Americký Lockheed Martin je naprosto závislý na ruské technologii. John McCain zuří kvůli lobbování za ruské kosmické motory


2. 1. 2016  AC24

Svatou válku arizonského senátora Johna McCaina za očistu US kosmického průmyslu od ruských raketových motorů do roku 2019 by mohlo zhatit proradné ustanovení umístěné do zákonné předlohy o nadcházejícím obranném rozpočtu.

McCain byl už od vypuknutí násilností na Ukrajině vůdčí postavou za legislativou vynucující rychlé omezování motorů RD-180, které poháněly rakety Atlas V používané u většiny US kosmických letů posledních dvou desetiletí.

Vůdčí kontraktor dodávající kosmické rakety United Launch Alliance (ULA) ve spoluvlastnictví Boeingu a Lockheed Martin říká, že vyvíjí plně americkou raketu Vulcan, tj. přiohnutou verzi Atlasu s novým motorem. Ale dokud ta nevzletí, tak trvají na tom, že potřebují zajištění 14 motorů RD-180, které si už od ruského Eněrgomaše objednali.

Přesný počet motorů, které bude ULA smět použít, je jádrem sporu za scénou, o nějž probíhá bitva v Kongresu. Sněmovní verze zákonné předlohy o obranných výdajích na rok 2016 uvádí všech 14, zatímco Senát trvá na tom, aby se jich použilo jen devět, a McCain tvrdí, že to číslo by mělo být ještě nižší.

Ale jedna skupina Republikánů dala ULA do rukou páku ustanovením v předloze zákona, které McCain prohlašuje za „nehorázné“. Část 8045 říká, že jakékoliv výběrové řízení pro kosmický start ve fiskálním roce 2016 musí dostat nabídky od dvou dodavatelů, a pokud by jich bylo méně, je výběrové řízení neplatné.

Jelikož v US existují pouze dvě společnosti s licencí na kosmické starty – ta druhá je Space X Elona Muska – tak to dává ULA možnost sabotovat jakýkoliv tendr tvrzením, že nemá v důsledku restrikcí Kongresu žádné motory.

McCain za to svaluje vinu na alabamského senátora Richarda Shelbyho a jeho skupinu pro-ULA – a tudíž zástupně „pro-Putinovských“ Republikánů.

„Proč by si zatraceně měl někdo myslet, že bychom měli chtít pokračovat v závislosti na ruských raketových motorech, od nichž se táhne stopa až ke zkorumpované mafii kolem Vladimira Putina?“ řekl McCain The Daily Beast. „Americký lid by měl těmto nákupčím položit otázku: Proč tak pečujete o kamarádíčky Vladimira Putina?“

V Shelbyho Alabamě sídlí spousta továren provozovaných Lockheed Martin a Boeing, a tito dva giganti mu loni také přispěli 160 000 $ do volebního fondu.

Uzemněni kosmickou politikou

Program náhrady RD-180 i bez machinací v Kongresu hrozí, že se pro US kosmický průmysl stane významnou překážkou.

I za předpokladu, že do kosmu bude vystřeleno současných 14 ruských motorů, tak je budoucí Vulcan zatím ještě vzdušným zámkem, když nejbližší možné datum jeho provozuschopnosti bude rok 2022, to pokud proběhnou všechny funkční zkoušky US soukromých výrobců motorů podle plánu, přičemž ULA ještě hrozí ohromnými náklady. Už konstatovala, že ve scénáři nejhoršího případu by každý start mohl také stát až 1 miliardu $, tj. pětinásobek současné ceny.

Někdejší smělý outsider, Space X, který tvrdil, že by v cenách za start mohl ULA porazit, by se teď tedy mohl stát monopolem. Ale Space X nemá žádnou těžkou raketu, která by mohla soutěžit s Atlasem, a mít ji nebude, dokud nebude dokončen projekt Falcon Heavy, což by také mohlo trvat dalších šest nebo sedm let.

Pentagon prosil Kongres, aby se mírnil ve svých politicky motivovaných plánech, když v dopise podepsaném ministrem obrany Ashem Carterem tvrdil, že ta proti-ruská legislativa by mohla způsobit „mnohaletou prodlevu, během níž nebudeme mít ani zajištěný přístup do kosmu, ani vytvořené prostředí, v němž by byla možná cenová konkurence.“

Na druhé straně Atlantiku by se také Eněrgomaš nejspíš bez vládní podpory dostal do finančních potíží, jelikož RD-180 tvořily podstatnou část jejich objednávek.

Překlad: Miroslav Pavlíček
Zdroj: globalresearch.ca