Amerika a „romantická“ svastika

Robert Parry
Ukraine’s ‘Romantic’ Nazi Storm Troopers
17.9.2014 |
Fašismus v cizích službách není čertem na zdi
Civilizovaný člověk má hákový kříž – a každý nacistický emblém – za symbol úděsného zla. Washington Post z nich však teď dělá neviňoučký „romantismus“, píše Robert Parry na nezávislých consortiumnews.com.

Patřil už k odvážlivcům, kteří vytáhli na světlo denní dirty trick CIA, tradovaný jako Irangate (tedy zákulisní financování contras, vraždících v 80. letech v sandinovské Nikaragui). Ty reportáže tiskly Associated Press a Newsweek. Je i autorem knižní trilogie Rodina Bushů (Bush Family). V reálu je to pozoruhodné panorama od Jeffersona a Madisona až po Obamu – včetně dílu nazvaného Ukradená americká legenda (America´s Stolen Narrative).

Hledá-li ve fašismu „romantiku“ i Washington Post – píše Parry teď – „apologie ukrajinského pučistického režimu už odhodila všechny skrupule“. Slzičky dojetí nad nacistickým neviňátkem, kanoucí z titulní strany prominentního deníku, přitom rámují reportáž o pravém opaku neposkvrněného panenství.

Anthony Faiola se v ní dělí o dojmy, které nasbíral u praporu „Národní gardy“, zvaného „Azov“. Tedy faktické „privátní armády“ Ihora Kolomojského, jednoho z „Top Ten“ ukrajinských oligarchů, od únorového převratu i gubernátora Dněpropetrovské oblasti – a podle řady zdrojů i toho, kdo by rád vystrnadil Porošenka a hlavou státu se stal sám.

Faiola se rozplývá nad „bitvami zjizvenými vlastenci“. Nad jejich taktikou „gerilové války“, hýřící „sabotáží a cílenými atentáty“. A výslovně i nad tím, že pokud se Kyjev s doněckou domobranou dohodne – na trvalém klidu zbraní i modu vivendi – „paramilitární válečníci mohou proruské terče napadat podle vlastního uvážení a obrátit se dokonce i proti vládě“.

Washington Post to servíruje „konfrontačně ve stylu studené války s Ruskem“. Z „praporů dobrovolníků“ dělá „nefalšované hrdiny velkého mravního dramatu“. „Nepodplatitelné bojovníky za svobodu“, plné „zloby vůči Porošenkovi a jiným politikům, uvelebeným na hony od frontové linie“.

A to právě v reportáži, kde stojí i následující odstavce: „Jeden rekrut si stěnu nad postelí odzdobil hákovým křížem. Podle velitele roty, říká si Kirt a přišel z hotelového byznysu, to s ideologií nemá nic společného. Primárním cílem jednotky je podle něj obrana země před ruskou agresí. Pro dobrovolníky – v řadě případů jim není ještě ani dvacet – jsou symboly a extremistický slovník jen součástí svérázné ´romantiky´.“

Parry ji konfrontuje materiály řady jiných médií (a nabízí je v plném znění přímým „proklikem“). Například reportáží londýnského listu The Telegraph konstatující, že „prapory typu Donbas, Dnipro a Azov jsou sice formálně pod velením ministerstva vnitra“, „jejich financování je však obskurní, výcvik neadekvátní a alarmující je i jejich ideologie. Příslušníci ´Azova´ mají na svém praporu ´vlčí hák´“ (od hákového kříže je téměř k nerozeznání). „Nadřazenost bílé rasy a antisemitismus hlásají bez všech skrupulí“. Když s nimi reportér zapředl debatu, ukázalo se, že „mnozí z nich o existenci holokaustu pochybují, netají se obdivem k Adolfu Hitlerovi a k tomu, že jsou nacisty, se skutečně přiznávají“.

