Vrtulníky nepotřebujeme, chceme ty nejdražší…

Avatar
Původní autoři
UH-1Y Venom

10. 4. 2017   Vaše věc
 

Ministerstvo obrany má v posledních letech nebývalou chuť utrácet za nové vybavení pro českou armádu. V rámci největšího přezbrojování v historii české armády hodlá nakoupit také 12 vrtulníků za zhruba 11 miliard korun. Z tohoto zamýšleného největšího nákupu vojenského vybavení současné vlády se stává souboj lobbistů.

Česká armáda tedy zahájila největší přezbrojování ve své historii a do roku 2025 plánuje za nové vybavení poutrácet neuvěřitelných 460 miliard korun (a zřejmě také vydávat „na obranu“ každoročně 2 % HDP).

„Je potřeba snižovat závislost na sovětské technice, mnohá je daleko za hranicí životnosti, je stará 30 i 40 let,“ uvedl k nutnosti přezbrojování před časem ministr Stropnický.

V rámci tohoto přezbrojování je v plánu nakoupit například také nejméně 210 pásových obrněnců v přibližné hodnotě 50 miliard korun, a největším0 zbrojním obchodem Sobotkovy vlády (a třetí největší českou armvrtulníky eegádní zakázkou) měl být nákup dvanácti nových armádních vrtulníků.

Za nové vrtulníky chtěla dát česká armáda původně zhruba 6 miliard korun (bylo v plánu koupit 12 vrtulníků H145M od německé divize společnosti Airbus Helicopters za 5,4 miliardy korun), do dnešních dnů ale svůj „rozpočet na vrtulníky“ navýšilo ministerstvo až na 11 miliard korun…

Když chce jedna strana vrchovatě rozdávat, samozřejmě se se objeví také ti, kteří chtějí přijímat. A tak se to děje i v případě zakázek ministerstva obrany. Kolem zakázek na vrtulníky krouží nyní kromě společnosti Airbus Helicopters také americká firma Bell, která nabízí 12 vrtulníků UH-1Y Venom, a to za 11 miliard korun (původně požadovala dokonce 19 miliard korun).

Další vtip je v tom, že rozdíl není jen v typu vrtulníků a v pořizovací ceně, která je v případě amerických strojů téměř dvojnásobná oproti strojům německým, ale podobný rozdíl je i v budoucích nákladech na provoz vrtulníků: provoz těch amerických by stál alespoň ze začátku více jak provoz vrtulníků německých, protože německá firma nabízí své vrtulníky za uvedenou cenu i včetně kompletního systému zbraní, výcviku a balíku náhradních dílů. A to na rozdíl od Američanů.

Aby to nebylo tak jednoduché, tak kromě dvou želízek v ohni, z nichž nyní se žhavějším želízkem zdají Američané, má zřejmě o dodání vrtulníků zájem také italská společnost Leonardo se svými stroji AW 139M, kromě amerického Bellu mají zájem také Američané ze společnosti Sikorsky, kteří nabízejí vrtulníky UH-60M. Osloveni byli také Korejci.

Italové už podle informací v médiích v na přelomu roku hovořili o tom, že jsou schopni svou nabídku upravit tak, aby byla schopná svou cenou konkurovat německému Airbusu. Ministerstvo obrany.

Ochota ministerstva obrany zvyšovat rozpočet na vrtulníky však povede společnosti ucházející se o dodávku vrtulníků spíše k tomu, aby svou cenovou nabídku vyrovnaly s americkým Bellem, který je v této soutěži horkým favoritem. Jeho pozici posiluje i to, že ministr Stropnický uvedl, že rozhodnout o tom, kdo získá zakázku, chce na konci dubna, a to kvůli cestě prezidenta Zemana do Spojených států. Při té by se totiž mělo o amerických vrtulnících Bell vyjednávat…

Už fakt, že armáda ani neví, zda chce těžší či lehčí stroje, a že je schopná nafouknout rozpočet na vrtulníky z šesti na 11 miliard, hovoří o tom, že vlastně vůbec neví, co chce. A to, že neví, co chce, je jednoduše způsobeno tím, že žádné nové superextra vybavené vrtulníky nepotřebuje… Evidentně však velmi potřebuje vycházet vstříc Američanům. Že to absolutně není ve prospěch českých občanů a jejich vyšší bezpečnosti, to je zcela samozřejmé…

– – –