Obraz této svou proradností bezprecedentní události krok za krokem

28. 11. 2015    zdroj
Vrchní velitel VKS Ruska předložil faktický obraz útoku turecké stíhačky F-16 24. listopadu na ruský letoun Su-24M na obloze nad Sýrií. “V souvislosti se vznikem různých verzí okolností útoku tureckého stíhacího letounu F-16 na ruské letadlo Su-24M na obloze nad Sýrií 24. listopadu vás chci seznámit s celkovým skutečným obrazem této svou proradností bezprecedentní události.


Při provádění bojového úkolu 24. listopadu došlo v důsledku palební akce k mimořádné události: bojové ztrátě Su-24M s palubním číslem 83.

Vzlet z letiště Hmeymim byl proveden v 9 hodin 42 minut.

V 9 hodin 52 minut Su-24M vstoupil do oblasti detekce radaru tureckého letectva a byl v ní 34 minut .

Během vedení úderu na cíl, nacházejícím se ve vzdálenosti 5,5 km jižně od státní hranice Turecka, v 10 hodin 24 minut provedla posádka podplukovníka Peškova O.A. bombardování, po němž byla zasažena raketou “vzduch-vzduch” z letadla F-16 tureckého letectva, které vzlétlo z letiště 8. letecké základny, Diyarbakir, nacházejícím se na území Turecka.

Při analýze videozáznamu indikátoru vzdušné situace, který jsme obdrželi z řídícího střediska letectva a protivzdušné obrany Sýrie, byly zjištěny souřadnice vzdušného cíle, který letěl rychlostí 810 km/h ze strany Turecka ve směru ke státní hranici s kursem 190 stupňů.

Po přiblížení se turecké stíhačky k letounu Su-24M na vzdálenost rovnající se vzdálenosti odpálení rakety – 5-7 km, což svědčí o přítomnosti letounu F-16 nad územím SAR, stíhačka provedla ostrý manévr vpravo s poklesem a zmizela z obrazovky indikátoru vzdušné situace.

V souladu s materiály objektivní kontroly prostředků protivzdušné obrany byl turecký letoun ve vzdušném prostoru Sýrie 40 sekund a pronikl do hloubky 2 kilometrů na její území, ruský bombardér nenarušil státní hranici Turecka.

Odpálení rakety potvrzuje posádka letadla velitele. Po bojové akci na cíl a manévru vlevo na kurz 130 stupňů pozoroval po své levici plamen a závoj bílého kouře, což hlásil vedoucímu letů.

V 10 hodin 25 minut zaznamenal vedoucí letů zmizení radiolokační kóty na indikátoru kruhového snímání letounu Su-24M. Na jeho další výzvy a výzvy posádky letadla velitele podplukovník Peškov O.A. neodpovídal.

Potřebná doba příletu letadla F-16C z letecké základny (Diyarbakir) z pozice pohotovosti na zemi k místu odpálení rakety je 46 minut (z toho 15 minut příprava a vzlet, 31 minut doba letu k místu vypuštění).

To znamená, že zachycení letadla Su-24M z pozice pohotovosti na zemi z letiště Diyarbakir je nemožné, protože potřebná doba příletu je o 12 minut více, než je skutečná doba útoku na cíl.

Zároveň výsledky objektivní kontroly radaru Sýrie potvrzují zjištění ve vzduchu dvou F-16C v oblasti pohotovosti od 9 hodin 11 minut do 10 hodin 26 minut po dobu 1 hodiny 15 minut v nadmořské výšce 2400 metrů, což svědčí o předem plánované akci a připravenosti stíhaček jednat ze zálohy ve vzduchu nad územím Turecka.

Je třeba poznamenat, že ukončení manévrování stíhacího letadla v oblasti pohotovosti a zahájení rychlého zaujmutí palebného postavení proběhlo 1 min. 40 sek. před maximálním přiblížením se Su-24M k syrsko-turecké hranici. Způsob výstupu letounu F-16C do zóny povoleného spouštění (ne po křivce stíhání) svědčí o navedení stíhačky z velitelského stanoviště na zemi.

Akce tureckého letadla po vystřelení raket nad územím Sýrie – rychlá otočka se ztrátou výšky a ústup pod dolní hranicí detekční zóny systémů protivzdušné obrany – také hovoří o proradné a plánované operaci posádky.

Zároveň nebyl prostředky objektivní kontroly letiště Hmeymim a letadla velitele zaznamenán ani jeden požadavek posádky tureckého letadla k našim pilotům na dříve dohodnuté frekvenci.

Překvapující je odhodlanost tureckých médií vysvětlovat incident.

Útok rakety “vzduch-vzduch” byl proveden pilotem F-16 tureckého letectva v 10 hodin 24 minut a už za 1,5 hodiny byl videozáznam s pádem letadla umístěn na “Youtube” tureckou soukromou televizní společností.

Úhel záběru umožňuje určit možnou polohu operátora. Nachází se na území kontrolovaném radikálními teroristickými skupinami přistěhovalců ze severního Kavkazu a bývalých sovětských republik.

Operátor znal čas a místo, z něhož by bylo možné pořídit exkluzivní záběry.

Rychlý příchod band teroristů na místo přistání pilota a zveřejnění videa s daným incidentem na internetu během jedné a půl hodiny svědčí o informování teroristů předem o připravované provokaci s cílem zajištění její videodokumentace a umístění záběrů na sociálních sítích v internetu.

Všechny tyto skutečnosti jasně svědčí o přípravě zničení letadla s předstihem a také o přípravě informačního pokrytí těchto akcí s použitím tureckého letectva, nezákonných ozbrojených formací, tureckých zpravodajských agentur s aktivní podporou médií.

Vedení letecké skupiny Ruska po podepsání 23. října 2015 memoranda o vzájemném porozumění mezi Ministerstvem obrany Ruské federace a Ministerstvem obrany Spojených států amerických, které vede koaliční síly, přísně dodržovalo opatření pro předcházení incidentům mezi vojenskými letadly Ministerstva obrany Ruska a koaličních zemí, účastnících se operace.

V souladu s těmito dohodami byla z velitelské stanoviště ruského letectva na letecké základně “Hmeymim” předem poskytnuta zástupcům amerického letectva informace se specifikací oblasti použití naší dvojice bombardérů Su-24M a o obsazené letové hladině.

Proto vyvolávají prohlášení různých tureckých oficiálních představitelů o tom, že neznali příslušnost našeho letadla, rozpaky.

Kromě toho turecké vojenské vedení hrubě porušilo všechny mezinárodní zákony o pořadí akcí na ochranu státních hranic ve vzdušném prostoru.

Pro Novou republiku vybrala a přeložila PhDr. Vladimíra Grulichová