„Andrej Biletsky, velitel ´Azova´“ – cituje autor The Telegraph doslova – „je i šéfem extremistické ukrajinské skupiny, zvané Sociálně-národní shromáždění“. Britský deník uvádí i jeho následující citát: „Historickým posláním našeho národa je vést bílou rasu světa v konečném křížovém tažení za její přežití. Křížové tažení proti podlidem, vedeným Semity.“

„The Telegraph se, je-li jim extremistická ideologie některých milicí známa, dotázal i ukrajinských úřadů v Kyjevě, ty však trvaly na tom, že prioritou všech priorit je disponovat ozbrojenými silami, co možná motivovanými bojovat.“

Parry drtí idylku nevinné „romantiky“ i z jiných autentických zdrojů. Například reportáží německé televize ZDF, komentovanou vzápětí i americkou NBC News takto: „Minulé pondělí večer konfrontovaly Němce obrazy z temné minulosti jejich vlastní země.“ To „když německá veřejnoprávní televize ZDF odvysílala video ukrajinských vojáků s nacistickými symboly na přilbách“.

Reportáž pro ZDF točil Oysten Bogen z norské privátní TV2. Na kameru NBC News k tomu dodal: „Pár minut před natáčením jsem se mluvčího ´Azova´ ptal, zda se v praporu vyskytují fašistické vlivy. Odpověděl zněla: ´V žádném případě. My jsme čistě jen ukrajinští nacionalisté.´“

Hned o dvou příznačných detailech – v reportáží z bojů o Doněck – referovaly i The New York Times: „Kyjevské úřady tvrdí, že armáda a milice své akce navzájem koordinují, avšak milicemi, v nichž je na 7.000 válečníků, cloumá hněv a leckdy se vymykají kontrole. Jedné z nich, známé jako ‘Azov’, co obsadila vesnici Marinka, vlaje na zástavě symbol připomínající hákový kříž.“ A zatímco „regulérní armáda bombarduje pozice separatistů na dálku,“ „chaotické, násilné výpady přímo do města podniká půl tuctu paravojenských skupin“.

U „americké vlády a médií vyvolala ´protiteroristická operace´ aplaus“. Přestože šlo o „brutální operace neonacistických a dalších krajně pravicových praporů přímo v ulicích“. Právě „neonacistické bandy obsadily vládní budovy“ už v únoru, kdy „Janukovyč přistoupil na vypsání předčasných voleb a odvolal policii (na žádost činitelů Spojených států)“. „Lídr neonacistů Andrej Parubij, velitel ´sebeobrany Majdanu´, byl už tehdy povýšen za šéfa Rady národní bezpečnosti.“ Právě on z této pozice „krátce nato oznámil, že majdanské milice budou začleněny do Národní gardy a vyslány na východní Ukrajinu do útoku proti povstalcům z řad etnických Rusů, kteří se státnímu převratu odmítli podvolit.“

„Poprvé od Druhé světové války vyslala vláda na evropské obyvatelstvo nacistická přepadová komanda – a kyjevští hodnostáři věděli velice přesně, co dělají.“

Ta „neonacistická komanda napadla ukrajinská města, v nichž nacistická SS a její ukrajinští poskoci, haličská SS, před sedmdesáti masakrovali Poláky, Židy a Rusy“.

Tentokrát ovšem na povel „vlády se Spojenými státy za zády“.

 – – – 

Redakce si dovoluje doplnit autora o malý ale signifikantní detail:

Toto je hakenkreutz čili hákový kříž (svastika) vypálený řetězem na záda jednoho ze zajatých bojovníků východoukrajinské domobrany. Udělali mu to rozžhaveným řetězem, fotografie je tři dny stará. Tento muž měl ještě štěstí, živého ho vyměnili za urkajinské zajatce. Jeho druhové v zajetí takové štěstí neměli. Svázané  k sobě řetězy museli pro pobavení bojovníků ukrajinské Národní gardy běhat v minovém poli až do smrtelného konce.