Martin Kupka a Dozimetr: Středočeská stopa velké kauzy

Kauza Dozimetr se stala symbolem propojení politiky, byznysu a organizovaného ovlivňování veřejných zakázek. Veřejnost ji vnímá především skrze pražský Dopravní podnik a politiky hnutí STAN. Méně viditelná (ale o to zásadnější) je však její středočeská větev. Právě zde se podle vyšetřovatelů Redlova skupina pokoušela ovládnout Krajskou správu a údržbu silnic Středočeského kraje (KSÚS) a právě v té době měl dopravu v gesci dnešní ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Václav Dvořák
Václav Dvořák

Kupka byl policií vyslechnut jako svědek. Nikdy nebyl obviněn. Přesto se otázky kolem jeho role a jeho kontaktů se dvěma klíčovými aktéry – Zakaríou Nemrahem a Janem Lichtnegerem – vracejí.

Klíčoví aktéři středočeské větve Dozimetru

Martin Kupka (ODS)

  • Funkce: ministr dopravy, dříve náměstek hejtmanky Středočeského kraje pro dopravu (2020-2021).
  • Role v kauze: vyslýchán policií jako svědek, potvrdil kontakt se Zakaríou Nemrahem.
  • Právní status: neobviněn. Tvrdí, že o vazbách Nemraha nevěděl a krajské zakázky s ním neřešil.

Zakaría Nemrah

  • Podnikatel, označovaný vyšetřovateli jako prostředník Redlovy skupiny ve Středočeském kraji.
  • Role v kauze: pomohl prosadit do čela KSÚS Jana Lichtnegera, podle policie předával informace o zakázkách.
  • Právní status: v dubnu 2025 pravomocně odsouzen (dohoda o vině a trestu, pokuta 3 miliony korun). V květnu 2025 nově obviněn z manipulace zakázky ve Středočeském kraji (20+ mil. korun).

Jan Lichtneger

  • Ředitel KSÚS od března 2021 do června 2022.
  • Role v kauze: podle vyšetřovatelů dosazen do čela KSÚS díky Nemrahovi, předával informace Redlově skupině, obviněn ze zmanipulování veřejné zakázky.
  • Právní status: obviněn v květnu 2025 společně s Nemrahem.

Svědek, nikoliv obviněný

Podle informací Deníku N byl Martin Kupka v roce 2023 vyslýchán policií. Potvrdil, že se setkal a komunikoval se Zakaríou Nemrahem, dnes pravomocně odsouzeným v kauze Dozimetr. Kupka však uvedl, že s Nemrahem neprobíral středočeské zakázky a o jeho napojení na lobbistu Michala Redla nevěděl.

Důvodem policejního zájmu byla jeho role v době, kdy se rozhodovalo o vedení KSÚS, instituce s miliardovým rozpočtem na opravy a stavbu silnic.

Ministr dopravy Martin Kupka
Ministr dopravy Martin Kupka

Cíl Redlovy skupiny: KSÚS

Z vyšetřovacích spisů a mediálních zjištění vyplývá, že Redlovo prostředí neusilovalo jen o vliv v Praze. KSÚS Středočeského kraje byla pro něj klíčovým cílem.

  • Zakaría Nemrah měl podle policie sehrát roli prostředníka, který pomohl do čela KSÚS prosadit Jana Lichtnegera.
  • Lichtneger v roce 2021 skutečně uspěl ve výběrovém řízení a stal se ředitelem KSÚS v době, kdy byl za oblast dopravy odpovědný náměstek hejtmanky Martin Kupka.
  • Po vypuknutí Dozimetru byl Lichtneger v roce 2022 odvolán. O tři roky později, v roce 2025, jej policie obvinila ze zmanipulování zakázky na středočeských silnicích v hodnotě přes 20 milionů korun.

Nemrah: peněžitý trest a nová obvinění

Zakaría Nemrah se stal jednou z klíčových postav kauzy:

  • V dubnu 2025 soud schválil jeho dohodu o vině a trestu – zaplatil 3 miliony korun.
  • V květnu 2025 čelí spolu s Janem Lichtnegerem novému obvinění za manipulaci krajské zakázky KSÚS.

Nemrahovo jméno se tak objevuje jak v pražské větvi Dozimetru, tak i ve středočeské.

Kupkova odpovědnost: co víme a co nevíme

Je nezbytné rozlišovat mezi tím, co je doloženo, a co nikoliv:

  • Kupka nebyl obviněn. Policie jej vyslechla pouze jako svědka.
  • Byl v kontaktu s Nemrahem, potvrdil to, ale tvrdí, že nešlo o zakázky v jeho gesci.
  • V době jeho působení byl do čela KSÚS jmenován Jan Lichtneger, později obviněný.
  • Není doloženo, že by Kupka přímo ovlivňoval výběrové řízení nebo se podílel na manipulaci zakázek.

Veřejnost má přesto důvod ptát se, zda politická zodpovědnost, tedy dohled nad institucí, která byla cílem organizované skupiny, byla vykonávána dostatečně.

Policisté odvádějí lobbistu Michala Redla
Policisté odvádějí lobbistu Michala Redla

Časová osa 2020-2025

  • 2020-2021: Martin Kupka působí jako náměstek hejtmanky Středočeského kraje pro dopravu (odpovídá za KSÚS).
  • 03/2021:  Jan Lichtneger vybrán a nastupuje jako ředitel KSÚS.
  • 06/2022: Policie odhaluje kauzu Dozimetr. Ukazuje se, že Redlova skupina chtěla kontrolovat i KSÚS.
  • 09/2023: Deník N informuje, že Kupka vypovídal jako svědek, potvrdil kontakt s Nemrahem.
  • 04/2025: Nemrah uzavírá dohodu o vině a trestu, pokuta 3 miliony Kč.
  • 05/2025: Policie obviňuje Nemraha a Lichtnegera z manipulace zakázky ve Středočeském kraji (20+ mil. Kč).

Otevřené otázky

  1. Výběr vedení KSÚS – kdo nesl politickou odpovědnost za prověrku kandidátů a proč nebyly signály o vazbách zachyceny?
  2. Kontrolní mechanismy – proč krajský úřad a dozorčí orgány nezabránily proniknutí lidí napojených na Redlovu skupinu do vedení příspěvkové organizace?
  3. Politická odpovědnost – je dostačující konstatování, že ministr nebyl obviněn, nebo by měl být posuzován i podle toho, zda včas rozpoznal rizika?

Případ ukazuje, že Dozimetr nebyl jen pražským problémem. Redlova síť se pokusila proniknout i do Středočeského kraje. V centru dění byl úřad, který tehdy spadal do gesce dnešního ministra dopravy Martina Kupky.

Kupka nebyl obviněn, jeho role byla svědecká. Přesto okolnosti vyvolávají zásadní otázku: stačí čistě právní bezúhonnost, nebo by měl politik nést i politickou odpovědnost za to, co se děje v institucích, které spravuje?

Kauza Dozimetr ve Středočeském kraji tak není jen o jednotlivých obviněných, ale i o tom, jak český stát chrání své instituce před vlivem organizovaných sítí a jak k tomu přistupují ti, kdo v nich nesou odpovědnost.

*

David Frankošvili, Denik TO (papírové vydíání Měsíčníku TO je koncem každého měsíce na stáncích)

Čtěte také:
Rakušan by měl letět
Debaty bez cenzury, odpovědi bez logiky
Které otázky by měl dostat Vít Rakušan na sérii debat „Bez cenzury“

5 1 hlasovat
Hodnocení článku
Subscribe
Upozornit na
Žádné komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře