Výrobce ruských zbraní je připraven učinit experiment, který dokáže, že let MH17 zasáhla raketa systému Buk-M1

3. 6. 2015   Svobodné noviny
Ruský výrobce zbraní Almaz-Antei je připraven na své vlastní náklady provést experiment, který prokáže, že let malajsijských aerolinií MH17 byl sestřelen raketou vystřelenou ze systému Buk-M1, uvedl v úterý generální ředitel společnosti Yan Novikov. „Naše prezentace prokázala, že řízena střela, která zasáhla malajsijský Boeing nad Ukrajinou, mohla být pouze raketa 9M38M1 systému Buk M1,“ uvedl Novikov. „Tato raketa byla stažena z ruské výroby v roce 1999. Proto, společnost a její firmy nemohly dodat tyto rakety nikomu ve 21. století.“


„Bude-li to nutné, budeme připraveni představit reálný experiment za účasti nezávislých pozorovatelů a odborníků,“ uvedl.
Yan Novikov uvedl, že výrobce není v pozici, aby komentoval kdo raketu odpálil.

„Podle našich odhadů, byla raketa odpálena z pozice blízko města Zaroshchenskoye s přesností na 1,5 km. Nebudeme komentovat, kdo území v tomto okamžiku kontroloval,“ řekl v reakci na otázku. (pozn. redakce samozřejmě to byla v té době ukrajinská vláda, ale čekal někdo něco jiného?)

„Zároveň máme nezvratné důkazy, že tento typ raket stále používají ukrajinské ozbrojené síly. V roce 2005 společnost provedla pře uzavřením smlouvy práce na prodloužení životnosti těchto zbraní na Ukrajině. V té chvíli bylo na Ukrajině 991 střel,“ uvedl Novikov.

„Nechceme odmítat další verze, ale pokud je pravda, že Boeing byl sestřelen obrannou raketou, systém Buk-M1 a zmiňovaná raketa jsou jedinou možností,“ uvedl.

Americké satelitní data by mohly pomoci zjistit, kdo sestřelil let MH17

Novikov uvedl, že data amerických vojenských satelitů, o kterých se Spojené státy v určitém okamžiku zmiňovaly, by mohly být velmi užitečné při snaze zjistit, kdo je vinen za sestřelení osobního letadla.

Věří, že fotografie oblasti pořízené v okamžiku katastrofy americkými satelity „ by jistě poskytly jasnou odpověď na otázku, kdo je na vině.“

„Doufám, že informace budou předány komisi pro identifikaci odpovědné osoby,“ uvedl Novikov.

Poradce generálního projektanta ze společnosti Almaz-Antei Corporation, Michail Malyševsky dříve řekl médiím, že loňská ztráta letu malajsijských aerolinií MH17 nad Ukrajinou byla v důsledku účinků protivzdušné obranné střely.

„Nejvíce charakteristické škody nás vedly k závěru, že letadlo havarovalo v důsledku dopadu řízené protivzdušné střely,“ uvedl.

Poradce uvedl, že zkoumané fragmenty pořízené z havárie Boeingu letu MH17, sestřeleného na Ukrajině v létě loňského roku, nesou nezaměnitelné stopy fragmentů protivzdušné obranné střely (9M38M1) vystřelené systémem Buk-M1.

„Jedním z klíčových rysů raket 9M38M1 je speciální šrapnel ve tvaru skalpelu (představuje 40% z celkové hmotnosti fragmentů). Tato speciální funkce byla nyní simulována,“ řekl Malyševsky na prezentaci společnosti Almaz-Antei věnované letu MH17.

„Právě díky těmto stopám, identifikovaným na povrchu letadla, můžeme s vysokou mírou přesnosti určit dráhu letu rakety,“ uvedl Malyševsky.

Podle Malyševského, raketa, která sestřelila letadlo byla vypuštěna z okolí ukrajinské vesnice Zaroshchenskoye, a nemohla být vystřelena z vesnice Snezhnoye.

„Analýza dat nám umožňuje ověřitelně vyloučit verzi, že by letadlo bylo sestřeleno raketou odpálenou z obydlené osady Snezhnoye,“ řekl poradce při prezentaci výsledků vyšetřování havárie letu MH17.

„Vypočítali jsme nejpravděpodobnější oblast (odpálení). Je to oblast na jihu od vesnice Zaroshchenskoye,“ uvedl Malyševsky.

Mikhail Malyševsky také připomněl, že několik dní poté, co byl Boeing sestřelen, se tvrdilo, bez jakéhokoliv důkazu, že bylo osobní letadlo sestřeleno protiletadlovým systémem Buk středního doletu z oblasti Snezhnoye.

„Ale v tu chvíli, nikdo z expertů nepřišel na místo havárie,“uvedl.

Americké satelitní data by mohly pomoci zjistit, kdo sestřelil let MH17
Novikov uvedl, že data amerických vojenských satelitů, o kterých se Spojené státy v určitém okamžiku zmiňovaly, by mohly být velmi užitečné při snaze zjistit, kdo je vinen za sestřelení osobního letadla.
Věří, že fotografie oblasti pořízené v okamžiku katastrofy americkými satelity „ by jistě poskytly jasnou odpověď na otázku, kdo je na vině.“
Doufám, že informace budou předány komisi pro identifikaci odpovědné osoby,“ uvedl Novikov.
Poradce generálního projektanta ze společnosti Almaz-Antei Corporation, Michail Malyševsky dříve řekl médiím, že loňská ztráta letu malajsijských aerolinií MH17 nad Ukrajinou byla v důsledku účinků protivzdušné obranné střely.
Nejvíce charakteristické škody nás vedly k závěru, že letadlo havarovalo v důsledku dopadu řízené protivzdušné střely,“ uvedl.
Poradce uvedl, že zkoumané fragmenty pořízené z havárie Boeingu letu MH17, sestřeleného na Ukrajině v létě loňského roku, nesou nezaměnitelné stopy fragmentů protivzdušné obranné střely (9M38M1) vystřelené systémem Buk-M1.
Jedním z klíčových rysů raket 9M38M1 je speciální šrapnel ve tvaru skalpelu (představuje 40% z celkové hmotnosti fragmentů). Tato speciální funkce byla nyní simulována,“ řekl Malyševsky na prezentaci společnosti Almaz-Antei věnované letu MH17.
Právě díky těmto stopám, identifikovaným na povrchu letadla, můžeme s vysokou mírou přesnosti určit dráhu letu rakety,“ uvedl Malyševsky.
Podle Malyševského, raketa, která sestřelila letadlo byla vypuštěna z okolí ukrajinské vesnice Zaroshchenskoye, a nemohla být vystřelena z vesnice Snezhnoye.
„Analýza dat nám umožňuje ověřitelně vyloučit verzi, že by letadlo bylo sestřeleno raketou odpálenou z obydlené osady Snezhnoye,“ řekl poradce při prezentaci výsledků vyšetřování havárie letu MH17.
„Vypočítali jsme nejpravděpodobnější oblast (odpálení). Je to oblast na jihu od vesnice Zaroshchenskoye,“ uvedl Malyševsky.
Mikhail Malyševsky také připomněl, že několik dní poté, co byl Boeing sestřelen, se tvrdilo, bez jakéhokoliv důkazu, že bylo osobní letadlo sestřeleno protiletadlovým systémem Buk středního doletu z oblasti Snezhnoye.
Ale v tu chvíli, nikdo z expertů nepřišel na místo havárie,“uvedl.