Doposud jsem se nevyjadřoval k přetahování Hradu s nově zvolenou vládní koalicí.
Ale tohle je poměrně závažný precedens, který nové nastupující vládě jasně ukazuje vytvoření jakéhosi neústavního paralelního mocenského centra prezidentem.
Nikým nevolený voják AČR bez oficiálního pověření vlády ČR odjíždí jako vyslanec prezidenta ČR na Ukrajinu, kde se oficiálně setkává s předsedou ukrajinského parlamentu Stefančukem. Stefančuk poté 17.11.veřejně na svůj X profil píše o návštěvě Foltýna jako posla České republiky a dedukuje z toho jakýsi zahraničně politický postoj ČR.
Chápu, že pro voliče bývalé vlády se jedná o emotivní gesto vůči napadenému státu a pokud by byl Foltýn přijat jako civilní osoba, tak asi není problém. Ale z hlediska Ústavy je jeho oficiální návštěva podle mého nonsens, protože jednání obyčejného důstojníka AČR byť s pověřením prezidenta s předsedou parlamentu jiné země, jako třetím nejvyšším ústavním činitelem, nejenže neodpovídá diplomatickému protokolu, ale jedná se o diplomatickou aktivitu, která spadá pod zahraniční politiku v odpovědnosti vlády.

Foltýn jako zástupce VKP (viz vojneská kancelář prezidenta republiky) není diplomatický zástupce (velvyslanec nebo konzul) ČR, ale voják. Prezident ho může pověřit interními vojenskými úkoly, ale jeho vyslání do zahraničí na jednání vyžaduje vládní pověření. Měl ho Foltýn? Podle mého ne a pokud tomu tak je, tak prezident vědomě porušuje Ústavu.
Stáváme se tak banánovou republikou, kde Ústava přestává platit? V normálně fungující demokracii by to byl velký problém zralý na ústavní žalobu. U nás v Banánistanu je to docela jasný signál z Hradu, že prezident se chystá určovat zahraniční politiku a chystá se jít do střetu s novou vládou.
Pravděpodobně již před jejím jmenováním.
*
Pavel Šik, FB


Ovce zvolily na hrad válkychtivou zrůdu, na ziscích zbrojařů a trvání války na UA závislou. Co s tím???