Projekt F-35 selhal: Drahý a zastaralý

Bývalý kapitán námořnictva vznáší drsná obvinění: „Projekt F-35 selhal“
Od vlajkové lodi k problematickému případu: F-35 měl způsobit revoluci v americkém letectvu. Podle zasvěcené osoby je letoun, který Švýcarsko plánuje koupit od USA, nyní náhle vnímán jako symbol přehnaných slibů a explodujících nákladů.

Letouny F-35 objednané Švýcarskem vyrábí americká obranná společnost Lockheed Martin. Společnost začala s plánováním konstrukce nového stíhacího letounu pracovat téměř před 25 lety. Zakázku zadal Pentagon.

První F-35 byl dokončen a představen v roce 2006. Od té doby společnost s letouny neustále pracuje, aby je vylepšila a udržela je na špici technologií.

Čísla ukazují, jak ambiciózní projekt skutečně je: Doposud spolkl 2 biliony dolarů (2 000 000 000 000) a stíhačky se dodávají do téměř 20 zemí. Nyní však bývalý kapitán námořní pěchoty Dan Grazier */ v americkém online časopise Responsible Statecraft vznáší vážná obvinění. Jeho konečný závěr: „Projekt F-35 selhal.“

Grazier, který je nyní programovým ředitelem neziskového think tanku Stimson Center, zakládá svůj argument na zprávě Úřadu pro odpovědnost vlády (Government Accountability Office), finančního dozorčího orgánu Spojených států. Tato zpráva vrhá světlo na výzvy projektu. Podle Graziera zpráva uvádí, že projekt nikdy nedosáhne svých stanovených výkonnostních cílů.

Co to znamená?

Konkrétně se to týká tzv. „Bloku 4“. Dílčího projektu modernizace programu, jehož cílem bylo udržet původní technologii letounu konkurenceschopnou i roky po počáteční fázi vývoje.

Společnost Lockheed Martin vznikla v březnu 1995 sloučením společností Lockheed Corporation a Martin Marietta Corporation.

Důvodem je, že výrobci F-35 masivně překročili rozpočet a harmonogram. Místo toho, aby od Pentagonu požádali o více času a peněz, odpovědní lidé jednoduše prohlásili proces vývoje za dokončený, píše Grazier.

V důsledku toho nedošlo k žádné skutečné modernizaci systémů; jednoduše jim byly dány nové, moderně znějící názvy. To nyní znamená, že F-35 nemá všechny bojové schopnosti, které byly původně součástí plánu.

Drahý a zastaralý

To bývalého mariňáka dráždí ze dvou důvodů, protože po dvě desetiletí byli američtí občané požádáni, aby zaplatili za stavbu údajně nejmodernějšího stíhacího letounu v historii. Společnost Lockheed Martin mimo jiné vysvětlila zvýšené náklady na vývoj tím, že tyto slíbené modernizace se realizují. Americké letectvo a jeho mezinárodní zákazníci však nyní mají k dispozici nákladný a zastaralý kus vojenské techniky.

Do projektu investovalo celkem 19 dalších zemí – včetně Švýcarska. Předpokládaly, že dostanou nejlepší stíhačku na světě. Podle Graziera v průběhu let opakovaně investovaly další peníze, jen aby se nyní dozvěděly, že letouny nikdy nebudou tak účinné, jak bylo slíbeno.

F-35 je proto nejen finančním fiaskem pro americkou vládu, ale projekt by mohl také napnout vztahy s různými mezinárodními partnery.

*/ Dan Grazier je vedoucí pracovník a programový ředitel ve Stimsonově centru. Je bývalým kapitánem námořní pěchoty, který sloužil v Iráku a Afghánistánu. Mezi jeho úkoly v uniformě patřily mise u 2. tankového praporu v Camp Lejeune v Severní Karolíně a u 1. tankového praporu v Twentynine Palms v Kalifornii.

Nina Bürge

ZDROJ a ZDROJ

 

3.7 3 hlasy
Hodnocení článku
Subscribe
Upozornit na
2 komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Hokarc
Hokarc
před 1 hodinou

Pro nás bude F 35, navždy symbolem vlády hlupáků, ekonomických negramotů, novodobé doby temna, úpadku inteligence našeho národa a sebedestrukce.

palasovar@gmail.com
palasovar@gmail.com
před 3 hodinami

To uz vime leta..Proto dosadili na ministerstvo obrany Marfusku…ta koupi vsechno..hlavne,ze je to made in USA