Není to fata morgána! Je to ruský koncert v římském amfiteátru v Palmýře

Alexej Ovčinnikov
6. 5. 2016    zdroj a zdroj
Tato událost světového významu se konala ve čtvrtek v polorozbořené syrské Palmýře. Uprostřed starověké antiky, kterou teroristé nestihli vyhodit do vzduchu, najednou hrál opravdový orchestr. A ještě k tomu ne ledajaký! Vedoucí symfonického orchestru Mariinského divadla Valerij Gergijev přibyl do legendárního města, aby morálně podpořil jeho osvoboditele a uctil památku těch, kteří zemřeli v bojích o Palmýru. Koncert byl nazván – “S modlitbou za Palmýru. Hudba oživuje starobylé zdi.”


Za rok pobytu v Palmýře teroristé zničili mnoho památek světové kultury. … A z antického amfiteátru vůbec udělali místo poprav. Brutalitu a násilí spáchali i na 82-letém hlavním správci komplexu, archeologovi Asaadu Khalidovi. Do posledního ikamžiku se snažil teroristy přesvědčit , aby nebojovali s památkami. Jeho fotografie je nyní na jevišti amfiteátru.

V tento den přicestovalo do Palmýry hned 14 expertů UNESCO z celého světa. Než začali obdivovat hudbu Gergijeva, jednali mezinárodní teoretici umění s představiteli ruské Ermitáže a jednomyslně rozhodli – pod záštitou UNESCO musí být památky obnoveny.

Někteří odborníci říkají, že to bude trvat 5-7 let, řekla zástupkyně Ruska při UNESCU Eleonora Mitrofanova …

…Mezitím již bylo v amfiteátru vše připraveno na koncert Gergijeva. Přímo na kamenných schodech, jako před téměř dvěma tisíci lety, se usazovali diváci, mezi nimiž bylo mnoho místních obyvatel, syrských a ruských důstojníků. Na tento zázrak se přijel podívat i ministr kultury Ruska Vladimír Medinskij, ředitel Ermitáže Michail Piotrovskij.

Mistr Gergijev vyvolal potlesk, jen se ukázal obecenstvu. Hudba se rozezvučela. Mezi zničenými městy zní úplně jinak než v konzervatořích. Jiné myšlenky a pocity. Vojáci Syrské armády seděli s otevřenými ústy a když se na obrazovce za orchestrem začaly objevovat záběry zničených syrských měst, někteří z nich si začali utírat slzy.

Byl to první koncert v antickém amfiteátru po osvobození Palmýry. I proto ruským hudebníkům tleskali ze srdce. I velkému mistrovi Gergijevovi, i vynikajícímu violoncellistovi Sergeji Rolduginovi, i všem ostatním umělcům, kteří se nebáli přijet v těchto neklidných dnech do Sýrie a podpořit ji.

V amfiteátru přitom nebyl ani jeden ozbrojený člověk. Někteří v tom spatřovali určitou symboliku: je na čase obnovovat zničené. Během jedné hodiny tohoto neobvyklého koncertu zazněla tři nesmrtelná, stejně jako samotná Palmýra, hudební díla – 1. symfonie Prokofjeva, “Chaconne” od Bacha a “Čtverylka” Ščedrina. Na tvářích se začaly objevovat úsměvy – zdá se, že lidé si poprvé odpočinuli od války.

Hudba se linula, odrážela se od stěn antického amfiteátru, ale za branami měli službu ozbrojení muži. Někde poblíž visel bojový vrtulník. Válka zde přece jen ještě neskončila…

Děkuji vám všem za dnešní obdivuhodnou humanitární akci. Považuji to za znamení vděčnosti, památky a naděje, řekl Vladimír Putin, když se ze své rezidence v Soči spojil s osvobozenou Palmýrou, kde ve slavném amfiteátru s třítisíciletou historií čekali hudebníci Mariinského divadla na svůj koncert.

Neúnavný Valerij Gergijev vymyslel jedinečnou akci – přivedl do Sýrie jeden z nejlepších orchestrů na světě, aby tam zahrál koncert plný symboliky.

Tato akce je poděkování všem, kteří bojují proti terorismu, kteří nelitují kvůli tomu ani svých životů, řekl Putin.

Vím, že dnešní akce je pro mnoho jejích aktérů spojena s velkými nepříjemnostmi a nebezpečím pobytu v bojující zemi, a ještě k tomu v bezprostřední blízkosti pokračujícího boje. To vše vyžaduje velké úsilí a samozřejmě osobní odvahu. Všem vám patří za to velké poděkování.

Pro Novou republiku vybrala a přeložila PhDr. Vladimíra Grulichová