdražení. Jak dlouho asi tak tenhle zdražovací recept může fungovat? Při současné inflaci úplně všeho? Jen do okamžiku, než lidé natěšení, že si koupí nového Golfa nebo Passata, usoudí, že důležitější je zaplatit účty za plyn a elektřinu a že vlastně při dnešních cenách benzínu zas až tak moc jezdit nepotřebují a že doby, kdy pro ně dávalo smysl se blýsknout před sousedy, jsou dávno pryč a že je třeba řešit daleko důležitější věci. Což se opět promítne do dalších poklesů prodejů a tím opět do odbourávání pracovních míst jak u automobilek tak jejich dodavatelů. Prostě ta nebezpečná spirála drahoty, poklesu výroby, ztráty pracovních míst, drahoty, poklesu výroby, ztráty pracovních míst! A tak pořád do kola. A do toho si Evropa zakáže kompletně Rusko!!! S jeho nerostnými zdroji a jeho trhem!!!

Geniální!!! Skutečně geniální!!! Jen proto, že Washington chtěl NATO posunout o tisíc kilometrů na východ až na ruské hranice!!!

VW to zatím v prvním čtvrtletí včasnou, mimořádně riskantní finanční operací zvládl. Zatím. Ale čekají ho krušné, opravdu krušné časy: Protože … ale o tom je třetí dnešní článek!

5 3 hlasy
Hodnocení článku
1 komentář
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
vaclav
vaclav
před 7 měsíci

To je pořád vychvalování VW, Jako lidový vůz ho prosadil Hitler, Dnes se z něj dělá ikona. Fuj. Podívejte se do historie, kolik skvělých automobilek šlo do pr…le a svět se nezhroutil.