Rusko si potichu pořídilo svoji flotilu tankerů

Podle několika světových tiskových agentur si Rusko v tichosti shromáždilo flotilu více než 100 stárnoucích tankerů, aby pomohlo obejít západní omezení prodeje ruské ropy.

Přepravní zprostředkovatel Braemar odhaduje, že Moskva, která je při přepravě ropy silně závislá na zahraničních tankerech, letos získala více než 100 lodí na přepravu ropy, a to prostřednictvím přímých či nepřímých nákupů. Energetická poradenská společnost Rystad uvádí, že Rusko v roce 2022 přidalo 103 tankerů prostřednictvím nákupů a přerozdělení lodí obsluhujících Írán a Venezuelu, dvě země pod západním ropným embargem.

Postup Kremlu na sestavení toho, co ropný průmysl nazývá ruskou „stínovou flotilou”, je pokusem překonat nová mezinárodní omezení na jejich ropu. Patří mezi ně zákaz dovozu z moře, který vstoupí v platnost v pondělí (opravdu dnes vstoupil v platnost – pozn. red. NR), a nový globální cenový strop ve výši 60 dolarů za barel, který blok podpořil v pátek a je součástí širší iniciativy G7.

Obchodníci tvrdí, že stínová flotila sníží dopad takových opatření, ale nepodaří se jim je eliminovat. Nové ruské tankery budou pravděpodobně použity k zásobování Indie, Číny, Turecka a dalších velkých odběratelů.

Očekává se, že represivní opatření EU a G7 odříznou Moskvu od velké části globální flotily tankerů, protože pojišťovny, jako je Lloyd’s of London, budou mít zakázáno krýt plavidla přepravující ruskou ropu – bez ohledu na jejich místo určení – pokud nebude prodána v rámci systému cenového stropu.

EU uvedla, že jakýkoli tanker neplující pod vlajkou EU, u něhož bude zjištěno, že porušil limit, bude čelit zákazu provozování západních námořních služeb po dobu 90 dnů, spíše než doživotnímu zákazu, jak bylo původně navrhováno.

To byl krok, který prosazovalo jak Řecko, kde provozovatelé tankerů hrají hlavní roli při přepravě ruské ropy – často s plavidly plujícími pod vlajkou jiných zemích – tak USA, které se snažily zajistit, aby opatření nepředstavovala nepřiměřený tlak na globální ekonomiku.

To by teoreticky mohlo vést k tomu, že se někteří provozovatelé rozhodnou přijmout dočasný zákaz jako náklady na podnikání, pokud budou přepravní sazby nabízené pro přepravu ruské ropy mimo strop dostatečně vysoké.

Rusko však již dlouho říká, že nebude jednat s žádnou zemí, která by strop vymáhala, což znamená, že může odmítnout dodávky ropy za podmínek stanovených Západem.

Místo toho se snaží využít svou novou flotilu k tomu, aby se pokusila zásobovat země jako Indie, Čína a Turecko, které se staly většími odběrateli její ropy, protože Evropa omezila.

Nákupy tankerů lze sledovat podle velkého nárůstu nejmenovaných nebo nových kupujících, kteří se objevují v registrech. Plavidla jsou obvykle stará 12-15 let. V roce 2022 jsou provozovatelé spojení s Ruskem podezřelí, že zakoupili až 29 supertankerů – známých jako VLCC, velmi velké ropné nosiče – každý schopný přepravit více než 2 miliony barelů. Země pravděpodobně také přidá 31 tankerů velikosti Suezmax, z nichž každý může přepravit asi 1 milion barelů, a 49 tankerů Aframax, z nichž každý může přepravit asi 700 000 barelů.

Andrej Kostin, šéf ruské státní banky VTB, v říjnu tyto záměry potvrdil prohlášením, že země potřebuje utratit “nejméně 1 bilion rupií (16,2 miliardy dolarů)” na “rozšíření flotily tankerů”. Ruský vicepremiér Alexander Novak pak v březnu řekl, že země vybuduje své “dodavatelské řetězce” v ropě.

“Počet plavidel, které bude Rusko potřebovat k přesunu veškeré své ropy, je vysoký,” řekl Craig Kennedy, ruský ropný expert z Harvardova Davisova centra, který sledoval hromadění ruských plavidel. “V posledních měsících jsme zaznamenali poměrně velké množství prodejů nejmenovaným kupcům a několik týdnů po prodeji se mnoho z těchto tankerů objevilo v Rusku, aby si naložily svůj první náklad ropy.”

Kennedy zpochybnil, zda by VLCC byly použity Moskvou, protože jsou příliš velké na to, aby se naložily v ruských přístavech, i když některé by mohly být použity pro přepravu z lodi na loď. Ne všechna plavidla zakoupená anonymními nebo neznámými kupci mohou jít výhradně do ruských služeb, dodal.

Očekává se, že Rusko bude stále čelit nedostatku tankerů a v prvních měsících roku 2023 by mohlo mít potíže s udržením úrovně vývozu, což by zvýšilo ceny.

Deficit by se mohl dále zvýšit, až se v únoru rozšíří zákaz EU na ruská rafinovaná paliva. Rusko bude potřebovat přístup k ještě většímu počtu tankerů než obvykle, protože délka každé cesty bude delší; Ropa, která by se dříve prodávala v Evropě, bude zaslána novým kupcům v Asii.

Očekává se, že ruský deficit bude mezi 700 000 a 1,5 miliony barelů denně. Rusku bude chybět 60 až 70 tankerů a lze očekávat, že námořní vývoz klesne asi o 200 000 b/d.

Celkové ruské objemy ztracené na trhu mohou nakonec dosáhnout 600 000 barelů za den, pokud Moskva odpoví tím, že přeruší dodávky ropy ropovody do Evropy – které nepodléhají sankcím – dříve, než bude mít dostatek tankerů k jejich přesměrování.

Podle odhadů analytiků Rusko potřebuje více než 240 tankerů, aby udrželo svůj současný vývoz a takové množství jich zatím zdaleka nemá.

Zdroj: Financial Times, překlad První zprávy

Nová republika děkuje za finanční dary, které posíláte na účet 2300 736 297 / 2010

4 5 hlasy
Hodnocení článku
2 komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
cablik
cablik
před 1 rokem

Budou si muset svoje tankery vyrobit ale to bude nějaký čas trvat a furt to mohou posílat do Asie takže to pro ně špatné nebude. Horší to bude s námi.

Hokarc
Hokarc
před 1 rokem

Ať se Rusku obchod daří, i když jim ho Západ maří !